h.jabbari
3rd October 2012, 07:11 AM
این مقاله خلاصهای از گزارشی است که فدراسیون بینالمللی حسابداران
(ifac) درمورد موضوع زنجیره تأمین گزارشگری مالی در سال 2008 منتشرکرده و ماحصل پروژهای است که مجری آن آقای نورمن لیل بوده است.
در سالهای اخیر کوششهای بسیاری برای تغییر و بهبود گزارشگری مالی صورت گرفته است. اما نتیجه این کوششها چه بوده است؟ آیا فرایند گزارشگری مالی بهتر شده است یا بدتر؟ آیا گزارشهای مالی مربوطتر، قابل اتکاتر، و قابل فهمتر شده است؟ ازاین پس چه باید کرد؟ اینها پرسشهایی است که ifac با انجام این پروژه بهدنبال پاسخگویی به آنها بوده است.
این گزارش با معرفی «زنجیره تامین گزارشگری مالی» و تمامی حوزههای اصلی آن شروع میشود که شامل راهبری شرکت، فرایند گزارشگری مالی، حسابرسی گزارشهای مالی و سودمند بودن اطلاعات مالی است. پس از آن روش پژوهش مورد استفاده دراجرای پروژه بیان میشود و در نهایت به بررسی و بحث در مورد نتایج حاصل از این پروژه پرداخته میشود و راه حلهای پیشنهاد شده برای آینده مطرح میشود.
زنجیره تامین گزارشری مالی
زنجیره تامین گزارشگری مالی به افراد و فرایندهایی اشاره دارد که در تهیه، تصویب، حسابرسی، تحلیل و استفاده از گزارشهای مالی نقش دارند. همه اجزا دراین زنجیره باید دارای کیفیت بالا و ارتباط نزدیک باشند تا به گزارشگری مالی با کیفیت بالایی منجر شود. چرخه با سرمایهگذاران و سایر ذینفعانی که در مورد یک شرکت تصمیمهای اقتصادی آگاهانه اتخاذ میکنند و از اینرو به اطلاعات مالی برای این تصمیمگیریها نیازمند هستند، شروع و به آنها ختم میشود. پس از آن، مدیریت است که اطلاعات مالی را برای تصویب نهایی توسط هیئت مدیره تهیه میکند. حسابرسان با مدیریت و هیئت مدیره تعامل دارند، از این جهت که اطلاعات مالی را حسابرسی میکنند و اظهار نظر مستقلی ارائه میکنند. اطلاعات مالی منتشر میشود و تحلیلگران آن را برای استفاده سرمایهگذاران و سایر ذینفعان ارزیابی میکنند. در این چرخه افزون بر عوامل پیشگفته، تدوینکنندگان استانداردها، و قانونگذاران نیز وجود دارند.
2. روش پژوهش
در این پروژه از دو روش برای گرداوری اطلاعات استفاده شده است. روش اول انجام یک پژوهش پیمایشی بهمنظور گرداوری اطلاعات از تمامی حوزههای زنجیره تامین گزارشگری مالی شامل تهیهکنندگان،حسابرسان مستقل، استفادهکنندگان، قانونگذاران، تدوینکنندگان استانداردها و افراد دانشگاهی بوده است، و در روش دوم از مصاحبه استفاده شده است. این مصاحبه بهصورت تلفنی و با افراد متخصص در تمامی حوزههای زنجیره تامین در کل جهان انجام شده است.
پژوهش پیمایشی و مصاحبه ها راجع به موضوعهای زیر طراحی شده است:
بررسی اینکه آیا از نظر مشارکتکنندگان در زنجیره تامین گزارشگری مالی، درحوزههای راهبری شرکت، حسابداری و حسابرسی و استفادهکنندگان از گزارشگری مالی بهبودی حاصل شده است یا خیر؛
تعیین نکات مثبت و موارد نیازمند توجه در طی پنج سال اخیر؛ و
پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت زنجیره تامین گزارشگری مالی در آینده و گزارشهای مالی (بهبودهای آینده).
دوره زمانی پژوهش پیمایشی از ژوئن تا جولای سال 2007 بوده و مصاحبهها از آگوست تا اکتبر سال 2007 انجام شده است.
تعداد افراد شرکتکننده در پژوهش پیمایشی341 نفر از تمام نقاط جهان و از تمام حوزههای زنجیره تامین گزارشگری مالی بودهاند. درصد افراد مشارکتکننده از حوزههای مختلف و درصد افراد شرکتکننده از نقاط مختلف جهان بهترتیب در شکل شماره 1 و 2 ارائه شده است. تعداد افراد مصاحبه شده 25 نفر بودند که از کل جهان و از تمامی حوزههای زنجیره تامین انتخاب شده بودند.
.3نتایج بهدست آمده از پروژه
از شرکتکنندگان در پژوهش پیمایشی و مصاحبهها راجع به 4 حوزه زنجیره تأمین گزارشگری مالی یعنی راهبری شرکت، فرایند گزارشگری مالی، حسابرسی گزارشهای مالی و سودمند بودن گزارشهای مالی نظرخواهی شد. خلاصهای از یافتههای بهدست آمده در ادامه ارائه میشود. این یافتهها درقالب سه بخش نظرخواهی شده پیشگفته ارائه میشود.
1-3. بهبود راهبری شرکت
بنا بهنظر پاسخدهندگان (از تمامی حوزههای زنجیره تأمین گزارشگری مالی)، راهبری شرکت بهطور واضحی نسبت به 5 سال اخیر بهتر شده است. این پاسخدهندگان دلایل متعددی برای اثبات این ادعا ارائه نمودهاند. برای مثال، هیئت مدیره از مسئولیتهای خود در قبال ارائه گزارشهای با معنی و عمل به شیوهای مسئولیتپذیرانه بیشتر آگاهی پیدا کرده است.
