PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزشی نکاتی چند در خصوص اسباب‌بازی‌های کودکان



آرزوي
4th December 2012, 10:22 PM
http://img.tebyan.net/big/1386/11/24252081402341093719923412362331615764.gif
استفاده از اسباب‌بازی کاملا یک نیاز فردی است و هر کودک نیازها و علائق خاص خویش را می‌طلبد و بدیهی است که کلید موفقیت آن، کنکاش در علائق کودکان و نه محصور شدن در تمایلات و خواسته‌ی آنها می‌باشد.

دلائل مختلفی کودکان را برای دستیابی به یک سرگرمی خاص هدایت می‌نماید. اگر کودکان یک اسباب‌بازی و یا سرگرمی را از طریق صفحه تلویزیون و یا در میان همسالان و هم بازی‌های خود دیده باشند، آن‌وقت است که موضوع بحث در خصوص آن اسباب‌بازی همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار می‌‌دهد.

سرگرمی‌هایی را که با مراحل رشد کودک سازگاری دارد را انتخاب نمایید.

بعید به نظر می‌رسد که والدین بتوانند سرگرمی و یا اسباب‌بازی را به فرض اینکه برای فرزندشان کارآئی داشته باشد، انتخاب بنمایند. در خصوص انتخاب هر سرگرمی، حتی در صورتی که کودکان با توجه به نیازهای شخصی به طرف آنها جلب و اصرار به تهیه آن دارند، والدین می‌بایست به توصیه‌های موارد استفاده و بهره‌مندی آنها که به لحاظ شرایط سن و رشد کودکان، توسط سازندگان آن سرگرمی‌ها مورد اشاره قرار گرفته است، توجه کافی بنمایند.

هنگامی که انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودکان فرا می‌رسد، آن زمان شکل یافتن سرگرمی مناسب در بین قفسه‌هایی که مملو از اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و یا از پیشرفته‌ترین تکنولوژی مکانیکی برخوردار بوده و به نوعی باعث جلب‌نظر کودکان می‌گردد ، آشکار می‌شود. این پدیده بدین خاطر است که ما در حال گذار از عصر اسباب‌بازی‌های ساده به عصر تکنولوژی برتر می‌باشیم و بدین لحاظ یافتن و انتخاب آنها را برای کودکان مشکل و مشکل‌تر می‌نماید.

به ویژه بر‌ای کودکانی که دارای نیازهای اختصاصی هستند، اسباب‌بازی‌هایی را جستجو نمایید که از قابلیت‌های تنظیم، تغییر و چند گانگی برخوردار باشند.
اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب نمایید که تحرک و افزایش انگیزه ی کودکان را در بازی با آن وسایل ، مدام ارتقاء بخشد.

با توجه به شیوع چاقی در دوران کودکی در خانواده‌های معاصر و سبک زندگی ماشینی آنها که باعث عدم تحرک کودکان می‌گردد ، والدین می‌بایست اسباب‌بازی و سرگرمی را جستجو نمایند که کودکان را در مصاف با سرگرمی‌های انفعالی، که آنها را تحت تاثیر ساختار خود قرار داده است به فعالیت فیزیکی و خلاقیت هر چه بیشتر رهنمون سازد.
مجموعه وسایل خیاطی، جعبه‌های شنی (نوعی سرگرمی) و سایر تجهیزات اسباب بازی زمینی فرصتی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد تا در طول مدت بازی با یکدیگر همفکری، همکاری و مشارکت نمایند.
منبع : ماهنامه تخصصی کودک – با تغییر و تلخیص

mansouri1898
5th December 2012, 10:49 PM
[khande][khande][khande]آخه مشکل اینجاست که کودکان این دوره زمونه اصلا از اسباب بازی سن خودشون استفاده نمی کنن و خیلی زود از اون اسباب بازی زده می شوند...پسر خود من این همه اسباب بازی داره که من بچه بودم اگر یکی شون رو داشتم شب خواب نمی رفتم ولی فقط یکساعت با هر اسباب بازی بازی می کنه...ولی از انداختن لپ تاپ و تی وی و گلدون سیرمونی نداره....

آرزوي
7th December 2012, 06:52 PM
باسلام خدمت شما آقای منصوری،

یکی از علتهای این مسئله به الگو برداری کودک بر میگرده

یعنی اینکه اگر کودک در دست والدین چیزهایی مثل موبایل ،لپ تاب،کتاب و..... رو میبینه سعی میکنه که اونها رو بدست بیاره

یکی دیگه از علت هاش میتونه دسترسی راحت به اسباب بازیهای دلخواهش باشه

و اینکه بلافاصله بعد درخواست کودک بدون قید و شرط وسیله در اختیارش قرار می گیرد


راه حل :باید کودک را متوجه نمود که این وسایل برای کار است و بی جهت استفاده نمیشود..

درصورت تمایل کودک به دست زدن وسایلی که مربوط به او نیست باید تنبیه مناسب در نظر گرفته شود

مثلاکودکی که کار اشتباهی را انجام داده و باز تکرار میکند وحرف والدین را گوش نمیدهد میتوان به این روش تنبیه نمود
(که به کودک میگویید حالا که اینکار را کردی برنامه مورد علاقه ات را امروز نمی بینی یا برای چند ثانیه به کودک وکارهایش بی تفاوتی نشان دهید.)


برای اطلاعات بیشتر بهتر است که بیشتر در این زمینه مطالعه کنید باتشکر .

و میتوانید درباره این مبحث باسایت کارشناسان مدیریت روانشناسی کودک به بحثو گفتگو بپردازیم ....

ممنون از سوال خوبتون

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد