وحید 0319
3rd February 2013, 08:46 PM
انتقادنجفی از سکوت چمرانباید درباره هزینههای بدون سند شهرداری سابق اطلاعرسانی شود
این اقدام رییس شورای شهر غیرقانونی است. ایشان باید اطلاعات لازم در مشورد هزینههای بدون سند شهردار سابق را در اختیار افکار عمومی و رسانهها قرار داده و به جریان آزاد اطلاعات کمک کنند. بایکوت اطلاعات دردی از دردها را دوا نخواهد کرد.
پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در فهرست ائتلاف اصلاحطلبان، نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجدجامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از فهرست ائتلاف اصلاحطلبان در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد. حضورش این روزها در شورای شهر به رفتوآمدی نامحسوس تبدیل شده که از آن شور و شعف روزهای نخست به دور است.
با این همه محمدعلی نجفی نه تنها به حضور دوباره اصلاحطلبان در قدرت، که به برنامهریزی اصلاحطلبان برای حضور در انتخابات شورای شهر امیدوار بوده و هرگونه برنامهریزی در این زمینه را معطوف به تحولات سیاسی ماههای آینده کشور میکند. شاید تذکرهای پیاپی او و دیگر اعضای اصلاحطلب شورا مبنی بر تضعیف گامبهگام شوراها از سوی برخی نهادهای دولتی حالا به این رفتوآمدهای نامحسوس و کوتاه مبدل شده.
با این همه وزیر اسبق آموزشوپرورش، این روزها بیش از گذشته بهویژه در ارتباط با جریان اصلاحات گفتوگو میکند. او معتقد است، رییس شورای شهر تهران باید درباره هزینههای فاقد سند 320میلیارد تومانی دوران شهرداری سابق اطلاعرسانی کند.
برنامه انتخاباتی مشخص اصلاحطلبان برای شوراهای شهر و روستا چیست؟
بهرهگیری از مدیریت شورایی در کشور طی بیست سال دچار وقفه و رکود بود اما خوشبختانه با استقرار دولت اصلاحات، ایده شوراهای اسلامی جنبه عملیاتی به خود گرفت. در حال حاضر اصلاحطلبان به عنوان جریان فکری و اجتماعی و سیاسی در مورد شوراهای شهر و روستا هیچ تصمیمی نگرفتهاند، اما بدون تردید در انتخابات آینده شوراهای شهر حضور خواهند داشت و برای آن برنامهریزی میکنند.
اصلاحطلبان بهطور جدی وارد انتخابات شورا خواهند شد چراکه این نهاد هم در بعد اجرایی و هم ابعاد اجتماعی برای ما مهم بوده و میدانیم که حضور در فعالیتهای مرتبط با شورا امری است که هر گروه سیاسی و اجتماعی برای آن برنامهریزی میکند.
البته همین حالا هم برخی گروههای اصولگرا آغاز به کار کردهاند، فکر نمیکنید تا همین جا هم دیر شده؟ارزیابیتان از حضور اصلاحطلبان چیست؟
البته شرایط اصلاحطلبان در حال حاضر، شرایط حزبی خاصی است و تصمیمگیریهای ما به وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور در ده ماه آینده بستگی دارد؛ اینکه فضای سیاسی و اجتماعی کشور به چه سمت و سویی در حرکت است؟امیدواریم که اصلاحطلبان برای حضور در انتخابات شوراها به اجماع رسیده و بتوانند افراد کارکشتهای را وارد شورا کرده و در نهایت بتوانند الگو و نمونهای در اداره شهر از سوی اصلاحطلبان را محقق کنند. به هر شکل نمیشود ناامید بود.
در سالهای پیش میان اعضای اصلاحطلب شوراهای اسلامی مرکز استانهای سراسر کشور نشستهای تخصصی و هم اندیشی برگزار میشد اما مدتی است که خبری از برگزاری چنین نشستهایی نیست.
البته جلسهها و نشستها مانند پیش مداوم برگزار نمیشود اما انتخابات شورای شهر بدون تردید در دستور گروهها و احزاب اصلاحطلب قرار گرفته و آنها برای ورود به عرصه انتخابات در این بخش سرمایهگذاری کرده و چهرههایی را در شهرهای مختلف برای حضور در انتخابات معرفی میکنند.
فکر نمیکنید این طور سخن گفتن از ورود اصلاحطلبان به شورای شهر، کمی ایده آل باشد، همین حالا هم خیلیها چندان علاقهای به حضور اصلاحطلبان در عرصه سیاسی نداشته و کماکان برخی اتهامها به آنان نسبت داده میشود، که نشان از دشواری ورود جریانهای سیاسی اصلاحطلبان به ساختار سیاسی میدهد. چطور با چنین وضعیتی میتوان به حضور اصلاحطلبان امیدوار بود؟
تحلیل این مساله باید در ماههای آینده صورت گیرد. اما اصلاحطلبان برای حضور در عرصههای سیاسی و انتخاباتی کشور مصمماند و وضعیت چند و چون حضور سیاسیشان هم به اوضاع سیاسی آینده کشور و چیدمان گروههای سیاسی و حزبی باز خواهد گشت.