بهنظر بسیاری از پاسخدهندگان تغییرات ایجاد شده در قانون و مقررات باعث بهبود راهبری شرکت شده است. برخی دیگر اشاره کردهاند که افزایش ارتباطات دلیل دیگری برای بهبود راهبری شرکت تلقی میشود. پاسخدهندگان احساس میکنند که تعادل بین مخارج و منافع حاصل از راهبری شرکت در طی 5 سال اخیر بهبود یافته است.
-1-3. نکات مثبت
افزایش آگاهی نسبت به اهمیت راهبری خوب
تقریباً تمامی پاسخدهندگان اعتقاد دارند که نقصها و کاستیهای گذشته که در راهبری شرکت وجود داشت، باعث افزایش توجه به بهبود راهبری شرکت شده است. راهبری خوب اهمیت دارد زیرا باعث میشود مدیریت و هیئتمدیره از مسئولیتهای خود در جهت فعالیت به شیوهای مسئولیتپذیرانهتر در قبال تمامی ذینفعان و فراهم ساختن گزارشهای سودمند برای آنان، بیشتر آگاهی پیدا کنند.
قوانین و استانداردهای جدید
از نظر پاسخدهندگان استانداردها و قوانین حاکم بر شرکتها و هیئتمدیره در طی 5 سال اخیر، تغییرات گستردهای داشته است که این امر منجر به بهبود راهبری شرکت شده است. تعداد بسیاری از پاسخدهندگان رویکرد تدوین استاندارد ها و قوانین مبتنی بر اصول را نسبت به رویکرد استانداردها و قوانین مبتنی بر قواعد ترجیح دادهاند. رویکرد مبتنی بر اصول باعث میشود تا شرکتها رویکرد مناسبتری را برای راهبری شرکت بهکار گیرند و منجر به الزامات افشای مفیدتری میشود. افزون بر این پاسخدهندگان احساس کردهاند که افزایش نظارت و فشارها به بهبود راهبری شرکت کمک کرده است.
بهبود ساختار هیئتمدیره
بسیاری از پاسخدهندگان بهبود در ساختار هیئتمدیره را بهعنوان دلیل مهمی برای بهبود راهبری شرکت تلقی کردهاند. از نظر آنها بهبود اصلی ایجاد شده در ساختار هیئتمدیره، پی بردن به اهمیت مدیران غیرموظف و مستقل بوده است. بنا بهنظر برخی از پاسخدهندگان مدیر غیرموظف و مستقل آگاهی بیشتری از انتظارات ذینفعان دارد. افزون بر این، بنا بهنظر پاسخدهندگان پذیرش گستردهتر، افزایش صلاحیت و بهبود عملیات کارگروههای حسابرسی باعثایجاد ساز و کاری برای هماهنگ کردن حسابرسی داخلی و خارجی و مدیریت با یکدیگر میشود که این نیز به نوبه خود منجر به راهبری خوب شرکت میشود.
بهبود مدیریت ریسک و کنترل داخلی
به اعتقاد پاسخدهندگان تأکید روز افزون بر مدیریت ریسک و کنترل داخلی توسط هیئتمدیره و مدیریت اجرایی، منجر به گزارشگری بهتر و بهبود عملیات تجاری شده است. با این وجود، برخی از پاسخدهندگان به نحوه اجرای برخی روشها اعتراض کردهاند. برای مثال، مستند سازی و آزمون کنترلها اغلب پیچیده است.
-1-3. موارد نیازمند توجهراهبری ظاهری نه واقعی
به اعتقاد تعداد زیادی از پاسخدهندگان بسیاری از تغییرات ایجاد شده تنها «روی کاغذ بوده است نه در عمل». این پاسخدهندگان راجع به این موضوع که تعداد بسیار کمی از شرکتها بنا بهدلایل قانونی (بهجای سازو کارهای خود نظمی)ناگزیر به بهبود راهبری شرکت شدهاند، اشتراک نظر دارند. پاسخدهندگان یاداوری کردهاند که گسترش فرهنگ راهبری شرکت به مراتب بهتر از اجرای ظاهری (نه محتوایی) است چرا که این امر منجر به ایجاد احساس امنیت کاذب میشود.
مقررات بیش از حد
پاسخدهندگان اظهار کردهاند که رسواییهای گزارشگری مالی سالهای اخیر در واقع باعث ناامیدی سرمایهگذاران شده است. به اعتقاد برخی از این پاسخدهندگان وضع مقررات رو به افزایش، واکنش غیر ارادی به این رسواییها بوده است. در حالی که این مقررات بیش از حد شده و روز به روز هم در حال افزایش است. به اعتقاد برخی از پاسخدهندگان وجود مقررات بیش از حد، منجر به افزایش الزامات افشا، افزایش هزینهها، و اجرای ظاهری آنها
(به جای اجرای واقعی) میشود.
ایجاد نگرش چکلیستی
تصور میرود که مقررات بیش از حد باعث ایجاد وضعیتی میشود که بر اجرا تمرکز بیش از حد میشود نه برموضوعهایی نظیر تدوین راهبرد و تقویت واحد تجاری. این موضوع ممکن است باعث ایجاد فرهنگی شود که در آن تنها بر پیگیری قواعد به جای تفکر در مورد چگونگی برخورد با جنبههای راهبردی توجه میشود. به نظر بسیاری ازپاسخدهندگان شرکتها بسیار ریسک گریز شدهاند و بهجای اینکه ریسک را مدیریت کنند، از آن اجتناب میکنند.
بدهی و ر پرسنلی برای ادارهکنندگان شرکت و مدیریت رده بالا
به نظر برخی از پاسخدهندگان بدهی و ریسک کارکنان پیشروی ادارهکنندگان شرکت، باعث شده است تا برخی از آنان جایگاه اعضای هیئتمدیره را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. پاسخدهندگان یادآور شدند که انتصاب اعضای هیئتمدیره جدید و مدیریت رده بالا تنها بهدلیل افزایش بدهی قانونی مشکل به نظر میرسد.
