نارون1
9th November 2012, 02:47 PM
نویسنده : دکتر علی اکبر سیف
روشهای کاستن رفتارهای نامطلوب
هرچند که هدف اصلی آموزش و پرورش را ایجاد دانش ها،مهارتها و تواناییهای تازه و خصائل پسندیده در دانش آموزان و دانشجویان دانسته اند،کاهش و حذف رفتار و اخلاق ناپسند در پرورش یابندگان نیز از جمله وظایف مهم معلمان و پرورشکاران به حساب میآید.
مسائل انضباطی دانشآموزان در کلاس درس و محیط آموزشگاه از جمله مسائلی است که برای مسؤولان آموزشگاه،نگرانیهای زیادی ایجاد میکند،و مدت زیادی از وقت آنها را به خود اختصاص میدهد.بعضی اوقات مسائل انضباطی به درجهای از شدت و وخامت میرسند که بخش اعظم اوقات آموزشی معلمان صرف حل و فصل این مسائل میشود. ما در این قسمت،عمدتا به معرفی روشهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) میپردازیم که بیشتر به مسائل انضباطی دانشآموزان مربوط میشوند و برای برطرف کردن و کاستن رفتارهای نامطلوب دانشآموزان و رفع عادات ناپسند در آنها،تهیه و تدوین شدهاند.این روشها به دو دستهء روشهای مثبت و روشهای منفی کاهش رفتار تقسیم شدهاند که به نوبت،آنها را موردبحث قرار خواهیم داد.
روشهای مثبت کاهش رفتار
بهطور کلی رفتارهای نامطلوب دانش آموزان را از دو راه میتوان کاهش داد: یکی جانشین ساختن رفتارهای مطلوب به جای آنها و لذا کاستن غیرمستقیم رفتارهای نامطلوب،و دیگری کاهش دادن مستقیم رفتارهای نامطلوب.به روشهایی که در مورد اول به کار میروند،روشهای مثبت کاهش رفتار گویند،زیرا در همهء این روشها تقویت مثبت به کار میرود.روشهایی که در مورد دوم به کار میروند،روشهای منفی کاهش رفتار نام دارند،زیرا چنانکه بعدا خواهیم دید،این روشها دارای عوارض منفی هستند.
گفتیم که در روشهای مثبت کاهش رفتارهای نامطلوب،به جای کاستن رفتار نامطلوب بهطور مستقیم،یک رفتار مطلوب را جانشین آن میکنیم.فرض این روشها آن است که اگر دانشآموز به انجام رفتار مطلوب تازهای بپردازد و به خاطر این کار تقویت دریافت کند،به تدریج این رفتار مطلوب را جانشین آن رفتار نامطلوب قبلی خواهد کرد.مادر این بخش،چهار روش مثبت کاهش رفتار با عناوین تقویت رفتارهای دارای فراوانی کم،تقویت رفتارهای دیگر،تقویت رفتارهای ناهمساز،و سیری را موردبحث قرار میدهیم.
تقویت رفتارهای دارای فراوانی کم بعضی از رفتارهای دانشآموزان اگر با فراوانی کم انجام شوند،مطلوبند،اما اگر به میزان بیش از حد نیاز انجام گیرند،نامطلوب یا مضر هستند.دانشآموزی که با سرعت خیلی زیاد تکالیفش را انجام میدهد و در نتیجه آنها را بد خط و ناخوانا مینویسد،باید وادار شود تا آهسته و خوشخط بنویسد.یا دانشآموزی که در بحث کلاسی پرحرفی میکند و فرصت صحبت را از دیگران میگیرد،باید تقویت شود تا کمتر حرف بزند تا دیگران هم بتوانند در بحث شرکت کنند.
در روش تقویت رفتارهای دارای فراوانی کم،تقویت باید به پاسخهایی که به تعداد کمترین داده میشوند،وابسته شود.برای این منظور،باید تعیین کرد که دانشآموز در فاصلهء زمانی معین،باید چند پاسخ بدهد.اگر تعداد پاسخهای دانشآموز در این فاصلهء زمانی بیش از آنچه تعیین شده است باشد،نباید او را تقویت کرد.اما اگر تعداد پاسخهای او در فاصله زمان تعیین شده به اندازهای که از پیش قرار گذاشته شده است باشد،باید او را تقویت کرد.
برای مثال،اگر معلم بخواهد پرحرفی دانشآموز را در جریان بحث گروهی کاهش دهد،میتواند با او قرار بگذارد که در هر پنج دقیقه،یک دقیقه اجازه صحبت خواهد داشت.معلم باید این مقدار صحبت کردن دانشآموز را تقویت کند،اما بیش از آن را نباید.معلم باید مواظب باشد که حتما میزان معینی از حرف زدن دانشآموز را برای ادامهء مشارکت او در بحث تقویت نماید،و سعی کند که او را از انجام اینکار به کلی دلسرد ننماید.
امتیاز این روش آن است که کاهش رفتار با تقویت مثبت انجام میگیرد و هیچ یک از عوارض جانبی روشهای منفی را که بعدا توضیح خواهیم داد،ندارد.با این حال،تأثیر این روش به آرامی ظاهر میشود،و کاهش رفتار ناشی از آن،نیاز به حوصله و بردباری فراوان دارد.معلمانی که طالب کاهش سریع یک رفتار نامطلوب هستند،نمیتوانند از این روش استفاده کنند.این روش برای رفتارهای نامطلوب خطرناکی که الزاما باید به سرعت کاهش یابند،مفید نیست.برای این منظور باید از روشهای دیگری که بعدا معرفی میشوند، استفاده کرد.
از آنجا که عنصر اصلی روش موردبحث، تقویت مثبت است،باید هنگام استفاده از این روش تمام توصیههایی را که دربارهء استفاده از روش تقویت مثبت عنوان کردیم،رعایت شوند.معلم بدین منظور میتواند از تقویتکنندههای مختلفی که قبلا معرفی شدند، به ویژه از تقویتکنندههای شرطی،مانند نمره، ستاره و جایزه،و تقویتکنندههای اجتماعی، مانند تشویق،لبخند و ستایش استفاده کند.
تقویت رفتارهای دیگر
در این روش،هرگونه رفتار مطلوب فرد، به جز رفتار نامطلوبی که هدف برنامهء تغییر رفتار،کاستن آن است،تقویت میشوند.این روش نیز یکی دیگر از روشهای مثبت کاهش رفتار است،زیرا عنصر اصلی آن،تقویت مثبت است.برای مثال،میخواهیم رفتار نامطلوب دانشآموزی که در کلاس،اکثر وقتش را خارج از صندلی خود و به بازی گوشی و صحبت با این و آن میگذراند،با استفاده از روش تقویت رفتارهای دیگر او اصلاح کنیم. برای این منظور باید همهء رفتارهای مطلوب او از جمله گوش دادن به حرفهای معلم،سؤال کردن از معلم،نوشتن مطالب درسی و رسم نقاشی را(به جز رفتار ترک کردن صندلی) مورد تقویت قرار دهیم.
از آنجا که روش تقویت رفتارهای دیگر به حذف رفتار نامطلوب فرد منجر میشود،به آن روش حذفآموزی نیز میگویند.در واقع در این روش،تقویت وابسته است به انجام ندادن (حذف)رفتار نامطلوب،و نه انجام دادن آن. ریس در کتاب رفتار انسان(1978)مثال زیر را از حذفآموزی ذکر کرده است:
[b] یکی از دانشجویان ما،هم اتاقی خود را وادار به ترک سیگار کرد.او برای هر 24 ساعتی که دوستش سیگار نمیکشید،یک دلار به او میداد،و برای 24 ساعت تعطیلات آخر هفته،دو دلار.اگر هم اتاقی این دانشجو در هر زمان از 24 ساعت شبانهروز -حتی در بیست و سومین ساعت-سیگاری میکشید،دریافت یک دلار تعیین شده تا 24 ساعت بعد به تأخیر میافتاد.این برنامه آنچنان موفقیتآمیز بود که همهء پولهای دانشجوی تغییردهندهء رفتار،در پایان ماه ته کشید.با این حال،هر دو نفر از نتیجهء کار خود راضی بودند،با پیگیری این عمل، دانشجو شش هفته بعد از پایان برنامه، گزارش داد که هماتاقی او سیگاری روشن کرد و بعد از آنکه پکی به آن زد،سیگار را به دور انداخت.(ص 24)
در پژوهشی که به منظور کم کردن سروصدای دانشآموزان یک کلاس با استفاده از روش حذفآموزی اجرا شد،نتایج زیر گزارش شده است.این پژوهش بهوسیلهء اشمیدت والریش2(1969)دریک کلاس چهارم دبستان که شامل 29 دانشآموز بود، اجرا گردید.به دانشآموزان کلاس گفته شد که اگر درطول 50 دقیقهء وقت هرکلاس، سروصدا نکنند و کارهای مؤظف خود را انجام دهند،در پایان هرجلسه میتوانند 15 دقیقه به سالن ورزش بروند و به بازی موردعلاقهء خود بپردازند.اما اگر رفتار دانشآموزان در کلاس رضایت معلم را جلب نکند،ازاین امتیاز برخوردار نخواهند بود.شکل روبرو یافتههای این پژوهش را نشان میدهد.
چنانکه در شکل مشاهده میشود،میزان سروصدای دانشآموزان در جلسات اول تا دهم خط پایه بسیار بالاست.در مرحلهء آزمایش که روش حذفآموزی(تقویت سایر رفتارهای دانشآموزان،بهجز رفتار نامطلوب ایجاد سروصدا)به اجرا درمیآید،از میزان سروصدای دانشآموزان در کلاس به مقدار زیاد کاسته میشود.
در مرحلهء بازگشت به حالت خط پایه که در آن روش تغییر رفتار کنار گذاشته میشود، رفتار سروصدای دانشآموزان در کلاس بازگشت میکند و تقریبا به حالت اول باز میگردد.همانگونه که در بحثهای قبل گفته شد،این اقدام به منظور نشان دادن تأثیر روش تغییررفتار صورت میپذیرد،و هدف آن اعتبار دادن به یافتههای پژوهشی است.معلمانی که قصد پژوهش با روشهای تغییررفتار را ندارند و هدف آنها صرفا اصلاح رفتار دانشآموزان است،لازم نیست به این اقدام دست بزنند.
در مرحلهء نهایی شکل،تأثیر مجدد اعمال روش تغییر رفتار،یعنی تقویت دانشآموزان برای خودداری از سروصدا در کلاس و انجام کارهای دیگر خود،نشان داده شده است. چنانکه ملاحظه میشود،دراین مرحله از میزان سروصدای دانشآموزان به مقدار بسیار زیاد کاسته شده و معلم توانسته است با آرامشخاطر به فعالیتهای آموزشی خود بپردازد.ص (به تصویر صفحه مراجعه شود) امتیاز روش تقویت رفتارهای دیگر به غیر از رفتار نامطلوب آن است که به سرعت و با قدرت زیاد رفتار نامطلوب را کاهش میدهد. این روش همچنین امکان میدهد که دانشآموز رفتارهای متنوع زیادی را به جز رفتار نامطلوب انجام دهد و برای آنها تقویت دریافت نماید.
تقویت رفتارهای ناهمساز
دراینروش،از طریق تقویت نکردن رفتار نامطلوب و تقویت کردن رفتاری که باآن ناهمساز یا مغایر است،به کاهش رفتار نامطلوب میپردازیم.اینروش بسیار شبیه روش قبل است،بااین تفاوت که در روش قبلی هرگونه رفتار به جز رفتار نامطلوب تقویت میشود،اما در روش حاضر،تأکید بر رفتار مغایر با رفتار نامطلوب است.
برای مثال،دانشآموزی داریم که در کلاس،مزاحم همکلاسیهایش میشود و کمتر به درس و کار خود میرسد،و ما با روش تقویت رفتار ناهمساز میخواهیم رفتار او را اصلاح کنیم.بنابراین،هروقت آرام در صندلی خود نشست و به انجام کارهای خود پرداخت و کاری به کار دانشآموزان دیگر نداشت،او را تقویت میکنیم.این تقویت سبب افزایش رفتار مطلوب در دانشآموز و کم شدن مزاحمتهای او برای دانشآموزان دیگر خواهد شد.
به عنوان مثالی دیگر از کاربرد روش تقویت رفتار ناهمساز،اگر بخواهیم کودک گوشهگیری را وادار کنیم که ازاین رفتار خود دست بکشد و با کودکان همسنوسال خود به فعالیت بپردازد،باید هرگونه کوشش او را در جهت فعالیت گروهی و آمیزش با سایر کودکان مورد تقویت قرار دهیم.
ازآنجا که روش تقویت رفتارهای ناهمساز با روش قبلی بسیار شبیه است،همهء امتیازهای آنرا دارد.بنابراین،هرگاه معلم بخواهد به سرعت رفتار نامطلوبی را از خزانهء رفتاری دانشآموز حذف کند و رفتار دیگری را جانشین آن سازد،میتواند از هریک از این دو روش استفاده نماید.
