PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : 93 توصیه‌ برای مدیران، سرپرستان و سرگروه‌‌ها



نارون1
30th November 2012, 11:26 PM
3 9توصیه‌ برای مدیران، سرپرستان و سرگروه‌‌ها


علوم و تکنولوژی بدون وقفه رشد می یابد و بدنبال آن مدیریت نیز ناگزیر به تجدیدنظر در روشها و رفتارهای خود می شود. امروزه نظریه ها و روشهای جدیدی در مدیریت مطرح است که نقش خود را به خوبی در عرصه اجتماعی ، صنعت و تجارت ایفا کرده اند و مورد تایید اکثر صاحبنظران و اندیشمندان علم مدیریت می باشد

مدیریت مورد قبول در عصر حاضر براساس عقل ،منطق ،علم و تجربه استوار است و عدم توجه به آنها مدیریت را از صراط مستقیم خارج می کنند. سازمانها از شالوده های اصلی اجتماع امروزی هستند و مدیریت ، مهم ترین عامل در حیات ، رشد و بالندگی یا نابودی سازمانهاست .

مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت می کند و در هر لحظه برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست
.
93 نكته كاربردی و اجرایی در مدیریت را برای مطالعه مدیران، سرپرستان و كلیه افرادی كه به طور مستقیم با نیروی انسانی سروكار دارند، ارائه كرده‌ایم كه می‌تواند چكیده دهها كتاب و اثر علمی مدیریتی در این خصوص باشد.





1- رمز موفقیت مدیران در ایجاد ارتباط با محیط و کارکنان است .

2- هیچ گاه نکوشید تا خود را عوض کنید (اینکار چندان شدنی نیست ) بکوشید و سخت بکوشید تا روش کارکرد خود را بهبود ببخشید.

3- مدیر باید هنر ارائه پیشنهادات اساسی رابه مسئولین ذیربط داشته باشد.

4- مدیران برنامه ریز از قبل می دانند که در زمانهای آینده ، چه کسانی چه کارهایی باید انجام دهند.

5- حیات هر سازمان ،بستگی به سیستم های اطلاعاتی موجود در آن دارد.

6- قبل از طراحی هر نوع سیستم اطلاعاتی باید مطالعات امکان سنجی انجام شود.

7- برای جذب بهترین ها باید شرایطی را در محیط کار، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.

8- از انجام کار به روشی که می دانید که چندان پیروزمندانه نیست و یا بازده اندکی دارد بپرهیزید.

9- در گذشته کارکنان اداره می شدند،اکنون کارکنان فرهیخته میل به خود مدیریتی دارند.

10- مدیران باید در اولین فرصت به فرآیند گردش اطلاعات موجود در سازمان سرو سامان دهد.

11- نبین کی می گوید؟ ببین چی می گوید؟

12- اطلاعات حاصل از اجرای سیستم های رایانه ای ، ایجاد نماییم که موجب تقویت انگیزه های مثبت و تضعیف انگیزه های منفی شود.

13- در انجام كارها روی شیوه‌ای خاص تأكید نكنید. شاید كسی بتواند از مسیر كوتاه‌تر و بهتری شما را به مقصد برساند.

14- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ كدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اكسیژن و هیدروژن كه از تركیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین می‌شود، می‌توان با آمیختن دانش و تجربه، راهكارهای حیاتی و استثنایی خلق كرد.

15- از هر فرصتی برای استخدام و به كارگیری افراد برجسته استفاده كنید.

16- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط كار در كارایی كارمندان مؤثر است.

17- با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه، انگیزه كاری آنها را از بین نبرید.

18- از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.

19 - با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نكنید.

20- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، كوشا باشی

21- برای ارتقای سطح دانش كارمندان و افزایش بهره‌وری آنان، كلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم كمك آموزشی بهره گیرید.

22- دقت كنید كه توبیخ كارمند خطاكار، باید متناسب با اشتباهاتش تعیین شود.

23- انعطاف‌پذیر باشید.

24- در صورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.

25- سعی كنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.

