Joseph Goebbels
10th November 2012, 08:43 PM
این مقاله برگرفته از سایت میلیتاری پارسی است .
F-35 در سه مدل اصلی گسترش یافته که نوع اول قابلیت نشست و برخاست از باند های معمولی را دارد. نوع دوم ، مخصوص باندهای کوتاه ساخته شده است و نوع سوم که مخصوص ناوهای هواپیمابر میباشد.
F-۳۵ زاده ی پروژه X-۳۵ میباشد که در برنامه ای ، موسوم به (JSF ( Joint Strike Fighter تولید شد.هزینه های اصلی این برنامه توسط ایالات متحده ، بریتانیا و شرکای دیگر آمریکا تامین شده است و در این میان میتوان به بیشتر کشور های عضو ناتو و کشورهایی که رابطه ی نزدیکی با آمریکا دارند اشاره داشت.این برنامه توسط یک تیم صنایع هوافضا و به رهبری شرکت لاکهید مارتین به اجرا در آمد و سرانجام F-۳۵ اولین پرواز خود را در دسامبر سال ۲۰۰۶ انجام داد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/F-35A_three-view1.png
جنگنده F-۳۵ در سه نمای متفاوت
آمریکا قصد خرید ۲,۴۴۳ فروند از این جنگنده را به ارزش ۳۲۳ میلیارد دلار دارد که این موضوع ، طرح را به گران قیمت ترین برنامه ی دفاعی ایالات متحده و دنیا ، تبدیل کرده است.آمارهای مالی سال ۲۰۱۰ نیروی هوایی ایالات متحده نشان از آن داشت که مخارج فرعی این پروژه از ۸۹ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا مرحله تولید F-۳۵ ، افزایش یافته است.در نهایت هزینه ی تخمینی خرید ۲,۴۴۳ فروند F-۳۵ به حدود ۳۸۲ میلیارد دلار افزایش یافت و هر هواپیما به طور میانگین ۱۵۶ میلیون دلار قیمت گذاری شد.افزایش هزینه های این طرح ، ایالات متحده را واداشت تا در تعداد تولیدی این جنگنده تردید داشته باشد.در ژانویه سال ۲۰۱۱ ، F-۳۵B بخاطر بروز برخی مشکلات در تولید به مدت دو سال تحت بازنگری خواهد بود.در فوریه همین سال پنتاگون مبلغی به ارزش ۲۰۷.۶ میلیون دلار برای آماده کردن کردن هر جنگنده در FY۲۰۱۲ پیش بینی کرد که در صورت انجام تحقیقات ، تولید ، آزمایش و ارزیابی به ۳۰۴.۱۵ میلون دلار برای هر جنگنده تمام خواهد شد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/F-35_Wind_Tunnel_Model.jpg
مدل تونل باد جنگنده F-۳۵ در مرکز مهندسی طراحی ارنولد
توسعه و تولید
نیازها و انتخاب های برنامه JSF
برنامه JSF ، طرحی جهت جایگزینی با جنگنده های F-۱۶ ، A-۱۰ ، FA-۱۸ (البته به جز انواع E/F “Super Hornet”) و جنگنده ی تاکتیکی AV-۸B میباشد.برای پایین نگه داشتن هزینه های تولید ، توسعه و عملیاتی بودن هواپیماها ، یک طرح ارائه شد تا این جنگنده در سه نوع تولید شود:
• F-۳۵A ، مخصوص نشست و برخاست از باندهای متعارف(CTOL)
• F-۳۵B ،مخصوص نشست و برخاست در باندهای کوتاه(STOVL)
• F-۳۵C ، مخصوص نشست و برخاست از ناوهای هواپیمابر(CV)
جورج استاندریج (George Standridge) از طرف شرکت لاکهید مارتین ، گفته است که جنگنده F-۳۵ با وجود اینکه نیاز کمتری به پشتیبانی های لجستیک دارد و تقریبا با سایر جنگنده ها هم قیمت است در یک نبرد هوایی چهار برابر موثرتر از یک جنگنده ی معمولی است ، در عملیات های حمله ی زمینی هشت برابر موثرتر از یک جنگنده ی معمولی بوده و سه برابر بیشتر از جنگنده های شناسایی دفاع هوایی ، موثر است.به نظر میرسد هدف طرح F-۳۵ ساختن یک جنگنده ی برتر تا سال ۲۰۴۰ و دومین جنگنده ی برتری هوایی پس از رپتور باشد.
قرار داد اصلی تولید F-۳۵ در ۱۶ نوامبر ۱۹۹۶ به امضا رسید ، ولی حهت اجرایی کردن و تولید و توسعه در سال ۲۰۰۱ در اختیار لاکهید مارتین قرار گرفت که با طرح X-۳۵ ، پروژه ی X-۳۲ بوئینگ را کنار زده بود. این درحالی بود که هر دو طرح تقریبا پیش نیازهایی یکسان داشتند ، ولی طرح X-۳۵ پس بررسی های تکمیلی ، به دلیل وجود ریسک کمتر و توسعه سریعتر برگزیده شد.جنگنده جدید الورود ، F-۳۵ نام گرفت که خارج از قانون استاندارد های DoD جهت نامگذاری بر روی جنگنده های آمریکایی بود.بر اساس این قانون این پروژه بایدF-۲۴ نامگذاری میشد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/f35_technology_commonality1.jpg
فاز طراحی
بر پایه ی تست هایی که در تونل باد انجام گرفت ، لاکهید مارتین با مقداری بزرگتر کردن طرح X-۳۵ ، وارد پروژه ی F-۳۵ شد.در این راستا تثبیت کننده افقی جنگنده جهت حفظ کنترل ۲ اینچ جابجا شد و به سمت عقب هواپیما نزدیکتر شد.قسمت فوقانی بدنه یک اینچ در امتداد خط میانی جنگنده ، بالاتر آمد.تصمیمی نیز جهت بزرگتر کردن اندازه ی قسمت های حمل سلاح مدل F-۳۵B گرفته شد تا وجه اشتراکی با دو نوع دیگر داشته باشد.سرانجام ساخت قسمت های مختلف بدنه ی F-۳۵ در نوامبر ۲۰۰۳ آغاز شد.
مدل F-۳۵B در سال ۲۰۰۴ در خطر از دست دادن کارایی های مورد نیاز بود ، زیرا اضافه وزن زیادی داشت که طبق گزارشات مربوطه ، ۱۰۰۰ کیلوگرم بوده است.لاکهید مارتین با اضافه کردن به نیروی رانش موتورهای آن و کوچک کردن اعضای ساختمان جنگنده ، شامل:کوچک کردن فضای قرارگیری سلاح ها و تثبیت کننده ی افقی هواپیما ، تغییر مسیر نیروی رانش از خروجی های رول پست به نازل اصلی و طراحی مجدد اتصال وینگ میت ، سیستم بخش الکتریکی و بخش عقب کاکپیت ، تلاش در برطرف کردن این مشکل داشت.بسیاری از این تغییرات مخصوص F-۳۵B نبود و در هر سه مدل جهت بودن وجوه مشترک بیشتر انجام شد.در سپتامبر ۲۰۰۴ ، مشکل اضافه وزن جنگنده مرتفع شد و ۱۲۰۰ کیلوگرم از وزن آن کاسته شد.
در تاریخ ۷ جولای سال ۲۰۰۶ نیروی هوایی ایالات متحده در مراسم یادبود افتخارات هواپیمای P-۳۸ شرکت لاکهید مارتین ، رسما نام F-۳۵ Lightning II را اعلام کرد و در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۰۸ اولین (F-۳۵A(AF-۱ بهینه سازی شده(بخصوص از نظر وزن) را اماده کرد.این جنگنده اولین F-۳۵ بود که با تمام سرعت خط تولید F-۳۵ ، تولید شد و مانند جنگنده هایی بود که در سال ۲۰۱۰ تحویل میشدند.
شرکتهای مختلف بسیاری ، اجزای مختلف F-۳۵ را تولید میکنند.شرکت لاکهید مارتین که طرف قرار داد اصلی است مسئولیت اَسِمبِل نهایی ، تکمیل کلی سیستم ، سیستم های عملیاتی ، قسمت جلویی بدنه به همراه بالها و سیستم کنترل پرواز را برعهده دارد.شرکت نورثروپ گرومن وظیفه ی تهیه و ساخت رادار فعال ارایه فازی ، سیستم دید الکترو اپتیکی(DAS) ، سیستم های مخابراتی ، سیستم ناوبری ، سیستم شناسایی ، قسمت مرکزی بدنه ، قسمت قرارگیری سلاح ها و سیم نگهدارنده جنگنده بهنگام فرود را دارد.شرکت BAE Systems قسمت عقبی جنگنده و دُم ، دم های افقی و عمودی ، سیستم های جنگ الکترونیکی ، سیستمهای مربوط به سوخت و نرم افزار کنترل پرواز را تامین میکند.شرکنت Alenia هم وظیفه ی اسِمبِل نهایی جنگنده هایی که برای ایتالیا و کشورهای اروپایی تولید میشوند را دارد(البته به جز ترکیه و انگلیستان).این نکته نیز گفتنی است که امریکا اعلام کرده است کدهای نرم افزاری F-۳۵ را در اختیار هیچ یک از شرکای خود قرار نخواهد داد.
در ژانویه سال ۲۰۰۹ شش فروند جنگنده ی F-۳۵ تکمیل شدند که شامل AF-۱ و AG-۱ بودند و ۱۷ فروند نیز در مرحله تولید به سر میبردند.۱۳ فروند از این ۱۷ فروند در مراحل تست های پیش از پرواز بودند که تمام آنها در سال ۲۰۰۹ تکمیل میشدند.۴ فروند باقی نیز اولین هواپیماهای مدل تولید بودند که اولین انها در سال ۲۰۱۰ تحویل نیروی هوایی ایالات متحده ، و به پایگاه اگلین منتقل گشت.وزیر دفاع امریکا در سال ۲۰۰۹ سرعت تولید این جنگنده را بیشتر کرد تا هرچه سریعتر ۲,۴۴۳ فروند به نیروهای آمریکایی تحویل شوند.لاکهید در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد به علت بروز برخی مشکلات تولید در نوع قرار گیری بالها ، تولید اولیه کمی کند خواهد بود.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/plane-f-35-fab-desk-10241.jpg
افزایش هزینه طرح و تاخیر بیشتر
در ۲۱ اوریل ۲۰۰۹ ، پایگاه خبری پنتاگون ، مدیا ریپورتس اعلام کرد که طی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ چندین ترابایت از اطلاعات مربوط به F-۳۵ اعم از اطلاعات طراحی و سیستمهای الکترونیکی توسط کامپیوترهای جاسوس دزیده شده اند و این امر باعث ساختن سامانه هایی جهت مقابله با F-۳۵ خواهد شد.گرچه شرکت لاکهید مارتین به کل صحت این خبر را رد کرد و مدعی شد که هیچ اطلاعات مهمی دزیده نشده است!!!
در ۹ نوامبر ۲۰۰۹ ، اشتون کارتر (Ashton Carter) معاون وزیر دفاع اعلام کرد که تیم محاسبات پنتاگون موسوم به تیم JET یا Joint Estimate Team راهی مناسب جهت تامین هزینه های تولید و پیشرفت طرح پیدا کرده است.وی اذعان داشت سعی میکند از به وقوع پیوستن آن بپرهیزد. در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۰ وزیر دفاع رابرت گیت ، مدیر برنامه JSF ، جنرال دیوید هینز را برکنار کرد و از پرداخت مبلغی به ارزش ۶۱۴ میلیون دلار به لاکهید مارتین بخاطر تاخیر این شرکت ، خودداری نمود.
در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱۰ ، گزراشی از سخنگوی دفتر دولت به کمیته سنای نیروهای مسلح ارسال شد مبنی بر این که هر فروند F-۳۵ قیمتی بالغ بر ۱۱۲ میلون دلار خواهد داشت.پنتاگون به صورت رسمی اعلام کرد که هزینه های پروژه F-۳۵ ، ۵۰% بیشتر از آنچه پیش بینی میشده ، بوده است!!!
در نوامبر ۲۰۱۰ در طرحی مبنی بر کاهش هزینه پروژه ، گفته میشد که F-۳۵B تولید نشود و بجای آن دو مدل F-۳۵A و F-۳۵C وارد چرخه تولید شوند.در این راستا مشاور فنی لاکهید مارتین اعلام کرد این موضوع تنها شایعه ای بوده و تصمیمی جهت عدم تولید F-۳۵B و عدم جایگزین کردن آن با AV-۸B گرفته نشده است.او همچنین متذکر شد که امکان وجود تاخیر و افزایش مبالغ به دلیل برخی ناسازگاری های فنی با هواپیما و نرم افزارهای آن میباشد ، اما عمده علت افزایش هزینه ها ، مربوط به تستهای پروازی است.
مرکز اطلاعات دفاعی نرم اقزاری برای این پروژه درنظر گرفته بود که منجر به دگرگونی در هواپیما میشد ، البته به همراه یک سال تاخیر و ۳ میلیارد دلار هزینه ی بیشتر.در پایان سال ۲۰۱۰ تنها ۱۵% از این نرم افزار باقی مانده بود تا نوشته شود ، ولی این قسمت شامل بخشهای مشکلی همچون ترکیب اطلاعات بود.این نکته نیز حائز اهمیت است که در سال ۲۰۱۱ مشخص شد تنها ۵۰% از این برنامه کامل و در واقع ۸ میلیون خط ، کد نوشته شده است و جهت تکمیل این برنامه حداقل به ۶ سال وقت و ۱۱۰ مهندس دیگر نیاز است.قابل ذکر است که مشکلات مالی و تاخیرهای به وجود آمده بسیار گسترده است و بحث پیرامون آنها خارج از حوصله مقاله میباشد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/f-35-joint-strike-fighter1.jpg
طراحی
بنظر F-۳۵ مدل کوچکتر شده و تک موتوره ی جنگنده ی F-۲۲ Raptor میباشد و عنصرهایی مشابه آن را دارا میباشد.لوله های اگزوز این جنگنده توسط شرکت جنرال داینامیکس تهیه شده که پیش از این برای جنگنده عمود پرواز سوپر سونیک در سال ۱۹۷۲ طراحی شده بود.
شرکت لاکهید مارتین به علت خاص بودن طراحی F-۳۵B STOVL با شرکت Yakovlev مذاکراتی داشت تا بتواند اطلاعات طراحی هواپیمای YAK-۱۴۱ را بدست آورد تا از آن در طرح F-۳۵B بهره ببرد.البته از سال ۱۹۶۰ طرح های آزمایشی زیادی در خود آمریکا بودند که موفقیتی بدست نیاوردند و از این میان میتوان به طرح ناموفق Rockwell XFV-۱۲ اشاره کرد.در این راستا F-۳۵B اولین جنگنده سوپرسونیک عملیاتی و پنهانکار موفق میباشد.
حداکثر سرعت این جنگنده ۱.۶ ماخ و حداکثر وزن برخاست صاعقه دو ، ۲۷,۰۰۰ کیلوگرم میباشد.F-۳۵ مقدار قابل توجهی از جنگنده هایی که قرار است جایگزین آنها شود ، سنگینتر میباشد.وزن F-۳۵ بدون تسلیحات بسیار نزدیک به جنگنده ی تک موتوره و تک سرنشینه F-۱۰۵ Thunderchief ، سنگین ترین جنگنده ی تک موتوره جنگ ویتنام ، است.با این وجود موتور مدرن F-۳۵ نیروی رانشی ۶۰% بیشتر در هواپیمایی با وزن مشابه ایجاد میکند ، درنتیجه نیروی رانش بر وزن و لود شدن تجهیزات بالها ، بیشتر قابل مقایسه با F-۱۶ مسلح میباشد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/jsf-family-variants1.jpg
برخی از بهسازی های صورت گرفته بر روی F-۳۵:
• استقامت بالا ، سهولت تعمیر و نگهداری تکنولوژی استیلث ، استفاده از فیبر حصیر بجای استفاده از پلت فرم های معمول پنهانکاری که نگهداری دشوار و تعمیرات سختی طلب میکنند.• ارتقا ایونیک و ترکیب سنسورها که باعث ترکیب اطلاعات سنسورهای مختلف شده به خلبان در هدایت هواپیما و یافتن مشخصات هدف و رله سریع اطلاعات با مرکز کنترل و فرماندهی کمک میکند
• سرعت بالای انتقال اطلاعات که شامل IEEE ۱۳۹۴b و شبکه فیبر میشود
• اضافه شدن سیستم های ALGS یا همان اجرای خودکار همه جانبه ی تدارکات ، ALIS یا همان سیستم خودکار اطلاعات تدارکات و CMMS یا همان مدیریت پایداری کامپیوتری سیستم که هدایت هواپیما را با استفاده از کمترین نیروی انسانی محیا میسازند
• اضافه شدن محرک های هیدروستاتیک که با قابلیت کنترل سیستم پرواز با سیم ، اجرا میشوند
شرکت لاکهید مارتین ادعا میکند که F-۳۵ دومین جنگنده ی قدرتمند درگیری هوایی بلند برد ، پس از F-۲۲ رپتور میباشد.این شرکت همیچنین پیشنهادی جهت جایگزینی F-۳۵ با F-۱۵C/D نیروی هوایی ایالات متحده جهت ایفای نقش برتری هوایی و جایگزینی با F-۱۵E در نقش حملات زمینی را دارد ، ولی در عمل این جنگنده هم از برد کوتاه تری نسبت به مدلهای مختلف F-۱۵ برخوردار است ، هم قابلیت حمل تسلیحات به اندازه ی F-۱۵ را ندارد.
لاکهید مارتین مدعی شده است که F-۳۵ بسیار منعطف پذیرتر از رپتور است و به دلیل وجود سنسورهای پیشرفته و اطلاعات ترکیبی که از آنها استفاده میکند ، نسبت به F-۲۲ برتری دارد.
بخش اعظم ساختمان F-۳۵ ، از مواد ترکیبیِ ساخته شده از BMI و مواد پلاستیکی کامپوزیتی تهیه شده اند.با این وجود F-۳۵ اولین هواپیمایی است که با وجود مواد نانو کامپوزیت و کربن پلاستیکِ نانوتیوب تقویت شده در ساختار اصلی ، به تولید انبوه رسیده است.
http://militaryparsi.ir/news/1343-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-F-35-Lightning-II-%D8%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84 (http://militaryparsi.ir/news/1343-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-F-35-Lightning-II-%D8%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84)
en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-۳۵_Lightning_II
نویسنده و مترجم : اشکان سمیعی
F-35 در سه مدل اصلی گسترش یافته که نوع اول قابلیت نشست و برخاست از باند های معمولی را دارد. نوع دوم ، مخصوص باندهای کوتاه ساخته شده است و نوع سوم که مخصوص ناوهای هواپیمابر میباشد.
F-۳۵ زاده ی پروژه X-۳۵ میباشد که در برنامه ای ، موسوم به (JSF ( Joint Strike Fighter تولید شد.هزینه های اصلی این برنامه توسط ایالات متحده ، بریتانیا و شرکای دیگر آمریکا تامین شده است و در این میان میتوان به بیشتر کشور های عضو ناتو و کشورهایی که رابطه ی نزدیکی با آمریکا دارند اشاره داشت.این برنامه توسط یک تیم صنایع هوافضا و به رهبری شرکت لاکهید مارتین به اجرا در آمد و سرانجام F-۳۵ اولین پرواز خود را در دسامبر سال ۲۰۰۶ انجام داد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/F-35A_three-view1.png
جنگنده F-۳۵ در سه نمای متفاوت
آمریکا قصد خرید ۲,۴۴۳ فروند از این جنگنده را به ارزش ۳۲۳ میلیارد دلار دارد که این موضوع ، طرح را به گران قیمت ترین برنامه ی دفاعی ایالات متحده و دنیا ، تبدیل کرده است.آمارهای مالی سال ۲۰۱۰ نیروی هوایی ایالات متحده نشان از آن داشت که مخارج فرعی این پروژه از ۸۹ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا مرحله تولید F-۳۵ ، افزایش یافته است.در نهایت هزینه ی تخمینی خرید ۲,۴۴۳ فروند F-۳۵ به حدود ۳۸۲ میلیارد دلار افزایش یافت و هر هواپیما به طور میانگین ۱۵۶ میلیون دلار قیمت گذاری شد.افزایش هزینه های این طرح ، ایالات متحده را واداشت تا در تعداد تولیدی این جنگنده تردید داشته باشد.در ژانویه سال ۲۰۱۱ ، F-۳۵B بخاطر بروز برخی مشکلات در تولید به مدت دو سال تحت بازنگری خواهد بود.در فوریه همین سال پنتاگون مبلغی به ارزش ۲۰۷.۶ میلیون دلار برای آماده کردن کردن هر جنگنده در FY۲۰۱۲ پیش بینی کرد که در صورت انجام تحقیقات ، تولید ، آزمایش و ارزیابی به ۳۰۴.۱۵ میلون دلار برای هر جنگنده تمام خواهد شد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/F-35_Wind_Tunnel_Model.jpg
مدل تونل باد جنگنده F-۳۵ در مرکز مهندسی طراحی ارنولد
توسعه و تولید
نیازها و انتخاب های برنامه JSF
برنامه JSF ، طرحی جهت جایگزینی با جنگنده های F-۱۶ ، A-۱۰ ، FA-۱۸ (البته به جز انواع E/F “Super Hornet”) و جنگنده ی تاکتیکی AV-۸B میباشد.برای پایین نگه داشتن هزینه های تولید ، توسعه و عملیاتی بودن هواپیماها ، یک طرح ارائه شد تا این جنگنده در سه نوع تولید شود:
• F-۳۵A ، مخصوص نشست و برخاست از باندهای متعارف(CTOL)
• F-۳۵B ،مخصوص نشست و برخاست در باندهای کوتاه(STOVL)
• F-۳۵C ، مخصوص نشست و برخاست از ناوهای هواپیمابر(CV)
جورج استاندریج (George Standridge) از طرف شرکت لاکهید مارتین ، گفته است که جنگنده F-۳۵ با وجود اینکه نیاز کمتری به پشتیبانی های لجستیک دارد و تقریبا با سایر جنگنده ها هم قیمت است در یک نبرد هوایی چهار برابر موثرتر از یک جنگنده ی معمولی است ، در عملیات های حمله ی زمینی هشت برابر موثرتر از یک جنگنده ی معمولی بوده و سه برابر بیشتر از جنگنده های شناسایی دفاع هوایی ، موثر است.به نظر میرسد هدف طرح F-۳۵ ساختن یک جنگنده ی برتر تا سال ۲۰۴۰ و دومین جنگنده ی برتری هوایی پس از رپتور باشد.
قرار داد اصلی تولید F-۳۵ در ۱۶ نوامبر ۱۹۹۶ به امضا رسید ، ولی حهت اجرایی کردن و تولید و توسعه در سال ۲۰۰۱ در اختیار لاکهید مارتین قرار گرفت که با طرح X-۳۵ ، پروژه ی X-۳۲ بوئینگ را کنار زده بود. این درحالی بود که هر دو طرح تقریبا پیش نیازهایی یکسان داشتند ، ولی طرح X-۳۵ پس بررسی های تکمیلی ، به دلیل وجود ریسک کمتر و توسعه سریعتر برگزیده شد.جنگنده جدید الورود ، F-۳۵ نام گرفت که خارج از قانون استاندارد های DoD جهت نامگذاری بر روی جنگنده های آمریکایی بود.بر اساس این قانون این پروژه بایدF-۲۴ نامگذاری میشد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/f35_technology_commonality1.jpg
فاز طراحی
بر پایه ی تست هایی که در تونل باد انجام گرفت ، لاکهید مارتین با مقداری بزرگتر کردن طرح X-۳۵ ، وارد پروژه ی F-۳۵ شد.در این راستا تثبیت کننده افقی جنگنده جهت حفظ کنترل ۲ اینچ جابجا شد و به سمت عقب هواپیما نزدیکتر شد.قسمت فوقانی بدنه یک اینچ در امتداد خط میانی جنگنده ، بالاتر آمد.تصمیمی نیز جهت بزرگتر کردن اندازه ی قسمت های حمل سلاح مدل F-۳۵B گرفته شد تا وجه اشتراکی با دو نوع دیگر داشته باشد.سرانجام ساخت قسمت های مختلف بدنه ی F-۳۵ در نوامبر ۲۰۰۳ آغاز شد.
مدل F-۳۵B در سال ۲۰۰۴ در خطر از دست دادن کارایی های مورد نیاز بود ، زیرا اضافه وزن زیادی داشت که طبق گزارشات مربوطه ، ۱۰۰۰ کیلوگرم بوده است.لاکهید مارتین با اضافه کردن به نیروی رانش موتورهای آن و کوچک کردن اعضای ساختمان جنگنده ، شامل:کوچک کردن فضای قرارگیری سلاح ها و تثبیت کننده ی افقی هواپیما ، تغییر مسیر نیروی رانش از خروجی های رول پست به نازل اصلی و طراحی مجدد اتصال وینگ میت ، سیستم بخش الکتریکی و بخش عقب کاکپیت ، تلاش در برطرف کردن این مشکل داشت.بسیاری از این تغییرات مخصوص F-۳۵B نبود و در هر سه مدل جهت بودن وجوه مشترک بیشتر انجام شد.در سپتامبر ۲۰۰۴ ، مشکل اضافه وزن جنگنده مرتفع شد و ۱۲۰۰ کیلوگرم از وزن آن کاسته شد.
در تاریخ ۷ جولای سال ۲۰۰۶ نیروی هوایی ایالات متحده در مراسم یادبود افتخارات هواپیمای P-۳۸ شرکت لاکهید مارتین ، رسما نام F-۳۵ Lightning II را اعلام کرد و در ۱۹ دسامبر سال ۲۰۰۸ اولین (F-۳۵A(AF-۱ بهینه سازی شده(بخصوص از نظر وزن) را اماده کرد.این جنگنده اولین F-۳۵ بود که با تمام سرعت خط تولید F-۳۵ ، تولید شد و مانند جنگنده هایی بود که در سال ۲۰۱۰ تحویل میشدند.
شرکتهای مختلف بسیاری ، اجزای مختلف F-۳۵ را تولید میکنند.شرکت لاکهید مارتین که طرف قرار داد اصلی است مسئولیت اَسِمبِل نهایی ، تکمیل کلی سیستم ، سیستم های عملیاتی ، قسمت جلویی بدنه به همراه بالها و سیستم کنترل پرواز را برعهده دارد.شرکت نورثروپ گرومن وظیفه ی تهیه و ساخت رادار فعال ارایه فازی ، سیستم دید الکترو اپتیکی(DAS) ، سیستم های مخابراتی ، سیستم ناوبری ، سیستم شناسایی ، قسمت مرکزی بدنه ، قسمت قرارگیری سلاح ها و سیم نگهدارنده جنگنده بهنگام فرود را دارد.شرکت BAE Systems قسمت عقبی جنگنده و دُم ، دم های افقی و عمودی ، سیستم های جنگ الکترونیکی ، سیستمهای مربوط به سوخت و نرم افزار کنترل پرواز را تامین میکند.شرکنت Alenia هم وظیفه ی اسِمبِل نهایی جنگنده هایی که برای ایتالیا و کشورهای اروپایی تولید میشوند را دارد(البته به جز ترکیه و انگلیستان).این نکته نیز گفتنی است که امریکا اعلام کرده است کدهای نرم افزاری F-۳۵ را در اختیار هیچ یک از شرکای خود قرار نخواهد داد.
در ژانویه سال ۲۰۰۹ شش فروند جنگنده ی F-۳۵ تکمیل شدند که شامل AF-۱ و AG-۱ بودند و ۱۷ فروند نیز در مرحله تولید به سر میبردند.۱۳ فروند از این ۱۷ فروند در مراحل تست های پیش از پرواز بودند که تمام آنها در سال ۲۰۰۹ تکمیل میشدند.۴ فروند باقی نیز اولین هواپیماهای مدل تولید بودند که اولین انها در سال ۲۰۱۰ تحویل نیروی هوایی ایالات متحده ، و به پایگاه اگلین منتقل گشت.وزیر دفاع امریکا در سال ۲۰۰۹ سرعت تولید این جنگنده را بیشتر کرد تا هرچه سریعتر ۲,۴۴۳ فروند به نیروهای آمریکایی تحویل شوند.لاکهید در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد به علت بروز برخی مشکلات تولید در نوع قرار گیری بالها ، تولید اولیه کمی کند خواهد بود.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/plane-f-35-fab-desk-10241.jpg
افزایش هزینه طرح و تاخیر بیشتر
در ۲۱ اوریل ۲۰۰۹ ، پایگاه خبری پنتاگون ، مدیا ریپورتس اعلام کرد که طی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ چندین ترابایت از اطلاعات مربوط به F-۳۵ اعم از اطلاعات طراحی و سیستمهای الکترونیکی توسط کامپیوترهای جاسوس دزیده شده اند و این امر باعث ساختن سامانه هایی جهت مقابله با F-۳۵ خواهد شد.گرچه شرکت لاکهید مارتین به کل صحت این خبر را رد کرد و مدعی شد که هیچ اطلاعات مهمی دزیده نشده است!!!
در ۹ نوامبر ۲۰۰۹ ، اشتون کارتر (Ashton Carter) معاون وزیر دفاع اعلام کرد که تیم محاسبات پنتاگون موسوم به تیم JET یا Joint Estimate Team راهی مناسب جهت تامین هزینه های تولید و پیشرفت طرح پیدا کرده است.وی اذعان داشت سعی میکند از به وقوع پیوستن آن بپرهیزد. در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۰ وزیر دفاع رابرت گیت ، مدیر برنامه JSF ، جنرال دیوید هینز را برکنار کرد و از پرداخت مبلغی به ارزش ۶۱۴ میلیون دلار به لاکهید مارتین بخاطر تاخیر این شرکت ، خودداری نمود.
در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۱۰ ، گزراشی از سخنگوی دفتر دولت به کمیته سنای نیروهای مسلح ارسال شد مبنی بر این که هر فروند F-۳۵ قیمتی بالغ بر ۱۱۲ میلون دلار خواهد داشت.پنتاگون به صورت رسمی اعلام کرد که هزینه های پروژه F-۳۵ ، ۵۰% بیشتر از آنچه پیش بینی میشده ، بوده است!!!
در نوامبر ۲۰۱۰ در طرحی مبنی بر کاهش هزینه پروژه ، گفته میشد که F-۳۵B تولید نشود و بجای آن دو مدل F-۳۵A و F-۳۵C وارد چرخه تولید شوند.در این راستا مشاور فنی لاکهید مارتین اعلام کرد این موضوع تنها شایعه ای بوده و تصمیمی جهت عدم تولید F-۳۵B و عدم جایگزین کردن آن با AV-۸B گرفته نشده است.او همچنین متذکر شد که امکان وجود تاخیر و افزایش مبالغ به دلیل برخی ناسازگاری های فنی با هواپیما و نرم افزارهای آن میباشد ، اما عمده علت افزایش هزینه ها ، مربوط به تستهای پروازی است.
مرکز اطلاعات دفاعی نرم اقزاری برای این پروژه درنظر گرفته بود که منجر به دگرگونی در هواپیما میشد ، البته به همراه یک سال تاخیر و ۳ میلیارد دلار هزینه ی بیشتر.در پایان سال ۲۰۱۰ تنها ۱۵% از این نرم افزار باقی مانده بود تا نوشته شود ، ولی این قسمت شامل بخشهای مشکلی همچون ترکیب اطلاعات بود.این نکته نیز حائز اهمیت است که در سال ۲۰۱۱ مشخص شد تنها ۵۰% از این برنامه کامل و در واقع ۸ میلیون خط ، کد نوشته شده است و جهت تکمیل این برنامه حداقل به ۶ سال وقت و ۱۱۰ مهندس دیگر نیاز است.قابل ذکر است که مشکلات مالی و تاخیرهای به وجود آمده بسیار گسترده است و بحث پیرامون آنها خارج از حوصله مقاله میباشد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/f-35-joint-strike-fighter1.jpg
طراحی
بنظر F-۳۵ مدل کوچکتر شده و تک موتوره ی جنگنده ی F-۲۲ Raptor میباشد و عنصرهایی مشابه آن را دارا میباشد.لوله های اگزوز این جنگنده توسط شرکت جنرال داینامیکس تهیه شده که پیش از این برای جنگنده عمود پرواز سوپر سونیک در سال ۱۹۷۲ طراحی شده بود.
شرکت لاکهید مارتین به علت خاص بودن طراحی F-۳۵B STOVL با شرکت Yakovlev مذاکراتی داشت تا بتواند اطلاعات طراحی هواپیمای YAK-۱۴۱ را بدست آورد تا از آن در طرح F-۳۵B بهره ببرد.البته از سال ۱۹۶۰ طرح های آزمایشی زیادی در خود آمریکا بودند که موفقیتی بدست نیاوردند و از این میان میتوان به طرح ناموفق Rockwell XFV-۱۲ اشاره کرد.در این راستا F-۳۵B اولین جنگنده سوپرسونیک عملیاتی و پنهانکار موفق میباشد.
حداکثر سرعت این جنگنده ۱.۶ ماخ و حداکثر وزن برخاست صاعقه دو ، ۲۷,۰۰۰ کیلوگرم میباشد.F-۳۵ مقدار قابل توجهی از جنگنده هایی که قرار است جایگزین آنها شود ، سنگینتر میباشد.وزن F-۳۵ بدون تسلیحات بسیار نزدیک به جنگنده ی تک موتوره و تک سرنشینه F-۱۰۵ Thunderchief ، سنگین ترین جنگنده ی تک موتوره جنگ ویتنام ، است.با این وجود موتور مدرن F-۳۵ نیروی رانشی ۶۰% بیشتر در هواپیمایی با وزن مشابه ایجاد میکند ، درنتیجه نیروی رانش بر وزن و لود شدن تجهیزات بالها ، بیشتر قابل مقایسه با F-۱۶ مسلح میباشد.
http://militaryparsi.ir/images/stories/Fighters/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II/jsf-family-variants1.jpg
برخی از بهسازی های صورت گرفته بر روی F-۳۵:
• استقامت بالا ، سهولت تعمیر و نگهداری تکنولوژی استیلث ، استفاده از فیبر حصیر بجای استفاده از پلت فرم های معمول پنهانکاری که نگهداری دشوار و تعمیرات سختی طلب میکنند.• ارتقا ایونیک و ترکیب سنسورها که باعث ترکیب اطلاعات سنسورهای مختلف شده به خلبان در هدایت هواپیما و یافتن مشخصات هدف و رله سریع اطلاعات با مرکز کنترل و فرماندهی کمک میکند
• سرعت بالای انتقال اطلاعات که شامل IEEE ۱۳۹۴b و شبکه فیبر میشود
• اضافه شدن سیستم های ALGS یا همان اجرای خودکار همه جانبه ی تدارکات ، ALIS یا همان سیستم خودکار اطلاعات تدارکات و CMMS یا همان مدیریت پایداری کامپیوتری سیستم که هدایت هواپیما را با استفاده از کمترین نیروی انسانی محیا میسازند
• اضافه شدن محرک های هیدروستاتیک که با قابلیت کنترل سیستم پرواز با سیم ، اجرا میشوند
شرکت لاکهید مارتین ادعا میکند که F-۳۵ دومین جنگنده ی قدرتمند درگیری هوایی بلند برد ، پس از F-۲۲ رپتور میباشد.این شرکت همیچنین پیشنهادی جهت جایگزینی F-۳۵ با F-۱۵C/D نیروی هوایی ایالات متحده جهت ایفای نقش برتری هوایی و جایگزینی با F-۱۵E در نقش حملات زمینی را دارد ، ولی در عمل این جنگنده هم از برد کوتاه تری نسبت به مدلهای مختلف F-۱۵ برخوردار است ، هم قابلیت حمل تسلیحات به اندازه ی F-۱۵ را ندارد.
لاکهید مارتین مدعی شده است که F-۳۵ بسیار منعطف پذیرتر از رپتور است و به دلیل وجود سنسورهای پیشرفته و اطلاعات ترکیبی که از آنها استفاده میکند ، نسبت به F-۲۲ برتری دارد.
بخش اعظم ساختمان F-۳۵ ، از مواد ترکیبیِ ساخته شده از BMI و مواد پلاستیکی کامپوزیتی تهیه شده اند.با این وجود F-۳۵ اولین هواپیمایی است که با وجود مواد نانو کامپوزیت و کربن پلاستیکِ نانوتیوب تقویت شده در ساختار اصلی ، به تولید انبوه رسیده است.
http://militaryparsi.ir/news/1343-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-F-35-Lightning-II-%D8%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84 (http://militaryparsi.ir/news/1343-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-F-35-Lightning-II-%D8%8C%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%84)
en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-۳۵_Lightning_II
نویسنده و مترجم : اشکان سمیعی