diamonds55
25th March 2009, 01:43 AM
http://www.iranianuk.com/uk87/pic16/3248929.jpg
برنامه هاي تلويزيون دولتي ايران در لحظه تحويل سال 1388 در نبودن مطبوعات از سوي گروهي از وبلاگ نويسان مورد انتقاد قرار گرفته است .
بنا به گفته برخي از وبلاگ نويسان شكل پرداختن تلويزيون در شبكه هاي اول و سوم نوعي بي توجهي به لحظه سال تحويل و مايه دلزدگي مردم بوده است و يكي از دلايل استفاده مردم از شبكه هاي تلويزيوني خارج از كشور از جمله شبكه تلويزيوني بي بي سي محسوب شده است.
در شبكه اول لحظه سال تحويل با پخش اذان و نمايش تصاويري از مشهد و تصلويري از چهره رهبرجمهوري اسلامي همراه بود و شبكه سه كه شبكه ويژه جوانان است در لحظه سال تحويل تصاويري از شهر قم را به نمايش گذاشته است.
در روز هاي گذشته هم به دليل آنچه در تلويزيون ايران سوگواري براي درگذشت همسر آيت الله خميني رهبر سابق جمهوري اسلامي ميزان برنامه هاي داراي موسيقي كاهش يافته و برنامه هاي ويژه سوگواري افزايش يافته است.
مهم ترين رخداد سال نو در برنامه هاي رسمي دولتي در ايران پيام سالانه رهبري ايران و رييس جمهوري است كه با نام گذاري سال همراه است. در سال هاي گذشته پس از چند سال كه نام يكي از امامان شيعه يا پيامبر اسلام به كار مي رفت سالي كه ذر حال پايان گرفتن است به نام سال شكوفايي و نو آوري ناميده شد و در پيامي كه در آغاز سال ابراز شد از حادثه دستگيري ملوان هاي بريتانيايي به عنوان نشاني از استقلال جمهوري اسلامي ياد شد.
در نخستين سال پس از انقلاب آيت الله خميني در پيام نوروزي خود گفت كه تا وقتي كه ظلم در جهان هست ما عيد نداريم و تعبير هايي به كار برد كه به گفته اردلان عطار پور روزنامه نگار در تهران از سوي مردم پايبند به نوروز به معني كم اهميت جلوه دادن نوروز دانسته شد. با وجود آن كه بيشتر جناح هاي حاكم پس از انقلاب كوشيده اند بين نوروز به عنوان يك جشن مربوط به دوران پيش از اسلام در ايران و باور هاي اسلامي و به ويژه باور هاي شيعي هماهنگي ايجاد كنند
اما به گفته حسين باستاني روزنامه نگار ايراني همواره بوده اند روحانيون و تندرو هايي كه به اهميت دادن بيشتر عيد هاي مذهبي مانند عيد آغاز دوران امامت امام اول شيعيان ( امام علي ) معتقد بوده اند و عيد نوروز را با تعابيري به خرافه پرستي متهم كرده اند. در دوران رياست جمهوري محمود احمدي نژاد تلاش هايي صورت گرفت كه از زمان تعطيلي نوروز كه عملا در حدود دو هفته است كاسته شود اما با واكنش منفي مردم روبرو شد.
همچنين در سال هاي اخير در تبليغات رسمي كوشيده شده است تا در زمان هايي كه عيد نوروز با سوگواري هاي مذهبي همزمان شده است از اهميت جشن عيد كاسته شود و از مردم به خودداري از جشن و پايكوبي توصيه شده اند.
حتي در زمان همزماني نوروز با اعياد مذهبي هم عيد مذهبي پيش از عيد نوروز در بيان رسمي تبريك گفته مي شودكه نشانه اي از ناهماهنگي گاه شماري ايراني كه مبناي عيد نوروز است با گاه شماري عربي تلقي مي شود كه مبناي گاه شماري مذهبي در ايران است
احمد احرار روزنامه نگار ايراني دوگانگي ميان نگاه رو حانيون حاكم در ايران با سنت ايراني نوروز را با زمان ورود اسلام به ايران در 1400 سال پيش مقايسه مي كند كه طي آن حاكمان اسلامي در آغاز با نوروز مخالفت كردند اما پس از مقاومت مردم ناچار به پذيرش آن و كنار آمدن با آن شدند.
با و جود همه بحث هايي كه از سوي سخنگويان رسمي دولت براي تعبير و تفسير اسلامي و دادن مجوز اسلامي به بخش هايي از اين آيين باستاني ايراني نجام گرفته و با وجود سانسور و محدوديت موسيقي در داخل كشور به گفته ناظران موسيقي و سنت هاي مربوط به نوروز در ميان مردم و به شكل غير رسمي حفظ شده و هنرمندان و ايرانيان خارج از كشور در فراهم آوردن امكانات فرهنگي و موسيقي مربوط به نوروز و جشن هاي ملي در داخل ايران نقش موثري داشته اند.