موضوعهای مربوط به مخارج – منافع
بیشتر پاسخدهندگان معتقدند که تعادل بین مخارج و منافعِ راهبری شرکت بهتر شده است. با این حال بسیاری از پاسخ دهندگان اظهار داشتهاند که مخارج قوانین و مقررات خاصی، بهویژه بخش 404 قانون ساربنزاکسلی، بسیار بیشتر از منافع آنها بوده است.
3-1-3پیشنهادهایی برای بهبودهای آینده:
تمرکز بیشتر بر جنبههای فرهنگی و رفتاری راهبری شرکت
از نظر گروههای مختلف پاسخدهندگان، توجه مستمر به جنبههای فرهنگی و رفتاری راهبری شرکت، دارای بیشترین اهمیت است. مبحث اخلاق تنها در شرکتها مهم محسوب نمیشود، بلکه در کل زنجیره تأمین گزارشگری مالی حائز اهمیت است.
بازبینی قوانین موجود
تعداد بسیاری از پاسخدهندگان بازبینی در قوانین به وجود آمده در واکنش نسبت به جرایم روی داده، را پیشنهاد دادهاند. پاسخدهندگان تصور میکنند که در کشورهای در حال توسعه، باید به اصول اساسی که متضمن گزارشگری مالی خوب است، بیشتر توجه شود، از جمله وجود اقتصاد بازار، احترام به قوانین و مقررات و حمایت قانونی از سهامداران اقلیت.
بهبود بیشتر - کیفیت ادارهکنندگان شرکت
پاسخدهندگان اظهار داشتهاند که بهطور کلی بهترین افرادی که میتوانند بر کار مدیریت نظارت کنند، مدیران غیرموظف هستند. از اینرو تصور میشود استقلال ادارهکنندگان، عنصری اساسی برای یک راهبری شرکت خوب محسوب شود. برای بسیاری از پاسخدهندگان، نکته اصلی در کیفیت معطوف به کسانی است که در هیئتمدیره منتسب میشوند، یعنی تمرکز بر محتوا نه بر شکل. فرایندهای انتخاباتی و بازبینیهای سالانه بهتر، ممکن است به بهبود کیفیت مدیران غیرموظف کمک کند. پیشنهاد دیگر افزایش توانایی سهامداران برای عزل ادارهکنندگان شرکت بود.
برقراری رابطه بهتر بین پاداش و عملکرد
از نظر پاسخدهندگان نیاز است تا بین پاداش و عملکرد بلندمدت شرکت رابطه بهتری برقرار شود و تنها به عملکرد کوتاهمدت شرکت توجه نشود.
2-3. فایند گزارشگری مالی
پاسخدهندگان تصور میکنندکه فرایند گزارشگری مالی، از جمله تهیه و تصویب گزارشهای مالی داخلی، در طی پنج سال اخیر بهبود یافته است. بهطور کلی پاسخدهندگان ابراز کردهاند که تعادل بین منافع و مخارج فرایند گزارشگری مالی تقریباً مشابه پنج سال گذشته بوده است. با این حال پاسخدهندگان بر این باورند که باید به مسائل مخارج- منافع بیشتر توجه شود.
1-2-3. نکات مثبت
همگرایی مستمر با مجموعه واحدی از استانداردهای گزارشگری مالی
همگرایی با استانداردهای گزارشگری مالی بهعنوان بهبودی مثبت تلقی شده است. از نظر پاسخدهندگان تبعیت از استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی بهدلیل داشتن یک زبان جهانی باعث افزایش شفافیت میشود. همچنین بهنظر میرسد این استانداردها بر استانداردهای ملی کشورها نیز اثر مثبت داشته باشد.
بهبود در مقررات و نظارت
از دید پاسخدهندگان بهبود در مقررات و نظارت، تغییری مثبت تلقی شده است. پاسخدهندگان به افزایش نظارت بر گزارشگری مالی توسط قانونگذاران با دید مثبتی نگاه کردهاند. بهویژه اینکه پاسخدهندگان پیشنهاد کردهاند که مقررات باعث افزایش دقت گزارشهای مالی شرکت شده است.
مشارکت بیشتر هیئتمدیره و مدیریت در گزارشگری مالی
مشارکت هیئتمدیره و مدیریت در فرایند گزارشگری مالی در سطحی وسیع افزایش یافته است. پاسخدهندگان معتقدند که تمامی سطوح مدیریتی و نظارتی توسط ادارهکنندگان شرکت بهطور منظم مورد ارزیابی قرار میگیرند، و دقت هیئتمدیره در مورد کیفیت، صحت و مسئولیتپذیری در قبال اطلاعات مالی منتشر شده برای عموم، افزایش یافته است.
بهبود کنترل داخلی و فناوری
از نظر برخی از پاسخدهندگان شرکتها تأکید بر گزارشگری مالی و کنترل داخلی را (با تأکید بر کیفیت و صحت گزارشگری مالی و نقش حسابرس، کارگروه حسابرسی و مقررات) افزایش دادهاند. استفاده از فناوری نیز نکته مثبت دیگری در فرایند بهبود محسوب شده است. از نظر پاسخدهندگان استفاده بیشتر از فناوری منجر به افزایش کیفیت گزارشهای مالی میشود.
2-2-3. موارد نیازمند توجه
حرکت بهسمت استاندارد های گزارشگری مالی بینالمللی
بسیاری از پاسخدهندگان اظهار داشتهاند که حرکت بهسمت استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی تأثیر قابل ملاحظهای داشته است و در عین حال هزینه بر هم بوده است. از نظر برخی از آنان این فرایند تأثیر قابل ملاحظهای بر شرکتهای بزرگ داشته است زیرا بهمنظور دستیابی به الزامات مورد نیاز، آن شرکتها را مجبور به بررسی تمامی سیستمهای خود میکند. اما برخی دیگر از پاسخدهندگان بر این اعتقاد بودهاند که همگرایی با استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی باعث کاهش سرعت فرایند گزارشگری مالی میشود (بهدلیل زمانبر بودن فرایند تغییر استانداردهای قبلی به این استانداردها).
