PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : این خودرو 48 سال است که تولید می شود



م.محسن
13th December 2012, 02:11 PM
بازار خبر _ صنعت خودروي ايران در حالي گرفتار بحث فرسايشي گراني و ارزاني است كه هنوز هم به نظر نمي‌رسد بخواهد واقعاً خود را يك گام بالا بكشد. استفاده از فناوري‌هاي كهنه و نخ‌نما، عدم سرمايه‌گذاري گسترده در بخش تحقيق و توسعه، رويكرد به صنعت خودروسازي كشورهاي در حال گذار و عدم برنامه‌ريزي درازمدت هنوز هم جزو آفت‌هاي اين سيستم به شمار مي‌رود.
بياييد از اين حرف‌ها بگذريم. صد رحمت به تكنولوژي پرايد. بايد هزار بار خدا را به خاطر مهندسي سمند شكر كرد. در حال حاضر، در همين سال 91 بعد از 12 سالي كه از قرن 21 گذشته حيرت‌انگيز است كه هنوز خودرويي با تكنولوژي بسيار پيش‌ پاافتاده ساخته مي‌شود. داستان امروز، داستان كمپرسي بنز است. كاميوني كه راننده‌هاي جاده به آن «10 چرخ 2624 دماغ كوتاه» هم مي‌گويند.



http://www.sadkhabar.ir/files/fa/news/1391/7/26/79598_873.jpg


تاريخچه

اين خودرو آنقدر قديمي است كه عكس‌هاي اوليه‌اش سياه و سفيد هستند. مرسدس‌بنز آلمان نسخه‌هاي ابتدايي آن را سال 1896 توليد كرد. سال 1959 دوره جديد توليدات سنگين اين شركت با محصولي به اسم Kurzhauber آغاز شد. توليدات اين سري با توان كششي بين 7.4 تا 18 تن قرار مي‌گرفتند. استفاده از فناوري به‌روز و طراحي درخور توجه كاري كرد اين خودرو بيش از انتظارات از سوي مشتريان استقبال شد. نسخه‌هاي بسياري روي اين خودرو توليد شد. از پيكاپ و كفي‌دار گرفته تا اتوبوس و آمبولانس.

از مرسدس فوق در آتش‌نشاني، صنايع راه و ساختمان و هم‌چنين نظامي نيز استفاده مي‌شد. قدرت مناسب پيشرانه در كنار، قابليت‌هاي رفاهي راننده و مهم‌تر از همه سادگي در استفاده سري جديد را با موفقيت چشم‌گيري روبه‌رو كرد.

بين سال‌هاي 67 تا 68 ميلادي با تغيير چهره مختصري مواجه شد. جلوپنجره برجسته‌تر شد و چراغ‌ها كمي بيشتر بيرون آمد. شيشه جلو نيز براي بهبود ديد راننده، عريض‌تر شد. با شروع دهه 70 ميلادي، صادرات انبوه آن آغاز شد. يكي از دلايل محبوبيت اين خودرو در بازارهاي جهاني، مكانيزم ساده تعميرات آن بود. از اواسط دهه 70 تا ابتداي دهه 80 ميلادي مرسدس‌بنز آلمان نسخه سنگين اين خودرو را با ظرفيت 12 تا 26 تن راهي بازار كرد. همان ايام بود كه بازارهاي آمريكاي جنوبي، عربستان و آفريقا به شدت خواهان اين خودرو شدند.

بين سال‌هاي 65 تا 84 ميلادي مدل ساده و سبكي از اين خودرو با نام LP608‌ نيز روي خط توليد مي‌رفت. اين مدل به اسم كابين مكعبي مشهور بود. ايراني‌ها اغلب آن را با نام خاور 608 مي‌شناسند. ظرفيت آن نيز بين 6 تا 11 تن برآورد شده است.

مشخصات فني

آنچه ايران‌خودرو ديزل به اسم 2624 با كد OEM355 توليد مي‌كند، مجهز به يك موتور 11.5 ليتري (11580 سي‌سي) با آرايش شش سيلندر خطي است. سرعت نهايي اين مدل 98 كيلومتر در ساعت اعلام شده است. يك باك پر اين خودرو گنجايش 200 ليتر گازوئيل دارد. خيلي تلاش شده است تا ميزان آلايندگي اين خودرو در حد استاندارد باشد با اين حال خودر ايران‌خودرويي ها استانداردد آلايندگي‌اش را يورو 2 معرفي كرده‌اند.

طول، عرض و ارتفاع يك كمپرسي بنز استاندارد به ترتيب 8330، 2456 و 2945 ميلي‌متر است. وزن خالص آن بدون بار نيز 6 هزار و 325 كيلوگرم مي‌شود. بار مجاز روي محور جلو 7 هزار و روي محور عقب 13 هزار كيلوگرم است.

معمولاً قدرت اين خودروها آنچنان در دست نيست ولي مي‌گويند كه يك كمپرسي سالم بايد 220 اسب‌بخار نيرو توليد كند.

اين خودرو در ايران

شركت ايران‌خودرو ديزل كه ابتدا نامش خاور بود، كار خود را از سال 1338 شروع كرد. از سال 1343 توليد كاميون و كاميونت‌هاي مرسدس‌بنز را در دستور كار خود قرار داد. گروه ايران‌خودرو سال 78 سهام عمده خاور را خريد و آن را يكي از زيرمجموعه‌هاي خود كرد.

كمپرسي بنز در حالي بين رقباي تازه‌وارد چيني و كره‌اي ديده مي‌شود كه طبق اعلام مدير عامل اتفاقاً سال گذشته فروش خوبي را هم تجربه كرده است.


http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%281%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%282%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%283%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%284%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%285%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%287%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%288%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%2811%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%2812%29%281%29.jpg


http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%2814%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/a%20%2815%29%281%29.jpg

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/000.bmp

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/111.bmp

http://www.bazarkhabar.ir/Picture/222.bmp

منبع (http://www.sadkhabar.ir/fa/news/59500/%D8%A7%D9%8A%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-48-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%83%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%8A%D8%AF-%D9%85%D9%8A%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%B 5%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%B1)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد