نسیم بهآر
31st January 2013, 07:22 AM
تهران - کتاب ˈاسلام و جهانی شدنˈ درمورد بررسی امکان جهانی شدن اسلام در قرن 21 نوشته ˈرضا غلامیˈ منتشر شد.
http://media5.irna.ir/1391/13911111/80520240/80520240-3676840.jpg به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار معارف ایرنا، این کتاب در پنج بخش مبانی نظری جهانی شدن، نسبت اندیشه اسلامی و اندیشه جهانی شدن، جهانی شدن؛ فرصت ها و تهدیدها، ظرفیت ها، توانایی ها و آسیب های جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن و راهبردهای کلان برای مواجهه جهان اسلام با جهانی شدن سامان یافته است.
در معرفی این کتاب آمده است: جهانی شدن بیش از دو دهه است که همچون مباحثی مانند توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفته و توانسته است ذهن اندیشمندان، محافل علمی و مراکز دینی را نیز به تکاپو در این خصوص برانگیزد و همچنان شاهد انتشار کتاب، برگزاری همایش ها و نشست های علمی مختلف در سراسر دنیا با موضوع جهانی شدن هستیم و این همه نشان از تداوم توجه به این موضوع است.
سوال اصلی کتاب اسلام و جهانی شدن، چیستی پدیده جهانی شدن و آثار آن، و همچنین نسبت آن و آثارش با اسلام (در نظر و عمل) است.
در واقع، نقطه تمرکز این کتاب، در مرحله اول شناسایی ماهیت جهانی شدن مصطلح و عوارض آن و در مرحله بعد کشف رابطه آن و عوارضش با اسلام در ساحت اندیشه و عمل است با این حال، این کتاب سوالات فرعی متعددی نیز دارد که تلاش کرده پاسخ آن ها را در خلال مباحث یا در بخش های اختصاصی پیدا کند.
مهم ترین این سوالات، حول امکان شکل گیری جهانی شدن اسلامی با استفاده از فرصت های ناشی از جهانی شدن مصطلح و همچنین چیستی جهانی شدن اسلامی، تفاوت آن با جهانی شدن مصطلح و نسبت جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) و جهانی شدن اسلامی بعد از ظهور مهدی موعود(عج) است.
علاوه بر این، این پژوهش به عنوان یک سوال فرعی، درصدد شناسایی نقاط قوت و ضعف جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن و در ادامه به دنبال یافتن مجموعه ای از راهبردهای کلان برای مواجهه فعال و مبتکرانه با فرصت ها و تهدیدهای جهانی شدن مصطلح است که البته در مواجهه با فرصت ها، راهبردهای شکل گیری جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور مورد عنایت ویژه قرار گرفته است.
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را منتشر کرده است.
* کتاب ˈفلسفه مالکیت فکریˈ عنوان دیگر کتاب تازه منتشره پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
این کتاب مجموعه ای مشتمل بر دو بخش تحقیق و ترجمه نوشته ˈپیتر دراهوسˈ استاد دانشگاه ملی استرالیا و صاحب کرسی مالکیت فکری در کالج کوئین مری دانشگاه لندن شکل گرفته که بخش پژوهشی آن با نگرش حقوق اسلامی و در حوزه ادبیات بومی توسط محمود حکمت نیا از استادان فلسفه مالکیت فکری و همکاری(مهدی معلی و علی تقی خانی) سامان یافته است.
بخش پژوهشی این کتاب درصدد است ساختار و خواستگاه مالکیت فکری را به تصویر کشد و برای خواننده فارسی زبان این مطلب را روشن کند که رویکرد به مالکیت فکری در جهان معاصر رویکرد واحدی نبوده است به گونه ای که برخی از رویکردها درصدد توسعه و تعمیق آنند. رویکرد دیگر با آن به مخالفت ورزیده و رویکرد سوم به مقیدسازی مالکیت فکری معتقد است.
ادامه این بخش به موضوعاتی همچون وجودشناسی فلسفی آفرینش فکری، وجودشناسی حقوقی مالکیت فکری، روش شناسی مالکیت فکری و تطبیق نظریه های ماده و صورت، مثل و جهان سه گانه بر مالکیت فکری پرداخته اند.
بخش دوم کتاب اختصاص به ترجمه فلسفه مالکیت فکری دارد. محقق این بخش ˈپیتر دراهوسˈ با احاطه بر مبانی نظری، مباحث تاریخی درصدد آن است که نشان دهد مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف معینی است.
او برای اثبات ادعای خود 9 فصل ابعاد مالکیت فکری را کاویده و در نهایت در فصل نهم دیدگاه خود را به صورت نسبتا مبسوط تبیین می کند.
وی نخست می کوشد با نگاهی به مفاهیم و مرور تاریخی مبانی مالکیت فکری، به مخاطب کمک کند ماهیت ابزارگرایانه مالکیت فکری را بهتر درک کند. در فصل های بعد به ترتیب به نظریه کارجان لاک، نظریه شخصیت هگل، نظریه مارکس و نظریه نفع گرایی می پردازد.
در فصل های هفتم و هشتم با تذکر نسبت به قدرت آفرینی ناعادلانه و خطرناکی که سایر مبانی مالکیت فکری به دنبال دارند، حفظ عدالت در اطلاعات را لازمه یک نظام مالکیت فکری مطلوب می شمارد و نظام جاری مالکیت فکری را در مورد انتقاد قرار می دهد.
وی در فصل پایانی با مالکیت انگاری در اموال فکری مخالفت می کند و نوعی نگاه ابزارگرایانه و اخلاق مدارانه را به عنوان جایگزین آن طراحی کرده و ارایه می دهد.
منبع (http://www.irna.ir/fa/News/80520240/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7% D9%85_%D9%88_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%B4 %D8%AF%D9%86_%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1_%D8%B4 %D8%AF)
http://media5.irna.ir/1391/13911111/80520240/80520240-3676840.jpg به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار معارف ایرنا، این کتاب در پنج بخش مبانی نظری جهانی شدن، نسبت اندیشه اسلامی و اندیشه جهانی شدن، جهانی شدن؛ فرصت ها و تهدیدها، ظرفیت ها، توانایی ها و آسیب های جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن و راهبردهای کلان برای مواجهه جهان اسلام با جهانی شدن سامان یافته است.
در معرفی این کتاب آمده است: جهانی شدن بیش از دو دهه است که همچون مباحثی مانند توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی در سطح بین المللی مورد توجه قرار گرفته و توانسته است ذهن اندیشمندان، محافل علمی و مراکز دینی را نیز به تکاپو در این خصوص برانگیزد و همچنان شاهد انتشار کتاب، برگزاری همایش ها و نشست های علمی مختلف در سراسر دنیا با موضوع جهانی شدن هستیم و این همه نشان از تداوم توجه به این موضوع است.
سوال اصلی کتاب اسلام و جهانی شدن، چیستی پدیده جهانی شدن و آثار آن، و همچنین نسبت آن و آثارش با اسلام (در نظر و عمل) است.
در واقع، نقطه تمرکز این کتاب، در مرحله اول شناسایی ماهیت جهانی شدن مصطلح و عوارض آن و در مرحله بعد کشف رابطه آن و عوارضش با اسلام در ساحت اندیشه و عمل است با این حال، این کتاب سوالات فرعی متعددی نیز دارد که تلاش کرده پاسخ آن ها را در خلال مباحث یا در بخش های اختصاصی پیدا کند.
مهم ترین این سوالات، حول امکان شکل گیری جهانی شدن اسلامی با استفاده از فرصت های ناشی از جهانی شدن مصطلح و همچنین چیستی جهانی شدن اسلامی، تفاوت آن با جهانی شدن مصطلح و نسبت جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) و جهانی شدن اسلامی بعد از ظهور مهدی موعود(عج) است.
علاوه بر این، این پژوهش به عنوان یک سوال فرعی، درصدد شناسایی نقاط قوت و ضعف جهان اسلام در مواجهه با جهانی شدن و در ادامه به دنبال یافتن مجموعه ای از راهبردهای کلان برای مواجهه فعال و مبتکرانه با فرصت ها و تهدیدهای جهانی شدن مصطلح است که البته در مواجهه با فرصت ها، راهبردهای شکل گیری جهانی شدن اسلامی قبل از ظهور مورد عنایت ویژه قرار گرفته است.
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را منتشر کرده است.
* کتاب ˈفلسفه مالکیت فکریˈ عنوان دیگر کتاب تازه منتشره پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
این کتاب مجموعه ای مشتمل بر دو بخش تحقیق و ترجمه نوشته ˈپیتر دراهوسˈ استاد دانشگاه ملی استرالیا و صاحب کرسی مالکیت فکری در کالج کوئین مری دانشگاه لندن شکل گرفته که بخش پژوهشی آن با نگرش حقوق اسلامی و در حوزه ادبیات بومی توسط محمود حکمت نیا از استادان فلسفه مالکیت فکری و همکاری(مهدی معلی و علی تقی خانی) سامان یافته است.
بخش پژوهشی این کتاب درصدد است ساختار و خواستگاه مالکیت فکری را به تصویر کشد و برای خواننده فارسی زبان این مطلب را روشن کند که رویکرد به مالکیت فکری در جهان معاصر رویکرد واحدی نبوده است به گونه ای که برخی از رویکردها درصدد توسعه و تعمیق آنند. رویکرد دیگر با آن به مخالفت ورزیده و رویکرد سوم به مقیدسازی مالکیت فکری معتقد است.
ادامه این بخش به موضوعاتی همچون وجودشناسی فلسفی آفرینش فکری، وجودشناسی حقوقی مالکیت فکری، روش شناسی مالکیت فکری و تطبیق نظریه های ماده و صورت، مثل و جهان سه گانه بر مالکیت فکری پرداخته اند.
بخش دوم کتاب اختصاص به ترجمه فلسفه مالکیت فکری دارد. محقق این بخش ˈپیتر دراهوسˈ با احاطه بر مبانی نظری، مباحث تاریخی درصدد آن است که نشان دهد مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف معینی است.
او برای اثبات ادعای خود 9 فصل ابعاد مالکیت فکری را کاویده و در نهایت در فصل نهم دیدگاه خود را به صورت نسبتا مبسوط تبیین می کند.
وی نخست می کوشد با نگاهی به مفاهیم و مرور تاریخی مبانی مالکیت فکری، به مخاطب کمک کند ماهیت ابزارگرایانه مالکیت فکری را بهتر درک کند. در فصل های بعد به ترتیب به نظریه کارجان لاک، نظریه شخصیت هگل، نظریه مارکس و نظریه نفع گرایی می پردازد.
در فصل های هفتم و هشتم با تذکر نسبت به قدرت آفرینی ناعادلانه و خطرناکی که سایر مبانی مالکیت فکری به دنبال دارند، حفظ عدالت در اطلاعات را لازمه یک نظام مالکیت فکری مطلوب می شمارد و نظام جاری مالکیت فکری را در مورد انتقاد قرار می دهد.
وی در فصل پایانی با مالکیت انگاری در اموال فکری مخالفت می کند و نوعی نگاه ابزارگرایانه و اخلاق مدارانه را به عنوان جایگزین آن طراحی کرده و ارایه می دهد.
منبع (http://www.irna.ir/fa/News/80520240/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7% D9%85_%D9%88_%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%B4 %D8%AF%D9%86_%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1_%D8%B4 %D8%AF)