حسابهای مطابق / مایر با استانداردهای گزارشگری مالی مختلف
نیاز به اجرای بیش از یک مجموعه از استانداردهای گزارشگری مالی برای برخی از پاسخدهندگان موضوع نگرانکنندهای بوده است. از نظر آنان در این شرایط شرکتها ملزم به گزارشگری به دو روش مختلف هستند و در نتیجه دو مجموعه ارقام از لحاظ محتوایی بهطورکامل متفاوت، وجود خواهد داشت.
پیچیدگی استانداردهای گزارشگری مالی
بسیاری از پاسخدهندگان خاطر نشان کردهاند که نیاز به سادهسازی استانداردهای گزارشگری مالی وجود دارد. بهنظر میرسد استانداردها و موارد افشا بسیار طولانی و پیچیده است. استفاده از روش ارزش منصفانه بهعنوان یکی از مواردی مطرح شده است که بر پیچیدگی و سردرگمی گزارشهای مالی افزوده است. روش ارزش منصفانه بهطور ضروری منصفانه نیست. به عبارت دیگر، ارقام دارای قابلیت اتکای کمتری هستند، بهخصوص اگر قیمتها در بازارهای واقعی وجود نداشته باشند.
محیط قانونی
پاسخدهندگان معتقد بودند که شرایط محیط قانونی دشوارتر شده است. الزامات قانونی که باید در یادداشتها افشا شوند، منجر به یادداشتهای طولانی چندین صفحه ای می شود که از نظر برخی از پاسخ دهندگان نقد شده است، زیرا منجر به کاهش قابلیت درک میشود.
از نظر برخی از پاسخدهندگان گزارشگری مالی میتواند بهدلیل کاهش الزامات خشک و جدی و ریسک سرپیچی از آن الزامات، بهبود یابد بهطوری که گزارشها توسط هیئتمدیره بهطور واقعی و بهشیوهای آزادانهتر نوشته شود.
3-3. پیشنهایی برای بهبودهای آینده همگرایی
در حالیکه پاسخدهندگان در مورد محتوای استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی نگرانی دارند، اما با این وجود از همگرایی با مجموعه واحدی از استانداردهای حسابداری جهانی حمایت میکنند.
سادهسازی و شفافسازی استانداردهای گزارشگری مالی
استانداردهای گزارشگری مالی باید بر ادارهکنندگان شرکت (که قصد ارائه آنچه که انجام داده اند را دارند) تأکید داشته باشند، نه برگزارش سالانهای که در آن الزامات افشای مشخص شده توسط دیگران ارائه شده است. نیاز به تأکید بیشتر بر درست و منصفانه بودن است. بنا به نظر برخی از پاسخدهندگان تمرکز بیشتر بر سادهسازی و قابلیت درک، هم برای شرکتها و هم برای سهامداران خوب است.
توجه هیئت مدیره به کیفیت
پاسخدهندگان براین عقیدهاند که هیئتمدیره باید به کیفیت گزارشهای مالی توجه مستمر داشته باشند. بهویژه اینکه معتقدند نقش کارگروههای حسابرسی باید مورد توجه مستمر باشد.
تحصیل و آموزشتر تهیهکنندگان
نیاز به تحصیل و آموزش بیشتر تهیهکنندگان از نظر پاسخدهندگان با اهمیت محسوب شده است. از نظر برخی از آنان این نیاز در پذیرش استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی ریشه دارد. از نظر آنان درک و اجرای این استانداردها دشوار است، از این رو نخست باید آنها را آموزش داد.
3-3. حسابرسی گزارشهای مالی
بهطور کلی پاسخدهندگان تصور کردهاند که حسابرسی گزارشهای مالی طی پنج سال اخیر بهبود یافته است. از نظر تمامی پاسخدهندگان، تعادل بین منافع و مخارج حسابرسی صورتهای مالی همانند پنج سال گذشته بوده است.
3-3. نکات مثبت
بهبود فرایندها و استانداردهای حسابرسی
بهبود استانداردهای حسابرسی مالی و بهبود فرایندهای حسابرسی، اصلیترین دلیل پاسخدهندگان راجع به بهبود کیفیت حسابرسی است. از نظر پاسخدهندگان کوششهای عمدهای برای بهبود کیفیت در حرفه صورت گرفته است و وجود الزامات استانداردی بیشتر، حسابرسان را ملزم به کسب شناخت بیشتر از شرکت و فرایند گزارشگری مالی آن کرده است. از اینرو فرایند حسابرسی را برای شرکت مربوطتر و اثربخشتر ساخته است.
افزایش آگاهی، تعهد و شایستگی حسابرسان و کارگروههای حسابرسی
بنابه اظهارات پاسخدهندگان، پاسخگویی حسابرسان افزایش یافته است. همچنین پاسخدهندگان براین عقیدهاند که کمیتههای حسابرسی بهطور مؤثرتر عمل کردهاند و ارتباط بین کارگروههای حسابرسی و حسابرسان بهبود بیشتری داشته است.
حسابرسیهای بیشتر مبتنی بر ریسک
از نظر بسیاری از پاسخدهندگان، شناخت واحد تجاری و بهبودهای حاصل شده در رویکرد مبتنی بر ریسک در مورد حسابرسیها، بخشی از بهبودهای مهم محسوب میشود. اظهارات آنان بیانگر این مطلب است که در حال حاضر حسابرسان بیشتر بر رویکرد مبتنی بر ریسک کلی واحد تجاری متمرکز هستند تا بر بررسی جزئی رویدادها و معاملات.
افزایش استقلال حسابرس
بنا بر نظر تعداد زیادی از پاسخدهندگان، تقویت الزامات مربوط به استقلال حسابرسان منجر به حرکت مثبتی شده است که دربردارنده نتایج خوبی بوده است. بهبود ویژگی استقلال حسابرسان دارای بالاترین رتبه در بین بهبودهای به وجود آمده در حسابرسی بوده است.
