yas-90
20th September 2012, 01:41 PM
سلامت نیوز : یك محقق طب سنتی و اسلامی با تاکید بر اینكه در حال حاضر بسیاری از دانشمندان بزرگ دنیا درباره علم سنتی و اسلامی تحقیق میکنند، گفت: دستاوردهای جدید علمی مهر تاییدی بر علم سنتی و اسلامی است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهدی اسحاقی در نهمین دوره سلسله نشستهای پاتوق شیشهای که با عنوان سبک زندگی ایرانی در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، آشنایی با دیدگاههای علم سنتی و اسلامی را لازمه تحقیق طب سنتی و اسلامی درباره سلامت روح و جسم عنوان کرد و اظهار كرد: حدود 100 سال پیش تهاجم طبی در کشور ایران به وجود آمد که مردم از طب سنتی و اسلامی فاصله گرفته و به طب غربی روی آوردند.
وی با تاکید بر اینکه بعد از گذشت 100 سال از تهاجم طبی در ایران دوباره دانشمندان به استفاده از طب سنتی و اسلامی روی آوردهاند، تصریح کرد: البته جایگزیی طب سنتی و اسلامی به جای طب اروپایی به 100 سال زمان نیاز دارد.این محقق طب سنتی و اسلامی، مهمترین تفاوت طب سنتی و اسلامی و طب غربی را کلی نگری و جزیی نگر بودن این دو طب دانست و افزود: طب سنتی، اسلامی طبی کلی نگر است و طب غربی در نقطه مقابل آن طبی جزیی نگر است.
اسحاقی با اشاره به اینکه طب سنتی و اسلامی ترکیب طبیعت جهان هستی را به چهار عنصر سردی، گرمی، خشکی و تری تقسیم میکند، ادامه داد: منتقدان طب سنتی این نظریه را رد میکنند و بر این باورند که چگونه آتش میتواند در بدن انسان وجود داشته باشد.وی با بیان اینکه نسبت تشکیل دهنده هر چیز در جهان نشان دهنده کیفیت آن است، افزود: برای مثال اگر در یک جسم خشکی زیاد شود استحکام آن بالا میرود و چنانچه در جسمی تری زیاد شود سرعت در آن جسم افزایش مییابد.
این محقق طب سنتی و اسلامی با تاکید بر اینکه کیفیت موجودات از یکدیگر تاثیرپذیر هستند، ادامه داد: کیفیت موجودات با توجه به زمان، مکان، نوع پوشش و نوع خوراک تغییر مییابد.اسحاقی با اشاره به اینکه مردم ایران از نظر اصلاح تغذیه از جهانیان عقب هستند، افزود: مردم ایران بدن خود را به گونهای عادت دادهاند که غذای هر چهار فصل آنها یکی است و با توجه به تغییر فصلها در طول سال در برنامهغذایی خود تغییری ایجاد نمیکنند.
وی، تغذیه را هر چیزی که برای سیستمهای مختلف بدن قابل جذب باشد، تعریف کرد و گفت: در طب سنتی و اسلامی، غذاها به گروههای غذاهای خوراکی، دیداری، شنیداری، جذبی (آنچه با بدن ارتباط دارد)، نسبی، تفکر و غذای انس تقسیم بندی میشوند.این محقق طب سنتی و اسلامی، نگاه به رنگهای مناسب با طبیعت بدن، صورت نوزادان و آب جاری را از جمله بهترین غذاهای دیداری عنوان کرد و افزود: شنیدن صدای تلاوت قرآن و اذان بهترین تغذیه شنیداری برای بدن است.
اسحاقی، درمان افسردگی را غذای گرم شنیداری دانست و گفت: صوت قرآن و اذان غذاهای گرم شنیداری هستند.وی، بوی گلاب، عرق نعنا، اسپند و مشک و عود را بهترین غذاهای بویایی با توجه به طبیعت افراد عنوان کرد و ادامه داد: برای مثال، بوی گل نرگس برای درمان آلزایمر مناسب است و بوی عرق نعنا در مواقع ضروری انسان را از خوابیدن دور میکند.
