نسیم بهآر
6th February 2013, 08:15 AM
گروه اجتماعی: يك استاد حوزه و دانشگاه در هشتمين نشست از سلسله نشستهای «سبك زندگی ايمانی» گفت: سبكهای نوين زندگی بشريت را از آخرت برش داده و در دنيا محصور كرده است و با ايجاد تنوعطلبی و برجسته كردن مظاهر دنيوی روح و روحانيت را به افول كشانده است.
http://iqna.ir/news_imgs/1183739_1thth_img_IMG_1801.JPG (http://iqna.ir/news_imgs/1183739_1imgNULL)
حجتالاسلام و المسلمين دكتر محمدتقی فعالی، استاد حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، هشتمين نشست از سلسله نشستهای «سبك زندگی ايمانی» امروز سهشنبه 17 بهمن ماه با حضور حجتالاسلام و المسلمين دكتر محمدتقی فعالی، استاد حوزه و دانشگاه در سازمان فعاليتهای قرآنی دانشگاهيان كشور برگزار شد.
در سخن روز اين نشست، حجتالاسلام فعالی با اشاره به اينكه وقتی كوچكتر بوديم دلی بزرگ داشتيم ولی هر چه بزرگتر شديم دلهايمان كوچكتر و تنگتر شد، عنوان كرد: وقتی كوچكتر بوديم و با دوستان خود دعوا میكرديم به راحتی آشتی كرده و به راستی میبخشيديم، در بازیهای چند نفره نيز وقتی اختلافی به وجود میآمد مصالحه كرده حق را به طرف مقابل میداديم و از صميم قلب مشكل را فراموش میكرديم.
وی ادامه داد: اگر همان شرايط كودكی در بزرگسالی هم بزرگ میشد، زندگی ما اكنون بسيار بهتر و گذشتها واقعی و از ته دل بود نه اينكه كينهها را در دل نگه داريم و به ظاهر فراموش كنيم.
حجتالاسلام فعالی با اشاره به اينكه اگر تمام دين و آنچه پيامبران و اوليای الهی در خصوص دين مطرح كردهاند را خلاصه كنيم، (با يك نگاه) كل دين در يك كلام ناب اما ساده، عميق اما روان مساوی است با بخشش و گذشت. اگر دين اين است پس در هنگام كودكی ديندارتر هستيم ولی هر چه قد جسم انسان بلندتر میشود، از بخشش دلهای ما نيز كاسته میشود و طبيعی است كه در اين صورت نزاعها افزايش و گذشتها كاهش پيدا میكند.
وی پس از سخن روز هشتمين نشست از سلسله نشستهای سبك زندگی ايمانی، بيان و تشريح مقولهها و مصداقهای سبك زندگی را ادامه داد و با اشاره به اينكه در جلسه قبل به تشريح مقولههای آموزش و پرورش، اوقات فراغت، رسانه و تبليغات، ورزش و انواع بازی، مديريت احساسات، نظافت و پاكيزگی، هديه، مد و پوشش، رفتارهای جنسی و زناشويی، حجاب و عفاف، تندرستی و غذا و تغذيه پرداخته است، ادامه داد: مقوله خودآرايی و خود آذينی، در گذشته وجود نداشت و يا كمتر مورد توجه بود اما امروزه برجستهتر شده و شكلهای مختلفی به خود گرفته است.
استاد حوزه و دانشگاه كشورمان:
سبكهای نوين بشريت را از آخرت برش داده و در دنيا محصور كرده است، همچنين با ايجاد تنوعطلبی و برجسته كردن مظاهر دنيوی مانند شغل، غذا، ژستهای اندامی و ... روح و روحانيت را به افول كشانده است
اين استاد حوزه و دانشگاه، «شغل» كه در پی آن روابط كارگر و كارفرما، رئيس و كارمند، بداخلاقی، سوء استفاده، بهرههای نابهجا و ... مطرح میشود، «سبك سخن گفتن» كه مباحثی مانند ژستهای اندامی، و تظاهارات جسمی و ... در آن مطرح میشود، «حمل و نقل و جابهجايی» كه به شدت از اتومبيل تأثير پذيرفته و حامل تغيير فرهنگ شده است، «مسكن» و نوع مسكن كه تغييرات آن در اندازه، معماری و ... به شدت روابط حاكم بر خانواده را تغيير داده است و «موسيقی» كه قبلاً به شدت متأثر از طبيعت و محدود بود اما امروزه به شدت متنوع و متفاوت شده است را، از ديگر مصاديق سبك زندگی عنوان كرد.
وی ازدواج و طلاق، روابط خانوادگی، سفر و تفريح، فرهنگ آپارتمان نشينی، روابط خويشاوندی، مصرفگرايی و مدگرايی(به خصوص مقوله دكوراسيون و تأثير عميقی كه اين مسئله در سبك زندگیها ايجاد كرده و از مقولههايیست كه در زايش فرهنگ نوين بسيار مهم است)، پيدايش ناهنجاریهای جديد در خانوادهها كه قبلاً وجود نداشته است مانند فرار پسران و دختران، جدايیهای رسمی و عاطفی، پرخاشگری، اينترنت، ماهواره و خوردنیها و آشاميدنیها را از ديگر عوامل مهمی دانست كه در جابهجايی و تغيير سبك زندگی نقش دارند.
فعالی همچنين به تغيير نحوه انجام مراسم دينی، وجدان كاری و سبكهای نوين معنويت اشاره كرد و در جمعبندی مطالب مطرح شده، گفت: مرور مباحث مطرح شده در سبك زندگی نشان میدهد كه سبك زندگی دارای ابعاد فردی و اجتماعی و مادی و معنوی بوده و كل رفتار، احساسات، بينش و باور انسانها را تحت تأثير قرار میدهد و به شدت متأثر از فرهنگ مسيحيت نوين است.
اين استاد دانشگاه از ديگر ويژگیهای سبك زندگی جديد را تلاش برای دور كردن انسان از طبيعت عنوان و اظهار كرد: سبكهای نوين بشريت را از آخرت برش داده و در دنيا محصور كرده است، همچنين با ايجاد تنوعطلبی و برجسته كردن مظاهر دنيوی مانند: شغل، غذا، ژستهای اندامی و ... روح و روحانيت را به افول كشانده است. وی در پايان سخنان خود با اشاره به اينكه نتايج تحولات جديد در 10 سال آينده مشخص خواهد شد، چرا كه ايران كنونی اكنون در مرحله گذر از يك سبك زندگی به سبك زندگی كاملاً متفاوت و جديدی است، اظهار اميدواری كرد كه اين جابهجايی سبك زندگی را به نفع اسلام رقم بزنيم.
منبع (http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1183739)
http://iqna.ir/news_imgs/1183739_1thth_img_IMG_1801.JPG (http://iqna.ir/news_imgs/1183739_1imgNULL)
حجتالاسلام و المسلمين دكتر محمدتقی فعالی، استاد حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، هشتمين نشست از سلسله نشستهای «سبك زندگی ايمانی» امروز سهشنبه 17 بهمن ماه با حضور حجتالاسلام و المسلمين دكتر محمدتقی فعالی، استاد حوزه و دانشگاه در سازمان فعاليتهای قرآنی دانشگاهيان كشور برگزار شد.
در سخن روز اين نشست، حجتالاسلام فعالی با اشاره به اينكه وقتی كوچكتر بوديم دلی بزرگ داشتيم ولی هر چه بزرگتر شديم دلهايمان كوچكتر و تنگتر شد، عنوان كرد: وقتی كوچكتر بوديم و با دوستان خود دعوا میكرديم به راحتی آشتی كرده و به راستی میبخشيديم، در بازیهای چند نفره نيز وقتی اختلافی به وجود میآمد مصالحه كرده حق را به طرف مقابل میداديم و از صميم قلب مشكل را فراموش میكرديم.
وی ادامه داد: اگر همان شرايط كودكی در بزرگسالی هم بزرگ میشد، زندگی ما اكنون بسيار بهتر و گذشتها واقعی و از ته دل بود نه اينكه كينهها را در دل نگه داريم و به ظاهر فراموش كنيم.
حجتالاسلام فعالی با اشاره به اينكه اگر تمام دين و آنچه پيامبران و اوليای الهی در خصوص دين مطرح كردهاند را خلاصه كنيم، (با يك نگاه) كل دين در يك كلام ناب اما ساده، عميق اما روان مساوی است با بخشش و گذشت. اگر دين اين است پس در هنگام كودكی ديندارتر هستيم ولی هر چه قد جسم انسان بلندتر میشود، از بخشش دلهای ما نيز كاسته میشود و طبيعی است كه در اين صورت نزاعها افزايش و گذشتها كاهش پيدا میكند.
وی پس از سخن روز هشتمين نشست از سلسله نشستهای سبك زندگی ايمانی، بيان و تشريح مقولهها و مصداقهای سبك زندگی را ادامه داد و با اشاره به اينكه در جلسه قبل به تشريح مقولههای آموزش و پرورش، اوقات فراغت، رسانه و تبليغات، ورزش و انواع بازی، مديريت احساسات، نظافت و پاكيزگی، هديه، مد و پوشش، رفتارهای جنسی و زناشويی، حجاب و عفاف، تندرستی و غذا و تغذيه پرداخته است، ادامه داد: مقوله خودآرايی و خود آذينی، در گذشته وجود نداشت و يا كمتر مورد توجه بود اما امروزه برجستهتر شده و شكلهای مختلفی به خود گرفته است.
استاد حوزه و دانشگاه كشورمان:
سبكهای نوين بشريت را از آخرت برش داده و در دنيا محصور كرده است، همچنين با ايجاد تنوعطلبی و برجسته كردن مظاهر دنيوی مانند شغل، غذا، ژستهای اندامی و ... روح و روحانيت را به افول كشانده است
اين استاد حوزه و دانشگاه، «شغل» كه در پی آن روابط كارگر و كارفرما، رئيس و كارمند، بداخلاقی، سوء استفاده، بهرههای نابهجا و ... مطرح میشود، «سبك سخن گفتن» كه مباحثی مانند ژستهای اندامی، و تظاهارات جسمی و ... در آن مطرح میشود، «حمل و نقل و جابهجايی» كه به شدت از اتومبيل تأثير پذيرفته و حامل تغيير فرهنگ شده است، «مسكن» و نوع مسكن كه تغييرات آن در اندازه، معماری و ... به شدت روابط حاكم بر خانواده را تغيير داده است و «موسيقی» كه قبلاً به شدت متأثر از طبيعت و محدود بود اما امروزه به شدت متنوع و متفاوت شده است را، از ديگر مصاديق سبك زندگی عنوان كرد.
وی ازدواج و طلاق، روابط خانوادگی، سفر و تفريح، فرهنگ آپارتمان نشينی، روابط خويشاوندی، مصرفگرايی و مدگرايی(به خصوص مقوله دكوراسيون و تأثير عميقی كه اين مسئله در سبك زندگیها ايجاد كرده و از مقولههايیست كه در زايش فرهنگ نوين بسيار مهم است)، پيدايش ناهنجاریهای جديد در خانوادهها كه قبلاً وجود نداشته است مانند فرار پسران و دختران، جدايیهای رسمی و عاطفی، پرخاشگری، اينترنت، ماهواره و خوردنیها و آشاميدنیها را از ديگر عوامل مهمی دانست كه در جابهجايی و تغيير سبك زندگی نقش دارند.
فعالی همچنين به تغيير نحوه انجام مراسم دينی، وجدان كاری و سبكهای نوين معنويت اشاره كرد و در جمعبندی مطالب مطرح شده، گفت: مرور مباحث مطرح شده در سبك زندگی نشان میدهد كه سبك زندگی دارای ابعاد فردی و اجتماعی و مادی و معنوی بوده و كل رفتار، احساسات، بينش و باور انسانها را تحت تأثير قرار میدهد و به شدت متأثر از فرهنگ مسيحيت نوين است.
اين استاد دانشگاه از ديگر ويژگیهای سبك زندگی جديد را تلاش برای دور كردن انسان از طبيعت عنوان و اظهار كرد: سبكهای نوين بشريت را از آخرت برش داده و در دنيا محصور كرده است، همچنين با ايجاد تنوعطلبی و برجسته كردن مظاهر دنيوی مانند: شغل، غذا، ژستهای اندامی و ... روح و روحانيت را به افول كشانده است. وی در پايان سخنان خود با اشاره به اينكه نتايج تحولات جديد در 10 سال آينده مشخص خواهد شد، چرا كه ايران كنونی اكنون در مرحله گذر از يك سبك زندگی به سبك زندگی كاملاً متفاوت و جديدی است، اظهار اميدواری كرد كه اين جابهجايی سبك زندگی را به نفع اسلام رقم بزنيم.
منبع (http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1183739)