26- طوری رفتار كنید كه دیگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آینده كاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم كنند.

27- هرگز در حضور كارمندان با دیگر معاشرین خود، پشت سر افراد بدگویی نكنید.

28- رعایت سلسله مراتب كاری را به مسئولین و سرپرستان گوشزد كنید.

29- برای آزمودن كارمندانتان با آزمایشهای فاقد ارزش و بی‌اساس، شخصیت آنان را زیر سؤال نبرید.

30- با شروع به موقع جلسات، وقت‌شناسی را عملاً به حاضرین بیاموزید.

31- برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت كلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را به كار ببرید.

32- در انجام كارها به سه نكته بیش از بقیه نكات توجه كنید: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.

33- انتقاد پذیر باشید.

34- با بی‌توجهی، تلاش و زحمات زیردستان را بی‌ارزش نكنید.

35- با وسواس بیهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف نمی‌شود.

36- برای حل مشكلات احتمالی، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با در نظر داشتن چند راهكار تخصصی، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.

37- نقش تبلیغات را در سودآوری سازمان نادیده نگیرید.
38- خواسته‌های خود را واضح و روشن بیان كنید و اطمینان حاصل كنید كه كارمندان به خوبی از جزئیات وظیفه‌ای كه به عهده آنان است، مطلع هستند.

39- از هر كس، مطابق دانش و تجربه‌اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.
40- وظایف كارمندان را متناسب با توانایی‌های فیزیكی و حرفه‌ای آنان تعیین كنید.

41- اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سؤال كنید.

42 - در موارد بحرانی، خونسردی خود را حفظ كنید و چند استراتژی بحران‌زدایی مناسب با فعالیت سازمانی خود را پیش‌بینی و طراحی كنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنید.

43- از رفتارهایی كه شما را در سازمان عصبی معرفی می‌كند، پرهیز كنید.
44- انتقامجو نباشید.

45- زمان پیاده‌سازی تصمیم‌گیری‌ها، به اندازه اخذ تصمیمات، مهم است. چون ممكن است اجرای یك نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شكست روبه‌رو شود.

46- در مورد چیزی كه نمی‌دانید، به كسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی‌دانم، هراسی نداشته باشید.
47- با محول كردن مسئولیت به كارمندان مستعد و خلاق، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم كنید.

48- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهید.
49- نحوه چیدمان میز كارمندان و محل استقرار آنها را طوری انتخاب كنید كه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نباید بیش از حد مجاز با هم به گفت‌و‌گو بپردازند.

50- برای ثبت ایده‌های درخشانی كه ناگهان به ذهن می‌رسند، همیشه یك قلم و كاغذ به همراه داشته باشید
51- معاشرین چاپلوس خود را جدی نگیرید.

52- همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت بر شكوه شما می‌افزاید.

53- اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توأم باشد، تأثیر شگفت‌انگیزی بر اطرافیان خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیت‌پذیری می‌دهد.

54- سامانه‌ای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به كارمندان اطمینان دهید كه در كمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می‌كنید.

55- مطمئن شوید كه حق و حقوق دیگران توسط مسئولین و سرپرستان سازمان رعایت می‌شود.

56- چند ساعت از یك روز مشخص در ماه را به بازدید از سطوح مختلف سازمان و گفت‌وگوی رودررو با كارمندان اختصاص دهید.

57- در سمینارهای مرتبط با فعالیت خود شركت كنید.

58- امین و رازدار افراد باشید.

59- با درایت و زیركی همیشه در كمین شكار فرصتهای طلایی باشید.

60- صبر و حوصله را از مهمترین اركان موفقیت تلقی كنید.

61- مسئولیت‌پذیر باشید.

62- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جدید علمی، در چند سایت اینترنتی مرتبط عضو شوید.

63- چند تكه كلام اختصاصی و جالب برای خود انتخاب كنید.

64- تفكر و تعمق قبل از پاسخگویی راحت‌تر از پیدا كردن چاره‌ای برای تغییر آنچه عنوان شده می‌باشد.

65- وقتی می‌خواهید كاری را به كسی محول كنید، روشی را برای مطرح نمودن انتخاب كنید تا حس مسئولیت افراد برانگیخته شود.

66- علت شكست‌های سازمانی را تجزیه و تحلیل كنید تا ضمن تشخیص مسیر نادرست، از تكرار آن جلوگیری كنید.

67- با بی‌اهمیت جلوه دادن كارهای كارمندان، زحمات آنان را بی‌ارزش نكنید.

68- با انجام ورزشهای فكری، قابلیت‌های ذهنی خود را تقویت كنید.

69- به هر كس فراخور فعالیت و بازده كاری‌اش پاداش دهید و با در نظر گرفتن پاداشهای مساوی، حركت افراد شایسته گروه را كند نكنید.

70- با به كارگیری مشاورین كارآزموده و متعهد، موقعیت بازار كار را تحلیل كنید و استراتژی به كار بگیرید كه همیشه یك گام از رقبا جلوتر باشید.

71- اجازه ندهید بار مسئولیت كارمندان بی كفایت و كند بر دوش كارمندان ساعی تحمیل شود زیرا افراد با درك این بی عدالتی انگیزه خود را از دست می دهند.

72- دانش حرفه‌ای خود را تا حدی بالا ببرید كه در موارد لزوم در مقابل كلیه سؤالات حرفه‌ای حاضر جواب باشی

73- با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش كنید و برای صرفه‌جویی در زمان مرتباً حرف آنان را قطع نكنی

74- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صمیمانه بفشارید

75-وقتی عصبانی هستید ، درباره دیگران تصمیم گیری نكنید.

76-همیشه وقت شناس باشید و برای حضور به موقع ، می توانید از ترفند قدیمی پنج دقیقه به جلو كشیدن ساعت استفاده كنید.

77-هرگز امید ارتقاء را از زیر دستان نگیرید زیرا به طور یقین انگیزه آنها را برای تلاش از بین می رود.

78-سعی كنید در صورت لزوم در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید. در این صورت شاید با ایده های درخشانی روبرو شوید.

79-به كارمندان ساعی و متعهد بگویید كه چقدر برای سازمان مفید هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید .

80- هیچگاه اجازه ندهید كسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.

81- به شایعات بی‌اساس بی‌توجه باشید و در مورد زیردستان از روی دهن‌بینی قضاوت نكنید.

82- خشكی جلسات طولانی را با شوخ‌طبعی قابل تحمل كنید.

83- از سرزنش كردن دیگران در جمع خودداری كنید.

84- برای همه سطوح سازمان حتی خدمه و نامه‌رسانها احترام قائل شوید.

85- از منشی خود بخواهید روز تولد كارمندان، كارت تبریكی را كه توسط شما امضا شده است، برایشان ارسال كند.

86- در موقع امضا كردن نامه‌‌ها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنید و از امضا كردن آنها، زمانی كه حوصله و تمركز ندارید پرهیز كنید.

87- ریسك‌‌پذیر باشید.

88- با قدردانی به موقع از كارمندان، انرژی كاری آنان را افزایش دهید و حسن خلاقیت را در آنان تقویت كنید.

89- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنید و همیشه متبسم باشید.

90- هرگز برای پیشبرد اهداف كاری خود، دیگران را با وعده‌های بی‌اساس فریب ندهید.

91- سعی كنید اسامی كارمندان را به خاطر بسپارید و در حین صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بیاورید.

92- همواره به خاطر داشته باشید به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمی‌كاهد.

93- امین و رازدار افراد باشید.







منابع :



1- مدیریت استراتژیک دکترعلی پارسائیان - دکترسید محمد اعرابی
2- نقش مدیریت در سیستمهای کامپیوتری مهند س محب اله گلبابایی
3- روشهای كمی در تصمیم گیری مدیریت دکتر محمدعلی سوخکیان
4-سیستمهای اطلاعاتی مدیریت دکتر هوشنگ مومنی
5- كاهش هزینه ها شورای بهره وری هندوستان

سایت همدردی

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد