وحید 0319
23rd February 2013, 09:23 PM
دولت به تعهداتش برای كاهش آلودگی هوا عمل نكرد
بر اساس مصوبه هیات وزیران نیز قرار بود از اول تیرماه سال جاری تردد تمامی خودروهای سواری بالای 20 سال، وانت بالای 15 سال، تاكسی و مینی بوس 10 سال، میدل باس 12 سال،اتوبوس شهری8 سال، اتوبوس برون شهری 12 سال، كامیون كشنده 20 سال و موتورسیكلت 8 سال به بالا در تهران ممنوع شود اما این روزها تعداد خودروهایی كه سن بالایی دارند و به زحمت در خیابانها تردد میكنند اینقدر زیاد هست كه از شمارش خارج شده باشند.
دیگر به حضورشان در خیابانهای شهر عادت كردهایم. انگار اگر یك روز نباشند چیزی در زندگی مان گم شده. اینقدر به زندگی با آنها خو گرفتهایم كه دیگر از حجم دود سیاهی كه در هر بار گاز دادن به هوا و ریه هایمان میفرستند ناراحت هم نمیشویم. شدهایم رفیق گرمابه و گلستان هم.
به گزارش تهران امروز، خودروهای فرسوده كه قرار بود سالی 400 هزار دستگاه از آنها از شهر جمعآوری شوند نه تنها وصله ناجوری به حساب نمیآیند بلكه در غیاب مسئولانی كه روزگاری طرح ممنوعیت تردد آنها را در خیابانها داده بودند با خندهای بر لب به ریش همه كارشناسان و مسئولان در خیابانها جولان می دهند و خم به ابرو نمیآورند.
یازده سال قبل بود كه طرح خارج كردن خودروهای فرسوده از شهر مصوب شد. اما تا سال گذشته فقط یك میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شد و طرحی كه قرار بود با كمك مالی دولت اجرایی شود روزهای ركود خود را میگذراند به گونهای كه به گفته سردار اسكندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا امسال شاهد 29 درصد كاهش در خروج خودرهای فرسوده از شهرها بودهایم.
بر اساس مصوبه هیات وزیران نیز قرار بود از اول تیرماه سال جاری تردد تمامی خودروهای سواری بالای 20 سال، وانت بالای 15 سال، تاكسی و مینی بوس 10 سال، میدل باس 12 سال،اتوبوس شهری8 سال، اتوبوس برون شهری 12 سال، كامیون كشنده 20 سال و موتورسیكلت 8 سال به بالا در تهران ممنوع شود اما این روزها تعداد خودروهایی كه سن بالایی دارند و به زحمت در خیابانها تردد میكنند اینقدر زیاد هست كه از شمارش خارج شده باشند.
وحید نوروزی، مشاور محیطزیست معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به این نكته كه خروج خودروهای فرسوده از خیابانهای شهر متولی مشخصی ندارد، به تهران امروز میگوید:«به نظر میرسد ستاد سوخت طرح خروج خودروهای فرسوده را به حال خودروها كرده و مدیریت سابق ستاد سوخت هم كه مدتها در گیر مسائل مختلف بود و الان هم كه مدیر این ستاد عوض شده به نظر نمیرسد كه برنامهای برای خروج خودروهای فرسوده در دست داشته باشند.»
وی با انتقاد از همكاری نكردن خودروسازان میگوید:«خودروسازان به حدی از قدرت رسیدهاند كه حتی ستاد سوخت هم نمیتواند برای آنها تعیین تكلیف كند و قدمی برای خروج خودروهای فرسوده بردارد. از طرف دیگر در برنامه جامع كاهش آلودگی هوا به دلیل اینكه كلمه مصوبه را یدك میكشد خروج خودروهای فرسوده به عنوان یك محور مهم در برنامه مبارزه با آلودگی هوا بدون بودجه و متولی رها شده و تنها در حد توصیه به آن نگاه شده است و هیچ كس هم كاری برای این موضوع نمیكند و در عمل خروج خودروها به امان خدا رها شده است. با این شرایط اگر شاهد 50 درصدی كاهش خروج خودروهای فرسوده از خیابانها نباشیم، باید خدا را شكر كنیم.»
وی با اشاره به این نكته كه در برنامه چهارم توسعه به خارج كردن خودروهای فرسوده نگاه ویژهای شده بود میگوید:«تا زمانی كه در اجرای طرح خروج خودورهای فرسوده نگاه زیستمحیطی، اقتصادی، كاهش مصرف سوخت، تأمین سلامت شهروندان و عزم ملی وجود نداشته باشد، حتما این طرح شكست میخورد.» نوروزی با اشاره به این برنامه میگوید:«طبق قانون برنامه چهارم توسعه، دولت موظف شده بود از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ به ترتیب سالانه ۲۰۰ هزار، ۳۰۰ هزار، ۴۰۰ هزار، ۵۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج كند. اگرچه برنامه چهارم یك سال تمدید شد اما باز هم این طرح نتوانست كاملا اجرایی شود.»
به گفته این كارشناس محیطزیست، موضوع خروج خودروهای فرسوده با سن فرسودگی خودروها اگر چه ارتباط مستقیم دارد اما داستانی تكراری است و با توجه به مضرات بالایی كه آلودگی هوا از نظر اقتصاد، سلامت و مالی به جامعه وارد میكند، یكی از مهمترین راهكارها ریشه كن كردن خودورهای كاربراتوری است. بستن عوارض سنگین به خودروهای بالای 5 سال، اختصاص بیمه سنگین به این خودروها با توجه به سن خودروها از راهكارهایی است كه نوروزی به آنها اشاره كرده و میگوید:برای اینكه به اقشار آسیب پذیری كه خودرو تنها دارایی آنها برای كمك خرج زندگی محسوب میشود دولت باید با پرداخت یارانه كم بهره از محل هدفمندی یارانهها به این افراد كمك كند تا یك بار برای همیشه شاهد جراحی بزرگ در بحث خودروهای فرسوده باشیم تا بتوانیم شاهد حل این مشكل باشیم. وی تاكید میكند اگر قرار باشد در خصوص خودروهای فرسوده و از رده خارج گرفتار تعارف و تبانی شویم هیچ گاه نمیتوانیم شاهد خروج این خودروها از شهر باشیم.
به جای عمل كردن شعار میدهند
سید علی رضوی، مدیرعامل مركز معاینه فنی خودروهای تهران نیز با اشاره به این نكته كه قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها تمام محاسبات برای خارج شدن خودروهای فرسوده را به هم ریخته میگوید:«بر اساس این قانون باید سالانه 2.5 میلیون خودرو به مراكز معاینه فنی مراجعه كنند. اگرچه مراكز با تمام ظرفیت قابلیت سرویس دهی به مراجعان را دارند اما در حال حاضر حدود 400 تا 500 هزار خودرو به مراكز معاینه فنی مراجعه میكنند.»
وی با اشاره به قانون خروج خوردوهای فرسوده، به تهران امروز میگوید: بر اساس این مصوبه وزارت كشور، شهرداری و محیطزیست هر كدام باید به ترتیب مبلغ 20، و 10 میلیون تومان را به خروج خودروهای فرسوده و نوسازی آنها در سال 90 اختصاص میدادندو از یك هزار و 250 مینیبوس فرسودهای كه در سطح شهر تردد میكنند تنها 121 دستگاه نوسازی شدهاند. وی در خصوص تاكسیهای فرسوده نیز میگوید:«بر اساس تفاهم نامهای كه میان شهرداری تهران، سازمان محیطزیست و خودروسازی سایپا امضا شد باید تا آخر سال جاری 3 هزار پراید تاكسی اقدام به تعویض رایگان كاتالیست میكردند اما به رغم جلسات متفاوتی كه شهرداری با محیطزیست و خودرو سازان داشت این امر محقق نشد و از 3 هزار خودرو 900 دستگاه موفق به تعویض كاتالیست شدهاند.»
رضوی با اشاره به این نكته كه در بحث خروج خودروهای فرسوده باید شعار را كنار بگذاریم، به تهران امروز میگوید: «مراكز معاینه فنی از سال گذشته موظف شدند تا كاتالیست خودروها را مورد معاینه فنی قرار دهند و در صورتی كه این قطعه ایراد داشت خودرو تایید نشود اما با وجود اینكه قطعهسازان مدام شعار میدهند آمادگی تامین كاتالیست را دارند و در عمل به علت اینكه نتوانستهاند به تعهدات خود در قبال تامین كاتالیست عمل كنند موضوع معاینه فنی كاتالیست خودروها در مراكز معاینه فنی اعمال نمیشود.»
مدیرعامل مراكز معاینه فنی خودروها در خصوص میزان آلایندهها میگوید: سالانه حدود 1.6 دهم میلیون تن آلاینده توسط منابع متحرك شامل خودرو، موتور و خودروهای سنگین به شهر تحمیل میشود كه با كمی تدبیر و شعار ندادن میتوان شاهد ورود این مقدار آلاینده به شهر نباشیم.
بر اساس مصوبه هیات وزیران نیز قرار بود از اول تیرماه سال جاری تردد تمامی خودروهای سواری بالای 20 سال، وانت بالای 15 سال، تاكسی و مینی بوس 10 سال، میدل باس 12 سال،اتوبوس شهری8 سال، اتوبوس برون شهری 12 سال، كامیون كشنده 20 سال و موتورسیكلت 8 سال به بالا در تهران ممنوع شود اما این روزها تعداد خودروهایی كه سن بالایی دارند و به زحمت در خیابانها تردد میكنند اینقدر زیاد هست كه از شمارش خارج شده باشند.
دیگر به حضورشان در خیابانهای شهر عادت كردهایم. انگار اگر یك روز نباشند چیزی در زندگی مان گم شده. اینقدر به زندگی با آنها خو گرفتهایم كه دیگر از حجم دود سیاهی كه در هر بار گاز دادن به هوا و ریه هایمان میفرستند ناراحت هم نمیشویم. شدهایم رفیق گرمابه و گلستان هم.
به گزارش تهران امروز، خودروهای فرسوده كه قرار بود سالی 400 هزار دستگاه از آنها از شهر جمعآوری شوند نه تنها وصله ناجوری به حساب نمیآیند بلكه در غیاب مسئولانی كه روزگاری طرح ممنوعیت تردد آنها را در خیابانها داده بودند با خندهای بر لب به ریش همه كارشناسان و مسئولان در خیابانها جولان می دهند و خم به ابرو نمیآورند.
یازده سال قبل بود كه طرح خارج كردن خودروهای فرسوده از شهر مصوب شد. اما تا سال گذشته فقط یك میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شد و طرحی كه قرار بود با كمك مالی دولت اجرایی شود روزهای ركود خود را میگذراند به گونهای كه به گفته سردار اسكندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا امسال شاهد 29 درصد كاهش در خروج خودرهای فرسوده از شهرها بودهایم.
بر اساس مصوبه هیات وزیران نیز قرار بود از اول تیرماه سال جاری تردد تمامی خودروهای سواری بالای 20 سال، وانت بالای 15 سال، تاكسی و مینی بوس 10 سال، میدل باس 12 سال،اتوبوس شهری8 سال، اتوبوس برون شهری 12 سال، كامیون كشنده 20 سال و موتورسیكلت 8 سال به بالا در تهران ممنوع شود اما این روزها تعداد خودروهایی كه سن بالایی دارند و به زحمت در خیابانها تردد میكنند اینقدر زیاد هست كه از شمارش خارج شده باشند.
وحید نوروزی، مشاور محیطزیست معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با اشاره به این نكته كه خروج خودروهای فرسوده از خیابانهای شهر متولی مشخصی ندارد، به تهران امروز میگوید:«به نظر میرسد ستاد سوخت طرح خروج خودروهای فرسوده را به حال خودروها كرده و مدیریت سابق ستاد سوخت هم كه مدتها در گیر مسائل مختلف بود و الان هم كه مدیر این ستاد عوض شده به نظر نمیرسد كه برنامهای برای خروج خودروهای فرسوده در دست داشته باشند.»
وی با انتقاد از همكاری نكردن خودروسازان میگوید:«خودروسازان به حدی از قدرت رسیدهاند كه حتی ستاد سوخت هم نمیتواند برای آنها تعیین تكلیف كند و قدمی برای خروج خودروهای فرسوده بردارد. از طرف دیگر در برنامه جامع كاهش آلودگی هوا به دلیل اینكه كلمه مصوبه را یدك میكشد خروج خودروهای فرسوده به عنوان یك محور مهم در برنامه مبارزه با آلودگی هوا بدون بودجه و متولی رها شده و تنها در حد توصیه به آن نگاه شده است و هیچ كس هم كاری برای این موضوع نمیكند و در عمل خروج خودروها به امان خدا رها شده است. با این شرایط اگر شاهد 50 درصدی كاهش خروج خودروهای فرسوده از خیابانها نباشیم، باید خدا را شكر كنیم.»
وی با اشاره به این نكته كه در برنامه چهارم توسعه به خارج كردن خودروهای فرسوده نگاه ویژهای شده بود میگوید:«تا زمانی كه در اجرای طرح خروج خودورهای فرسوده نگاه زیستمحیطی، اقتصادی، كاهش مصرف سوخت، تأمین سلامت شهروندان و عزم ملی وجود نداشته باشد، حتما این طرح شكست میخورد.» نوروزی با اشاره به این برنامه میگوید:«طبق قانون برنامه چهارم توسعه، دولت موظف شده بود از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ به ترتیب سالانه ۲۰۰ هزار، ۳۰۰ هزار، ۴۰۰ هزار، ۵۰۰ هزار و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج كند. اگرچه برنامه چهارم یك سال تمدید شد اما باز هم این طرح نتوانست كاملا اجرایی شود.»
