faridbensaeed
29th March 2009, 07:13 AM
1- شيرهاي كنترل[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)
1-1- مقدمه
عناصر كنترل نهايي زيادي وجود دارند كه براي كنترل جريان سيال بكار ميروند. اين عناصر ميتوانند به اشكال مختلفي مثل پمپهاي اندازهگيري، دمپرها، پرههاي فن يا حتي تنظيمكنندههاي سرعت موتور باشند اما رايجترين عنصر كنترل نهايي، شير كنترل است.
شير كنترل، همانند يك مقاومت متغير عمل ميكند و افت فشاري در خط لوله ايجاد ميكند كه به آن گلوگاه يا كنترل دريچه[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) گفته ميشود.
اغلب شيرهاي كنترل، به منظور كنترل دريچه، درصد مشخصي باز ميشوند اما هنگاميكه جريان قطع ميشود، شير كنترل بايد قادر باشد شرايط كاملاً بسته[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) را فراهم آورد.
يادآوري ميشود كه موضوع شيرهاي كنترل و رفتار سيال عبوري از آن، خودش يك علم شده است. كتابهاي زيادي توسط سازندگان شير و انتشارات مستقل، تأليف شده است كه تمامي جنبههاي ساخت شير، مشخصات شير، رفتار سيال، اندازه شير، نويز شير و غيره را ميپوشاند. بنابراين بايد كاملاً درك شود كه اين مجموعه، تنها مقدمهاي بر موضوع است.
در اكثر سيستمهاي كنترل، شير كنترل، بيشتر از ساير اجزاء، در معرض شرايط شديد، دما، فشار، خوردگي و آلودگي قرار دارد، اما بايد حداقل مقدار تعميرات بر روي آن انجام شود و جريان سيال پروسه را كنترل كند.
دياگرام زير، يك شير كنترل نيوماتيكي را نشان ميدهد. توجه شود كه شير كنترل از دو جزء عمده تشكيل ميشود: بدنه شير[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4)و اكچويتور[5] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn5). اين نوع شير، از نوع
شيرهاي Sliding Stem است (گروههاي ديگر شيرها، از نوع شيرهاي با محور چرخان[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) ميباشند).
عملكرد شير كنترل، نسبتاً ساده است. اعمال فشار هوا به بالاي ديافراگم قابل ارتجاع، نيرويي در جهت پايين ايجاد ميكند. اين نيرو، ميله[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1) شير را به طرف پايين، خلاف جهت عمل فنر مهاركننده، حركت ميدهد. اين حركت تا آنجا ادامه مييابد كه پلاگ[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) به جايگاه[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) برسد يا نيروي در جهت بالاي فنر (و فشار سيال عبوري، اگر شير در سرويس است) با نيروي در جهت پايين اكچويتور[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) برابر شود. در اين نقطه، جايگاه شير، حركت را متوقف ميكند.
[/URL]1. Stem
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Plug
3. Seat
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)4. Actuator
- اصطلاحات فني[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1) شير كنترل
اصطلاحات فني شير كنترل خيلي وسيع است و بهترين روش يادگيري آنها، استفاده از هندبوكها و كاتالوگهاي سازندگان است. قسمتي از اين اصطلاحات به صورت زير است:
2-1- بدنه[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) شير
قسمتي از شير كه به لولهكشي پروسه متصل است و از درون آن سيال عبور
ميكند، بدنه شير ناميده ميشود. بدنه شير بايد همانند لولههاي پروسه، در مقابل دماها و فشارها، مقاوم باشد.
شيرهاي كوچك از طريق پيچهاي رزوهاي[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) و شيرهاي بزرگ از طريق فلنجها[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) و اتصالات انتهايي جوشي[5] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn5) به لولههاي پروسه متصل ميشوند. اتصال به هرگونه كه برقرار شود، بايد بدون نشت باشد و شير طوري قرار گيرد كه هنگام تعميرات، دسترسي به آن آسان باشد.
2-2- درپوش[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) شير
مجموعه درپوش يا كلاهك شير، يك پوشش فلزي است كه به بالاي بدنه شير رزوه يا پيچ شده است. كلاهك، ميله پلاگ را هدايت ميكند، قسمت درزبند، ميله را در خود جاي ميدهد و مجموعه اكچويتور را نگه ميدارد. در سرويسهاي با دماي زياد، كلاهكهاي بزرگتر به منظور جلوگيري از آسيبرساندن دماي زياد به مواد درزبندي، استفاده ميشوند. در سرويسهاي با دماي زياد، شيرها، پرههاي
سردكنندهاي دارند كه به كلاهك شير متصل ميشوند.
2-3- مجموعه جعبه بستهبندي[7] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn7)
اين، قسمتي از مجموعه كلاهك شير است كه براي كمك به جلوگيري از نشتي اطراف ميله پلاگ بكار ميرود و به ميله شير اجازه ميدهد با حداقل نشتي جريان پروسه، بالا و پايين برود.
چون تمامي اتصالات ديگر بدنه شير به لولهكشي پروسه و بدنه شير به كلاهك شير، ثابت يا بدون حركت است، به سادگي ميتواند درزبندي شود. اما ميله شير بايد بالا و پايين برود. حلقههاي بستهبندي شده درون جعبه بستهبندي، سيال پروسه را درزبندي ميكند و به ميله شير اجازه ميدهد با حداقل اصطكاك حركت كند.
حلقههاي بستهبندي، معمولاً از يك ماده نرم و قابل فشردهشدن نظير پنبهنسوز، تفلون و غيره ساخته ميشوند.
عمل بستهبندي، گلند فشاري يا فلنج و فشردن حلقههاي بستهبندی بطور محكم اطراف ميله شير، جهت ايجاد يك درزبندي ضدنشتي است. اما در شرايط عادي كار شير كنترل، ديدن نشتي اطراف ميله شير، غيرطبيعي نيست. با تعميرات منظم،
پيچهاي بستهبندي ميتوانند جهت تصحيح فشار تنظيم شوند. اين پيچها بايد آنقدر محكم شوند كه نشتي را حداقل كنند نه آنقدر كه سبب خم شدن ميله شير گردند.
-2- تريم[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1) شير
در حالت كلي، تريم شير به تنظيم سيت پلاگ برميگردد. اما بطور كلي، تريم به همه قسمتهاي داخلي شير كه با سيال پروسه در تماس است، مربوط ميشود كه عبارتند از: ميله شير، پلاگ شير (وسيلهاي كه به ميله شير وصل ميشود و دبي سيال را كنترل ميكند)، حلقه درزبندي (حلقهاي كه درگاه بدنه شير را شكل ميدهد)، گايدهاي شير و بوشها، اما شامل بدنه شير و مجموعه bonnet نميشود.
سازندگان شير، اغلب مجموعه تريمهاي مختلفي را فراهم ميكنند بطوريكه
ميتوانند در يك بدنه شير مشخص جاي گيرند. بر اين اساس، ميتوان بدون تغيير كل شير، مشخصات شير را تغيير داد.
2-5- يــوغ[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2)
ساختار بالايي شير است كه مجموعه قاب اكچويتور را حمايت ميكند. معمولاً يوغ، توسط يك مهره قفل بزرگ به بونت شير محكم ميشود. با بازكردن فريم آن، دسترسي به تنظيم كننده كشش فنر، ميله شير و اتصالدهنده ميله امكانپذير است. بايد توجه نمود كه يوغ بايد آنقدر قوي باشد كه در برابر هر نيرويي كه توسط اكچويتور، هنگاميكه سعي ميكند ميله شير را در جاي مناسب قرار دهد، به اندازه كافي مقاومت كند. در ساحل دريا، آب نمك باعث خوردگي آن ميشود بطوريكه تحت فشار كار عادي، خم شده يا ميشكند.
2-6- اكچويتور[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) (محرك)
در صنايع، انواع مختلفي از اكچويتورها استفاده ميشوند (گاهي به عنوان جزئي از موتور به آن اشاره ميشود). در يك كاربرد مشخص، نوع اكچويتور استفاده شده، به فاكتورهاي مختلفي بستگي دارد كه عبارتند از:
P پروسهاي كه بايد كنترل شود
P عملي كه بايد انجام شود
P سرعتي كه عمل بايد رخ دهد
هر چند امروزه اكچويتورهاي هيدروليكي و الكتريكي وجود دارند اما از ديرباز اكچويتورهاي فنري و ديافراگمي بعنوان شايعترين نوع اكچويتور در سيستمهاي كنترل اتوماتيك استفاده شدهاند. اكچويتورهاي نيوماتيكي از هوا يا گاز براي توليد حركت مكانيكي استفاده ميكنند. حركت ايجاد شده توسط اكچويتور، در صورتيكه در محدوده حركت[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) اكچويتور باشد، براي قراردادن عنصر كنترلي در هر مكان موردنظر، استفاده ميشود.
3- خطا ـ ايمن (Fail Safe)
اولين مهم در هر كارخانهاي، ايمني است. بنابراين كلمه خطا ـ ايمن بايد در ذهن هر كسي كه با كارخانه و توليد سر و كار دارد، حك شود. اغلب شيرهاي كنترل نيوماتيكي و شيرهاي توقف[5] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn5) اتوماتيك، اكچويتورهاي با فنر بارشده[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) دارند. هرگاه فشار بار رها شود، فنر، عنصر كنترل نهايي (شير) را به يكي از موقعيتهاي منتهياليه كاملاً باز يا كاملاً بسته حركت ميدهد. موقعيت، براساس ساختار شير كنترل تعيين ميشود شير كنترل ”نرمال ـ بسته[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)“، وقتي باز بسته است كه فشار ديافراگم به فشار اتمسفر كاهش يابد (شكل 3-2).
بنابراين، شير نرمال ـ بسته، يك شير خطا ـ بسته[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) يا هوا به بازشدن[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) است. يك شير نرمال ـ باز، يك شير خطا ـ باز[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) يا هوا به بستهشدن[5] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn5) است. معيار[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) انتخاب يكي از اينها، به اين بستگي دارد كه كدام عمل باعث ميشود پروسه ايمن باشد. اگر شرايطي نظير افت هواي تغذيه، آسيب به اكچويتور مانند پارگي ديافراگم و غيره رخ دهد، شير بايد به موقعيت نرمال يا خطا ـ ايمن كاملاً باز يا كاملاً بسته برگردد.