(ifac) درمورد موضوع زنجیره تأمین گزارشگری مالی در سال 2008 منتشرکرده و ماحصل پروژهای است که مجری آن آقای نورمن لیل بوده است.
در سالهای اخیر کوششهای بسیاری برای تغییر و بهبود گزارشگری مالی صورت گرفته است. اما نتیجه این کوششها چه بوده است؟ آیا فرایند گزارشگری مالی بهتر شده است یا بدتر؟ آیا گزارشهای مالی مربوطتر، قابل اتکاتر، و قابل فهمتر شده است؟ ازاین پس چه باید کرد؟ اینها پرسشهایی است که ifac با انجام این پروژه بهدنبال پاسخگویی به آنها بوده است.
این گزارش با معرفی «زنجیره تامین گزارشگری مالی» و تمامی حوزههای اصلی آن شروع میشود که شامل راهبری شرکت، فرایند گزارشگری مالی، حسابرسی گزارشهای مالی و سودمند بودن اطلاعات مالی است. پس از آن روش پژوهش مورد استفاده دراجرای پروژه بیان میشود و در نهایت به بررسی و بحث در مورد نتایج حاصل از این پروژه پرداخته میشود و راه حلهای پیشنهاد شده برای آینده مطرح میشود.
زنجیره تامین گزارشری مالی
زنجیره تامین گزارشگری مالی به افراد و فرایندهایی اشاره دارد که در تهیه، تصویب، حسابرسی، تحلیل و استفاده از گزارشهای مالی نقش دارند. همه اجزا دراین زنجیره باید دارای کیفیت بالا و ارتباط نزدیک باشند تا به گزارشگری مالی با کیفیت بالایی منجر شود. چرخه با سرمایهگذاران و سایر ذینفعانی که در مورد یک شرکت تصمیمهای اقتصادی آگاهانه اتخاذ میکنند و از اینرو به اطلاعات مالی برای این تصمیمگیریها نیازمند هستند، شروع و به آنها ختم میشود. پس از آن، مدیریت است که اطلاعات مالی را برای تصویب نهایی توسط هیئت مدیره تهیه میکند. حسابرسان با مدیریت و هیئت مدیره تعامل دارند، از این جهت که اطلاعات مالی را حسابرسی میکنند و اظهار نظر مستقلی ارائه میکنند. اطلاعات مالی منتشر میشود و تحلیلگران آن را برای استفاده سرمایهگذاران و سایر ذینفعان ارزیابی میکنند. در این چرخه افزون بر عوامل پیشگفته، تدوینکنندگان استانداردها، و قانونگذاران نیز وجود دارند.
2. روش پژوهش
در این پروژه از دو روش برای گرداوری اطلاعات استفاده شده است. روش اول انجام یک پژوهش پیمایشی بهمنظور گرداوری اطلاعات از تمامی حوزههای زنجیره تامین گزارشگری مالی شامل تهیهکنندگان،حسابرسان مستقل، استفادهکنندگان، قانونگذاران، تدوینکنندگان استانداردها و افراد دانشگاهی بوده است، و در روش دوم از مصاحبه استفاده شده است. این مصاحبه بهصورت تلفنی و با افراد متخصص در تمامی حوزههای زنجیره تامین در کل جهان انجام شده است.
پژوهش پیمایشی و مصاحبه ها راجع به موضوعهای زیر طراحی شده است:
بررسی اینکه آیا از نظر مشارکتکنندگان در زنجیره تامین گزارشگری مالی، درحوزههای راهبری شرکت، حسابداری و حسابرسی و استفادهکنندگان از گزارشگری مالی بهبودی حاصل شده است یا خیر؛
تعیین نکات مثبت و موارد نیازمند توجه در طی پنج سال اخیر؛ و
پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت زنجیره تامین گزارشگری مالی در آینده و گزارشهای مالی (بهبودهای آینده).
دوره زمانی پژوهش پیمایشی از ژوئن تا جولای سال 2007 بوده و مصاحبهها از آگوست تا اکتبر سال 2007 انجام شده است.
تعداد افراد شرکتکننده در پژوهش پیمایشی341 نفر از تمام نقاط جهان و از تمام حوزههای زنجیره تامین گزارشگری مالی بودهاند. درصد افراد مشارکتکننده از حوزههای مختلف و درصد افراد شرکتکننده از نقاط مختلف جهان بهترتیب در شکل شماره 1 و 2 ارائه شده است. تعداد افراد مصاحبه شده 25 نفر بودند که از کل جهان و از تمامی حوزههای زنجیره تامین انتخاب شده بودند.
.3نتایج بهدست آمده از پروژه
از شرکتکنندگان در پژوهش پیمایشی و مصاحبهها راجع به 4 حوزه زنجیره تأمین گزارشگری مالی یعنی راهبری شرکت، فرایند گزارشگری مالی، حسابرسی گزارشهای مالی و سودمند بودن گزارشهای مالی نظرخواهی شد. خلاصهای از یافتههای بهدست آمده در ادامه ارائه میشود. این یافتهها درقالب سه بخش نظرخواهی شده پیشگفته ارائه میشود.
1-3. بهبود راهبری شرکت
بنا بهنظر پاسخدهندگان (از تمامی حوزههای زنجیره تأمین گزارشگری مالی)، راهبری شرکت بهطور واضحی نسبت به 5 سال اخیر بهتر شده است. این پاسخدهندگان دلایل متعددی برای اثبات این ادعا ارائه نمودهاند. برای مثال، هیئت مدیره از مسئولیتهای خود در قبال ارائه گزارشهای با معنی و عمل به شیوهای مسئولیتپذیرانه بیشتر آگاهی پیدا کرده است.
بهنظر بسیاری از پاسخدهندگان تغییرات ایجاد شده در قانون و مقررات باعث بهبود راهبری شرکت شده است. برخی دیگر اشاره کردهاند که افزایش ارتباطات دلیل دیگری برای بهبود راهبری شرکت تلقی میشود. پاسخدهندگان احساس میکنند که تعادل بین مخارج و منافع حاصل از راهبری شرکت در طی 5 سال اخیر بهبود یافته است.
-1-3. نکات مثبت
افزایش آگاهی نسبت به اهمیت راهبری خوب
تقریباً تمامی پاسخدهندگان اعتقاد دارند که نقصها و کاستیهای گذشته که در راهبری شرکت وجود داشت، باعث افزایش توجه به بهبود راهبری شرکت شده است. راهبری خوب اهمیت دارد زیرا باعث میشود مدیریت و هیئتمدیره از مسئولیتهای خود در جهت فعالیت به شیوهای مسئولیتپذیرانهتر در قبال تمامی ذینفعان و فراهم ساختن گزارشهای سودمند برای آنان، بیشتر آگاهی پیدا کنند.
قوانین و استانداردهای جدید
از نظر پاسخدهندگان استانداردها و قوانین حاکم بر شرکتها و هیئتمدیره در طی 5 سال اخیر، تغییرات گستردهای داشته است که این امر منجر به بهبود راهبری شرکت شده است. تعداد بسیاری از پاسخدهندگان رویکرد تدوین استاندارد ها و قوانین مبتنی بر اصول را نسبت به رویکرد استانداردها و قوانین مبتنی بر قواعد ترجیح دادهاند. رویکرد مبتنی بر اصول باعث میشود تا شرکتها رویکرد مناسبتری را برای راهبری شرکت بهکار گیرند و منجر به الزامات افشای مفیدتری میشود. افزون بر این پاسخدهندگان احساس کردهاند که افزایش نظارت و فشارها به بهبود راهبری شرکت کمک کرده است.
بهبود ساختار هیئتمدیره
بسیاری از پاسخدهندگان بهبود در ساختار هیئتمدیره را بهعنوان دلیل مهمی برای بهبود راهبری شرکت تلقی کردهاند. از نظر آنها بهبود اصلی ایجاد شده در ساختار هیئتمدیره، پی بردن به اهمیت مدیران غیرموظف و مستقل بوده است. بنا بهنظر برخی از پاسخدهندگان مدیر غیرموظف و مستقل آگاهی بیشتری از انتظارات ذینفعان دارد. افزون بر این، بنا بهنظر پاسخدهندگان پذیرش گستردهتر، افزایش صلاحیت و بهبود عملیات کارگروههای حسابرسی باعثایجاد ساز و کاری برای هماهنگ کردن حسابرسی داخلی و خارجی و مدیریت با یکدیگر میشود که این نیز به نوبه خود منجر به راهبری خوب شرکت میشود.
بهبود مدیریت ریسک و کنترل داخلی
به اعتقاد پاسخدهندگان تأکید روز افزون بر مدیریت ریسک و کنترل داخلی توسط هیئتمدیره و مدیریت اجرایی، منجر به گزارشگری بهتر و بهبود عملیات تجاری شده است. با این وجود، برخی از پاسخدهندگان به نحوه اجرای برخی روشها اعتراض کردهاند. برای مثال، مستند سازی و آزمون کنترلها اغلب پیچیده است.
-1-3. موارد نیازمند توجهراهبری ظاهری نه واقعی
به اعتقاد تعداد زیادی از پاسخدهندگان بسیاری از تغییرات ایجاد شده تنها «روی کاغذ بوده است نه در عمل». این پاسخدهندگان راجع به این موضوع که تعداد بسیار کمی از شرکتها بنا بهدلایل قانونی (بهجای سازو کارهای خود نظمی)ناگزیر به بهبود راهبری شرکت شدهاند، اشتراک نظر دارند. پاسخدهندگان یاداوری کردهاند که گسترش فرهنگ راهبری شرکت به مراتب بهتر از اجرای ظاهری (نه محتوایی) است چرا که این امر منجر به ایجاد احساس امنیت کاذب میشود.
مقررات بیش از حد
پاسخدهندگان اظهار کردهاند که رسواییهای گزارشگری مالی سالهای اخیر در واقع باعث ناامیدی سرمایهگذاران شده است. به اعتقاد برخی از این پاسخدهندگان وضع مقررات رو به افزایش، واکنش غیر ارادی به این رسواییها بوده است. در حالی که این مقررات بیش از حد شده و روز به روز هم در حال افزایش است. به اعتقاد برخی از پاسخدهندگان وجود مقررات بیش از حد، منجر به افزایش الزامات افشا، افزایش هزینهها، و اجرای ظاهری آنها
(به جای اجرای واقعی) میشود.
ایجاد نگرش چکلیستی
تصور میرود که مقررات بیش از حد باعث ایجاد وضعیتی میشود که بر اجرا تمرکز بیش از حد میشود نه برموضوعهایی نظیر تدوین راهبرد و تقویت واحد تجاری. این موضوع ممکن است باعث ایجاد فرهنگی شود که در آن تنها بر پیگیری قواعد به جای تفکر در مورد چگونگی برخورد با جنبههای راهبردی توجه میشود. به نظر بسیاری ازپاسخدهندگان شرکتها بسیار ریسک گریز شدهاند و بهجای اینکه ریسک را مدیریت کنند، از آن اجتناب میکنند.
بدهی و ر پرسنلی برای ادارهکنندگان شرکت و مدیریت رده بالا
به نظر برخی از پاسخدهندگان بدهی و ریسک کارکنان پیشروی ادارهکنندگان شرکت، باعث شده است تا برخی از آنان جایگاه اعضای هیئتمدیره را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. پاسخدهندگان یادآور شدند که انتصاب اعضای هیئتمدیره جدید و مدیریت رده بالا تنها بهدلیل افزایش بدهی قانونی مشکل به نظر میرسد.
موضوعهای مربوط به مخارج – منافع
بیشتر پاسخدهندگان معتقدند که تعادل بین مخارج و منافعِ راهبری شرکت بهتر شده است. با این حال بسیاری از پاسخ دهندگان اظهار داشتهاند که مخارج قوانین و مقررات خاصی، بهویژه بخش 404 قانون ساربنزاکسلی، بسیار بیشتر از منافع آنها بوده است.
3-1-3پیشنهادهایی برای بهبودهای آینده:
تمرکز بیشتر بر جنبههای فرهنگی و رفتاری راهبری شرکت
از نظر گروههای مختلف پاسخدهندگان، توجه مستمر به جنبههای فرهنگی و رفتاری راهبری شرکت، دارای بیشترین اهمیت است. مبحث اخلاق تنها در شرکتها مهم محسوب نمیشود، بلکه در کل زنجیره تأمین گزارشگری مالی حائز اهمیت است.
بازبینی قوانین موجود
تعداد بسیاری از پاسخدهندگان بازبینی در قوانین به وجود آمده در واکنش نسبت به جرایم روی داده، را پیشنهاد دادهاند. پاسخدهندگان تصور میکنند که در کشورهای در حال توسعه، باید به اصول اساسی که متضمن گزارشگری مالی خوب است، بیشتر توجه شود، از جمله وجود اقتصاد بازار، احترام به قوانین و مقررات و حمایت قانونی از سهامداران اقلیت.
بهبود بیشتر - کیفیت ادارهکنندگان شرکت
پاسخدهندگان اظهار داشتهاند که بهطور کلی بهترین افرادی که میتوانند بر کار مدیریت نظارت کنند، مدیران غیرموظف هستند. از اینرو تصور میشود استقلال ادارهکنندگان، عنصری اساسی برای یک راهبری شرکت خوب محسوب شود. برای بسیاری از پاسخدهندگان، نکته اصلی در کیفیت معطوف به کسانی است که در هیئتمدیره منتسب میشوند، یعنی تمرکز بر محتوا نه بر شکل. فرایندهای انتخاباتی و بازبینیهای سالانه بهتر، ممکن است به بهبود کیفیت مدیران غیرموظف کمک کند. پیشنهاد دیگر افزایش توانایی سهامداران برای عزل ادارهکنندگان شرکت بود.
برقراری رابطه بهتر بین پاداش و عملکرد
از نظر پاسخدهندگان نیاز است تا بین پاداش و عملکرد بلندمدت شرکت رابطه بهتری برقرار شود و تنها به عملکرد کوتاهمدت شرکت توجه نشود.
2-3. فایند گزارشگری مالی
پاسخدهندگان تصور میکنندکه فرایند گزارشگری مالی، از جمله تهیه و تصویب گزارشهای مالی داخلی، در طی پنج سال اخیر بهبود یافته است. بهطور کلی پاسخدهندگان ابراز کردهاند که تعادل بین منافع و مخارج فرایند گزارشگری مالی تقریباً مشابه پنج سال گذشته بوده است. با این حال پاسخدهندگان بر این باورند که باید به مسائل مخارج- منافع بیشتر توجه شود.
1-2-3. نکات مثبت
همگرایی مستمر با مجموعه واحدی از استانداردهای گزارشگری مالی
همگرایی با استانداردهای گزارشگری مالی بهعنوان بهبودی مثبت تلقی شده است. از نظر پاسخدهندگان تبعیت از استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی بهدلیل داشتن یک زبان جهانی باعث افزایش شفافیت میشود. همچنین بهنظر میرسد این استانداردها بر استانداردهای ملی کشورها نیز اثر مثبت داشته باشد.
بهبود در مقررات و نظارت
از دید پاسخدهندگان بهبود در مقررات و نظارت، تغییری مثبت تلقی شده است. پاسخدهندگان به افزایش نظارت بر گزارشگری مالی توسط قانونگذاران با دید مثبتی نگاه کردهاند. بهویژه اینکه پاسخدهندگان پیشنهاد کردهاند که مقررات باعث افزایش دقت گزارشهای مالی شرکت شده است.
مشارکت بیشتر هیئتمدیره و مدیریت در گزارشگری مالی
مشارکت هیئتمدیره و مدیریت در فرایند گزارشگری مالی در سطحی وسیع افزایش یافته است. پاسخدهندگان معتقدند که تمامی سطوح مدیریتی و نظارتی توسط ادارهکنندگان شرکت بهطور منظم مورد ارزیابی قرار میگیرند، و دقت هیئتمدیره در مورد کیفیت، صحت و مسئولیتپذیری در قبال اطلاعات مالی منتشر شده برای عموم، افزایش یافته است.
بهبود کنترل داخلی و فناوری
از نظر برخی از پاسخدهندگان شرکتها تأکید بر گزارشگری مالی و کنترل داخلی را (با تأکید بر کیفیت و صحت گزارشگری مالی و نقش حسابرس، کارگروه حسابرسی و مقررات) افزایش دادهاند. استفاده از فناوری نیز نکته مثبت دیگری در فرایند بهبود محسوب شده است. از نظر پاسخدهندگان استفاده بیشتر از فناوری منجر به افزایش کیفیت گزارشهای مالی میشود.
2-2-3. موارد نیازمند توجه
حرکت بهسمت استاندارد های گزارشگری مالی بینالمللی
بسیاری از پاسخدهندگان اظهار داشتهاند که حرکت بهسمت استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی تأثیر قابل ملاحظهای داشته است و در عین حال هزینه بر هم بوده است. از نظر برخی از آنان این فرایند تأثیر قابل ملاحظهای بر شرکتهای بزرگ داشته است زیرا بهمنظور دستیابی به الزامات مورد نیاز، آن شرکتها را مجبور به بررسی تمامی سیستمهای خود میکند. اما برخی دیگر از پاسخدهندگان بر این اعتقاد بودهاند که همگرایی با استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی باعث کاهش سرعت فرایند گزارشگری مالی میشود (بهدلیل زمانبر بودن فرایند تغییر استانداردهای قبلی به این استانداردها).