سیری
دربخش تقویت مثبت گفتیم که تقویت بلافاصلهء یک رفتار منجر به افزایش فراوانی یا نیرومندی آن رفتار میشود.منظور از سیری آن است که تقویت یک رفتار برای مدتی طولانی،ممکن است سرانجام سبب کاهش فراوانی یا نیرومندی آن رفتار شود.سیری با تقویتکنندههای نخستین مانند آب و غذا به سرعت رخ میدهد،
مثلا یک انسان گرسنه یا تشنه بعداز خوردن غذا یا آب کافی،بلافاصله دست از خوردن یا نوشیدن میکشد.اما سیری حاصل از تقویتکنندههای شرطی یا اجتماعی به این سرعت اتفاق نمیافتد.مثلا کسی که حرص مالاندوزی دارد،به زودی از پول زیاد سیر نمیشود و کسی که نیازمند توجه دیگران است،امکان دارد برای مدتی مدید به جلبتوجه دیگران ادامه دهد.بااینحال،روش سیری در موارد متعدد مشکلات بالینی با بیماران روانی و عقبماندگی ذهنی به کار رفته و نتایج چشمگیری به بار آورده است.به مثالهای زیر توجه کنید:
یکی از روانشناسان به آیلون3(1963) برای برطرف کردن رفتار نامطلوب یک بیمار روانی زن،روش سیری را مورداستفاده قرار داد.این بیمار حولهء سایر افراد بیمارستان را میدزدید و آنها را در اتاق خود احتکار میکرد.
در اجرای برنامهء سیری،از پرستاران خواسته شد که حولههای احتکار شده را از اتاق بیمار خارج نسازند،و علاوه براین به آنها گفته شد که هرزمان از مقابل در اتاق بیمار گذشتند، حولهای به درون اتاق او بیندازند.در هفتهء اول آزمایش،هرروز 7 حوله و در هفتهء سوم هر روز 60 حوله به درون اتاق بیمار انداخته شد. وقتی تعداد حولهها به 625 عدد رسید،بیمار آنها را از اتاق خود بیرون انداخت،و علاقهاش را نسبت به احتکار حوله از دست داد.در گزارش این پژوهش آمده است که رفتار احتکار حوله هرگز در بیمار از سرگرفته نشد،و این رفتار با هیچ نوع رفتار نامطلوب دیگری جانشین نگردید.
«آیلون»روش سیری را در آزمایش دیگری به شرح زیر به کار برد.این روش با چهار نفر مرد عقبماندهء ذهنی که کاغذپارهها و زبالهها را گردآوری کرده و در زیر لباس خود پنهان میکردند،اجرا شد.درمورد یکی از آنها،این عمل منجر به ایجاد یک عارضهء خارش پوستی شده بود.پرستاران این افراد،روزانه چندبار به سراغ آنها میرفتند و کاغذ و زبالهها را از زیر لباس آنها بیرون میآورند.پژوهشگر این آزمایش فکر میکرد که یک علت این رفتار احتکاری،کمبود مواد چاپی در اتاقهای بیماران و علت دیگر آن توجه پرستاران به بیماران درهنگام بیرون آوردن زبالهها از زیر لباس آنها بود.
به منظور کاستن رفتار نامطلوب این افراد، ابتدا اتاقهای بیماران را پراز روزنامه و مجله کردند،و بعد به پرستاران سفارش شد که بیماران را بهحال خود رها کنند و برای گرفتن روزنامهپاره و زباله به آنها توجه ننمایند.بعد از گذشت 9 هفته از آزمایش،مشکل به کلی برطرف شد و تا شش ماه پساز پایان آزمایش که این افراد تحتنظر بودند،هیچنشانهای از رفتار نامطلوب مذکور در آنها دیده نشد.
لازم به تذکر است که دراین آزمایش، روش سیری همراه با روش خاموشی(این روش را بعدا توضیح خواهیم داد)به کار رفته است.افزایش مطالب چاپی دراتاق بیماران، روش سیری و عدم توجه به پرستاران به رفتار احتکار کاغذپاره و زباله بیماران،روش خاموشی است.همانطور که بعدا در رابطه با روش خاموشی توضیح خواهیم داد،روش سیری یا روش خاموشی متفاوت است،در روش سیری پاسخ انجام میگیرد،تقویت میشود و به ضعف میگراید،اما در روش خاموشی پاسخ انجام میگیرد،ولی تقویت نمیشود و به ضعف میگراید.پژوهشهای مختلف نشان دادهاند که کاربرد این دو روش به طور همزمان،از کاربرد هریک از آن دو به تنهایی،مؤثرتر است.
رشد معلم » شماره 45 (صفحه 20)
تالار همیاری ایرانیان
روشهای کاستن رفتارهای نامطلوب
هرچند که هدف اصلی آموزش و پرورش را ایجاد دانش ها،مهارتها و تواناییهای تازه و خصائل پسندیده در دانش آموزان و دانشجویان دانسته اند،کاهش و حذف رفتار و اخلاق ناپسند در پرورش یابندگان نیز از جمله وظایف مهم معلمان و پرورشکاران به حساب میآید.
مسائل انضباطی دانشآموزان در کلاس درس و محیط آموزشگاه از جمله مسائلی است که برای مسؤولان آموزشگاه،نگرانیهای زیادی ایجاد میکند،و مدت زیادی از وقت آنها را به خود اختصاص میدهد.بعضی اوقات مسائل انضباطی به درجهای از شدت و وخامت میرسند که بخش اعظم اوقات آموزشی معلمان صرف حل و فصل این مسائل میشود. ما در این قسمت،عمدتا به معرفی روشهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) میپردازیم که بیشتر به مسائل انضباطی دانشآموزان مربوط میشوند و برای برطرف کردن و کاستن رفتارهای نامطلوب دانشآموزان و رفع عادات ناپسند در آنها،تهیه و تدوین شدهاند.این روشها به دو دستهء روشهای مثبت و روشهای منفی کاهش رفتار تقسیم شدهاند که به نوبت،آنها را موردبحث قرار خواهیم داد.
روشهای مثبت کاهش رفتار
بهطور کلی رفتارهای نامطلوب دانش آموزان را از دو راه میتوان کاهش داد: یکی جانشین ساختن رفتارهای مطلوب به جای آنها و لذا کاستن غیرمستقیم رفتارهای نامطلوب،و دیگری کاهش دادن مستقیم رفتارهای نامطلوب.به روشهایی که در مورد اول به کار میروند،روشهای مثبت کاهش رفتار گویند،زیرا در همهء این روشها تقویت مثبت به کار میرود.روشهایی که در مورد دوم به کار میروند،روشهای منفی کاهش رفتار نام دارند،زیرا چنانکه بعدا خواهیم دید،این روشها دارای عوارض منفی هستند.
گفتیم که در روشهای مثبت کاهش رفتارهای نامطلوب،به جای کاستن رفتار نامطلوب بهطور مستقیم،یک رفتار مطلوب را جانشین آن میکنیم.فرض این روشها آن است که اگر دانشآموز به انجام رفتار مطلوب تازهای بپردازد و به خاطر این کار تقویت دریافت کند،به تدریج این رفتار مطلوب را جانشین آن رفتار نامطلوب قبلی خواهد کرد.مادر این بخش،چهار روش مثبت کاهش رفتار با عناوین تقویت رفتارهای دارای فراوانی کم،تقویت رفتارهای دیگر،تقویت رفتارهای ناهمساز،و سیری را موردبحث قرار میدهیم.
تقویت رفتارهای دارای فراوانی کم بعضی از رفتارهای دانشآموزان اگر با فراوانی کم انجام شوند،مطلوبند،اما اگر به میزان بیش از حد نیاز انجام گیرند،نامطلوب یا مضر هستند.دانشآموزی که با سرعت خیلی زیاد تکالیفش را انجام میدهد و در نتیجه آنها را بد خط و ناخوانا مینویسد،باید وادار شود تا آهسته و خوشخط بنویسد.یا دانشآموزی که در بحث کلاسی پرحرفی میکند و فرصت صحبت را از دیگران میگیرد،باید تقویت شود تا کمتر حرف بزند تا دیگران هم بتوانند در بحث شرکت کنند.
در روش تقویت رفتارهای دارای فراوانی کم،تقویت باید به پاسخهایی که به تعداد کمترین داده میشوند،وابسته شود.برای این منظور،باید تعیین کرد که دانشآموز در فاصلهء زمانی معین،باید چند پاسخ بدهد.اگر تعداد پاسخهای دانشآموز در این فاصلهء زمانی بیش از آنچه تعیین شده است باشد،نباید او را تقویت کرد.اما اگر تعداد پاسخهای او در فاصله زمان تعیین شده به اندازهای که از پیش قرار گذاشته شده است باشد،باید او را تقویت کرد.
