وحید 0319
31st October 2012, 03:13 PM
«آذربایجان بعد از زلزله» را كدام نهاد میسازد؟
بازسازی مناطق زلزلهزده استان آذربایجان شرقی این روزها از چند منظر خبرساز شده است.
بازسازی مناطق زلزلهزده استان آذربایجان شرقی این روزها از چند منظر خبرساز شده است. از یك سو برخی نمایندگان مجلس –نماینده مردم این مناطق- سرعت بازسازی را رضایتبخش توصیف نمیكنند.
از سوی دیگر مسوولان بازسازی اعلام میكنند كه سرعت ساختوساز در نقاط زلزلهزده آذربایجان 5/2 برابر بیشتر از سرعت بازسازی بم است. اما فارغ از اندازه سرعت بازسازی، اخیرا موضوع تازهتری به میان آمده است.
بنیاد مسكن هفته گذشته خبرنگاران تعدادی از رسانههای موثر كشور را برای بازدید از روند بازسازی به روستاهای هریس و ورزقان – كانون زلزله مرداد ماه آذربایجان- برد و با برنامهریزیهایی كه انجام داده بود، اینگونه دریافت شد كه كل مسوولیت صفر تا 100 بازسازی برعهده بنیاد مسكن قرار دارد.
مسوولان بنیاد مسكن در جریان این سفر حتی اعلام كردند پیشرفت فیزیكی خانههای نوساز با توجه به زمان كمی كه از زلزله گذشته و پراكندگی فوقالعاده زیاد روستاها، مناسب است.
این مسوولان در عین حال تاكید كردند كه بنیاد مسكن اصلا یك نهاد دولتی محسوب نمیشود كه نهاد عمومی است و همه درآمدها و هزینههایش را خودش از طریق شركتها و كارخانههای زیرمجموعهاش تامین میكند و ردیف بودجهای ندارد.
بهرغم طرح چنین مباحثی از سوی مسوولان بنیاد مسكن، در دولت دیده میشود كه از رییسجمهور تا معاون اول تا وزیر راهوشهرسازی و وزیر كشور، مسوولیت بازسازی آذربایجانشرقی را جزو اولویت برنامههایشان عنوان میكنند.
همین دیروز سایت اطلاعرسانی دولت از انتخاب علی نیكزاد توسط رییسجمهور به عنوان نماینده ویژه دولت در امور بازسازی آذربایجان خبر داد و اینكه نیكزاد اختیار تام دارد اعتبارات مصوب مربوط به این مناطق را تعیین و توزیع كند.
به این ترتیب ظاهرا در میدان بازسازی نقاط زلزلهزده استان آذربایجان شرقی هم بنیاد مسكن نقش دارد و هم وزارت راهوشهرسازی.
اما آیا بین این دو نهاد، همكاری، تعامل، هماهنگی و فصلمشترك كاری و همه پیشنیازهایی كه برای یك پروژه عمرانی دارای ضربالاجل مورد نیاز است، وجود دارد؟
بازسازی مناطق زلزلهزده استان آذربایجان شرقی این روزها از چند منظر خبرساز شده است.
بازسازی مناطق زلزلهزده استان آذربایجان شرقی این روزها از چند منظر خبرساز شده است. از یك سو برخی نمایندگان مجلس –نماینده مردم این مناطق- سرعت بازسازی را رضایتبخش توصیف نمیكنند.
از سوی دیگر مسوولان بازسازی اعلام میكنند كه سرعت ساختوساز در نقاط زلزلهزده آذربایجان 5/2 برابر بیشتر از سرعت بازسازی بم است. اما فارغ از اندازه سرعت بازسازی، اخیرا موضوع تازهتری به میان آمده است.
بنیاد مسكن هفته گذشته خبرنگاران تعدادی از رسانههای موثر كشور را برای بازدید از روند بازسازی به روستاهای هریس و ورزقان – كانون زلزله مرداد ماه آذربایجان- برد و با برنامهریزیهایی كه انجام داده بود، اینگونه دریافت شد كه كل مسوولیت صفر تا 100 بازسازی برعهده بنیاد مسكن قرار دارد.
مسوولان بنیاد مسكن در جریان این سفر حتی اعلام كردند پیشرفت فیزیكی خانههای نوساز با توجه به زمان كمی كه از زلزله گذشته و پراكندگی فوقالعاده زیاد روستاها، مناسب است.
این مسوولان در عین حال تاكید كردند كه بنیاد مسكن اصلا یك نهاد دولتی محسوب نمیشود كه نهاد عمومی است و همه درآمدها و هزینههایش را خودش از طریق شركتها و كارخانههای زیرمجموعهاش تامین میكند و ردیف بودجهای ندارد.
بهرغم طرح چنین مباحثی از سوی مسوولان بنیاد مسكن، در دولت دیده میشود كه از رییسجمهور تا معاون اول تا وزیر راهوشهرسازی و وزیر كشور، مسوولیت بازسازی آذربایجانشرقی را جزو اولویت برنامههایشان عنوان میكنند.
همین دیروز سایت اطلاعرسانی دولت از انتخاب علی نیكزاد توسط رییسجمهور به عنوان نماینده ویژه دولت در امور بازسازی آذربایجان خبر داد و اینكه نیكزاد اختیار تام دارد اعتبارات مصوب مربوط به این مناطق را تعیین و توزیع كند.
به این ترتیب ظاهرا در میدان بازسازی نقاط زلزلهزده استان آذربایجان شرقی هم بنیاد مسكن نقش دارد و هم وزارت راهوشهرسازی.
اما آیا بین این دو نهاد، همكاری، تعامل، هماهنگی و فصلمشترك كاری و همه پیشنیازهایی كه برای یك پروژه عمرانی دارای ضربالاجل مورد نیاز است، وجود دارد؟