هر اپراتور پروسه، بايد خودش را با عمل خطا ـ ايمن آشنا كند تا در حوادث اضطراري، در صورت نياز، واكنش درستي نشان بدهد.
4- انواع شير
4-1- شيرهاي تكورودي[7] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn7)
اصطلاح ”تكورودي“ به اين حقيقت برميگردد كه براي عبور سيال از درون شير، يك مسير وجود دارد. دياگرام صفحات بعدي، دو شكل شيرهاي تكورودي را نشان ميدهد كه دو حالت كاملاً مشابه دارند (شكل 4-1 و 4-2). اما يك اختلاف قابل مشاهده، معكوس بودن پلاگ آنها نسبت به يكديگر است.
توجه شود كه در يك شير، حركت رو به پايين پلاگ، باعث بسته شدن شير (شكل 4-1) ميشود، در حاليكه در ديگري، حركت رو به پايين پلاگ، موجب بازشدن شير (شكل 4-2) ميشود. شيري كه حركت رو به پايين براي بسته شدن دارد، يك شير با عملكرد مستقيم است و شيري كه حركت رو به پايين براي بازشدن دارد، يك شير با عملكرد معكوس ميباشد.
بطور كلي شيرهاي تكورودي در مقايسه با شيرهاي دو ورودي، از نظر خريد، ارزانتر و به علت ناحيه تك پلاگ و درزبند، در مقابل نشتي (هنگاميكه نوع كاملاً بسته موردنياز باشد) مقاومت بيشتري دارند. اشكال عمده شيرهاي تكورودي در زماني است كه با فشارهاي بالاي سيال سر و كار داشته باشند. در اين حالت، نيروهاي نامتعادلي[8] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn8) در عرض پلاگ، موقعي ايجاد ميشوند كه شير در موقعيت بسته شدن است. براي غلبه بر اين نيروها، از اكچويتورهاي بزرگتر استفاده ميگردد.
شيرهاي تكورودي، معمولاً طوري نصب ميشوند كه فشار سيال تمايل دارد نيرويي به پلاگ وارد كند و آنرا از درزبند دور نمايد. اين نتايج، موجب يك عملكرد آرامتر شير و كاهش تمايل پلاگ به بسته شدن[9] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn9) محكم و با صدا در مقابل درزبند ميشود.
-2- شيرهاي دو ورودي[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)
شيرهاي دو ورودي به اين منظور توسعه يافتهاند كه شيري با نيروي كمتر، براي قراردادن پلاگ در هر موقعيتي بين كاملاً باز و كاملاً بسته، نسبت به آنچه در طرح تكورودي موردنياز بود، ايجاد كنند (شكل 4-3).
در طرح دو ورودي، نيروهاي ديناميكي، تمايل زيادي به ايجاد تعادل دارند، زيرا حريان عبوري از شير دو ورودي، يك ورودي را باز ميكند و ورودي ديگر را
ميبندد. اين خاصيت باعث ميشود نيروهاي ديناميكي كاهش داده شده، به شير اجازه كنترل بهتري داده شود و اكچويتور كوچكتري نسبت به آنچه در شير
تكورودي با همان ظرفيت وجود دارد، انتخاب گردد.
خيلي از شيرهاي دو ورودي، معكوسپذيرند (مانند حركت رو به پايين پلاگ براي بستن يا حركت رو به پايين پلاگ براي بازكردن). اشكال عمده اين شير اين است كه نميتواند همانند شير تكورودي، كاملاً ببندد[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2). علت اين اشكال، تنظيم يكسان و فرسودگي[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) دو مجموعه پلاگها و درزبندها است.
-3- پلاگ متعادلشده و بدنههاي قفسهاي شكل
اين نوع شير يك شير تكورودي است كه در آن تنها از يك حلقه درزبندي استفاده شده اما مزاياي مربوط به شيرهاي دو ورودي را فراهم ميكند.
تريم نوع قفسهاي به اين دليل استفاده ميشود كه راهنمايي براي پلاگ شير باشد و حلقه درزبندي را در جايش نگه دارد و بتواند مشخصه جريان سيال را فراهم كند. توسعه مهم ديگر، اضافهنمودن درزبند نوع حلقه پيستوني لغزشي بين بخش بالايي پلاگ شير و ديواره سيلندر قفسه است. اين درزبند، امكان نشتي را كاهش ميدهد.
پلاگ به واسطه اينكه فشار پايين دستي اجازه ميدهد كه بر هر دو طرف بالا و پايين پلاگ، اعمال شود متعال ميگردد، بنابراين نيروي نامتعادل استاتيكي را كاهش داده، اجازه ميدهد كه اكچويتور كوچكتري نسبت به آنچه در شير تكورودي عادي موردنياز است، انتخاب شود.
جهت استاندارد جريان سيال از داخل منافذ قفسه و سپس از درون حلقه درزبند است. منافذ قفسه يا وروديها، ميتوانند طوري شكل داده شوند كه مشخصات معين شير، نظير خطي[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)، بازنمودن سريع[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2)، درصد مساوي[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) و غيره را ايجاد نمايند.