برای مثال،اگر معلم بخواهد پرحرفی دانشآموز را در جریان بحث گروهی کاهش دهد،میتواند با او قرار بگذارد که در هر پنج دقیقه،یک دقیقه اجازه صحبت خواهد داشت.معلم باید این مقدار صحبت کردن دانشآموز را تقویت کند،اما بیش از آن را نباید.معلم باید مواظب باشد که حتما میزان معینی از حرف زدن دانشآموز را برای ادامهء مشارکت او در بحث تقویت نماید،و سعی کند که او را از انجام اینکار به کلی دلسرد ننماید.
امتیاز این روش آن است که کاهش رفتار با تقویت مثبت انجام میگیرد و هیچ یک از عوارض جانبی روشهای منفی را که بعدا توضیح خواهیم داد،ندارد.با این حال،تأثیر این روش به آرامی ظاهر میشود،و کاهش رفتار ناشی از آن،نیاز به حوصله و بردباری فراوان دارد.معلمانی که طالب کاهش سریع یک رفتار نامطلوب هستند،نمیتوانند از این روش استفاده کنند.این روش برای رفتارهای نامطلوب خطرناکی که الزاما باید به سرعت کاهش یابند،مفید نیست.برای این منظور باید از روشهای دیگری که بعدا معرفی میشوند، استفاده کرد.
از آنجا که عنصر اصلی روش موردبحث، تقویت مثبت است،باید هنگام استفاده از این روش تمام توصیههایی را که دربارهء استفاده از روش تقویت مثبت عنوان کردیم،رعایت شوند.معلم بدین منظور میتواند از تقویتکنندههای مختلفی که قبلا معرفی شدند، به ویژه از تقویتکنندههای شرطی،مانند نمره، ستاره و جایزه،و تقویتکنندههای اجتماعی، مانند تشویق،لبخند و ستایش استفاده کند.
تقویت رفتارهای دیگر
در این روش،هرگونه رفتار مطلوب فرد، به جز رفتار نامطلوبی که هدف برنامهء تغییر رفتار،کاستن آن است،تقویت میشوند.این روش نیز یکی دیگر از روشهای مثبت کاهش رفتار است،زیرا عنصر اصلی آن،تقویت مثبت است.برای مثال،میخواهیم رفتار نامطلوب دانشآموزی که در کلاس،اکثر وقتش را خارج از صندلی خود و به بازی گوشی و صحبت با این و آن میگذراند،با استفاده از روش تقویت رفتارهای دیگر او اصلاح کنیم. برای این منظور باید همهء رفتارهای مطلوب او از جمله گوش دادن به حرفهای معلم،سؤال کردن از معلم،نوشتن مطالب درسی و رسم نقاشی را(به جز رفتار ترک کردن صندلی) مورد تقویت قرار دهیم.
از آنجا که روش تقویت رفتارهای دیگر به حذف رفتار نامطلوب فرد منجر میشود،به آن روش حذفآموزی نیز میگویند.در واقع در این روش،تقویت وابسته است به انجام ندادن (حذف)رفتار نامطلوب،و نه انجام دادن آن. ریس در کتاب رفتار انسان(1978)مثال زیر را از حذفآموزی ذکر کرده است:
[b] یکی از دانشجویان ما،هم اتاقی خود را وادار به ترک سیگار کرد.او برای هر 24 ساعتی که دوستش سیگار نمیکشید،یک دلار به او میداد،و برای 24 ساعت تعطیلات آخر هفته،دو دلار.اگر هم اتاقی این دانشجو در هر زمان از 24 ساعت شبانهروز -حتی در بیست و سومین ساعت-سیگاری میکشید،دریافت یک دلار تعیین شده تا 24 ساعت بعد به تأخیر میافتاد.این برنامه آنچنان موفقیتآمیز بود که همهء پولهای دانشجوی تغییردهندهء رفتار،در پایان ماه ته کشید.با این حال،هر دو نفر از نتیجهء کار خود راضی بودند،با پیگیری این عمل، دانشجو شش هفته بعد از پایان برنامه، گزارش داد که هماتاقی او سیگاری روشن کرد و بعد از آنکه پکی به آن زد،سیگار را به دور انداخت.(ص 24)
در پژوهشی که به منظور کم کردن سروصدای دانشآموزان یک کلاس با استفاده از روش حذفآموزی اجرا شد،نتایج زیر گزارش شده است.این پژوهش بهوسیلهء اشمیدت والریش2(1969)دریک کلاس چهارم دبستان که شامل 29 دانشآموز بود، اجرا گردید.به دانشآموزان کلاس گفته شد که اگر درطول 50 دقیقهء وقت هرکلاس، سروصدا نکنند و کارهای مؤظف خود را انجام دهند،در پایان هرجلسه میتوانند 15 دقیقه به سالن ورزش بروند و به بازی موردعلاقهء خود بپردازند.اما اگر رفتار دانشآموزان در کلاس رضایت معلم را جلب نکند،ازاین امتیاز برخوردار نخواهند بود.شکل روبرو یافتههای این پژوهش را نشان میدهد.
چنانکه در شکل مشاهده میشود،میزان سروصدای دانشآموزان در جلسات اول تا دهم خط پایه بسیار بالاست.در مرحلهء آزمایش که روش حذفآموزی(تقویت سایر رفتارهای دانشآموزان،بهجز رفتار نامطلوب ایجاد سروصدا)به اجرا درمیآید،از میزان سروصدای دانشآموزان در کلاس به مقدار زیاد کاسته میشود.
در مرحلهء بازگشت به حالت خط پایه که در آن روش تغییر رفتار کنار گذاشته میشود، رفتار سروصدای دانشآموزان در کلاس بازگشت میکند و تقریبا به حالت اول باز میگردد.همانگونه که در بحثهای قبل گفته شد،این اقدام به منظور نشان دادن تأثیر روش تغییررفتار صورت میپذیرد،و هدف آن اعتبار دادن به یافتههای پژوهشی است.معلمانی که قصد پژوهش با روشهای تغییررفتار را ندارند و هدف آنها صرفا اصلاح رفتار دانشآموزان است،لازم نیست به این اقدام دست بزنند.
در مرحلهء نهایی شکل،تأثیر مجدد اعمال روش تغییر رفتار،یعنی تقویت دانشآموزان برای خودداری از سروصدا در کلاس و انجام کارهای دیگر خود،نشان داده شده است. چنانکه ملاحظه میشود،دراین مرحله از میزان سروصدای دانشآموزان به مقدار بسیار زیاد کاسته شده و معلم توانسته است با آرامشخاطر به فعالیتهای آموزشی خود بپردازد.ص (به تصویر صفحه مراجعه شود) امتیاز روش تقویت رفتارهای دیگر به غیر از رفتار نامطلوب آن است که به سرعت و با قدرت زیاد رفتار نامطلوب را کاهش میدهد. این روش همچنین امکان میدهد که دانشآموز رفتارهای متنوع زیادی را به جز رفتار نامطلوب انجام دهد و برای آنها تقویت دریافت نماید.
تقویت رفتارهای ناهمساز
دراینروش،از طریق تقویت نکردن رفتار نامطلوب و تقویت کردن رفتاری که باآن ناهمساز یا مغایر است،به کاهش رفتار نامطلوب میپردازیم.اینروش بسیار شبیه روش قبل است،بااین تفاوت که در روش قبلی هرگونه رفتار به جز رفتار نامطلوب تقویت میشود،اما در روش حاضر،تأکید بر رفتار مغایر با رفتار نامطلوب است.
برای مثال،دانشآموزی داریم که در کلاس،مزاحم همکلاسیهایش میشود و کمتر به درس و کار خود میرسد،و ما با روش تقویت رفتار ناهمساز میخواهیم رفتار او را اصلاح کنیم.بنابراین،هروقت آرام در صندلی خود نشست و به انجام کارهای خود پرداخت و کاری به کار دانشآموزان دیگر نداشت،او را تقویت میکنیم.این تقویت سبب افزایش رفتار مطلوب در دانشآموز و کم شدن مزاحمتهای او برای دانشآموزان دیگر خواهد شد.
به عنوان مثالی دیگر از کاربرد روش تقویت رفتار ناهمساز،اگر بخواهیم کودک گوشهگیری را وادار کنیم که ازاین رفتار خود دست بکشد و با کودکان همسنوسال خود به فعالیت بپردازد،باید هرگونه کوشش او را در جهت فعالیت گروهی و آمیزش با سایر کودکان مورد تقویت قرار دهیم.
ازآنجا که روش تقویت رفتارهای ناهمساز با روش قبلی بسیار شبیه است،همهء امتیازهای آنرا دارد.بنابراین،هرگاه معلم بخواهد به سرعت رفتار نامطلوبی را از خزانهء رفتاری دانشآموز حذف کند و رفتار دیگری را جانشین آن سازد،میتواند از هریک از این دو روش استفاده نماید.
