rezanice
1st January 2013, 05:53 PM
کسب و کار اينترنتي
اين نوع کسب و کار جديد بوده و با پيدايش کامپيوتر ، اينترنت، و توسعه ي جامعه ي خدماتي به عنوان يکي از سريع ترين کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهاني مطرح هستند.
تفاوت كسب و كار اينترنتي با تجارت الكترونيكي
بسياري از افراد، كسب و كار اينترنتي (E-Business) را با تجارت الكترونيكي (E-Commerce) اشتباه مي گيرند در حاليكه اين دو مبحث با يكديگر متفاوتند. به عبارتي E-Business به مجموعه فعاليتهاي مربوط به كسب و كار از جمله مباحث بازاريابي، مالي، خريد و فروش، ارتباط با مشتريان، خدمات پس از فروش، همكاري با سرمايه گذاران و... كه از طريق شبكه اينترنت انجام ميگيرد اطلاق ميشود در حاليكه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خريد و فروش از اينترنت مي باشد و خود، زيرمجموعه اي از E-Business است.
انواع كسب و كارهاي اينترنتي
امروزه، كسب و كارهاي اينترنتي بسيار متنوعند. اما به طور كلي آنها را ميتوان آنها به 10 گروه عمده تقسيم بندي كرد:
1- ايجاد اجتماعات آنلاين
2- خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف
3- تبليغات اينترنتي
4- ارائه خدمات تخصصي به ديگران
5- ايجاد امپراطوري اطلاعات، اخبار و آموزش
6- تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف
7- چند رسانه اي يا مالتي مديا
8- پيوستن به شبكه هاي واسطه گري
9- خدمات مربوط به ايميل
10- سرمايه گذاري مشترك
کسب و کار اينترنتي چيست؟
کسب و کار اينترنتي به فروش محصولات يا خدمات در اينترنت گفته مي شود. اين نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پيشرفت کرده است. خريد و فروش اينترنتي به کوچکترين کسب و کارها نيز اين امکان و فرصت را مي دهد که به مخاطبان خود در سطح جهاني با حداقل هزينه دسترسي پيدا کنند. امروزه بيش از 900 ميليون نفر در سطح دنيا از اينترنت استفاده مي کنند. 69 درصد از اين جمعيت، در طول 90 روز، دست کم يک خريد از اينترنت داشته اند.
يک سايت اينترنتي، تنها براي فروش محصول يا خدمات به کار نمي رود، بلکه مي تواند نقشها و کارکردهاي مختلفي داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردي داريد که در ديگر نقاط دنيا وجود ندارد، مي توانيد با معرفي آن محصول در سايت خود، ديگران را از وجود آن مطلع کنيد و از اين طريق به اهداف خود دست يابيد.
زيبايي اينترنت در اين است که مخاطبان آن در سرتاسر دنيا پراکنده اند و اين امر مي تواند به معناي وجود مشتريان بالقوه براي شما باشد. اين نوع بازار، هيچ موقع بسته نمي شود. مشتريان شما مي توانند به صورت 24 ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسي پيدا کنند. شما نيز مي توانيد هر چند بار و با هر فاصله اي که بخواهيد ، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ي فعاليتها و فروشگاهتان در صفحات اينترنت جاي دهيد. مهمتر از اين، شما مي توانيد کاتالوگي از محصولات و خدماتتان را همراه تصوير و حتي فيلم در صفحات اينترنت قرار دهيد. در اين صورت، مشتريان بالقوه ي شما مي توانند آنها را مشاهده کنند و حتي در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خريد دهند.
راه اندازي سايت اينترنتي
ثبت اسم اينترنتي
هر سايت اينترنتي اسم منحصر به خود را دارد. مانند Yahoo . com يا google . com .به اينها اسم دمين مي گويند.
اين اسم منحصر به فرد است که سايت شما را از ديگر سايت هاي اينترنتي متمايز مي سازد. ثبت اسم اينترنتي و فرستادن آن، باعث مي شود که ديگران بتوانند از طريق اين اسم اينترنتي به شما دسترسي پيدا کنند. بنابراين، وقتي که شما سايت اينترنتي تان را راه اندازي کنيد، کاربران اينترنت مي توانند مثلاً با تايپ آدرس (( com. اسم شرکت شما. www)) در جست و جوگر صفحه ي اينترنت، شما را بيابند. شرکتهاي مختلفي هستند که در زمينه ي انتخاب نام و ثبت آن در اينترنت از شما حمايت و پشتيباني کنند.
فناوري اطلاعات
تعريف فناوري اطلاعات
فناوري اطلاعات عبارتست از كاربرد رايانهها و ديگر فناوريها براي كار با اطلاعات. در اينجا هر گونه فناوري اعم از هر گونه وسيله يا تكنيك مد نظر است. عموماً در فناوري اطلاعات به اشتباه، كار با اطلاعات تنها از طريق فناوريهاي رايانه و ارتباطات و محصولات مرتبط مد نظر قرار گرفته است. بايد توجه داشت كه واژه فناوري عبارتست از مطالعه چگونگي استفاده از ساختههاي بشري در دستيابي به اهداف و مقاصدي مانند ارائه محصولات و خدمات؛ اين واژه تنها به خود مصنوعات بشري اشاره نميكند.
كاربردهاي فناوري اطلاعات
(1) سيستمهاي اطلاعات
(2) كار با رايانه به صورت شخصي
(3) علم و پژوهش
(4) كنترل فرايند يا وسيله
(5) آموزش
(6) طراحي با كمك رايانه
(7) هوش مصنوعي
سيستم اطلاعات و فناوري اطلاعات
يك سيستم اطلاعات سيستمي براي پردازش، ذخيره، تحليل، و اشاعه اطلاعات در دستيابي به يك مقصود مشخص است. سيستم اطلاعات حتماً نبايد رايانهاي باشد يا از ديگر فناوريها استفاده كند اگر چه امروزه استفاده از رايانه در سيستمهاي اطلاعات گريزناپذير است. يك كابينت نگهداري پروندهها يك سيستم اطلاعات در شكل ابتدايي است. سيستمهاي اطلاعات حوزهاي متفاوت از فناوري اطلاعات است اگر چه هر دو با اطلاعات سر و كار دارند.
اگر طبق تعريف سيستمهاي اطلاعات، فرايندهاي جمعآوري، سازماندهي، ذخيره، بازيابي و اشاعه اطلاعات مد نظر باشد آنگاه سيستمهاي اطلاعات حوزهاي وسيعتر از فناوري اطلاعات است چرا كه فناوري اطلاعات به نحوه استفاده از فناوريها در انجام فرايندهاي فوق معطوف ميشود در حاليكه سيستمهاي اطلاعات به چيستي و چگونگي، مسائل و ابعاد سياسي، اقتصادي، فني و ملاحظات امكانپذيري، طراحي و مديريت سيستم موردنياز ميپردازد. اگر خود را محدود به سيستم هاي اطلاعات نكنيم آنگاه سيستم هاي اطلاعات و فناوري اطلاعات دو حوزه جدا از هم هستند.
کسب و کارهاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات
1-نرم افزاري يا خدماتي
رايانه ها و وسايل جانبي
بسته هاي نرم افزاري
تجارت کلي نرم افزار
تجارت خرده فروشي نرم افزار
طراحي رايانه هاي سيستم هاي يکپارچه
پردازش رايانه اي، آماده سازي داده ها
خدمات بازيابي اطلاعات
مديريت خدمات رايانه اي
رهن و اجاره رايانه
تعمير و نگهداري رايانه
خدمات مرتبط با رايانه
2-خدمات مخابرات
مخابرات تلفن و تلگراف
پخش راديويي و تلويزيوني
خدمات تلويزيون کابلي و انواع ديگر
3-سخت افزاري
رايانه ها و وسايل جانبي
تجارت کلي رايانه ها و وسايل جانبي
تجارت خرده فروشي رايانه ها و وسايل جانبي
ماشين هاي اداري و محاسباتي
وسايل ضبط مغناطيسي و نوري
لامپ هاي الکتروني
قطعات الکترونيکي غيرفعال
وسايل اندازه گيري الکتريسيته
4-تجهيزات مخابرات
وسايل صوتي و تصويري خانگي
تجهيزات تلفن و تلگراف
تجهيزات راديو، تلويزيون و مخابرات
اين نوع کسب و کار جديد بوده و با پيدايش کامپيوتر ، اينترنت، و توسعه ي جامعه ي خدماتي به عنوان يکي از سريع ترين کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهاني مطرح هستند.
تفاوت كسب و كار اينترنتي با تجارت الكترونيكي
بسياري از افراد، كسب و كار اينترنتي (E-Business) را با تجارت الكترونيكي (E-Commerce) اشتباه مي گيرند در حاليكه اين دو مبحث با يكديگر متفاوتند. به عبارتي E-Business به مجموعه فعاليتهاي مربوط به كسب و كار از جمله مباحث بازاريابي، مالي، خريد و فروش، ارتباط با مشتريان، خدمات پس از فروش، همكاري با سرمايه گذاران و... كه از طريق شبكه اينترنت انجام ميگيرد اطلاق ميشود در حاليكه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خريد و فروش از اينترنت مي باشد و خود، زيرمجموعه اي از E-Business است.
انواع كسب و كارهاي اينترنتي
امروزه، كسب و كارهاي اينترنتي بسيار متنوعند. اما به طور كلي آنها را ميتوان آنها به 10 گروه عمده تقسيم بندي كرد:
1- ايجاد اجتماعات آنلاين
2- خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف
3- تبليغات اينترنتي
4- ارائه خدمات تخصصي به ديگران
5- ايجاد امپراطوري اطلاعات، اخبار و آموزش
6- تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف
7- چند رسانه اي يا مالتي مديا
8- پيوستن به شبكه هاي واسطه گري
9- خدمات مربوط به ايميل
10- سرمايه گذاري مشترك
کسب و کار اينترنتي چيست؟
کسب و کار اينترنتي به فروش محصولات يا خدمات در اينترنت گفته مي شود. اين نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پيشرفت کرده است. خريد و فروش اينترنتي به کوچکترين کسب و کارها نيز اين امکان و فرصت را مي دهد که به مخاطبان خود در سطح جهاني با حداقل هزينه دسترسي پيدا کنند. امروزه بيش از 900 ميليون نفر در سطح دنيا از اينترنت استفاده مي کنند. 69 درصد از اين جمعيت، در طول 90 روز، دست کم يک خريد از اينترنت داشته اند.
يک سايت اينترنتي، تنها براي فروش محصول يا خدمات به کار نمي رود، بلکه مي تواند نقشها و کارکردهاي مختلفي داشته باشد. اگر محصول خاص و منحصر به فردي داريد که در ديگر نقاط دنيا وجود ندارد، مي توانيد با معرفي آن محصول در سايت خود، ديگران را از وجود آن مطلع کنيد و از اين طريق به اهداف خود دست يابيد.
زيبايي اينترنت در اين است که مخاطبان آن در سرتاسر دنيا پراکنده اند و اين امر مي تواند به معناي وجود مشتريان بالقوه براي شما باشد. اين نوع بازار، هيچ موقع بسته نمي شود. مشتريان شما مي توانند به صورت 24 ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسي پيدا کنند. شما نيز مي توانيد هر چند بار و با هر فاصله اي که بخواهيد ، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ي فعاليتها و فروشگاهتان در صفحات اينترنت جاي دهيد. مهمتر از اين، شما مي توانيد کاتالوگي از محصولات و خدماتتان را همراه تصوير و حتي فيلم در صفحات اينترنت قرار دهيد. در اين صورت، مشتريان بالقوه ي شما مي توانند آنها را مشاهده کنند و حتي در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خريد دهند.
راه اندازي سايت اينترنتي
ثبت اسم اينترنتي
هر سايت اينترنتي اسم منحصر به خود را دارد. مانند Yahoo . com يا google . com .به اينها اسم دمين مي گويند.
اين اسم منحصر به فرد است که سايت شما را از ديگر سايت هاي اينترنتي متمايز مي سازد. ثبت اسم اينترنتي و فرستادن آن، باعث مي شود که ديگران بتوانند از طريق اين اسم اينترنتي به شما دسترسي پيدا کنند. بنابراين، وقتي که شما سايت اينترنتي تان را راه اندازي کنيد، کاربران اينترنت مي توانند مثلاً با تايپ آدرس (( com. اسم شرکت شما. www)) در جست و جوگر صفحه ي اينترنت، شما را بيابند. شرکتهاي مختلفي هستند که در زمينه ي انتخاب نام و ثبت آن در اينترنت از شما حمايت و پشتيباني کنند.
فناوري اطلاعات
تعريف فناوري اطلاعات
فناوري اطلاعات عبارتست از كاربرد رايانهها و ديگر فناوريها براي كار با اطلاعات. در اينجا هر گونه فناوري اعم از هر گونه وسيله يا تكنيك مد نظر است. عموماً در فناوري اطلاعات به اشتباه، كار با اطلاعات تنها از طريق فناوريهاي رايانه و ارتباطات و محصولات مرتبط مد نظر قرار گرفته است. بايد توجه داشت كه واژه فناوري عبارتست از مطالعه چگونگي استفاده از ساختههاي بشري در دستيابي به اهداف و مقاصدي مانند ارائه محصولات و خدمات؛ اين واژه تنها به خود مصنوعات بشري اشاره نميكند.
كاربردهاي فناوري اطلاعات
(1) سيستمهاي اطلاعات
(2) كار با رايانه به صورت شخصي
(3) علم و پژوهش
(4) كنترل فرايند يا وسيله
(5) آموزش
(6) طراحي با كمك رايانه
(7) هوش مصنوعي
سيستم اطلاعات و فناوري اطلاعات
يك سيستم اطلاعات سيستمي براي پردازش، ذخيره، تحليل، و اشاعه اطلاعات در دستيابي به يك مقصود مشخص است. سيستم اطلاعات حتماً نبايد رايانهاي باشد يا از ديگر فناوريها استفاده كند اگر چه امروزه استفاده از رايانه در سيستمهاي اطلاعات گريزناپذير است. يك كابينت نگهداري پروندهها يك سيستم اطلاعات در شكل ابتدايي است. سيستمهاي اطلاعات حوزهاي متفاوت از فناوري اطلاعات است اگر چه هر دو با اطلاعات سر و كار دارند.
اگر طبق تعريف سيستمهاي اطلاعات، فرايندهاي جمعآوري، سازماندهي، ذخيره، بازيابي و اشاعه اطلاعات مد نظر باشد آنگاه سيستمهاي اطلاعات حوزهاي وسيعتر از فناوري اطلاعات است چرا كه فناوري اطلاعات به نحوه استفاده از فناوريها در انجام فرايندهاي فوق معطوف ميشود در حاليكه سيستمهاي اطلاعات به چيستي و چگونگي، مسائل و ابعاد سياسي، اقتصادي، فني و ملاحظات امكانپذيري، طراحي و مديريت سيستم موردنياز ميپردازد. اگر خود را محدود به سيستم هاي اطلاعات نكنيم آنگاه سيستم هاي اطلاعات و فناوري اطلاعات دو حوزه جدا از هم هستند.
کسب و کارهاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات
1-نرم افزاري يا خدماتي
رايانه ها و وسايل جانبي
بسته هاي نرم افزاري
تجارت کلي نرم افزار
تجارت خرده فروشي نرم افزار
طراحي رايانه هاي سيستم هاي يکپارچه
پردازش رايانه اي، آماده سازي داده ها
خدمات بازيابي اطلاعات
مديريت خدمات رايانه اي
رهن و اجاره رايانه
تعمير و نگهداري رايانه
خدمات مرتبط با رايانه
2-خدمات مخابرات
مخابرات تلفن و تلگراف
پخش راديويي و تلويزيوني
خدمات تلويزيون کابلي و انواع ديگر
3-سخت افزاري
رايانه ها و وسايل جانبي
تجارت کلي رايانه ها و وسايل جانبي
تجارت خرده فروشي رايانه ها و وسايل جانبي
ماشين هاي اداري و محاسباتي
وسايل ضبط مغناطيسي و نوري
لامپ هاي الکتروني
قطعات الکترونيکي غيرفعال
وسايل اندازه گيري الکتريسيته
4-تجهيزات مخابرات
وسايل صوتي و تصويري خانگي
تجهيزات تلفن و تلگراف
تجهيزات راديو، تلويزيون و مخابرات