بعضي از بدنههاي شيرها، ميتوانند معكوس گردند تا اجازه دهند عملكرد شير از جهت پايين براي بستهشدن، به جهت پايين براي بازشدن اصلاح گردند.
- شيرهاي با محور چرخان[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)
شيرهاي پروانهاي، شيرهاي كرهاي و غيره، در اين مقوله هستند. عنصر تريم توسط اكچويتور چرخانده ميشود.
5-1- شير پروانهاي
شير پروانهاي، اساساً يك ديسك فلزي دايرهاي است كه در يك لوله بدون فلنج كوتاه نصب ميشود. ديسك با محوري كه بعنوان يك اكچويتور به آن متصل شده، چرخانده ميشود.
دياگرام شكل 5-1 نصب شير پروانهاي عملي را نشان ميدهد. در اين شكل، شير بين دو فلنج نصب شده است.
شيرهاي پروانهاي، به حداقل فضاي لازم براي نصب نياز دارند و حداكثر ظرفيت را با افت فشار كم ايجاد مينمايند. اما اغلب چون گشتاور كاري آنها زياد است، به اكچويتورهاي با ديافراگم بزرگتر نياز دارند.
استفاده از مواد درزبندي نرمي نظير تفلون (T.F.E) يا Nitrile، سرويس بسته شدن خوبي را براي شير فراهم ميكند.
ديسكهاي عادي، كنترل گلوگاهي[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) را تا °60 چرخش فراهم ميكند و مشخصه درصد مساوي را براي جريان سيال نشان ميدهد.
5-2- شير توپي[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1):
شير توپي، يك كره يا توپ را نگه ميدارد و شامل يك ورودي دايرهاي است كه معمولاً از نظر اندازه با سوراخ[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) لوله پروسس يكسان است.
توپ ميتواند °90 از موقعيت كاملاً باز تا موقعيت كاملاً بسته توسط محور درايو متصل شده به يك اكچويتور بچرخد. توپ، بطور پيوسته، برای تأمين حالت كاملاً بسته، در تماس با يك حلقه درزبندي است.
شيرهاي توپي بطور رايج بعنوان شيرهاي مسدودكننده[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) بكار ميروند و كاملاً باز يا كاملاً بسته هستند. اما يك شير توپي اصلاح شده با برش Vee شكل به داخل ورودي دايرهاي، مشخصه جريان سيال درصد مساوي را فراهم ميكند و براي كنترل جريان سيالات چسبنده كه شامل ذرات جامد يا فيبرها و ... میباشند ايدهال است.
جريان سيال، تمايل دارد كه توپ را به موقعيت بسته بچرخاند، بنابراين اكچويتور بايد در جهت كاهش[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) اين اثر عمل كند.
عملكرد اين شير، براساس چرخش مركزي پلاگ كروي، درون بدنه شير است. پلاگ به محور درايو، طوري متصل شده كه تا °50 توسط يك اهرم[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) متصل به اكچويتور، چرخانده ميشود.
هنگام عبور از موقعيت باز به موقعيت بسته، لبه پيشين پلاگ با فاصله خيلي نزديك به درزبند عبور ميكند. با ادامه چرخش، لبه خزنده با درزبند تماس پيدا
ميكند. در اين نقطه، لبه پيشين تقريباً در تماس با درزبند است اما نه بطور كامل. چرخش بيشتر و عملكرد گشتاور ميله توسط اكچويتور باعث ميشود بازوهاي پلاگ، لبه پيشرونده ديسك را خم كنند و براي تماس با درزبند، به آن نيرو وارد كنند.
عبور جريان سيال از شير ميتواند در هر جهتي باشد اما بايد توجه شود كه با توجه به جهت جريان سيال، نيروهاي ديناميكي تمايل به بازكردن يا بستن شير خواهند داشت. بنابراين، جهت عبور جريان سيال از شير با توجه به نيازهاي خطا ـ ايمن آن تعيين ميشود مثلاً اگر مناسب است كه خطا ـ باز باشد، جريان سيال در جهتي است كه تمايل دارد شير باز شود.
1. Ball Valve
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Bore
3. Shut down
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)4. Counteract
1. Rotary Eccentric Plug
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref5)2. Lever
1. Rotary Shaft
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Throttling
1. Linear
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Quick Opening
3. Equal Percentage
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)1. Double- Ported
2. Tight Shut- off
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref2)3. Wear
1. Normally Close
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Fail Close
3. Air to Open
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)4. Fail Open
5. Air to Close
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref5)6. Criteria
1. Single ported
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref7)2. Unbalanced Forces
1. Slam Shut
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref9)1. Trim
1. Yoke
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref2)2. Actuator
1. Limits of Travel
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref4)2. Shut down
3. Spring Loaded
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref6)5. Terminology
6. Body
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref2)7. Screwed threads
8. Flanges
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref4)9. Welded end
1. Bonnet
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref6)2. Packing Box Assembly
1. Control Valves
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Throttling
3. Tight Shut off
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)4. Valve Body
5. Actuator
[URL="http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref6"] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref5)1. Rotary Shaft
1-1- مقدمه
عناصر كنترل نهايي زيادي وجود دارند كه براي كنترل جريان سيال بكار ميروند. اين عناصر ميتوانند به اشكال مختلفي مثل پمپهاي اندازهگيري، دمپرها، پرههاي فن يا حتي تنظيمكنندههاي سرعت موتور باشند اما رايجترين عنصر كنترل نهايي، شير كنترل است.
شير كنترل، همانند يك مقاومت متغير عمل ميكند و افت فشاري در خط لوله ايجاد ميكند كه به آن گلوگاه يا كنترل دريچه[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) گفته ميشود.
اغلب شيرهاي كنترل، به منظور كنترل دريچه، درصد مشخصي باز ميشوند اما هنگاميكه جريان قطع ميشود، شير كنترل بايد قادر باشد شرايط كاملاً بسته[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) را فراهم آورد.
يادآوري ميشود كه موضوع شيرهاي كنترل و رفتار سيال عبوري از آن، خودش يك علم شده است. كتابهاي زيادي توسط سازندگان شير و انتشارات مستقل، تأليف شده است كه تمامي جنبههاي ساخت شير، مشخصات شير، رفتار سيال، اندازه شير، نويز شير و غيره را ميپوشاند. بنابراين بايد كاملاً درك شود كه اين مجموعه، تنها مقدمهاي بر موضوع است.
در اكثر سيستمهاي كنترل، شير كنترل، بيشتر از ساير اجزاء، در معرض شرايط شديد، دما، فشار، خوردگي و آلودگي قرار دارد، اما بايد حداقل مقدار تعميرات بر روي آن انجام شود و جريان سيال پروسه را كنترل كند.
دياگرام زير، يك شير كنترل نيوماتيكي را نشان ميدهد. توجه شود كه شير كنترل از دو جزء عمده تشكيل ميشود: بدنه شير[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4)و اكچويتور[5] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn5). اين نوع شير، از نوع
شيرهاي Sliding Stem است (گروههاي ديگر شيرها، از نوع شيرهاي با محور چرخان[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) ميباشند).
عملكرد شير كنترل، نسبتاً ساده است. اعمال فشار هوا به بالاي ديافراگم قابل ارتجاع، نيرويي در جهت پايين ايجاد ميكند. اين نيرو، ميله[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1) شير را به طرف پايين، خلاف جهت عمل فنر مهاركننده، حركت ميدهد. اين حركت تا آنجا ادامه مييابد كه پلاگ[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) به جايگاه[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) برسد يا نيروي در جهت بالاي فنر (و فشار سيال عبوري، اگر شير در سرويس است) با نيروي در جهت پايين اكچويتور[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) برابر شود. در اين نقطه، جايگاه شير، حركت را متوقف ميكند.
[/URL]1. Stem
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Plug
3. Seat
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)4. Actuator
- اصطلاحات فني[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1) شير كنترل
اصطلاحات فني شير كنترل خيلي وسيع است و بهترين روش يادگيري آنها، استفاده از هندبوكها و كاتالوگهاي سازندگان است. قسمتي از اين اصطلاحات به صورت زير است:
2-1- بدنه[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) شير
قسمتي از شير كه به لولهكشي پروسه متصل است و از درون آن سيال عبور
ميكند، بدنه شير ناميده ميشود. بدنه شير بايد همانند لولههاي پروسه، در مقابل دماها و فشارها، مقاوم باشد.
شيرهاي كوچك از طريق پيچهاي رزوهاي[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) و شيرهاي بزرگ از طريق فلنجها[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) و اتصالات انتهايي جوشي[5] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn5) به لولههاي پروسه متصل ميشوند. اتصال به هرگونه كه برقرار شود، بايد بدون نشت باشد و شير طوري قرار گيرد كه هنگام تعميرات، دسترسي به آن آسان باشد.
2-2- درپوش[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) شير
مجموعه درپوش يا كلاهك شير، يك پوشش فلزي است كه به بالاي بدنه شير رزوه يا پيچ شده است. كلاهك، ميله پلاگ را هدايت ميكند، قسمت درزبند، ميله را در خود جاي ميدهد و مجموعه اكچويتور را نگه ميدارد. در سرويسهاي با دماي زياد، كلاهكهاي بزرگتر به منظور جلوگيري از آسيبرساندن دماي زياد به مواد درزبندي، استفاده ميشوند. در سرويسهاي با دماي زياد، شيرها، پرههاي
سردكنندهاي دارند كه به كلاهك شير متصل ميشوند.
2-3- مجموعه جعبه بستهبندي[7] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn7)
اين، قسمتي از مجموعه كلاهك شير است كه براي كمك به جلوگيري از نشتي اطراف ميله پلاگ بكار ميرود و به ميله شير اجازه ميدهد با حداقل نشتي جريان پروسه، بالا و پايين برود.
چون تمامي اتصالات ديگر بدنه شير به لولهكشي پروسه و بدنه شير به كلاهك شير، ثابت يا بدون حركت است، به سادگي ميتواند درزبندي شود. اما ميله شير بايد بالا و پايين برود. حلقههاي بستهبندي شده درون جعبه بستهبندي، سيال پروسه را درزبندي ميكند و به ميله شير اجازه ميدهد با حداقل اصطكاك حركت كند.
حلقههاي بستهبندي، معمولاً از يك ماده نرم و قابل فشردهشدن نظير پنبهنسوز، تفلون و غيره ساخته ميشوند.
عمل بستهبندي، گلند فشاري يا فلنج و فشردن حلقههاي بستهبندی بطور محكم اطراف ميله شير، جهت ايجاد يك درزبندي ضدنشتي است. اما در شرايط عادي كار شير كنترل، ديدن نشتي اطراف ميله شير، غيرطبيعي نيست. با تعميرات منظم،
پيچهاي بستهبندي ميتوانند جهت تصحيح فشار تنظيم شوند. اين پيچها بايد آنقدر محكم شوند كه نشتي را حداقل كنند نه آنقدر كه سبب خم شدن ميله شير گردند.
-2- تريم[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1) شير
در حالت كلي، تريم شير به تنظيم سيت پلاگ برميگردد. اما بطور كلي، تريم به همه قسمتهاي داخلي شير كه با سيال پروسه در تماس است، مربوط ميشود كه عبارتند از: ميله شير، پلاگ شير (وسيلهاي كه به ميله شير وصل ميشود و دبي سيال را كنترل ميكند)، حلقه درزبندي (حلقهاي كه درگاه بدنه شير را شكل ميدهد)، گايدهاي شير و بوشها، اما شامل بدنه شير و مجموعه bonnet نميشود.
سازندگان شير، اغلب مجموعه تريمهاي مختلفي را فراهم ميكنند بطوريكه
ميتوانند در يك بدنه شير مشخص جاي گيرند. بر اين اساس، ميتوان بدون تغيير كل شير، مشخصات شير را تغيير داد.
2-5- يــوغ[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2)
ساختار بالايي شير است كه مجموعه قاب اكچويتور را حمايت ميكند. معمولاً يوغ، توسط يك مهره قفل بزرگ به بونت شير محكم ميشود. با بازكردن فريم آن، دسترسي به تنظيم كننده كشش فنر، ميله شير و اتصالدهنده ميله امكانپذير است. بايد توجه نمود كه يوغ بايد آنقدر قوي باشد كه در برابر هر نيرويي كه توسط اكچويتور، هنگاميكه سعي ميكند ميله شير را در جاي مناسب قرار دهد، به اندازه كافي مقاومت كند. در ساحل دريا، آب نمك باعث خوردگي آن ميشود بطوريكه تحت فشار كار عادي، خم شده يا ميشكند.
2-6- اكچويتور[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) (محرك)
در صنايع، انواع مختلفي از اكچويتورها استفاده ميشوند (گاهي به عنوان جزئي از موتور به آن اشاره ميشود). در يك كاربرد مشخص، نوع اكچويتور استفاده شده، به فاكتورهاي مختلفي بستگي دارد كه عبارتند از:
P پروسهاي كه بايد كنترل شود
P عملي كه بايد انجام شود
P سرعتي كه عمل بايد رخ دهد
هر چند امروزه اكچويتورهاي هيدروليكي و الكتريكي وجود دارند اما از ديرباز اكچويتورهاي فنري و ديافراگمي بعنوان شايعترين نوع اكچويتور در سيستمهاي كنترل اتوماتيك استفاده شدهاند. اكچويتورهاي نيوماتيكي از هوا يا گاز براي توليد حركت مكانيكي استفاده ميكنند. حركت ايجاد شده توسط اكچويتور، در صورتيكه در محدوده حركت[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) اكچويتور باشد، براي قراردادن عنصر كنترلي در هر مكان موردنظر، استفاده ميشود.
3- خطا ـ ايمن (Fail Safe)
اولين مهم در هر كارخانهاي، ايمني است. بنابراين كلمه خطا ـ ايمن بايد در ذهن هر كسي كه با كارخانه و توليد سر و كار دارد، حك شود. اغلب شيرهاي كنترل نيوماتيكي و شيرهاي توقف[5] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn5) اتوماتيك، اكچويتورهاي با فنر بارشده[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) دارند. هرگاه فشار بار رها شود، فنر، عنصر كنترل نهايي (شير) را به يكي از موقعيتهاي منتهياليه كاملاً باز يا كاملاً بسته حركت ميدهد. موقعيت، براساس ساختار شير كنترل تعيين ميشود شير كنترل ”نرمال ـ بسته[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)“، وقتي باز بسته است كه فشار ديافراگم به فشار اتمسفر كاهش يابد (شكل 3-2).
بنابراين، شير نرمال ـ بسته، يك شير خطا ـ بسته[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) يا هوا به بازشدن[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) است. يك شير نرمال ـ باز، يك شير خطا ـ باز[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) يا هوا به بستهشدن[5] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn5) است. معيار[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) انتخاب يكي از اينها، به اين بستگي دارد كه كدام عمل باعث ميشود پروسه ايمن باشد. اگر شرايطي نظير افت هواي تغذيه، آسيب به اكچويتور مانند پارگي ديافراگم و غيره رخ دهد، شير بايد به موقعيت نرمال يا خطا ـ ايمن كاملاً باز يا كاملاً بسته برگردد.
هر اپراتور پروسه، بايد خودش را با عمل خطا ـ ايمن آشنا كند تا در حوادث اضطراري، در صورت نياز، واكنش درستي نشان بدهد.
4- انواع شير
4-1- شيرهاي تكورودي[7] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn7)
اصطلاح ”تكورودي“ به اين حقيقت برميگردد كه براي عبور سيال از درون شير، يك مسير وجود دارد. دياگرام صفحات بعدي، دو شكل شيرهاي تكورودي را نشان ميدهد كه دو حالت كاملاً مشابه دارند (شكل 4-1 و 4-2). اما يك اختلاف قابل مشاهده، معكوس بودن پلاگ آنها نسبت به يكديگر است.
توجه شود كه در يك شير، حركت رو به پايين پلاگ، باعث بسته شدن شير (شكل 4-1) ميشود، در حاليكه در ديگري، حركت رو به پايين پلاگ، موجب بازشدن شير (شكل 4-2) ميشود. شيري كه حركت رو به پايين براي بسته شدن دارد، يك شير با عملكرد مستقيم است و شيري كه حركت رو به پايين براي بازشدن دارد، يك شير با عملكرد معكوس ميباشد.
بطور كلي شيرهاي تكورودي در مقايسه با شيرهاي دو ورودي، از نظر خريد، ارزانتر و به علت ناحيه تك پلاگ و درزبند، در مقابل نشتي (هنگاميكه نوع كاملاً بسته موردنياز باشد) مقاومت بيشتري دارند. اشكال عمده شيرهاي تكورودي در زماني است كه با فشارهاي بالاي سيال سر و كار داشته باشند. در اين حالت، نيروهاي نامتعادلي[8] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn8) در عرض پلاگ، موقعي ايجاد ميشوند كه شير در موقعيت بسته شدن است. براي غلبه بر اين نيروها، از اكچويتورهاي بزرگتر استفاده ميگردد.
شيرهاي تكورودي، معمولاً طوري نصب ميشوند كه فشار سيال تمايل دارد نيرويي به پلاگ وارد كند و آنرا از درزبند دور نمايد. اين نتايج، موجب يك عملكرد آرامتر شير و كاهش تمايل پلاگ به بسته شدن[9] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn9) محكم و با صدا در مقابل درزبند ميشود.
-2- شيرهاي دو ورودي[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)
شيرهاي دو ورودي به اين منظور توسعه يافتهاند كه شيري با نيروي كمتر، براي قراردادن پلاگ در هر موقعيتي بين كاملاً باز و كاملاً بسته، نسبت به آنچه در طرح تكورودي موردنياز بود، ايجاد كنند (شكل 4-3).
در طرح دو ورودي، نيروهاي ديناميكي، تمايل زيادي به ايجاد تعادل دارند، زيرا حريان عبوري از شير دو ورودي، يك ورودي را باز ميكند و ورودي ديگر را
ميبندد. اين خاصيت باعث ميشود نيروهاي ديناميكي كاهش داده شده، به شير اجازه كنترل بهتري داده شود و اكچويتور كوچكتري نسبت به آنچه در شير
تكورودي با همان ظرفيت وجود دارد، انتخاب گردد.
خيلي از شيرهاي دو ورودي، معكوسپذيرند (مانند حركت رو به پايين پلاگ براي بستن يا حركت رو به پايين پلاگ براي بازكردن). اشكال عمده اين شير اين است كه نميتواند همانند شير تكورودي، كاملاً ببندد[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2). علت اين اشكال، تنظيم يكسان و فرسودگي[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) دو مجموعه پلاگها و درزبندها است.
-3- پلاگ متعادلشده و بدنههاي قفسهاي شكل
اين نوع شير يك شير تكورودي است كه در آن تنها از يك حلقه درزبندي استفاده شده اما مزاياي مربوط به شيرهاي دو ورودي را فراهم ميكند.
تريم نوع قفسهاي به اين دليل استفاده ميشود كه راهنمايي براي پلاگ شير باشد و حلقه درزبندي را در جايش نگه دارد و بتواند مشخصه جريان سيال را فراهم كند. توسعه مهم ديگر، اضافهنمودن درزبند نوع حلقه پيستوني لغزشي بين بخش بالايي پلاگ شير و ديواره سيلندر قفسه است. اين درزبند، امكان نشتي را كاهش ميدهد.
پلاگ به واسطه اينكه فشار پايين دستي اجازه ميدهد كه بر هر دو طرف بالا و پايين پلاگ، اعمال شود متعال ميگردد، بنابراين نيروي نامتعادل استاتيكي را كاهش داده، اجازه ميدهد كه اكچويتور كوچكتري نسبت به آنچه در شير تكورودي عادي موردنياز است، انتخاب شود.
جهت استاندارد جريان سيال از داخل منافذ قفسه و سپس از درون حلقه درزبند است. منافذ قفسه يا وروديها، ميتوانند طوري شكل داده شوند كه مشخصات معين شير، نظير خطي[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)، بازنمودن سريع[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2)، درصد مساوي[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) و غيره را ايجاد نمايند.
