نسیم بهآر
16th December 2012, 04:23 PM
ويژگيهاي حکومت اسلامي خبرگزاري موج - جز با حکومت هاي صالح جامعه اصلاح نشود و جز با پايداري و همکاري مردم حکومت ها موفق نخواهند بود.
به گزارش خبرگزاري موج، حکومت اسلامي شامل بخشي از جلد نهم دايره المعارف الحياه ميباشد که به حکومت اسلامي از منظر قرآن و حديث ميپردازد.
اگر حکومت ديني باشد، يک فايده مهم دارد، يک خطر بزرگ. فايده مهم چنين حکومتهايي اين است که ميتوان دين را، و معارف و تعاليم دين را و احکام دين را در اينگونه حکومتها تعليم داد و ترويج کرد و ظاهر شعائر ديني را برپا نگاه داشت و نسلها را به دين توجه داد و با دين و با تعاليم رشدآموز دين تربيت کرد و مردمان ديگر کشورها و حکومتها را از دين و سياست ديني و مديريت ديني آگاه ساخت.
اما خطر بسيار بزرگ اين است که هنگامي که حکومت ديني شد، يعني ادعا شد که حکومت ديني است و نام حکومت ديني و اسلامي بر آن گذاشته شد، هم جامعه داخل و همه جامعههاي خارج انتظار دارند، يک مديريت کاملاً سالم و يک حاکميت والاي انساني ارائه شود، حاکميتي که بنابر طبيعت دين اسلام بيش از اينکه اعمال قدرت کند، به تربيت بپردازد و فرهنگ سازي در هر زمنيه را اصل بداند.
در مقدمه کتاب نيز تحت عنوان «اشاره اي در آغاز» چرايي پرداختن به مساله ويژگي هاي حکومت هاي صالح مطرح شده که در آن با اشاره به «فايده» و «خطر» پيش روي حکومت اسلامي، به اين نکته توجه داده شده که در صورت تبيين منشور نظري وظايف حکومت اسلامي، دو نتيجه مهم به بار مي آيد که عبارتند از:
۱. عهد دوستان به حفظ دين (و عدم سرخوردگي تودهها از برخي عملکردهاي نادرست)
۲. ياس و نا اميدي دشمنان از تخريب دين.
جلد نهم کتاب «الحياه» از باب هجدهم آغاز ميگردد. اين باب درباره ويژگيهاي حکومتهاي صالح و اسلامي است. مولفان از آيات قرآن کريم و احاديث پيامبر خدا (ص) و اوصياء معصوم (ع) حدود 100 ويژگي براي حکومت صالح و اسلامي گردآوردند و آنها را در ضمن ده فصل زير تدوين کردند:
◦ويژگيهاي انساني،
◦ويژگيهاي فرهنگي،
◦ويژگيهاي حکومتي،
◦ويژگيهاي حقوقي،
◦ويژگيهاي اخلاقي،
◦ويژگيهاي اجرايي،
◦ويژگيهاي اقتصادي،
◦ويژگيهاي اجتماعي،
◦ويژگيهاي مردمي
جامعههاي بشري به خصوص جوامع ديني، به دو چيز نياز دارند، تربيت و سياست. تربيت ساختن فرد صالح است به منظور ساختن جامعهي صالح و سياست ساختن جامعهي صالح است به منظور ساختن فرد صالح.
اين کتاب با خطبهاي از نهج البلاغه آغاز مي شود که در آن اميرالمونين(ع) با اشاره به مساله اصلاح جامعه مي فرمايند: جز با «حکومت هاي صالح» جامعه اصلاح نشود و جز با پايداري و همکاري مردم حکومت ها موفق نخواهند بود. هر گاه مردم وظايف خود را در برابر حاکميت درست انجام دهند و حاکميت نيز به وظايف خود در برابر مردم، درست عمل کند «حق» در همه چيز ملاک قرار مي گيرد.
شاخص کتاب ارائه دقيق و منظم از مسايل مطرح شده در قرآن و روايات به عنوان دو منبع اصلي دين- است که به صورت نظام مند و با مفهوم سازي دقيق انجام شده است.
«حکومت اسلامي از نظر قرآن و احاديث (کتاب و سنت)» در ۳۴۸ صفحه توسط انتشارات علمي- فرهنگي الحياه در سال 1391 منتشر گرديده است.
