وحید 0319
12th December 2012, 11:29 AM
افزایش درآمد شهرداری ناشی از تخلفهای شهرسازی است
این در حالی بود که اعضای شورا از سنگینی متمم بودجه شهرداری هم انتقاد کردند و رئیس کمیسیون عمران افزایش درآمدهای شهرداری را ناشی از تخلفهای شهرسازی دانست.
شورای شهر متمم بودجه شهرداری را در دو بخش نقدی و غیرنقدی تصویب کرد. سهم بخش نقدی این بودجه 850 میلیارد تومان و بخش غیر نقدی هزار میلیارد تومان تصویب شد. در تبصره یک این متمم به شهرداری اجازه داده شد در صورت تحقق منابع فاینانس، مبالغ مشخصی را در پروژههای بزرگراه امام علی، مترو و پروژه صدر نیایش هزینه کند.
شورای شهر همچنین شهرداری را موظف کرد که اعتبارهای تامینشده از محل متمم را صرفا به پروژههای نیمه تمام دارای اولویت، که تا پایان سال 91 امکان تکمیل یا پیشرفت قابل توجه آنها فراهم است، اختصاص دهد.
اما این بودجه منتقدان جدیی هم داشت. "حسن بیادی" این پرسش را مطرح کرد که چه قدر احتمال دارد که یک بنگاه دردآمدزا علیرغم اینکه با برنامه اداره میشود، درآمدی بیشتر از برنامهریزی پیشبینی شده حاصل کند؟ و از اعضای شورا پرسید اگر درآمد این بنگاه افزایش یافت، باید تشویق شود یا تنبیه؟
نایب رئیس شورای شهر تهران مدیریت شهرداری را "کیسهای" دانست؛ چراکه به گفته او این افزایش درآمدها حاصل عملکرد مدیریت شهری و منطبق با برنامه نیست. او به طعنه به مدیران شهرداری گفت که مدیریت کیسهای از شیوه مدیریتی آنها بهتر است، چرا که در مدیریت کیسهای حداقل برنامهای وجود ندارد که بر اساس آن کارنامه مدیریت شهری را بسنجیم.
سخنگوی شورای شهر هم از منتقدان بودجهریزی شهرداری است. خسرو دانشجو از افزایش 60 درصدی بودجه غیرنقدی شهرداری در مدت 6 ماه ابراز نگرانی کرد و گفت: «منابع غیرنقدی به منزله ثروتی در شهر تهران است که باید طی سالیان سال جریان داشته باشد و در تمامی دورهها از آن استفاده شود؛ اما با این افزایش بودجه غیرنقدی عملا سرمایههای شهر جلوتر از زمانی که باید هزینه میشود.
به گفته او شهرداری با پیشخور کردن درآمد پروانههای سه سال پیشرو، مدیریت شهری را در آینده دچار مشکل میکند.
معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهردار تهران در دفاع از شهرداری خطاب به اعضای شورای شهر، گفت: بودجه شهرداری با دولت متفاوت است، چرا که شهرداری تنها موسسه اجرایی عمومی است که با درآمد خودش اداره میشود.
مناف هاشمی با اشاره به اینکه بودجه سال 91 شهرداری، 10 هزار و 200 میلیارد تومان پیشبینی شده بود، گفت: «پیشبینی بودجه به شکل محتاطانه انجام گرفت. کدام اقتصاددان تصور میکرد که برخی اقلام مربوط به پروژههای عمرانی 100 درصد و بیشتر افزایش قیمت داشته باشد؟ چه کسی تورمی که اواسط امسال رخ داد را پیشبینی میکرد؟»
توضیح معاون شهردار برای رئیس کمیسیون عمران شورا قانع کننده نبود. حمزه شکیب استفاده از لفظ «مدیریت علمی» را بازی با کلمات دانست و اضافه کرد: «همه میدانیم که منشا درآمدهای شهرداری کجاست. لطفا بر علمی بودن روشها پافشاری نکنید.»
شکیب معتقد است بخش عمده افزایش درآمدهای شهرداری، ناشی از تخلفات شهرسازی است، به نحوی که شهرداری اغلب با افزایش تراکم یا اخذ عوارض اضافی، درآمد خود را افزایش میدهد و این در حالی است که این اقدامها کالبد شهر را دچار مشکل میکند.
معماری نیوز
این در حالی بود که اعضای شورا از سنگینی متمم بودجه شهرداری هم انتقاد کردند و رئیس کمیسیون عمران افزایش درآمدهای شهرداری را ناشی از تخلفهای شهرسازی دانست.
شورای شهر متمم بودجه شهرداری را در دو بخش نقدی و غیرنقدی تصویب کرد. سهم بخش نقدی این بودجه 850 میلیارد تومان و بخش غیر نقدی هزار میلیارد تومان تصویب شد. در تبصره یک این متمم به شهرداری اجازه داده شد در صورت تحقق منابع فاینانس، مبالغ مشخصی را در پروژههای بزرگراه امام علی، مترو و پروژه صدر نیایش هزینه کند.
شورای شهر همچنین شهرداری را موظف کرد که اعتبارهای تامینشده از محل متمم را صرفا به پروژههای نیمه تمام دارای اولویت، که تا پایان سال 91 امکان تکمیل یا پیشرفت قابل توجه آنها فراهم است، اختصاص دهد.
اما این بودجه منتقدان جدیی هم داشت. "حسن بیادی" این پرسش را مطرح کرد که چه قدر احتمال دارد که یک بنگاه دردآمدزا علیرغم اینکه با برنامه اداره میشود، درآمدی بیشتر از برنامهریزی پیشبینی شده حاصل کند؟ و از اعضای شورا پرسید اگر درآمد این بنگاه افزایش یافت، باید تشویق شود یا تنبیه؟
نایب رئیس شورای شهر تهران مدیریت شهرداری را "کیسهای" دانست؛ چراکه به گفته او این افزایش درآمدها حاصل عملکرد مدیریت شهری و منطبق با برنامه نیست. او به طعنه به مدیران شهرداری گفت که مدیریت کیسهای از شیوه مدیریتی آنها بهتر است، چرا که در مدیریت کیسهای حداقل برنامهای وجود ندارد که بر اساس آن کارنامه مدیریت شهری را بسنجیم.
سخنگوی شورای شهر هم از منتقدان بودجهریزی شهرداری است. خسرو دانشجو از افزایش 60 درصدی بودجه غیرنقدی شهرداری در مدت 6 ماه ابراز نگرانی کرد و گفت: «منابع غیرنقدی به منزله ثروتی در شهر تهران است که باید طی سالیان سال جریان داشته باشد و در تمامی دورهها از آن استفاده شود؛ اما با این افزایش بودجه غیرنقدی عملا سرمایههای شهر جلوتر از زمانی که باید هزینه میشود.
به گفته او شهرداری با پیشخور کردن درآمد پروانههای سه سال پیشرو، مدیریت شهری را در آینده دچار مشکل میکند.
معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهردار تهران در دفاع از شهرداری خطاب به اعضای شورای شهر، گفت: بودجه شهرداری با دولت متفاوت است، چرا که شهرداری تنها موسسه اجرایی عمومی است که با درآمد خودش اداره میشود.
مناف هاشمی با اشاره به اینکه بودجه سال 91 شهرداری، 10 هزار و 200 میلیارد تومان پیشبینی شده بود، گفت: «پیشبینی بودجه به شکل محتاطانه انجام گرفت. کدام اقتصاددان تصور میکرد که برخی اقلام مربوط به پروژههای عمرانی 100 درصد و بیشتر افزایش قیمت داشته باشد؟ چه کسی تورمی که اواسط امسال رخ داد را پیشبینی میکرد؟»
توضیح معاون شهردار برای رئیس کمیسیون عمران شورا قانع کننده نبود. حمزه شکیب استفاده از لفظ «مدیریت علمی» را بازی با کلمات دانست و اضافه کرد: «همه میدانیم که منشا درآمدهای شهرداری کجاست. لطفا بر علمی بودن روشها پافشاری نکنید.»
شکیب معتقد است بخش عمده افزایش درآمدهای شهرداری، ناشی از تخلفات شهرسازی است، به نحوی که شهرداری اغلب با افزایش تراکم یا اخذ عوارض اضافی، درآمد خود را افزایش میدهد و این در حالی است که این اقدامها کالبد شهر را دچار مشکل میکند.
معماری نیوز