ریپورتر
12th April 2009, 11:14 AM
بعد از رویت این اتومبیل اولین سوالی که در ذهن دست اندرکاران و حرفه ای
ها دنیای اتومبیل تداعی می گردد،این است که چگونه امکان دارند اتومبیلی را
که فوق العاده زیباست بتوان زیبا تر کرد.
همان اتفاقی که در مورد لامبورگینی مورسیه لگو روی داده است.
لامبورگینی توانسته با مهارت بسیار زیاد سقف دائمی مدل رویایی خود که
مجهز به پیشرانه 12 سیلندر با نیروی تولیدی 575 اسب بخار است(که این نیرو
به چهار چرخ منتقل میشود)را برداشته و آن را تدبیل به یک مدل کروکی نمیاد.
لامبورگیین مورسیه لگو رودستر که دو سال پیش به بازار جهان معرفی شد
در آمریکا با قیمت پایه 320 هزار دلار عرضه شد و در آن زمان گرانترین
اتومبیل جهان بود که البته هنوزم در صدر جدول گران ترین ماشینهاست.
((لوک دانکروولک))که سمت سرپرستی مرکز طراحی لامبورگینی رو عهده دار
است در مورد این اتومبیل اظهار می دارد که در طراحيه این اتومبیل کاملا
مسائل سنتی لامبورگینی دیده و رعایت شده و طح کاملا ایتالیایی است.
او در ادامه می افزاید که ما هیچ علاقه ای نداشتیم طرح این رودستر از انواع Retro
با نگاهی به گذشته باشد،و احیانآ یکی از مدلهای قبلی کمپانی را در ذهن
تدائی کند بنا بر این با اندکی دقت ملاحظه می کنید که طرح کاملا خالص و
ناب بوده به دور از هرگونه قطعات زینتی.
((دانکروولک))اعتراف میکند مه به عنوان طراح مدل مورسیه لگو برای
تبدیل ان یه یک نمونه کروکی و سقف بازشودچار مشکلات زیادی شد چراکه بدوآ
این اتومبیل قرار بود صرفآ با سقف ثابت عرضه شود.
http://i16.tinypic.com/63w4dbp.jpg
او میگوید:
من علاقه چندانی به طراحی اتومبیل ای کورکی ندارم و حتی تا حدودی با
آنها بیگانه هستم و نظرم این است که زمانی که شما سقف اتومبیل را تبدیل به
مدل بازشو میکنید یعنی سقف قابلیت برداشتن پیدا میکند حفظ فضا و جذابیت
داخل آن کار مشکلی میشود پس میتوان از راه بهره جست.
یک اتومبیل کروکی را باید به نحوی ساخت که در نگاه اول نتوان تشخیص داد که این اتومبیل از نوع کروکی است.
برای انجام این کار میبایست زاویه خمیدگی شیشه بزرگ جلو به گونه ای
تغییر پیدا کند که شیشه پایین تر آماده و ارتفاع آن تا سطح زمین کاهش پیدا
کند.
ستونهای پنجره های تماما به رنگ مشکی رنگ آمیزی شده که تا محفظه هوارسان موتور که در عقب است ادامه پیدا کند.
شبکه فولادی محافظتی یا RollBar که معمولا در تمامی اتومبیل ها کاملا
عریان هستند در این اتومبیل به هیچ عنوان به چشم نمیخورد و همانند آنست که
وجود ندارد.
وجود این شبکه فولادی محافظتی در اتومبیل کروکی الزامی این چرا که باعث جلوگیری از صدمه دیدن سرنشینان در هنگام معلق زدن میشود.
دو رول بار مورد استفاده از این لامبورگینی از آئودی A4 گرفته شده و در شرایط خاص فعال شده و از جای خود خارج میشنوند.
اما ببینیم سقف کروکی این ماشین چیست؟
این سقف قابلیت تاشو داشته و سازه آن از لوله های فلزی و بزرنت بوده و
بسیاری آن را تا حدودی مضحک میدانند به طوری که حتی لامبورگینی امیدوار
بود که هیچگاه موقعیت آن پیش نیایدکه آن را تولید کند.
کمپانی درمورد این مدل رودستر گفته زمانی که سقف پارچه ای آن بسته
است هیچ گاه سرعت آن را از 160 کیلومتر در ساعت بالاتر نبرید چرا که ممکن
است سقف پارچه ای کنده شده و به پرواز در آید !!!
البته این بدان معنا نیست که سقف پارچه ای در سرعت های پایین از
استحکام خوبی برخوردار است چون فضاهای خالی در اطراح پنجره های کناری به
میزان زیادی وجود دارد.
شاسی در مدل رودستر تقویت شده بخشی از آن براحتی قابل رویت است.
شاسی استاندارد این رودستر از جنس فولاد و شکل شبکه عنکبوتی است.
البته در صورت سفارش و پرداخت بهای اضافه تری معادل 4250 دلار میتوانید برای ان شاسی از جنس الیاف کربن سفارش دهید.
در پوشش موتور 12 سیلندر V شکل همانند مدل های میورای قدیمی دارای لولا در پشت است و بنابراین رو به عقب باز میشود.
سایر تغییراتی که در مورسیه لگوی رودستر به انجام رسیده عبارتند از اجزاي داخلی کاملا قرینه که دو طرف را با پوشش چرم فرا گرفته
دیسک های ترمز در جلو و عقب بزرگتر شده و بر روی هر یک از دیسک های
جلو هشت پیستون ترمز جای گرفته اند و بلاخره لول های اگزوز کاملا جدید.
سایر تغییرات صورت گرفته دز آن چندان قابل مطرح کردن نیست.
تجربه رانندگی با آن واقعا فراموش نشدنی اس چون فقط برای اطلاع بد
نیست بدانید که برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر در ساعت بدون در نظر گرفتن
آنکه چه دنده از گیرباکس درگیر خواهد بئود زمانی کمتر از 4 ثانیه نیاز
است.
گیرباکس آن 6 سرعته و بصورت دستی بوده و نحوه تعویض دنده ها به گونه
ای باورنکردنی سبک و راحت است ولی در عین حال سیستم گیرباکس E-Gear
با ده هزار دلار اضافه قیمت برای آن پیش بینی شده که فاقد کلاج است و بسیاری از مشتریان این سیستم رو ترجیح داده و انتخاب می کنند.
میزان چسبندگی اتومبیل به سطح مسیر حرکت فوق العاده خوب است و به ندرت دچار انحراف میشوند.
طراحي متناسب بدنه و ضريب سختي آيروديناميك و ارتفاع ماشين و توزيغ مناسب وزن بين اكسلها و بلاخره لاستيك خوب
در مورد این اتومبیل فقط یک شکایت عمده وجود دارد و این این است که شیشه بلند جلو به نظر می رسد که بسیار پایین است.
به طوری که بعضا اتفاق افتاده که در حین حرکت چند خورده سنگ از زیر
تایرها جدا شده و با پیشانی رانند برخورد کرده است بنابراین توصیه میشود
افراد بلند قدی که قصد انتخاب این لامبو را دارند در حین رانندگی کلاه
ایمنی بر سر بزارند.
کمپانی لامبو در سال 2004~2005تعداد 400 دستگاه مدل مورسیه لگو را که نیمی کروک و رودستر هستند تولید کند.
قیمت پایه در سال 2005 319250 دلار
قیمت با تجهیزات کامل 332875 دلار
نگاه گذري به مشخصات فني:
موتور 12 سیلندر V شکل با زوایه 60 درجه تمام آلومینیمی و دارای چهار سوپاپ در هر سیلندر و دو میل سوپاپ در بالا
حجم دقیق موتور 6192 سیسی
حداکثر نیروی تولیدی اسب بخار در دقیقه 575/7500
حداکثر نیروی تورک 650 نيوتن بر متر در 5400 دور در دقيقه
گیرباکس 6 سرعته دستی یا 6 سرعته بدون کلاج
جنس بدنه فيبر كربن + استيل
وزن خالص 1650 کیلو
شتاب از صفر تا 96 کیلومتر 6/3 ثانیه
و اين همه مشخصات دقيق اين ماشين هرجاش سواليه بگيد توضيح بدم)
عمومي:
Type : Lamborghini Murciélago Roadster
Years built : 2004 - 2006
Production : Estimated production for 2005 was 300 units
Chassisnr. :n.a.
Presentation :March 2004 Geneva Auto Show
Type of car : Two door convertible, two seater barchetta, horizontally hinged doors
Designed by :Luc Donckerwolcke
Built by :Automobili Lamborghini SpA
ابعاد:
Wheelbase :2665 mm
Overall length :4580 mm
Overall width :2058 mm
Overall height :1068 mm (42.0 in) with r-top, 1132 mm (44.6 in) without r-top
Front track :1635 mm
Rear track :1695 mm
Ground clear. :135 mm
Front overhang :n.a
Rear overhang :n.a
Weight :1650 kg
Distribution : 42 / 58 %front / rear
Structure :Tubular frame made from high-strength steel alloy with carbon fibre structural sections
Body :Carbon fibre and steel
Suspension :Independent front and rear double wishbones, anti-roll
bars, anti-dive and anti-squat, electronic self-adjusting shock
absorber system (FSD) with manual and automatic control
Brakes :All wheel Brembo, power vacuum H system with ABS and DRP,
aluminium alloy callipers with 8 cylinders (front) and 4 cylinders
(rear)
Front :380 x 34 mm
Rear :355 x 32 mm
Steering type :Power-assisted rack and pinion, 3.5 turns lock to lock
Turning circle :12.55 m 41.18 Ft
Front tyre size :245/35 ZR 18
Rear tyre size :335/30 ZR 18
Type :Pirelli P ZERO 'ROSSO' with asymmetric unidirectional tread
Front rim size :8.5 x 18 inch
Rear rim size :13 x 18 inch
Type :Monoblock �Hercules�
Mirrors :External mirror with electrical closing and heating system, internal mirror with anti-blinding system
Rear Spoiler :Electronically controlled, activated at 130 Km/h (first step) and at 220 Km/h (second step)
Type :V-12 60 degree, light-alloy block, mid mounted (longitudal), permantent four-wheel drive with viscous traction system
Distribution : Dual overhead camshafts
Main bearings :7
Cyl. Capacity :6192 cc
Bore & stroke :87 x 86.8 mm
Intake system :Electronically controlled variable geometry, 3 modes
Valve gear :DOHC, 48 valves, intake and exhaust variable valve timing, electronically controlled
Compr. ratio :10.7:1
Max. power :580 PS (426 kW) at 7500 rpm USA only : 575 HP (426 kW) at 7500 rpm)
Max. torque :650 Nm at 5400 rpm
Cooling system:Two water radiators and oil cooler, variable geometry air inlet system (Lamborghini VACS)
Emission contr.:Catalytic converters with lambda sensors
Ignition :Electronic with integrated injection
Plugs :n.a.
Electr. system :12 V
Alternator :n.a.
Engine mgm system :Lamborghini L.I.E. with individual static
ignition, multipoint sequential fuel injection, drive-by-wire system,
traction control system and OBD system
Fuel type :Unleaded 95 R.O.N.
Fuel cons. :City : 32.6 l/100 Km (9 mpg, e-Gear 10 mpg), Highway : 15.1 l/100 Km (13 mpg, e-Gear 15 mpg)
CO2 :500 g/km
Lubrication :Dry sump
Type :Lamborghini six-speed + reverse manual all-synchromesh
Optional :Robotized sequential e-Gear system with actuation by paddles on the steering column
Clutch :Dry-single plate with reduced pedal load
Disc diameter :272 mm
1st gear ratio :2.941:1 Max. speed : 100 Km/h (62 Mph)
2nd gear ratio : 2.056:1 Max. speed : 143 Km/h (89 Mph)
3rd gear ratio :1.520:1 Max. speed : 195 Km/h (121 Mph)
4th gear ratio :1.179:1 Max. speed : 253 Km/h (157 Mph)
5th gear ratio : 1.030:1 Max. speed : 291 Km/h (181 Mph)
6th gear ratio : 0.914:1 Max. speed : est 320 Km/h (200 Mph)
Rev. gear ratio :2.529:1 Max. speed : n.a.
Final drive ratio :2.53:1
Top speed :Over 320 Km/h (200 Mph) depending on aerodynamic configuration
0 - 100 Km/h :n.a.
0 - 200 Km/h :n.a.
0 - 300 Km/h :n.a.
Standing Km. :n.a.
1/4 Mile :n.a.
Capacities :
Fuel :100 Lt
Engine oil :12 Lt.
Cooling system :15 Lt
ها دنیای اتومبیل تداعی می گردد،این است که چگونه امکان دارند اتومبیلی را
که فوق العاده زیباست بتوان زیبا تر کرد.
همان اتفاقی که در مورد لامبورگینی مورسیه لگو روی داده است.
لامبورگینی توانسته با مهارت بسیار زیاد سقف دائمی مدل رویایی خود که
مجهز به پیشرانه 12 سیلندر با نیروی تولیدی 575 اسب بخار است(که این نیرو
به چهار چرخ منتقل میشود)را برداشته و آن را تدبیل به یک مدل کروکی نمیاد.
لامبورگیین مورسیه لگو رودستر که دو سال پیش به بازار جهان معرفی شد
در آمریکا با قیمت پایه 320 هزار دلار عرضه شد و در آن زمان گرانترین
اتومبیل جهان بود که البته هنوزم در صدر جدول گران ترین ماشینهاست.
((لوک دانکروولک))که سمت سرپرستی مرکز طراحی لامبورگینی رو عهده دار
است در مورد این اتومبیل اظهار می دارد که در طراحيه این اتومبیل کاملا
مسائل سنتی لامبورگینی دیده و رعایت شده و طح کاملا ایتالیایی است.
او در ادامه می افزاید که ما هیچ علاقه ای نداشتیم طرح این رودستر از انواع Retro
با نگاهی به گذشته باشد،و احیانآ یکی از مدلهای قبلی کمپانی را در ذهن
تدائی کند بنا بر این با اندکی دقت ملاحظه می کنید که طرح کاملا خالص و
ناب بوده به دور از هرگونه قطعات زینتی.
((دانکروولک))اعتراف میکند مه به عنوان طراح مدل مورسیه لگو برای
تبدیل ان یه یک نمونه کروکی و سقف بازشودچار مشکلات زیادی شد چراکه بدوآ
این اتومبیل قرار بود صرفآ با سقف ثابت عرضه شود.
http://i16.tinypic.com/63w4dbp.jpg
او میگوید:
من علاقه چندانی به طراحی اتومبیل ای کورکی ندارم و حتی تا حدودی با
آنها بیگانه هستم و نظرم این است که زمانی که شما سقف اتومبیل را تبدیل به
مدل بازشو میکنید یعنی سقف قابلیت برداشتن پیدا میکند حفظ فضا و جذابیت
داخل آن کار مشکلی میشود پس میتوان از راه بهره جست.
یک اتومبیل کروکی را باید به نحوی ساخت که در نگاه اول نتوان تشخیص داد که این اتومبیل از نوع کروکی است.
برای انجام این کار میبایست زاویه خمیدگی شیشه بزرگ جلو به گونه ای
تغییر پیدا کند که شیشه پایین تر آماده و ارتفاع آن تا سطح زمین کاهش پیدا
کند.
ستونهای پنجره های تماما به رنگ مشکی رنگ آمیزی شده که تا محفظه هوارسان موتور که در عقب است ادامه پیدا کند.
شبکه فولادی محافظتی یا RollBar که معمولا در تمامی اتومبیل ها کاملا
عریان هستند در این اتومبیل به هیچ عنوان به چشم نمیخورد و همانند آنست که
وجود ندارد.
وجود این شبکه فولادی محافظتی در اتومبیل کروکی الزامی این چرا که باعث جلوگیری از صدمه دیدن سرنشینان در هنگام معلق زدن میشود.
دو رول بار مورد استفاده از این لامبورگینی از آئودی A4 گرفته شده و در شرایط خاص فعال شده و از جای خود خارج میشنوند.
اما ببینیم سقف کروکی این ماشین چیست؟
این سقف قابلیت تاشو داشته و سازه آن از لوله های فلزی و بزرنت بوده و
بسیاری آن را تا حدودی مضحک میدانند به طوری که حتی لامبورگینی امیدوار
بود که هیچگاه موقعیت آن پیش نیایدکه آن را تولید کند.
کمپانی درمورد این مدل رودستر گفته زمانی که سقف پارچه ای آن بسته
است هیچ گاه سرعت آن را از 160 کیلومتر در ساعت بالاتر نبرید چرا که ممکن
است سقف پارچه ای کنده شده و به پرواز در آید !!!
البته این بدان معنا نیست که سقف پارچه ای در سرعت های پایین از
استحکام خوبی برخوردار است چون فضاهای خالی در اطراح پنجره های کناری به
میزان زیادی وجود دارد.
شاسی در مدل رودستر تقویت شده بخشی از آن براحتی قابل رویت است.
شاسی استاندارد این رودستر از جنس فولاد و شکل شبکه عنکبوتی است.
البته در صورت سفارش و پرداخت بهای اضافه تری معادل 4250 دلار میتوانید برای ان شاسی از جنس الیاف کربن سفارش دهید.
در پوشش موتور 12 سیلندر V شکل همانند مدل های میورای قدیمی دارای لولا در پشت است و بنابراین رو به عقب باز میشود.
سایر تغییراتی که در مورسیه لگوی رودستر به انجام رسیده عبارتند از اجزاي داخلی کاملا قرینه که دو طرف را با پوشش چرم فرا گرفته
دیسک های ترمز در جلو و عقب بزرگتر شده و بر روی هر یک از دیسک های
جلو هشت پیستون ترمز جای گرفته اند و بلاخره لول های اگزوز کاملا جدید.
سایر تغییرات صورت گرفته دز آن چندان قابل مطرح کردن نیست.
تجربه رانندگی با آن واقعا فراموش نشدنی اس چون فقط برای اطلاع بد
نیست بدانید که برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر در ساعت بدون در نظر گرفتن
آنکه چه دنده از گیرباکس درگیر خواهد بئود زمانی کمتر از 4 ثانیه نیاز
است.
گیرباکس آن 6 سرعته و بصورت دستی بوده و نحوه تعویض دنده ها به گونه
ای باورنکردنی سبک و راحت است ولی در عین حال سیستم گیرباکس E-Gear
با ده هزار دلار اضافه قیمت برای آن پیش بینی شده که فاقد کلاج است و بسیاری از مشتریان این سیستم رو ترجیح داده و انتخاب می کنند.
میزان چسبندگی اتومبیل به سطح مسیر حرکت فوق العاده خوب است و به ندرت دچار انحراف میشوند.
طراحي متناسب بدنه و ضريب سختي آيروديناميك و ارتفاع ماشين و توزيغ مناسب وزن بين اكسلها و بلاخره لاستيك خوب
در مورد این اتومبیل فقط یک شکایت عمده وجود دارد و این این است که شیشه بلند جلو به نظر می رسد که بسیار پایین است.
به طوری که بعضا اتفاق افتاده که در حین حرکت چند خورده سنگ از زیر
تایرها جدا شده و با پیشانی رانند برخورد کرده است بنابراین توصیه میشود
افراد بلند قدی که قصد انتخاب این لامبو را دارند در حین رانندگی کلاه
ایمنی بر سر بزارند.
کمپانی لامبو در سال 2004~2005تعداد 400 دستگاه مدل مورسیه لگو را که نیمی کروک و رودستر هستند تولید کند.
قیمت پایه در سال 2005 319250 دلار
قیمت با تجهیزات کامل 332875 دلار
نگاه گذري به مشخصات فني:
موتور 12 سیلندر V شکل با زوایه 60 درجه تمام آلومینیمی و دارای چهار سوپاپ در هر سیلندر و دو میل سوپاپ در بالا
حجم دقیق موتور 6192 سیسی
حداکثر نیروی تولیدی اسب بخار در دقیقه 575/7500
حداکثر نیروی تورک 650 نيوتن بر متر در 5400 دور در دقيقه
گیرباکس 6 سرعته دستی یا 6 سرعته بدون کلاج
جنس بدنه فيبر كربن + استيل
وزن خالص 1650 کیلو
شتاب از صفر تا 96 کیلومتر 6/3 ثانیه
و اين همه مشخصات دقيق اين ماشين هرجاش سواليه بگيد توضيح بدم)
عمومي:
Type : Lamborghini Murciélago Roadster
Years built : 2004 - 2006
Production : Estimated production for 2005 was 300 units
Chassisnr. :n.a.
Presentation :March 2004 Geneva Auto Show
Type of car : Two door convertible, two seater barchetta, horizontally hinged doors
Designed by :Luc Donckerwolcke
Built by :Automobili Lamborghini SpA
ابعاد:
Wheelbase :2665 mm
Overall length :4580 mm
Overall width :2058 mm
Overall height :1068 mm (42.0 in) with r-top, 1132 mm (44.6 in) without r-top
Front track :1635 mm
Rear track :1695 mm
Ground clear. :135 mm
Front overhang :n.a
Rear overhang :n.a
Weight :1650 kg
Distribution : 42 / 58 %front / rear
Structure :Tubular frame made from high-strength steel alloy with carbon fibre structural sections
Body :Carbon fibre and steel
Suspension :Independent front and rear double wishbones, anti-roll
bars, anti-dive and anti-squat, electronic self-adjusting shock
absorber system (FSD) with manual and automatic control
Brakes :All wheel Brembo, power vacuum H system with ABS and DRP,
aluminium alloy callipers with 8 cylinders (front) and 4 cylinders
(rear)
Front :380 x 34 mm
Rear :355 x 32 mm
Steering type :Power-assisted rack and pinion, 3.5 turns lock to lock
Turning circle :12.55 m 41.18 Ft
Front tyre size :245/35 ZR 18
Rear tyre size :335/30 ZR 18
Type :Pirelli P ZERO 'ROSSO' with asymmetric unidirectional tread
Front rim size :8.5 x 18 inch
Rear rim size :13 x 18 inch
Type :Monoblock �Hercules�
Mirrors :External mirror with electrical closing and heating system, internal mirror with anti-blinding system
Rear Spoiler :Electronically controlled, activated at 130 Km/h (first step) and at 220 Km/h (second step)
Type :V-12 60 degree, light-alloy block, mid mounted (longitudal), permantent four-wheel drive with viscous traction system
Distribution : Dual overhead camshafts
Main bearings :7
Cyl. Capacity :6192 cc
Bore & stroke :87 x 86.8 mm
Intake system :Electronically controlled variable geometry, 3 modes
Valve gear :DOHC, 48 valves, intake and exhaust variable valve timing, electronically controlled
Compr. ratio :10.7:1
Max. power :580 PS (426 kW) at 7500 rpm USA only : 575 HP (426 kW) at 7500 rpm)
Max. torque :650 Nm at 5400 rpm
Cooling system:Two water radiators and oil cooler, variable geometry air inlet system (Lamborghini VACS)
Emission contr.:Catalytic converters with lambda sensors
Ignition :Electronic with integrated injection
Plugs :n.a.
Electr. system :12 V
Alternator :n.a.
Engine mgm system :Lamborghini L.I.E. with individual static
ignition, multipoint sequential fuel injection, drive-by-wire system,
traction control system and OBD system
Fuel type :Unleaded 95 R.O.N.
Fuel cons. :City : 32.6 l/100 Km (9 mpg, e-Gear 10 mpg), Highway : 15.1 l/100 Km (13 mpg, e-Gear 15 mpg)
CO2 :500 g/km
Lubrication :Dry sump
Type :Lamborghini six-speed + reverse manual all-synchromesh
Optional :Robotized sequential e-Gear system with actuation by paddles on the steering column
Clutch :Dry-single plate with reduced pedal load
Disc diameter :272 mm
1st gear ratio :2.941:1 Max. speed : 100 Km/h (62 Mph)
2nd gear ratio : 2.056:1 Max. speed : 143 Km/h (89 Mph)
3rd gear ratio :1.520:1 Max. speed : 195 Km/h (121 Mph)
4th gear ratio :1.179:1 Max. speed : 253 Km/h (157 Mph)
5th gear ratio : 1.030:1 Max. speed : 291 Km/h (181 Mph)
6th gear ratio : 0.914:1 Max. speed : est 320 Km/h (200 Mph)
Rev. gear ratio :2.529:1 Max. speed : n.a.
Final drive ratio :2.53:1
Top speed :Over 320 Km/h (200 Mph) depending on aerodynamic configuration
0 - 100 Km/h :n.a.
0 - 200 Km/h :n.a.
0 - 300 Km/h :n.a.
Standing Km. :n.a.
1/4 Mile :n.a.
Capacities :
Fuel :100 Lt
Engine oil :12 Lt.
Cooling system :15 Lt