ماری مریم
10th January 2013, 05:30 PM
http://konjkav.com/images/image.php?w=200&h=200&url=/images/news/modir1356388039.jpeg
پژوهشهای جدید حاکی از آن است که مدیران زورگو که به کارمندان خود زور گفته و پرخاش میکنند، بیشتر از رقبای خود از موفقیت کاری لذت میبرند؛ چرا که مردم تحت تاثیر برتری آنها قرار میگیرند.
محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافتند که مردم پرخاشجو از تاثیر بیشتری بر روی دیگران برخوردار بوده و براحتی و سریع از میان یک جمع انتخاب می شوند. در یک پژوهش دو بخشی، 200 شرکتکننده یک موضوع حل مشکل را در گروههای کوچکی انجام داده و فعالیت آنها فیلمبرداری شد. همچنین داوطلبان میزان تسلط، نفوذ و تاثیر یکدیگر و همچنین خود را در این زمان رتبهبندی میکردند.
محققان نفوذ را به عنوان شکل مهارت و شایستگی و تسلط را به عنوان داشتن توانایی برای تحمیل ایدهها بر افراد دیگر از طریق پرخاشگری و ارعاب تعریف کردند.
نتایج نشان داد آن دسته از افرادی که مسلط تر یا با نفوذتر بودند، از تاثیر بیشتری بر روی کار برخوردار بوده و در نزد دیگر شرکتکنندگان به عنوان مهره تاثیرگذارتر توصیف میشوند.
در بخش دوم، 60 شرکت کننده دیگر که به یک دستگاه پیگیری نگاه مجهز بودند، به تمام 120 ثانیه از فیلمهای کوتاه از تعاملات گروه اول نگاه کردند.
محققان دریافتند که این شرکتکنندگان به شکل چشمگیرتری بیشتر به افراد مسلطتر و با نفوذتر نگاه میکردند که این امر نشان دهنده سطح تاثیر بالای آنها بود.
این پژوهش همچنین نشان داد در حالیکه این شرکتکنندگان رهبران با نفوذ را ترجیح میدهند، به احتمال بیشتر این گونه رهبری را برای خود انتخاب کرده و در مقابل آنها رفتار بخشندهتری دارند.
از سوی دیگر، ارزش نفوذ و اعتبار تنها با ظهور شایسته سالاری در جامعه افزایش یافته است.
به گفته محققان، تنها دو راه برای رهبری موفق گروهها وجود دارد که یکی تحت تاثیر قرار دادن مردم با مهارتها یا با تسلط بر آنها است.
این پژوهش در مجله Personality and Social Psychology منتشر شده است.
پژوهشهای جدید حاکی از آن است که مدیران زورگو که به کارمندان خود زور گفته و پرخاش میکنند، بیشتر از رقبای خود از موفقیت کاری لذت میبرند؛ چرا که مردم تحت تاثیر برتری آنها قرار میگیرند.
محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافتند که مردم پرخاشجو از تاثیر بیشتری بر روی دیگران برخوردار بوده و براحتی و سریع از میان یک جمع انتخاب می شوند. در یک پژوهش دو بخشی، 200 شرکتکننده یک موضوع حل مشکل را در گروههای کوچکی انجام داده و فعالیت آنها فیلمبرداری شد. همچنین داوطلبان میزان تسلط، نفوذ و تاثیر یکدیگر و همچنین خود را در این زمان رتبهبندی میکردند.
محققان نفوذ را به عنوان شکل مهارت و شایستگی و تسلط را به عنوان داشتن توانایی برای تحمیل ایدهها بر افراد دیگر از طریق پرخاشگری و ارعاب تعریف کردند.
نتایج نشان داد آن دسته از افرادی که مسلط تر یا با نفوذتر بودند، از تاثیر بیشتری بر روی کار برخوردار بوده و در نزد دیگر شرکتکنندگان به عنوان مهره تاثیرگذارتر توصیف میشوند.
در بخش دوم، 60 شرکت کننده دیگر که به یک دستگاه پیگیری نگاه مجهز بودند، به تمام 120 ثانیه از فیلمهای کوتاه از تعاملات گروه اول نگاه کردند.
محققان دریافتند که این شرکتکنندگان به شکل چشمگیرتری بیشتر به افراد مسلطتر و با نفوذتر نگاه میکردند که این امر نشان دهنده سطح تاثیر بالای آنها بود.
این پژوهش همچنین نشان داد در حالیکه این شرکتکنندگان رهبران با نفوذ را ترجیح میدهند، به احتمال بیشتر این گونه رهبری را برای خود انتخاب کرده و در مقابل آنها رفتار بخشندهتری دارند.
از سوی دیگر، ارزش نفوذ و اعتبار تنها با ظهور شایسته سالاری در جامعه افزایش یافته است.
به گفته محققان، تنها دو راه برای رهبری موفق گروهها وجود دارد که یکی تحت تاثیر قرار دادن مردم با مهارتها یا با تسلط بر آنها است.
این پژوهش در مجله Personality and Social Psychology منتشر شده است.