اين کتاب خلاصهاي از ترجمه جلد نهم کتاب «الحياه» تأليف محمدرضا حکيمي، محمد حکيمي و علي حکيمي است.
منبع (http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1089525)
به گزارش خبرگزاري موج، حکومت اسلامي شامل بخشي از جلد نهم دايره المعارف الحياه ميباشد که به حکومت اسلامي از منظر قرآن و حديث ميپردازد.
اگر حکومت ديني باشد، يک فايده مهم دارد، يک خطر بزرگ. فايده مهم چنين حکومتهايي اين است که ميتوان دين را، و معارف و تعاليم دين را و احکام دين را در اينگونه حکومتها تعليم داد و ترويج کرد و ظاهر شعائر ديني را برپا نگاه داشت و نسلها را به دين توجه داد و با دين و با تعاليم رشدآموز دين تربيت کرد و مردمان ديگر کشورها و حکومتها را از دين و سياست ديني و مديريت ديني آگاه ساخت.
اما خطر بسيار بزرگ اين است که هنگامي که حکومت ديني شد، يعني ادعا شد که حکومت ديني است و نام حکومت ديني و اسلامي بر آن گذاشته شد، هم جامعه داخل و همه جامعههاي خارج انتظار دارند، يک مديريت کاملاً سالم و يک حاکميت والاي انساني ارائه شود، حاکميتي که بنابر طبيعت دين اسلام بيش از اينکه اعمال قدرت کند، به تربيت بپردازد و فرهنگ سازي در هر زمنيه را اصل بداند.
در مقدمه کتاب نيز تحت عنوان «اشاره اي در آغاز» چرايي پرداختن به مساله ويژگي هاي حکومت هاي صالح مطرح شده که در آن با اشاره به «فايده» و «خطر» پيش روي حکومت اسلامي، به اين نکته توجه داده شده که در صورت تبيين منشور نظري وظايف حکومت اسلامي، دو نتيجه مهم به بار مي آيد که عبارتند از:
۱. عهد دوستان به حفظ دين (و عدم سرخوردگي تودهها از برخي عملکردهاي نادرست)
۲. ياس و نا اميدي دشمنان از تخريب دين.
جلد نهم کتاب «الحياه» از باب هجدهم آغاز ميگردد. اين باب درباره ويژگيهاي حکومتهاي صالح و اسلامي است. مولفان از آيات قرآن کريم و احاديث پيامبر خدا (ص) و اوصياء معصوم (ع) حدود 100 ويژگي براي حکومت صالح و اسلامي گردآوردند و آنها را در ضمن ده فصل زير تدوين کردند:
◦ويژگيهاي انساني،
◦ويژگيهاي فرهنگي،
◦ويژگيهاي حکومتي،
◦ويژگيهاي حقوقي،
◦ويژگيهاي اخلاقي،
◦ويژگيهاي اجرايي،
◦ويژگيهاي اقتصادي،
◦ويژگيهاي اجتماعي،
◦ويژگيهاي مردمي
جامعههاي بشري به خصوص جوامع ديني، به دو چيز نياز دارند، تربيت و سياست. تربيت ساختن فرد صالح است به منظور ساختن جامعهي صالح و سياست ساختن جامعهي صالح است به منظور ساختن فرد صالح.
اين کتاب با خطبهاي از نهج البلاغه آغاز مي شود که در آن اميرالمونين(ع) با اشاره به مساله اصلاح جامعه مي فرمايند: جز با «حکومت هاي صالح» جامعه اصلاح نشود و جز با پايداري و همکاري مردم حکومت ها موفق نخواهند بود. هر گاه مردم وظايف خود را در برابر حاکميت درست انجام دهند و حاکميت نيز به وظايف خود در برابر مردم، درست عمل کند «حق» در همه چيز ملاک قرار مي گيرد.
شاخص کتاب ارائه دقيق و منظم از مسايل مطرح شده در قرآن و روايات به عنوان دو منبع اصلي دين- است که به صورت نظام مند و با مفهوم سازي دقيق انجام شده است.
«حکومت اسلامي از نظر قرآن و احاديث (کتاب و سنت)» در ۳۴۸ صفحه توسط انتشارات علمي- فرهنگي الحياه در سال 1391 منتشر گرديده است.
اين کتاب خلاصهاي از ترجمه جلد نهم کتاب «الحياه» تأليف محمدرضا حکيمي، محمد حکيمي و علي حکيمي است.
منبع (http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=1089525)