نسیم بهآر
29th January 2013, 08:39 AM
فیلم سینمایی "تاج محل" به کارگردانی دانش اقباشاوی تصویری است از زندگی مردمی که هنوز بر سر آرمانهایشان ایستادگی میکنند. خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: نخستین ساخته کارگردان جوان سینمای ایران، حال و هوایی متفاوت دارد، ساختاری شاعرانه در عین حال رئالیستی و به شدت به زندگی واقعی نزدیک. در روزگاری که سینمای ایران از واقعیت جاری و باورها و آداب و اصول زندگی ایرانی دور شده، "تاج محل" برشی است از زندگی مردمی که هنوز معیارهایی برای درست زندگی کردن دارند.
شخصیت اصلی فیلم متعلق به نسل گذشته است، نسلی که جنگ را پشت سر گذاشته. شخصیت اصلی داستان، قهرمانی است دوست داشتنی که با اعضای خانوادهاش تفاوت دارد و سلوک او ویژه است. پایمردی و سلامت نفسش او را به شخصیتی دوست داشتنی تبدیل کرده است. شخصیتی که در طول فیلم همراهش میشویم و از غم ها و اندوههایش تاثیر میگیریم.
اقباشاوی در فیلمش توانسته فضای زندگی یک خانواده متوسط شهرستانی را بدون اغراق و به شکلی واقعی خلق کند، شادیهای کوچک، دلتنگیهای بزرگ و محدودیتهایی که مردمی دارند که جنگی بزرگ را پشت سر گذاشته و در دل این جنگ، ایثار و بزرگی را آموختهاند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2013/01/926951_orig.jpg در "تاج محل" بازیگر حرفهای به جز پریوش نظریه و علی مردانه حضور ندارد ولی حضور صمیمی نابازیگرها کمک کرده تا فضایی تازه در فیلم داشته باشیم و واقعیتی که فیلسماز به دنبال ثبت آن بوده به بهترین شکل عینی شود. فیلم مروج ارزشهایی است که در جامعه امروز فراموش شدهاند؛ ایثار، گذشت، خانواده دوستی و محبت. در دیالوگهای شخصیت اصلی و همسرش ما متوجه مرام و سلوک این نسل میشویم، نسلی که در پرتو آموزههای دینی و ملی ما رشد کرده و نمی خواهد از همسایه خود بیخبر بماند.
مقایسه دو تولید خاص حوزه هنری، "خسته نباشید" و "تاج محل" نشاندهنده دو رویکرد متفاوت در تولیدات این نهاد است. هر دو فیلم ارزشهای دینی و اخلاقی رو به زوال رفته را تبلیغ و ستایش میکنند. "خسته نباشید" در ساختار یک ملودرام مفرح و طنزآمیز و "تاج محل" در قالب یک قصه ساده و فیلمی رئالیستی.
هر دو فیلم نوید حضور دو فیلمساز خوش آتیه را میدهند و بازی ها و فضاسازی قابل توجهی دارند. تقدیس بنیان خانواده و کرامت زن و مادر در هر دو فیلم، یکی از مایههای اصلی است، در "تاج محل" سکانسی است که شخصیت اصلی و همسرش در رستوران شام می خورند و مرد می خواهد خبر بازنشستگی خودخواسته اش را به همسرش بدهد، این فصل و فصل قدم زدن زن و شوهر در دل شب و مرور خاطره های جوانی در سینمای ایران معادلی ندارد و سالها است چنین تصویری از ارتباط عاطفی زن و شوهر را ندیدهایم.
در "خسته نباشید" هم زن و شوهر که به دلیل مشکلات از هم دور شده اند در سفر به ایران و کشف ریشههای هویتی زن دوباره از نو لذت زندگی مشترک را کشف میکنند.
تماشای دو فیلم متفاوت از نسل تازه فیلمسازی در جشنواره فیلم فجر اتفاقی مبارک است، رویدادی که نشان می دهد نسل جدید کارگردانان سینمای ایران حرف های بسیاری برای گفتن دارند، فقط باید فضایی برای حمایت از آنان فراهم شود.
این دو فیلم در تولیدات حوزه هنری امسال در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد.
منبع (http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1802410)
شخصیت اصلی فیلم متعلق به نسل گذشته است، نسلی که جنگ را پشت سر گذاشته. شخصیت اصلی داستان، قهرمانی است دوست داشتنی که با اعضای خانوادهاش تفاوت دارد و سلوک او ویژه است. پایمردی و سلامت نفسش او را به شخصیتی دوست داشتنی تبدیل کرده است. شخصیتی که در طول فیلم همراهش میشویم و از غم ها و اندوههایش تاثیر میگیریم.
اقباشاوی در فیلمش توانسته فضای زندگی یک خانواده متوسط شهرستانی را بدون اغراق و به شکلی واقعی خلق کند، شادیهای کوچک، دلتنگیهای بزرگ و محدودیتهایی که مردمی دارند که جنگی بزرگ را پشت سر گذاشته و در دل این جنگ، ایثار و بزرگی را آموختهاند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2013/01/926951_orig.jpg در "تاج محل" بازیگر حرفهای به جز پریوش نظریه و علی مردانه حضور ندارد ولی حضور صمیمی نابازیگرها کمک کرده تا فضایی تازه در فیلم داشته باشیم و واقعیتی که فیلسماز به دنبال ثبت آن بوده به بهترین شکل عینی شود. فیلم مروج ارزشهایی است که در جامعه امروز فراموش شدهاند؛ ایثار، گذشت، خانواده دوستی و محبت. در دیالوگهای شخصیت اصلی و همسرش ما متوجه مرام و سلوک این نسل میشویم، نسلی که در پرتو آموزههای دینی و ملی ما رشد کرده و نمی خواهد از همسایه خود بیخبر بماند.
مقایسه دو تولید خاص حوزه هنری، "خسته نباشید" و "تاج محل" نشاندهنده دو رویکرد متفاوت در تولیدات این نهاد است. هر دو فیلم ارزشهای دینی و اخلاقی رو به زوال رفته را تبلیغ و ستایش میکنند. "خسته نباشید" در ساختار یک ملودرام مفرح و طنزآمیز و "تاج محل" در قالب یک قصه ساده و فیلمی رئالیستی.
هر دو فیلم نوید حضور دو فیلمساز خوش آتیه را میدهند و بازی ها و فضاسازی قابل توجهی دارند. تقدیس بنیان خانواده و کرامت زن و مادر در هر دو فیلم، یکی از مایههای اصلی است، در "تاج محل" سکانسی است که شخصیت اصلی و همسرش در رستوران شام می خورند و مرد می خواهد خبر بازنشستگی خودخواسته اش را به همسرش بدهد، این فصل و فصل قدم زدن زن و شوهر در دل شب و مرور خاطره های جوانی در سینمای ایران معادلی ندارد و سالها است چنین تصویری از ارتباط عاطفی زن و شوهر را ندیدهایم.
در "خسته نباشید" هم زن و شوهر که به دلیل مشکلات از هم دور شده اند در سفر به ایران و کشف ریشههای هویتی زن دوباره از نو لذت زندگی مشترک را کشف میکنند.
تماشای دو فیلم متفاوت از نسل تازه فیلمسازی در جشنواره فیلم فجر اتفاقی مبارک است، رویدادی که نشان می دهد نسل جدید کارگردانان سینمای ایران حرف های بسیاری برای گفتن دارند، فقط باید فضایی برای حمایت از آنان فراهم شود.
این دو فیلم در تولیدات حوزه هنری امسال در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد.
منبع (http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1802410)