عبدالله91
4th February 2013, 06:31 PM
درناسخ التواریخ ابن مقری روایت می کند که:
سه نفر در تقسیم 17 شتر که سهم یکی از آنها نصف شترها و دیگری ثلث ونفرآخر تسع(یک نهم) شتران بود کارشان به مشاجره کشید و حاضر بودند شتری را قربانی کنند اما حق خود را به دیگری ندهند و درهم و دیناری را خرج نکنند. قضاوت را نزد مولا امیرالمومنین علی(ع) بردند. حضرت فرمودند: راضی می شوید که من یک شتر از شتران خود را بر شتران شما اضافه کنم و آنگاه تقسیم نمایم. گفتند چگونه راضی نمی شویم. پس مولا شتر خویش را به شتران ایشان افزود و آنکس که نصف شتران بهرۀ او بود پیش خواندند و فرمودند از 17 شتر هشت و نیم بهرۀ تو بود اکنون از 18 شتر نه شتر بهرۀ خود را بردار و آنکس که سهم او ثلث بود را پیش خواندند و فرمودند که تو از 17 شتر ثلث کمتر داشتی اکنون ثلث تمام که شش شتر است بردار سپس آنکسی را که سهم او تسع(یک نهم) بود پیش خواندند و فرمودند سهم تو دو شترالاتسع می شود اکنون دو شتر بدون کسر بردار. پس ایشان هریک سهم خود را گرفتند و مولا امیرالمومنین(ع) نیز یک شتر خود را برداشتند.
برگرفته از کتاب: قضاوتهای حضرت امیرالمومنین(ع) اثر شیخ ذبیح الله محلاتی
انشاالله همان قضاوتی باشد که دوست عزیز درخواست کرده بودند
باتشکر از همۀ نخبگان عزیز
سه نفر در تقسیم 17 شتر که سهم یکی از آنها نصف شترها و دیگری ثلث ونفرآخر تسع(یک نهم) شتران بود کارشان به مشاجره کشید و حاضر بودند شتری را قربانی کنند اما حق خود را به دیگری ندهند و درهم و دیناری را خرج نکنند. قضاوت را نزد مولا امیرالمومنین علی(ع) بردند. حضرت فرمودند: راضی می شوید که من یک شتر از شتران خود را بر شتران شما اضافه کنم و آنگاه تقسیم نمایم. گفتند چگونه راضی نمی شویم. پس مولا شتر خویش را به شتران ایشان افزود و آنکس که نصف شتران بهرۀ او بود پیش خواندند و فرمودند از 17 شتر هشت و نیم بهرۀ تو بود اکنون از 18 شتر نه شتر بهرۀ خود را بردار و آنکس که سهم او ثلث بود را پیش خواندند و فرمودند که تو از 17 شتر ثلث کمتر داشتی اکنون ثلث تمام که شش شتر است بردار سپس آنکسی را که سهم او تسع(یک نهم) بود پیش خواندند و فرمودند سهم تو دو شترالاتسع می شود اکنون دو شتر بدون کسر بردار. پس ایشان هریک سهم خود را گرفتند و مولا امیرالمومنین(ع) نیز یک شتر خود را برداشتند.
برگرفته از کتاب: قضاوتهای حضرت امیرالمومنین(ع) اثر شیخ ذبیح الله محلاتی
انشاالله همان قضاوتی باشد که دوست عزیز درخواست کرده بودند
باتشکر از همۀ نخبگان عزیز