به گفته این كارشناس محیطزیست، موضوع خروج خودروهای فرسوده با سن فرسودگی خودروها اگر چه ارتباط مستقیم دارد اما داستانی تكراری است و با توجه به مضرات بالایی كه آلودگی هوا از نظر اقتصاد، سلامت و مالی به جامعه وارد میكند، یكی از مهمترین راهكارها ریشه كن كردن خودورهای كاربراتوری است. بستن عوارض سنگین به خودروهای بالای 5 سال، اختصاص بیمه سنگین به این خودروها با توجه به سن خودروها از راهكارهایی است كه نوروزی به آنها اشاره كرده و میگوید:برای اینكه به اقشار آسیب پذیری كه خودرو تنها دارایی آنها برای كمك خرج زندگی محسوب میشود دولت باید با پرداخت یارانه كم بهره از محل هدفمندی یارانهها به این افراد كمك كند تا یك بار برای همیشه شاهد جراحی بزرگ در بحث خودروهای فرسوده باشیم تا بتوانیم شاهد حل این مشكل باشیم. وی تاكید میكند اگر قرار باشد در خصوص خودروهای فرسوده و از رده خارج گرفتار تعارف و تبانی شویم هیچ گاه نمیتوانیم شاهد خروج این خودروها از شهر باشیم.
به جای عمل كردن شعار میدهند
سید علی رضوی، مدیرعامل مركز معاینه فنی خودروهای تهران نیز با اشاره به این نكته كه قانون 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها تمام محاسبات برای خارج شدن خودروهای فرسوده را به هم ریخته میگوید:«بر اساس این قانون باید سالانه 2.5 میلیون خودرو به مراكز معاینه فنی مراجعه كنند. اگرچه مراكز با تمام ظرفیت قابلیت سرویس دهی به مراجعان را دارند اما در حال حاضر حدود 400 تا 500 هزار خودرو به مراكز معاینه فنی مراجعه میكنند.»
وی با اشاره به قانون خروج خوردوهای فرسوده، به تهران امروز میگوید: بر اساس این مصوبه وزارت كشور، شهرداری و محیطزیست هر كدام باید به ترتیب مبلغ 20، و 10 میلیون تومان را به خروج خودروهای فرسوده و نوسازی آنها در سال 90 اختصاص میدادندو از یك هزار و 250 مینیبوس فرسودهای كه در سطح شهر تردد میكنند تنها 121 دستگاه نوسازی شدهاند. وی در خصوص تاكسیهای فرسوده نیز میگوید:«بر اساس تفاهم نامهای كه میان شهرداری تهران، سازمان محیطزیست و خودروسازی سایپا امضا شد باید تا آخر سال جاری 3 هزار پراید تاكسی اقدام به تعویض رایگان كاتالیست میكردند اما به رغم جلسات متفاوتی كه شهرداری با محیطزیست و خودرو سازان داشت این امر محقق نشد و از 3 هزار خودرو 900 دستگاه موفق به تعویض كاتالیست شدهاند.»
رضوی با اشاره به این نكته كه در بحث خروج خودروهای فرسوده باید شعار را كنار بگذاریم، به تهران امروز میگوید: «مراكز معاینه فنی از سال گذشته موظف شدند تا كاتالیست خودروها را مورد معاینه فنی قرار دهند و در صورتی كه این قطعه ایراد داشت خودرو تایید نشود اما با وجود اینكه قطعهسازان مدام شعار میدهند آمادگی تامین كاتالیست را دارند و در عمل به علت اینكه نتوانستهاند به تعهدات خود در قبال تامین كاتالیست عمل كنند موضوع معاینه فنی كاتالیست خودروها در مراكز معاینه فنی اعمال نمیشود.»
مدیرعامل مراكز معاینه فنی خودروها در خصوص میزان آلایندهها میگوید: سالانه حدود 1.6 دهم میلیون تن آلاینده توسط منابع متحرك شامل خودرو، موتور و خودروهای سنگین به شهر تحمیل میشود كه با كمی تدبیر و شعار ندادن میتوان شاهد ورود این مقدار آلاینده به شهر نباشیم.