یعنی امیدوار به تغییرید؟
در عرصه سیاست همواره باید امیدوار بود. اصلاحطلبی در واقع، نوعی اعتقاد و ایمان و امید به تغییر است.
یکی از نقدهای اساسی شما به عملکرد شوراها، مداخلههای دولت و جلوگیری از رشد و توسعه این نهاد مردمی بود. این وضعیت را چطور میبینید؟
تضعیف نهاد شورای اسلامی شهر و روستا در این سالها زیان سنگینی را متوجه مردم ساخته و خدمات صادقانه به مردم را دچار آسیب جدی کرده است. شاید یکی از دلایل رکود کارآیی شوراهای شهر و روستا در دوره سوم، عدم پایبندی دولت به کارکردهای اصلی نهادی است که میتوانست بسیاری از امور شهری را مدیریت کرده و واسطی میان شهرداری و دیگر نهادهای مدیریتی در شهر تهران و حتی دولت باشد. اما شاهد بودیم که متاسفانه برخی رفتارهای بازدارنده و سنگ اندازیها، نفس فعالیت شوراهای شهر را با برخی مشکلات مواجه کرده است.
تکلیف هزینههای فاقد سند شهردار سابق که نزدیک به 320میلیارد تومان برآورد میشود، چیست و شورای شهر در این زمینه چه پیگیریهایی داشته؟
جزییات این امر را باید از رییس شورای شهر بپرسید ایشان برخلاف قانون تاکنون آن را در صحن مطرح نکردهاند.
آقای چمران بارها در پاسخ به رسانهها گفتهاند که شورا، فاقد هزینههای بدون سند است. به این ترتیب تکلیف اطلاعرسانی در اینباره چه میشود؟
این اقدام رییس شورای شهر غیرقانونی است. ایشان باید اطلاعات لازم در مشورد هزینههای بدون سند شهردار سابق را در اختیار افکار عمومی و رسانهها قرار داده و به جریان آزاد اطلاعات کمک کنند. بایکوت اطلاعات دردی از دردها را دوا نخواهد کرد.
دلیل شورای شهر را چه میدانید؟
به نظرم تلاش این است که شورای فعلی تمام شده و پرونده هم مختومه اعلام شود اما مسوول مستقیم وضعیت این اسناد و اطلاعرسانی درباره آن رییس شورای شهر است. ما چند بار تقاضا کردهایم که این اسناد و گزارش تدوین شده درباره آن در دستور کار شورا قرار گیرد و برای رایزنی و بررسی در صحن علنی شورا مطرح شود اما آقای چمران ارادهای به این کار ندارند.
یکی از مشکلات برآورد هزینههای شهرداری، اختلاف فاحش هزینه آغاز و پایان پروژه است که شورا در مواردی به آسانی از کنار ارقام نجومی متفاوت ارایه شده از سوی شهرداری گذشته که نمونه آن در اجرای پروژه تونل توحید بود. فکر میکنید که دلیل تعلل شورا در این بخش چه بوده؟
بخشی از این تفاوت میان قیمت نخست پیشبینی شده و قیمت نهایی پروژه طبیعی است اما بخشی از آن غیرطبیعی است. به هر شکل وقتی پروژهای تعریف میکنند کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته و به همین خاطر افزایش هزینهها به شکل غیرمعقولی اتفاق میافتد.
شورا هر شش ماه یکبار از تمام پروژههای بزرگ شهرداری بازدید کرده و گزارش مالی از آن تهیه میکند. در مواردی بوده که اختلاف قیمتها زیاد شده و از شهرداری توضیح خواستهایم اما وقتی پروژهای 70درصد پیش میرود، شورا ناگزیر است که بقیه هزینه را هم تصویب کند.
اعتبارهای مربوط به جذب فاینانس از سوی شهرداری تهران در بودجه 91 به شکل محسوسی افزایش یافته، فکر نمیکنید که جذب حداکثری فاینانسها برای شهردار آینده دردسرساز شود؟
جذب فاینانس مشکلی به وجود نخواهد آورد. از این گذشته سیستم پویا در اداره شهر نیازمند اعتبارات و امکانات متنوعی است که البته باید در جای درست هزینه شده و بر نحوه هزینه شدن آن هم کنترل و نظارت دقیق صورت گیرد. به همین خاطر جذب فاینانس بهویژه در شرایط تحریمها کار مثبتی است.