این محقق طب سنتی و اسلامی، نوع لباسی که افراد استفاده میکنند و نوع تشکی که بر روی آن استراحت میکنند را از جمله غذاهای جذبی بدن عنوان کرد و گفت: بسیاری از مشکلات جسمی بدن مربوط به نوع غذاهای جذبی است که مصرف میشود و چنانچه به غذاهای جذبی بیشتر توجه شود افراد کمتر دچار بیماریهای جسمی و پوستی خواهند شد.
اسحاقی به غذای انس اشاره کرد و افزود: غذای انس انسانها توسط کسانی که با آنها ارتباط نزدیک دارند تامین میشود و بهترین نوع غذای انس از طریق ارتباط با تنها خالق جهان هستی تامین میشود.
وی با اشاره به تقسیمبندی خوراکیها در طب سنتی و اسلامی، تصریح کرد: در علم سنتی و اسلامی، غذاها به شش نوع لطیف، کثیف، فاسد، صالح، کثیرالغذا و قلیل الغذا تقسیم میشوند.
این محقق طب سنتی و اسلامی ادامه داد: همچنین هر گروه از این مواد خوراکی خود به سه گروه تقسیم میشوند که در مجموع 18 گروه خوراکی در علم سنتی و اسلامی تعریف شده است که در بین علوم و مکاتب علمی دنیا بینظیر است.
اسحاقی در ادامه به مزاجهای موجود در بدن انسان اشاره کرد و افزود: صفرا (گرم و خشک)، سودا (سرد و خشک) ، بلغم ( سرد و تر) و دم (گرم و تر) مزاجهای بدن انسانها هستند که در زمانهای مختلف تغییر مییابند.
وی با بیان اینکه عواملی مانند آب و هوا، خوردنیها و آشامیدنیها، حرکت و سکون، خواب و بیداری، احتباس و استفراغ و اعراض نفسانی بر روی تغییر مزاج انسانها تاثیرگذار است، اضافه کرد: مزاجها در بدن انسان شناور هستند و با توجه به تغییر شرایط بیرونی آنها نیز تغییر خواهند کرد.این محقق طب سنتی و اسلامی با تاکید بر اینكه در حال حاضر بسیاری از دانشمندان بزرگ دنیا درباره علم سنتی و اسلامی تحقیق میکنند، افزود: امروزه هر علمی که در دنیا کشف میشود مهر تاییدی بر علم سنتی و اسلامی است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهدی اسحاقی در نهمین دوره سلسله نشستهای پاتوق شیشهای که با عنوان سبک زندگی ایرانی در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، آشنایی با دیدگاههای علم سنتی و اسلامی را لازمه تحقیق طب سنتی و اسلامی درباره سلامت روح و جسم عنوان کرد و اظهار كرد: حدود 100 سال پیش تهاجم طبی در کشور ایران به وجود آمد که مردم از طب سنتی و اسلامی فاصله گرفته و به طب غربی روی آوردند.
وی با تاکید بر اینکه بعد از گذشت 100 سال از تهاجم طبی در ایران دوباره دانشمندان به استفاده از طب سنتی و اسلامی روی آوردهاند، تصریح کرد: البته جایگزیی طب سنتی و اسلامی به جای طب اروپایی به 100 سال زمان نیاز دارد.این محقق طب سنتی و اسلامی، مهمترین تفاوت طب سنتی و اسلامی و طب غربی را کلی نگری و جزیی نگر بودن این دو طب دانست و افزود: طب سنتی، اسلامی طبی کلی نگر است و طب غربی در نقطه مقابل آن طبی جزیی نگر است.
اسحاقی با اشاره به اینکه طب سنتی و اسلامی ترکیب طبیعت جهان هستی را به چهار عنصر سردی، گرمی، خشکی و تری تقسیم میکند، ادامه داد: منتقدان طب سنتی این نظریه را رد میکنند و بر این باورند که چگونه آتش میتواند در بدن انسان وجود داشته باشد.وی با بیان اینکه نسبت تشکیل دهنده هر چیز در جهان نشان دهنده کیفیت آن است، افزود: برای مثال اگر در یک جسم خشکی زیاد شود استحکام آن بالا میرود و چنانچه در جسمی تری زیاد شود سرعت در آن جسم افزایش مییابد.
این محقق طب سنتی و اسلامی با تاکید بر اینکه کیفیت موجودات از یکدیگر تاثیرپذیر هستند، ادامه داد: کیفیت موجودات با توجه به زمان، مکان، نوع پوشش و نوع خوراک تغییر مییابد.اسحاقی با اشاره به اینکه مردم ایران از نظر اصلاح تغذیه از جهانیان عقب هستند، افزود: مردم ایران بدن خود را به گونهای عادت دادهاند که غذای هر چهار فصل آنها یکی است و با توجه به تغییر فصلها در طول سال در برنامهغذایی خود تغییری ایجاد نمیکنند.
وی، تغذیه را هر چیزی که برای سیستمهای مختلف بدن قابل جذب باشد، تعریف کرد و گفت: در طب سنتی و اسلامی، غذاها به گروههای غذاهای خوراکی، دیداری، شنیداری، جذبی (آنچه با بدن ارتباط دارد)، نسبی، تفکر و غذای انس تقسیم بندی میشوند.این محقق طب سنتی و اسلامی، نگاه به رنگهای مناسب با طبیعت بدن، صورت نوزادان و آب جاری را از جمله بهترین غذاهای دیداری عنوان کرد و افزود: شنیدن صدای تلاوت قرآن و اذان بهترین تغذیه شنیداری برای بدن است.
اسحاقی، درمان افسردگی را غذای گرم شنیداری دانست و گفت: صوت قرآن و اذان غذاهای گرم شنیداری هستند.وی، بوی گلاب، عرق نعنا، اسپند و مشک و عود را بهترین غذاهای بویایی با توجه به طبیعت افراد عنوان کرد و ادامه داد: برای مثال، بوی گل نرگس برای درمان آلزایمر مناسب است و بوی عرق نعنا در مواقع ضروری انسان را از خوابیدن دور میکند.
این محقق طب سنتی و اسلامی، نوع لباسی که افراد استفاده میکنند و نوع تشکی که بر روی آن استراحت میکنند را از جمله غذاهای جذبی بدن عنوان کرد و گفت: بسیاری از مشکلات جسمی بدن مربوط به نوع غذاهای جذبی است که مصرف میشود و چنانچه به غذاهای جذبی بیشتر توجه شود افراد کمتر دچار بیماریهای جسمی و پوستی خواهند شد.
اسحاقی به غذای انس اشاره کرد و افزود: غذای انس انسانها توسط کسانی که با آنها ارتباط نزدیک دارند تامین میشود و بهترین نوع غذای انس از طریق ارتباط با تنها خالق جهان هستی تامین میشود.
وی با اشاره به تقسیمبندی خوراکیها در طب سنتی و اسلامی، تصریح کرد: در علم سنتی و اسلامی، غذاها به شش نوع لطیف، کثیف، فاسد، صالح، کثیرالغذا و قلیل الغذا تقسیم میشوند.
این محقق طب سنتی و اسلامی ادامه داد: همچنین هر گروه از این مواد خوراکی خود به سه گروه تقسیم میشوند که در مجموع 18 گروه خوراکی در علم سنتی و اسلامی تعریف شده است که در بین علوم و مکاتب علمی دنیا بینظیر است.
اسحاقی در ادامه به مزاجهای موجود در بدن انسان اشاره کرد و افزود: صفرا (گرم و خشک)، سودا (سرد و خشک) ، بلغم ( سرد و تر) و دم (گرم و تر) مزاجهای بدن انسانها هستند که در زمانهای مختلف تغییر مییابند.
وی با بیان اینکه عواملی مانند آب و هوا، خوردنیها و آشامیدنیها، حرکت و سکون، خواب و بیداری، احتباس و استفراغ و اعراض نفسانی بر روی تغییر مزاج انسانها تاثیرگذار است، اضافه کرد: مزاجها در بدن انسان شناور هستند و با توجه به تغییر شرایط بیرونی آنها نیز تغییر خواهند کرد.این محقق طب سنتی و اسلامی با تاکید بر اینكه در حال حاضر بسیاری از دانشمندان بزرگ دنیا درباره علم سنتی و اسلامی تحقیق میکنند، افزود: امروزه هر علمی که در دنیا کشف میشود مهر تاییدی بر علم سنتی و اسلامی است.