برنامه هاي تلويزيون دولتي ايران در لحظه تحويل سال 1388 در نبودن مطبوعات از سوي گروهي از وبلاگ نويسان مورد انتقاد قرار گرفته است .
بنا به گفته برخي از وبلاگ نويسان شكل پرداختن تلويزيون در شبكه هاي اول و سوم نوعي بي توجهي به لحظه سال تحويل و مايه دلزدگي مردم بوده است و يكي از دلايل استفاده مردم از شبكه هاي تلويزيوني خارج از كشور از جمله شبكه تلويزيوني بي بي سي محسوب شده است.
در شبكه اول لحظه سال تحويل با پخش اذان و نمايش تصاويري از مشهد و تصلويري از چهره رهبرجمهوري اسلامي همراه بود و شبكه سه كه شبكه ويژه جوانان است در لحظه سال تحويل تصاويري از شهر قم را به نمايش گذاشته است.
در روز هاي گذشته هم به دليل آنچه در تلويزيون ايران سوگواري براي درگذشت همسر آيت الله خميني رهبر سابق جمهوري اسلامي ميزان برنامه هاي داراي موسيقي كاهش يافته و برنامه هاي ويژه سوگواري افزايش يافته است.
مهم ترين رخداد سال نو در برنامه هاي رسمي دولتي در ايران پيام سالانه رهبري ايران و رييس جمهوري است كه با نام گذاري سال همراه است. در سال هاي گذشته پس از چند سال كه نام يكي از امامان شيعه يا پيامبر اسلام به كار مي رفت سالي كه ذر حال پايان گرفتن است به نام سال شكوفايي و نو آوري ناميده شد و در پيامي كه در آغاز سال ابراز شد از حادثه دستگيري ملوان هاي بريتانيايي به عنوان نشاني از استقلال جمهوري اسلامي ياد شد.
در نخستين سال پس از انقلاب آيت الله خميني در پيام نوروزي خود گفت كه تا وقتي كه ظلم در جهان هست ما عيد نداريم و تعبير هايي به كار برد كه به گفته اردلان عطار پور روزنامه نگار در تهران از سوي مردم پايبند به نوروز به معني كم اهميت جلوه دادن نوروز دانسته شد. با وجود آن كه بيشتر جناح هاي حاكم پس از انقلاب كوشيده اند بين نوروز به عنوان يك جشن مربوط به دوران پيش از اسلام در ايران و باور هاي اسلامي و به ويژه باور هاي شيعي هماهنگي ايجاد كنند
اما به گفته حسين باستاني روزنامه نگار ايراني همواره بوده اند روحانيون و تندرو هايي كه به اهميت دادن بيشتر عيد هاي مذهبي مانند عيد آغاز دوران امامت امام اول شيعيان ( امام علي ) معتقد بوده اند و عيد نوروز را با تعابيري به خرافه پرستي متهم كرده اند. در دوران رياست جمهوري محمود احمدي نژاد تلاش هايي صورت گرفت كه از زمان تعطيلي نوروز كه عملا در حدود دو هفته است كاسته شود اما با واكنش منفي مردم روبرو شد.
همچنين در سال هاي اخير در تبليغات رسمي كوشيده شده است تا در زمان هايي كه عيد نوروز با سوگواري هاي مذهبي همزمان شده است از اهميت جشن عيد كاسته شود و از مردم به خودداري از جشن و پايكوبي توصيه شده اند.
حتي در زمان همزماني نوروز با اعياد مذهبي هم عيد مذهبي پيش از عيد نوروز در بيان رسمي تبريك گفته مي شودكه نشانه اي از ناهماهنگي گاه شماري ايراني كه مبناي عيد نوروز است با گاه شماري عربي تلقي مي شود كه مبناي گاه شماري مذهبي در ايران است
احمد احرار روزنامه نگار ايراني دوگانگي ميان نگاه رو حانيون حاكم در ايران با سنت ايراني نوروز را با زمان ورود اسلام به ايران در 1400 سال پيش مقايسه مي كند كه طي آن حاكمان اسلامي در آغاز با نوروز مخالفت كردند اما پس از مقاومت مردم ناچار به پذيرش آن و كنار آمدن با آن شدند.
با و جود همه بحث هايي كه از سوي سخنگويان رسمي دولت براي تعبير و تفسير اسلامي و دادن مجوز اسلامي به بخش هايي از اين آيين باستاني ايراني نجام گرفته و با وجود سانسور و محدوديت موسيقي در داخل كشور به گفته ناظران موسيقي و سنت هاي مربوط به نوروز در ميان مردم و به شكل غير رسمي حفظ شده و هنرمندان و ايرانيان خارج از كشور در فراهم آوردن امكانات فرهنگي و موسيقي مربوط به نوروز و جشن هاي ملي در داخل ايران نقش موثري داشته اند.