وحید 0319
16th January 2013, 07:29 PM
هیچ بزرگراهی در تهران بدون فضایسبز نمیماند/ اجرای کامل طرح فضایسبز بزرگراهها تا پایان سال 92
http://www.architects.ir/architects/newsa/14/bozorgrah.jpg
فرشید اسحاقی: در سالهای اخیر سبزی فضای پیرامون بزرگراههای تهران جلوهای تازه به منظر شهر داده و هر مسیری که در آن بزرگراه افتتاح میشود، نشانی از سبزی درختان و بوتههای گل به همراه دارد. توسعه فضای سبز بزرگراهی ازجمله فعالیتهای مورد تاکید مدیریت شهری بوده به طوری که قرار است تا پایان سال 92 تمامی مسیرهای بزرگراهی تهران سبز شود.
علیمحمدمختاری، مدیرعامل سازمان پارکها و فضایسبز تهران که توسعه فضایسبز بزرگراهی را طرحی ماندگار برای پایتختنشینان میداند، به شهرنوشت گفت: تهران به خودی خود شهری است که شرایط جغرافیایی و آب و هوایی آن، خشکی را بر شهر تحمیل میکند و توسعه فضایسبز بزرگراهی سبب میشود تا هم از خشکی شهر کم شده، هم سرانه فضایسبز درون شهری افزایش یافته و آرامش روانی را برای میلیونها شهروند به ارمغان بیاورد. خیلیها تهران را با ترافیکش میشناسند و حجم بالای تردد خودروها در شهر حکایت از تاثیرات این مهم بر زندگی شهروندان دارد. از اینرو تصمیم گرفتیم با توسعه فضایسبز بزرگراهی گامی در جهت کاهش اثرات ترافیک شهری بر زندگی مردم برداریم . در همین راستا امیدواریم تا پایان سال92، حاشیه تمام بزرگراههای شهر سبز شود.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضایسبز شهر تهران، توسعه فضایسبز بزرگراهی را در بهبود چهره عمومی شهر و ایجاد آرامش روانی بر شهروندان موثر دانسته و تاکید کرد: در بزرگراههایی که حاشیه آن با فضایسبز زینت شده است، رانندگان با اعصابی آرامتر تردد کرده و با وجود ترافیک در بزرگراهها، شاهد کمتر به صدا درآمدن بوق خودروها و افزایش آستانه تحمل رانندگان هستیم.
وی به وسعت مسیرهای بزرگراهی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر با اقدامات مدیریت شهری تهران توسعه و تکمیل بزرگراههای شهر شتابی دو چندان یافته و شاهد ساخت بزرگراههای جدید و متعدد در شهر هستیم. این مهم سبب شده تا برای تکمیل فضایسبز بزرگراهی شهر، طرحهای ضربتی اجرا شود .در ابتدا امسال نیز توسعه فضایسبز بزرگراههای نوابصفوی، تندگویان، شهید همت و بابایی به طور مطلوبی انجام شد. شهرداری در توسعه فضایسبز این بزرگراهها از گونههای گیاهی مقاوم و سازگار با محیط و اقلیم شهر تهران استفاده کرده و شبکه آبیاری آن را نیز به طور مدار بسته و از طریق شبکه آبهای جذبی انجام داده است.
حاشیه بخشهای زیادی از بزرگراههای مدرس، یادگار امام(ره)، همت، رسالت، حکیم، شیخ فضلالله نوری، نیایش، بعثت، چمران و ... اکنون پوشیده از فضایسبز است و حتی دمای هوا در بزرگراهی چون مدرس چند درجهای از دیگر معابر شهر کمتر است که علت آن به فضایسبز پیرامون آن باز می گردد.از اینرو مدیرعامل سازمان پارکها و فضایسبز شهر تهران تاکید میکند شهرداری تلاش خود را به کار گرفته تا در تهران، بزرگراهی بدون فضایسبز باقی نماند.
وی ادامه داد: بیش از 120کیلومتر از حاشیه بزرگراههای شهر تهران در سال جاری پوشیده از فضایسبز شده که این مهم در افزایش سرانه 14متری و اندی فضایسبز تهرانیها نقش مهمی ایفا کرده است. پايتخت ايران در حوزه سرانه فضايسبز يكي از فقيرترين كلان شهرهاي دنيا به نسبت وسعت، جمعيت و انباشت ساختمانها و معابر شهري است که اگر اقدامات توسعهای مدیریت شهری اخیر تهران در حوزه فضایسبز نبود، مشخص نبود اکنون شرایط پایتخت از این منظر در چه وضعی بود.
به گفته مختاری شهر تهران به دليل موقعيت ويژه جغرافيايي و اقليمي، محصورشدن در دامنههاي جنوبي كوهستان البرز و نبود مديريت آلايندههاي هوا، در معرض گنديدگي هوا و درنهايت مرگ اكوسيستمي است. اکنون که در نیمه دوم سال قرار داریم، این خطر بیش از پیش لمس می شود. در سالهای اخیر شهرداری تهران در شرایطی که دستگاههای دولتی کمترین توجه را به وظایف خود در حوزه محیطزیست دارند، توسعه فضای سبز را که نقشی مهم در تلطیف هوا دارد، در دستور کار خود قرار داده و بر آن تاکید فراوان دارد.
http://www.architects.ir/architects/newsa/14/bozorgrah.jpg
فرشید اسحاقی: در سالهای اخیر سبزی فضای پیرامون بزرگراههای تهران جلوهای تازه به منظر شهر داده و هر مسیری که در آن بزرگراه افتتاح میشود، نشانی از سبزی درختان و بوتههای گل به همراه دارد. توسعه فضای سبز بزرگراهی ازجمله فعالیتهای مورد تاکید مدیریت شهری بوده به طوری که قرار است تا پایان سال 92 تمامی مسیرهای بزرگراهی تهران سبز شود.
علیمحمدمختاری، مدیرعامل سازمان پارکها و فضایسبز تهران که توسعه فضایسبز بزرگراهی را طرحی ماندگار برای پایتختنشینان میداند، به شهرنوشت گفت: تهران به خودی خود شهری است که شرایط جغرافیایی و آب و هوایی آن، خشکی را بر شهر تحمیل میکند و توسعه فضایسبز بزرگراهی سبب میشود تا هم از خشکی شهر کم شده، هم سرانه فضایسبز درون شهری افزایش یافته و آرامش روانی را برای میلیونها شهروند به ارمغان بیاورد. خیلیها تهران را با ترافیکش میشناسند و حجم بالای تردد خودروها در شهر حکایت از تاثیرات این مهم بر زندگی شهروندان دارد. از اینرو تصمیم گرفتیم با توسعه فضایسبز بزرگراهی گامی در جهت کاهش اثرات ترافیک شهری بر زندگی مردم برداریم . در همین راستا امیدواریم تا پایان سال92، حاشیه تمام بزرگراههای شهر سبز شود.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضایسبز شهر تهران، توسعه فضایسبز بزرگراهی را در بهبود چهره عمومی شهر و ایجاد آرامش روانی بر شهروندان موثر دانسته و تاکید کرد: در بزرگراههایی که حاشیه آن با فضایسبز زینت شده است، رانندگان با اعصابی آرامتر تردد کرده و با وجود ترافیک در بزرگراهها، شاهد کمتر به صدا درآمدن بوق خودروها و افزایش آستانه تحمل رانندگان هستیم.
وی به وسعت مسیرهای بزرگراهی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر با اقدامات مدیریت شهری تهران توسعه و تکمیل بزرگراههای شهر شتابی دو چندان یافته و شاهد ساخت بزرگراههای جدید و متعدد در شهر هستیم. این مهم سبب شده تا برای تکمیل فضایسبز بزرگراهی شهر، طرحهای ضربتی اجرا شود .در ابتدا امسال نیز توسعه فضایسبز بزرگراههای نوابصفوی، تندگویان، شهید همت و بابایی به طور مطلوبی انجام شد. شهرداری در توسعه فضایسبز این بزرگراهها از گونههای گیاهی مقاوم و سازگار با محیط و اقلیم شهر تهران استفاده کرده و شبکه آبیاری آن را نیز به طور مدار بسته و از طریق شبکه آبهای جذبی انجام داده است.
حاشیه بخشهای زیادی از بزرگراههای مدرس، یادگار امام(ره)، همت، رسالت، حکیم، شیخ فضلالله نوری، نیایش، بعثت، چمران و ... اکنون پوشیده از فضایسبز است و حتی دمای هوا در بزرگراهی چون مدرس چند درجهای از دیگر معابر شهر کمتر است که علت آن به فضایسبز پیرامون آن باز می گردد.از اینرو مدیرعامل سازمان پارکها و فضایسبز شهر تهران تاکید میکند شهرداری تلاش خود را به کار گرفته تا در تهران، بزرگراهی بدون فضایسبز باقی نماند.
وی ادامه داد: بیش از 120کیلومتر از حاشیه بزرگراههای شهر تهران در سال جاری پوشیده از فضایسبز شده که این مهم در افزایش سرانه 14متری و اندی فضایسبز تهرانیها نقش مهمی ایفا کرده است. پايتخت ايران در حوزه سرانه فضايسبز يكي از فقيرترين كلان شهرهاي دنيا به نسبت وسعت، جمعيت و انباشت ساختمانها و معابر شهري است که اگر اقدامات توسعهای مدیریت شهری اخیر تهران در حوزه فضایسبز نبود، مشخص نبود اکنون شرایط پایتخت از این منظر در چه وضعی بود.
به گفته مختاری شهر تهران به دليل موقعيت ويژه جغرافيايي و اقليمي، محصورشدن در دامنههاي جنوبي كوهستان البرز و نبود مديريت آلايندههاي هوا، در معرض گنديدگي هوا و درنهايت مرگ اكوسيستمي است. اکنون که در نیمه دوم سال قرار داریم، این خطر بیش از پیش لمس می شود. در سالهای اخیر شهرداری تهران در شرایطی که دستگاههای دولتی کمترین توجه را به وظایف خود در حوزه محیطزیست دارند، توسعه فضای سبز را که نقشی مهم در تلطیف هوا دارد، در دستور کار خود قرار داده و بر آن تاکید فراوان دارد.