بعضي از بدنههاي شيرها، ميتوانند معكوس گردند تا اجازه دهند عملكرد شير از جهت پايين براي بستهشدن، به جهت پايين براي بازشدن اصلاح گردند.
- شيرهاي با محور چرخان[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1)
شيرهاي پروانهاي، شيرهاي كرهاي و غيره، در اين مقوله هستند. عنصر تريم توسط اكچويتور چرخانده ميشود.
5-1- شير پروانهاي
شير پروانهاي، اساساً يك ديسك فلزي دايرهاي است كه در يك لوله بدون فلنج كوتاه نصب ميشود. ديسك با محوري كه بعنوان يك اكچويتور به آن متصل شده، چرخانده ميشود.
دياگرام شكل 5-1 نصب شير پروانهاي عملي را نشان ميدهد. در اين شكل، شير بين دو فلنج نصب شده است.
شيرهاي پروانهاي، به حداقل فضاي لازم براي نصب نياز دارند و حداكثر ظرفيت را با افت فشار كم ايجاد مينمايند. اما اغلب چون گشتاور كاري آنها زياد است، به اكچويتورهاي با ديافراگم بزرگتر نياز دارند.
استفاده از مواد درزبندي نرمي نظير تفلون (T.F.E) يا Nitrile، سرويس بسته شدن خوبي را براي شير فراهم ميكند.
ديسكهاي عادي، كنترل گلوگاهي[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) را تا °60 چرخش فراهم ميكند و مشخصه درصد مساوي را براي جريان سيال نشان ميدهد.
5-2- شير توپي[1] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn1):
شير توپي، يك كره يا توپ را نگه ميدارد و شامل يك ورودي دايرهاي است كه معمولاً از نظر اندازه با سوراخ[2] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn2) لوله پروسس يكسان است.
توپ ميتواند °90 از موقعيت كاملاً باز تا موقعيت كاملاً بسته توسط محور درايو متصل شده به يك اكچويتور بچرخد. توپ، بطور پيوسته، برای تأمين حالت كاملاً بسته، در تماس با يك حلقه درزبندي است.
شيرهاي توپي بطور رايج بعنوان شيرهاي مسدودكننده[3] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn3) بكار ميروند و كاملاً باز يا كاملاً بسته هستند. اما يك شير توپي اصلاح شده با برش Vee شكل به داخل ورودي دايرهاي، مشخصه جريان سيال درصد مساوي را فراهم ميكند و براي كنترل جريان سيالات چسبنده كه شامل ذرات جامد يا فيبرها و ... میباشند ايدهال است.
جريان سيال، تمايل دارد كه توپ را به موقعيت بسته بچرخاند، بنابراين اكچويتور بايد در جهت كاهش[4] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn4) اين اثر عمل كند.
عملكرد اين شير، براساس چرخش مركزي پلاگ كروي، درون بدنه شير است. پلاگ به محور درايو، طوري متصل شده كه تا °50 توسط يك اهرم[6] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftn6) متصل به اكچويتور، چرخانده ميشود.
هنگام عبور از موقعيت باز به موقعيت بسته، لبه پيشين پلاگ با فاصله خيلي نزديك به درزبند عبور ميكند. با ادامه چرخش، لبه خزنده با درزبند تماس پيدا
ميكند. در اين نقطه، لبه پيشين تقريباً در تماس با درزبند است اما نه بطور كامل. چرخش بيشتر و عملكرد گشتاور ميله توسط اكچويتور باعث ميشود بازوهاي پلاگ، لبه پيشرونده ديسك را خم كنند و براي تماس با درزبند، به آن نيرو وارد كنند.
عبور جريان سيال از شير ميتواند در هر جهتي باشد اما بايد توجه شود كه با توجه به جهت جريان سيال، نيروهاي ديناميكي تمايل به بازكردن يا بستن شير خواهند داشت. بنابراين، جهت عبور جريان سيال از شير با توجه به نيازهاي خطا ـ ايمن آن تعيين ميشود مثلاً اگر مناسب است كه خطا ـ باز باشد، جريان سيال در جهتي است كه تمايل دارد شير باز شود.
1. Ball Valve
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Bore
3. Shut down
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)4. Counteract
1. Rotary Eccentric Plug
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref5)2. Lever
1. Rotary Shaft
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Throttling
1. Linear
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Quick Opening
3. Equal Percentage
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)1. Double- Ported
2. Tight Shut- off
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref2)3. Wear
1. Normally Close
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Fail Close
3. Air to Open
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)4. Fail Open
5. Air to Close
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref5)6. Criteria
1. Single ported
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref7)2. Unbalanced Forces
1. Slam Shut
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref9)1. Trim
1. Yoke
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref2)2. Actuator
1. Limits of Travel
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref4)2. Shut down
3. Spring Loaded
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref6)5. Terminology
6. Body
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref2)7. Screwed threads
8. Flanges
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref4)9. Welded end
1. Bonnet
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref6)2. Packing Box Assembly
1. Control Valves
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref1)2. Throttling
3. Tight Shut off
(http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref3)4. Valve Body
5. Actuator
[URL="http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref6"] (http://njavan.ir/forum/newthread.php?do=newthread&f=318#_ftnref5)1. Rotary Shaft