این اقدام رییس شورای شهر غیرقانونی است. ایشان باید اطلاعات لازم در مشورد هزینههای بدون سند شهردار سابق را در اختیار افکار عمومی و رسانهها قرار داده و به جریان آزاد اطلاعات کمک کنند. بایکوت اطلاعات دردی از دردها را دوا نخواهد کرد.
پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در فهرست ائتلاف اصلاحطلبان، نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجدجامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از فهرست ائتلاف اصلاحطلبان در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد. حضورش این روزها در شورای شهر به رفتوآمدی نامحسوس تبدیل شده که از آن شور و شعف روزهای نخست به دور است.
با این همه محمدعلی نجفی نه تنها به حضور دوباره اصلاحطلبان در قدرت، که به برنامهریزی اصلاحطلبان برای حضور در انتخابات شورای شهر امیدوار بوده و هرگونه برنامهریزی در این زمینه را معطوف به تحولات سیاسی ماههای آینده کشور میکند. شاید تذکرهای پیاپی او و دیگر اعضای اصلاحطلب شورا مبنی بر تضعیف گامبهگام شوراها از سوی برخی نهادهای دولتی حالا به این رفتوآمدهای نامحسوس و کوتاه مبدل شده.
با این همه وزیر اسبق آموزشوپرورش، این روزها بیش از گذشته بهویژه در ارتباط با جریان اصلاحات گفتوگو میکند. او معتقد است، رییس شورای شهر تهران باید درباره هزینههای فاقد سند 320میلیارد تومانی دوران شهرداری سابق اطلاعرسانی کند.
برنامه انتخاباتی مشخص اصلاحطلبان برای شوراهای شهر و روستا چیست؟
بهرهگیری از مدیریت شورایی در کشور طی بیست سال دچار وقفه و رکود بود اما خوشبختانه با استقرار دولت اصلاحات، ایده شوراهای اسلامی جنبه عملیاتی به خود گرفت. در حال حاضر اصلاحطلبان به عنوان جریان فکری و اجتماعی و سیاسی در مورد شوراهای شهر و روستا هیچ تصمیمی نگرفتهاند، اما بدون تردید در انتخابات آینده شوراهای شهر حضور خواهند داشت و برای آن برنامهریزی میکنند.
اصلاحطلبان بهطور جدی وارد انتخابات شورا خواهند شد چراکه این نهاد هم در بعد اجرایی و هم ابعاد اجتماعی برای ما مهم بوده و میدانیم که حضور در فعالیتهای مرتبط با شورا امری است که هر گروه سیاسی و اجتماعی برای آن برنامهریزی میکند.
البته همین حالا هم برخی گروههای اصولگرا آغاز به کار کردهاند، فکر نمیکنید تا همین جا هم دیر شده؟ارزیابیتان از حضور اصلاحطلبان چیست؟
البته شرایط اصلاحطلبان در حال حاضر، شرایط حزبی خاصی است و تصمیمگیریهای ما به وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور در ده ماه آینده بستگی دارد؛ اینکه فضای سیاسی و اجتماعی کشور به چه سمت و سویی در حرکت است؟امیدواریم که اصلاحطلبان برای حضور در انتخابات شوراها به اجماع رسیده و بتوانند افراد کارکشتهای را وارد شورا کرده و در نهایت بتوانند الگو و نمونهای در اداره شهر از سوی اصلاحطلبان را محقق کنند. به هر شکل نمیشود ناامید بود.
در سالهای پیش میان اعضای اصلاحطلب شوراهای اسلامی مرکز استانهای سراسر کشور نشستهای تخصصی و هم اندیشی برگزار میشد اما مدتی است که خبری از برگزاری چنین نشستهایی نیست.
البته جلسهها و نشستها مانند پیش مداوم برگزار نمیشود اما انتخابات شورای شهر بدون تردید در دستور گروهها و احزاب اصلاحطلب قرار گرفته و آنها برای ورود به عرصه انتخابات در این بخش سرمایهگذاری کرده و چهرههایی را در شهرهای مختلف برای حضور در انتخابات معرفی میکنند.
فکر نمیکنید این طور سخن گفتن از ورود اصلاحطلبان به شورای شهر، کمی ایده آل باشد، همین حالا هم خیلیها چندان علاقهای به حضور اصلاحطلبان در عرصه سیاسی نداشته و کماکان برخی اتهامها به آنان نسبت داده میشود، که نشان از دشواری ورود جریانهای سیاسی اصلاحطلبان به ساختار سیاسی میدهد. چطور با چنین وضعیتی میتوان به حضور اصلاحطلبان امیدوار بود؟
تحلیل این مساله باید در ماههای آینده صورت گیرد. اما اصلاحطلبان برای حضور در عرصههای سیاسی و انتخاباتی کشور مصمماند و وضعیت چند و چون حضور سیاسیشان هم به اوضاع سیاسی آینده کشور و چیدمان گروههای سیاسی و حزبی باز خواهد گشت.
یعنی امیدوار به تغییرید؟
در عرصه سیاست همواره باید امیدوار بود. اصلاحطلبی در واقع، نوعی اعتقاد و ایمان و امید به تغییر است.
یکی از نقدهای اساسی شما به عملکرد شوراها، مداخلههای دولت و جلوگیری از رشد و توسعه این نهاد مردمی بود. این وضعیت را چطور میبینید؟
تضعیف نهاد شورای اسلامی شهر و روستا در این سالها زیان سنگینی را متوجه مردم ساخته و خدمات صادقانه به مردم را دچار آسیب جدی کرده است. شاید یکی از دلایل رکود کارآیی شوراهای شهر و روستا در دوره سوم، عدم پایبندی دولت به کارکردهای اصلی نهادی است که میتوانست بسیاری از امور شهری را مدیریت کرده و واسطی میان شهرداری و دیگر نهادهای مدیریتی در شهر تهران و حتی دولت باشد. اما شاهد بودیم که متاسفانه برخی رفتارهای بازدارنده و سنگ اندازیها، نفس فعالیت شوراهای شهر را با برخی مشکلات مواجه کرده است.
تکلیف هزینههای فاقد سند شهردار سابق که نزدیک به 320میلیارد تومان برآورد میشود، چیست و شورای شهر در این زمینه چه پیگیریهایی داشته؟
جزییات این امر را باید از رییس شورای شهر بپرسید ایشان برخلاف قانون تاکنون آن را در صحن مطرح نکردهاند.
آقای چمران بارها در پاسخ به رسانهها گفتهاند که شورا، فاقد هزینههای بدون سند است. به این ترتیب تکلیف اطلاعرسانی در اینباره چه میشود؟
این اقدام رییس شورای شهر غیرقانونی است. ایشان باید اطلاعات لازم در مشورد هزینههای بدون سند شهردار سابق را در اختیار افکار عمومی و رسانهها قرار داده و به جریان آزاد اطلاعات کمک کنند. بایکوت اطلاعات دردی از دردها را دوا نخواهد کرد.
دلیل شورای شهر را چه میدانید؟
به نظرم تلاش این است که شورای فعلی تمام شده و پرونده هم مختومه اعلام شود اما مسوول مستقیم وضعیت این اسناد و اطلاعرسانی درباره آن رییس شورای شهر است. ما چند بار تقاضا کردهایم که این اسناد و گزارش تدوین شده درباره آن در دستور کار شورا قرار گیرد و برای رایزنی و بررسی در صحن علنی شورا مطرح شود اما آقای چمران ارادهای به این کار ندارند.
یکی از مشکلات برآورد هزینههای شهرداری، اختلاف فاحش هزینه آغاز و پایان پروژه است که شورا در مواردی به آسانی از کنار ارقام نجومی متفاوت ارایه شده از سوی شهرداری گذشته که نمونه آن در اجرای پروژه تونل توحید بود. فکر میکنید که دلیل تعلل شورا در این بخش چه بوده؟
بخشی از این تفاوت میان قیمت نخست پیشبینی شده و قیمت نهایی پروژه طبیعی است اما بخشی از آن غیرطبیعی است. به هر شکل وقتی پروژهای تعریف میکنند کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته و به همین خاطر افزایش هزینهها به شکل غیرمعقولی اتفاق میافتد.
شورا هر شش ماه یکبار از تمام پروژههای بزرگ شهرداری بازدید کرده و گزارش مالی از آن تهیه میکند. در مواردی بوده که اختلاف قیمتها زیاد شده و از شهرداری توضیح خواستهایم اما وقتی پروژهای 70درصد پیش میرود، شورا ناگزیر است که بقیه هزینه را هم تصویب کند.
اعتبارهای مربوط به جذب فاینانس از سوی شهرداری تهران در بودجه 91 به شکل محسوسی افزایش یافته، فکر نمیکنید که جذب حداکثری فاینانسها برای شهردار آینده دردسرساز شود؟
جذب فاینانس مشکلی به وجود نخواهد آورد. از این گذشته سیستم پویا در اداره شهر نیازمند اعتبارات و امکانات متنوعی است که البته باید در جای درست هزینه شده و بر نحوه هزینه شدن آن هم کنترل و نظارت دقیق صورت گیرد. به همین خاطر جذب فاینانس بهویژه در شرایط تحریمها کار مثبتی است.