حسابهای مطابق / مایر با استانداردهای گزارشگری مالی مختلف
نیاز به اجرای بیش از یک مجموعه از استانداردهای گزارشگری مالی برای برخی از پاسخدهندگان موضوع نگرانکنندهای بوده است. از نظر آنان در این شرایط شرکتها ملزم به گزارشگری به دو روش مختلف هستند و در نتیجه دو مجموعه ارقام از لحاظ محتوایی بهطورکامل متفاوت، وجود خواهد داشت.
پیچیدگی استانداردهای گزارشگری مالی
بسیاری از پاسخدهندگان خاطر نشان کردهاند که نیاز به سادهسازی استانداردهای گزارشگری مالی وجود دارد. بهنظر میرسد استانداردها و موارد افشا بسیار طولانی و پیچیده است. استفاده از روش ارزش منصفانه بهعنوان یکی از مواردی مطرح شده است که بر پیچیدگی و سردرگمی گزارشهای مالی افزوده است. روش ارزش منصفانه بهطور ضروری منصفانه نیست. به عبارت دیگر، ارقام دارای قابلیت اتکای کمتری هستند، بهخصوص اگر قیمتها در بازارهای واقعی وجود نداشته باشند.
محیط قانونی
پاسخدهندگان معتقد بودند که شرایط محیط قانونی دشوارتر شده است. الزامات قانونی که باید در یادداشتها افشا شوند، منجر به یادداشتهای طولانی چندین صفحه ای می شود که از نظر برخی از پاسخ دهندگان نقد شده است، زیرا منجر به کاهش قابلیت درک میشود.
از نظر برخی از پاسخدهندگان گزارشگری مالی میتواند بهدلیل کاهش الزامات خشک و جدی و ریسک سرپیچی از آن الزامات، بهبود یابد بهطوری که گزارشها توسط هیئتمدیره بهطور واقعی و بهشیوهای آزادانهتر نوشته شود.
3-3. پیشنهایی برای بهبودهای آینده همگرایی
در حالیکه پاسخدهندگان در مورد محتوای استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی نگرانی دارند، اما با این وجود از همگرایی با مجموعه واحدی از استانداردهای حسابداری جهانی حمایت میکنند.
سادهسازی و شفافسازی استانداردهای گزارشگری مالی
استانداردهای گزارشگری مالی باید بر ادارهکنندگان شرکت (که قصد ارائه آنچه که انجام داده اند را دارند) تأکید داشته باشند، نه برگزارش سالانهای که در آن الزامات افشای مشخص شده توسط دیگران ارائه شده است. نیاز به تأکید بیشتر بر درست و منصفانه بودن است. بنا به نظر برخی از پاسخدهندگان تمرکز بیشتر بر سادهسازی و قابلیت درک، هم برای شرکتها و هم برای سهامداران خوب است.
توجه هیئت مدیره به کیفیت
پاسخدهندگان براین عقیدهاند که هیئتمدیره باید به کیفیت گزارشهای مالی توجه مستمر داشته باشند. بهویژه اینکه معتقدند نقش کارگروههای حسابرسی باید مورد توجه مستمر باشد.
تحصیل و آموزشتر تهیهکنندگان
نیاز به تحصیل و آموزش بیشتر تهیهکنندگان از نظر پاسخدهندگان با اهمیت محسوب شده است. از نظر برخی از آنان این نیاز در پذیرش استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی ریشه دارد. از نظر آنان درک و اجرای این استانداردها دشوار است، از این رو نخست باید آنها را آموزش داد.
3-3. حسابرسی گزارشهای مالی
بهطور کلی پاسخدهندگان تصور کردهاند که حسابرسی گزارشهای مالی طی پنج سال اخیر بهبود یافته است. از نظر تمامی پاسخدهندگان، تعادل بین منافع و مخارج حسابرسی صورتهای مالی همانند پنج سال گذشته بوده است.
3-3. نکات مثبت
بهبود فرایندها و استانداردهای حسابرسی
بهبود استانداردهای حسابرسی مالی و بهبود فرایندهای حسابرسی، اصلیترین دلیل پاسخدهندگان راجع به بهبود کیفیت حسابرسی است. از نظر پاسخدهندگان کوششهای عمدهای برای بهبود کیفیت در حرفه صورت گرفته است و وجود الزامات استانداردی بیشتر، حسابرسان را ملزم به کسب شناخت بیشتر از شرکت و فرایند گزارشگری مالی آن کرده است. از اینرو فرایند حسابرسی را برای شرکت مربوطتر و اثربخشتر ساخته است.
افزایش آگاهی، تعهد و شایستگی حسابرسان و کارگروههای حسابرسی
بنابه اظهارات پاسخدهندگان، پاسخگویی حسابرسان افزایش یافته است. همچنین پاسخدهندگان براین عقیدهاند که کمیتههای حسابرسی بهطور مؤثرتر عمل کردهاند و ارتباط بین کارگروههای حسابرسی و حسابرسان بهبود بیشتری داشته است.
حسابرسیهای بیشتر مبتنی بر ریسک
از نظر بسیاری از پاسخدهندگان، شناخت واحد تجاری و بهبودهای حاصل شده در رویکرد مبتنی بر ریسک در مورد حسابرسیها، بخشی از بهبودهای مهم محسوب میشود. اظهارات آنان بیانگر این مطلب است که در حال حاضر حسابرسان بیشتر بر رویکرد مبتنی بر ریسک کلی واحد تجاری متمرکز هستند تا بر بررسی جزئی رویدادها و معاملات.
افزایش استقلال حسابرس
بنا بر نظر تعداد زیادی از پاسخدهندگان، تقویت الزامات مربوط به استقلال حسابرسان منجر به حرکت مثبتی شده است که دربردارنده نتایج خوبی بوده است. بهبود ویژگی استقلال حسابرسان دارای بالاترین رتبه در بین بهبودهای به وجود آمده در حسابرسی بوده است.