سیری
دربخش تقویت مثبت گفتیم که تقویت بلافاصلهء یک رفتار منجر به افزایش فراوانی یا نیرومندی آن رفتار میشود.منظور از سیری آن است که تقویت یک رفتار برای مدتی طولانی،ممکن است سرانجام سبب کاهش فراوانی یا نیرومندی آن رفتار شود.سیری با تقویتکنندههای نخستین مانند آب و غذا به سرعت رخ میدهد،
مثلا یک انسان گرسنه یا تشنه بعداز خوردن غذا یا آب کافی،بلافاصله دست از خوردن یا نوشیدن میکشد.اما سیری حاصل از تقویتکنندههای شرطی یا اجتماعی به این سرعت اتفاق نمیافتد.مثلا کسی که حرص مالاندوزی دارد،به زودی از پول زیاد سیر نمیشود و کسی که نیازمند توجه دیگران است،امکان دارد برای مدتی مدید به جلبتوجه دیگران ادامه دهد.بااینحال،روش سیری در موارد متعدد مشکلات بالینی با بیماران روانی و عقبماندگی ذهنی به کار رفته و نتایج چشمگیری به بار آورده است.به مثالهای زیر توجه کنید:
یکی از روانشناسان به آیلون3(1963) برای برطرف کردن رفتار نامطلوب یک بیمار روانی زن،روش سیری را مورداستفاده قرار داد.این بیمار حولهء سایر افراد بیمارستان را میدزدید و آنها را در اتاق خود احتکار میکرد.
در اجرای برنامهء سیری،از پرستاران خواسته شد که حولههای احتکار شده را از اتاق بیمار خارج نسازند،و علاوه براین به آنها گفته شد که هرزمان از مقابل در اتاق بیمار گذشتند، حولهای به درون اتاق او بیندازند.در هفتهء اول آزمایش،هرروز 7 حوله و در هفتهء سوم هر روز 60 حوله به درون اتاق بیمار انداخته شد. وقتی تعداد حولهها به 625 عدد رسید،بیمار آنها را از اتاق خود بیرون انداخت،و علاقهاش را نسبت به احتکار حوله از دست داد.در گزارش این پژوهش آمده است که رفتار احتکار حوله هرگز در بیمار از سرگرفته نشد،و این رفتار با هیچ نوع رفتار نامطلوب دیگری جانشین نگردید.
«آیلون»روش سیری را در آزمایش دیگری به شرح زیر به کار برد.این روش با چهار نفر مرد عقبماندهء ذهنی که کاغذپارهها و زبالهها را گردآوری کرده و در زیر لباس خود پنهان میکردند،اجرا شد.درمورد یکی از آنها،این عمل منجر به ایجاد یک عارضهء خارش پوستی شده بود.پرستاران این افراد،روزانه چندبار به سراغ آنها میرفتند و کاغذ و زبالهها را از زیر لباس آنها بیرون میآورند.پژوهشگر این آزمایش فکر میکرد که یک علت این رفتار احتکاری،کمبود مواد چاپی در اتاقهای بیماران و علت دیگر آن توجه پرستاران به بیماران درهنگام بیرون آوردن زبالهها از زیر لباس آنها بود.
به منظور کاستن رفتار نامطلوب این افراد، ابتدا اتاقهای بیماران را پراز روزنامه و مجله کردند،و بعد به پرستاران سفارش شد که بیماران را بهحال خود رها کنند و برای گرفتن روزنامهپاره و زباله به آنها توجه ننمایند.بعد از گذشت 9 هفته از آزمایش،مشکل به کلی برطرف شد و تا شش ماه پساز پایان آزمایش که این افراد تحتنظر بودند،هیچنشانهای از رفتار نامطلوب مذکور در آنها دیده نشد.
لازم به تذکر است که دراین آزمایش، روش سیری همراه با روش خاموشی(این روش را بعدا توضیح خواهیم داد)به کار رفته است.افزایش مطالب چاپی دراتاق بیماران، روش سیری و عدم توجه به پرستاران به رفتار احتکار کاغذپاره و زباله بیماران،روش خاموشی است.همانطور که بعدا در رابطه با روش خاموشی توضیح خواهیم داد،روش سیری یا روش خاموشی متفاوت است،در روش سیری پاسخ انجام میگیرد،تقویت میشود و به ضعف میگراید،اما در روش خاموشی پاسخ انجام میگیرد،ولی تقویت نمیشود و به ضعف میگراید.پژوهشهای مختلف نشان دادهاند که کاربرد این دو روش به طور همزمان،از کاربرد هریک از آن دو به تنهایی،مؤثرتر است.
رشد معلم » شماره 45 (صفحه 20)
تالار همیاری ایرانیان