PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : رساله و پایان نامه رشته گرافیک



وحید 0319
19th September 2012, 08:51 PM
عنوان : رساله و پایان نامه رشته گرافیک



هنر ماقبل تاریخ:

در حدود ۵۰ هزار سال قبل یعنی در دوران دیرینه سنگی انسان در غارها زندگی می کرد او نقاشیهای از خود باقی گذارده که از هر لحا ظ موجب شگفتی بشر امروزی است هنر غارنشینان را می توان اولین بخش تاریخ تفکر،تجلیل و خلاقیت بشری به شمار آورد چراکه بواسطه قابلیت ساختن تصویر و نماد (سمبول)بود که بشر توانست به محیط خود مسلط شود و در غارهای جنوب فرانسه و شمال اسپانیا تولد توانائی بشری را مشاهده می کنیم.انسان غارنشین به وسیله تصاویری که بر دیوارة این غارها می کشند می توانست تجربیات زندگی پرکنکاش خوی را ثابت و پا برجا نگه داشته و جریانات به هم پیوسته زندگی را به صورت شکلهای ساکن و مجزا از هم ستان دهد در ین فرهنگهای مختلف شیری،فرهنگ سرخپوستان،اسکیموها و سیاهیوستان و اغلب برری(یریمی تو)می نامند که این عنوان هنوز برای بعضی ها که مردم مفهموم زیست تر پایین تر است در اصل توسط کسانی اختراع شد که مردم زیر استعمار و استثعار خود کشیدند

http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/12/Image-Honare-Akasi-www.ParsaCad.com-1.jpg (http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/12/Image-Honare-Akasi-www.ParsaCad.com-1.jpg)


http://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/05/tozihat.pngتوضیحات :


هنر ماقبل تاریخ:

در حدود ۵۰ هزار سال قبل یعنی در دوران دیرینه سنگی انسان در غارها زندگی می کرد او نقاشیهای از خود باقی گذارده که از هر لحا ظ موجب شگفتی بشر امروزی است هنر غارنشینان را می توان اولین بخش تاریخ تفکر،تجلیل و خلاقیت بشری به شمار آورد چراکه بواسطه قابلیت ساختن تصویر و نماد (سمبول)بود که بشر توانست به محیط خود مسلط شود و در غارهای جنوب فرانسه و شمال اسپانیا تولد توانائی بشری را مشاهده می کنیم.انسان غارنشین به وسیله تصاویری که بر دیوارة این غارها می کشند می توانست تجربیات زندگی پرکنکاش خوی را ثابت و پا برجا نگه داشته و جریانات به هم پیوسته زندگی را به صورت شکلهای ساکن و مجزا از هم ستان دهد در ین فرهنگهای مختلف شیری،فرهنگ سرخپوستان،اسکیموها و سیاهیوستان و اغلب برری(یریمی تو)می نامند که این عنوان هنوز برای بعضی ها که مردم مفهموم زیست تر پایین تر است در اصل توسط کسانی اختراع شد که مردم زیر استعمار و استثعار خود کشیدند
در فرهنگ هائی که موردبحث هاست مردم در تماس مستقیم با طبعت زندگی می‌کنند و برای ارتباط با نیاکان واقعی و اساطیری خویش محطور با عالم وجود از آیین ها و مراسم روحانی و دست ساخته های جادوئی استفاده می کنند


هنر بین النهرین

درسیده دم تاریخ مکتوب بین النهرین اقوام سومری که اصل و منشأ آنها هنوز بزرگترین سما تاریخ باستانی است در این سرزمین سکنی گزیدند سومریان مردمی کشاورز بودند.


تاریچه تصویر سازی در جهان

تصویر سازی در طول تاریج چیزی جز روایت گری تصویری یا داستان پردازی تصویری نبوده است.اما شروع داستان سرایی به صورت مکتوب خود با آغاز تمدن های اسطوره یی و پیدایش اشکال خطوط نوشتاری (که قدیمی ترین آنها خطوط تصویری مانند خط هیروگلیف مصری و خطوط میخی باستان از قبیل خط سومری و عیلامی)بوده است که به کممک آن ها افسانه های اساطیری در کتیبه‌های سنگی و مهرها یا پاپیروس نوشته می شود.در خلال تمان آن تصاویر داستان هایی در مودر خلقت جهان و انسان،نیروها مافوق طبیعی و راز تولدو مرگ و جهان ماورا موجود بود که در پلان های داستانی به هم مربوط می شدند.
هنر تصویر سازی قبل از پیدایش خط (یعنی دوران قبل از تاریخ)در دوران پارینه سنگی و میان سنگی در نمونه هایی مثل نقاشی غارها (مثل غارهای جادویی نبود است.در آن دوران نقوش در ارتباط با انتقال جادویی قدرت های مرموز جهان طبیعت به درون زندگی جمعی انسان ها در مواقع شکار برای سیطره بر قدرت حیوانات یا در مواقع دیگر همراه مراسم و رقص های آیینی به منظور چیرگی بر قدرت های تخریب گر طبیعت یا ظاهر کردن باران و امثالهم،به تصویر کشیده می‌شدند.سپس به تدریج در دوران نوسنگی با به وجود آمدن کشاورزی و دامپروری و ظهور هسته های اولیه زندگی اجتماعی انسان در شهرها توتم های افسانه هایی(علامت های مقدس)و حماسه ها شکل می گیرند و تصویر سازی،ابزارهای بیانی چنین حماسه هایی می شوند.سپس با ظهور مذاهب و نزول کتب آسمانی،از قرون میانه تصویرسازی داستانی به همراه متون کتاب های مقدس(مانند انجیل عهد عتیق و انجیل عهد جدید)وسیله ای می شود برای بازگو کردن روایات مذهبی (داستان های پیامبران و مردمان همان عصر آنان)و تجسم چهره های قدیسین و فرشتگان و رویارویی نیروهای خیر و شر.در مشرق زمین مثلاً درسرزمین چین تصویرسازی بازگویی نمادین گونه نقوش بود و به تدریج تحت تأثیر تعلیمات فرزانگانی چون کنفوسیوس و لائوتسه (پس از دوران‌هان)تصویر سازی،حکایتی اندرزگونه و پرداختی شاعرانه از پدیده های طبیعی می شود.


تاریخجه تصویر سازی در ایران

در سرزمین ایران در سنت نقاشی مینیاتور پس از دوره عباسی (مکتب بین المللی عباسی)و سلجوقی(مکتب سلجوقی)تا دوره تیموریان (مکتب هرات)و سپس آغاز عصر نوین در عهد صفویه (مکتب تبزیز،قزوین و اصفهان)،نقوش تصویری روایی (دارای محتوای داستانی)راوی قصص و حکایت های منظوم (شعر گونه)بوده اند.
آثار منظومی چون مقامات حریری،ورقه و گلشاه،کلیله و دمنه و دیوان های اشعار چون شاهنامه(که یک منظومه اشعار حماسی است)و داستان های عاشقانه در منظومه هایی مثل خمسه نظامی که در این تصاویر بیانگر مضامین داستانی موجود در اشعار می باشند.سپس در دوره صد ساله اخیر تصویرسازی معاصردر سبک های قهوه خانه یی و سقّاخانه ای،دیگر بار داستان های حماسی شاهنامه در پرده سازی ها و حکایت های مذهی مانند داستان های مربوط به واقعه کربلا،به تصویر کشیده شدند.



پیدایش تصویرسازی گرافیکی در غرب

پایه ریزی طراحی گرافیکی در دهه ۱۹۲۰ به وسیله «لاسلوماهولی ناگی» و «یان تاشی کولد» انجام گرفت،آن ها در کتابی به نام «تایپو گرافی جدید»استانداردهای جدیدی را در جهت ستایش سازه های ماشینی در تصاویر فتوگرافیک(عکاسی گرافیک)طرح ریزی کردند و از این پس شاخه ای به نام طراحی محض از تصویر‌گری داستانی جدا شد و گسترش یافت.


طبقه بندی انواع تصویر سازی

هنرتصویرسازی معاصر از اواخر قرن نوزدهم میلادی به دوشاخه تصویر سازی داستانی و تصویر سازی تبلیغاتی تقسیم شد،که به تدریج با معرفی تکنولوژی بصری(تصویری)و وسایل ارتباطات جمعی نظیر سینما و دوربین های سینما توگراف و تلویزیون (از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد)از تصویر سازی داستانی شاخه تصویرسازی متحرک که همانا«پویانمایی»باشد پدیدار گشت.تصویرسازی متحرک امروزه با پیدایش امکانات جدید تکنولوژی ارتباطی نظیر کامپیوترها (رایانه ها)و ابزارهای ارتباط تصویری دیجیتال و ارتباطات «انسان – ماشین» نظیر امکانات ارتباطی روباتیک(سازه های کامپیوتری متحرک)در معرفی اشکال جدید بازی های کامپیوتری مثل «واقعیت مجازی»،کاملاً متحول شده است.تصویرسازی داستانی غیرمتحرک به همراه متون داستانی همواره نقاط اوج احساسی یا وقایع تعیین کننده را به شکل پلان های تصویری به موازات مسیر حرکت داستان،تجسم بخشیده است که نمونه ای آن را در کتاب قصّه برای کودکان و داستان های پلیسی و جنایی و کمیک استریپ ها(داستان های حماسی با چاشنی کمدی)می توان یافت.با بررسی کاتولوگ های موزه ها و گالری های تصویرسازی در دنیا و طبقه بندی آثار تصویر سازان در سطح بین المللی بر طبق معیارهای انجمن های حرفه ای تصویر سازان،نظر جامعه تصویر سازان و سالنامه موزه تصویر سازی امریکا،(رجوع شود به سی و هشتمین سالانه تصویر سازان،سال ۱۹۹۶ )تصویر سازان به پنج گروه عمده تقسیم شده اند که عبارتند از:
۱- تصویر سازان نشریات (که در روزنامه ها و مجلات غالباً به عنوان کاریکاتوریست های اجتماعی سیاسی با تصویرسازان خبری فعالیت دارند).
۲-تصویر سازان کتاب ها(که به عنوان ها و موضوعات را به شکل طرح جلد و یا مضامین داستانی را درکتاب های داستانی تصویرسازی می کنند).
۳-تصویرسازان تبلیغاتی(تصویر سازی پوسترهای تبلیغاتی،آگهی های تجارتی و تصویر سازی مربوط به بسته بندی کالاهای مصرفی نظیر مواد غذایی و دارویی و غیره).
۴- تصویر سازان بنیادها و مؤسسات و نهادها(نظیر تصویر سازانی که پیام های مؤسسات و نهادهای هنری،اجتماعی،خیریه،ورزشی، خدماتی،سیاسی و آکادمیک یا
علمی را به مخاطبین خود منتقل می سازند).
۵-تصویر سازان بین المللی (که در آثارشان هویت های فرهنگی، بومی، نژادی، تاریخی و جغرافیایی ملت ها و کشورها،انعکاس می یابند.
هنر ارتباط تصویر(گرافیک) از قرن ۱۹ میلادی به طور جدی و در سطح گسترده ای مطرح گردید.هنر تصویر سازی که از جمله هنر کاربردی است شاخه ای از گرافیک می باشد.تصویرسازی هنری است که تصویرگر در آن اقدام به روایت‌گری مصور می نماید.موضوع کار تصویر گر می تواند یکی از داستان های مذهبی – ادبی – تاریخی- علمی و…. باشد.
البته تصویرسازی فقط یک هنر روایتی نیست بلکه دامنه آن بسیار وسیع می باشد و می تواند مفاهیم افسانه ای – قهرمان پردازی از یک شخص یا یک ایده را نیز شامل شود.علاوه بر آن ها تصویرگر می تواند یک مترجم بصری باشد که در اینجا هدف او ایجاد رابطه عمیق و احساسی بین دو عنصر متن و تصویر می باشد.


تکنیک های تصویر سازی

تکنیک های تصویرسازی را نباید با سبک و نحوه برخورد شخصی تصویرگر با اثر ادغام کرد.تکنیک مهارت تصویر گر در اجرای مختلف می باشد که از طریق آن تصویرگر اقدام به خلق آثار نموده که این امر درارتباط با موضوع و محتوای آن مشخص می گردد.
به عبارتی،موضوعات مختلف، تکنیک های مختلف اجرایی را نیز می‌طلبند .تصویرگر برای انتقال پیام خود باید از بهترین روش یا بهترین تکنیک برای بیان بصری خود و درک مفاهیم نهفته موضوع استفاده نماید.
به هر حال تکنیک دقیقاً با فکر طراح ارتباط است تصویرگری که به تکنیک های زیادی مسلط است همانند مترجمی است که به زبان های مختلف جهانی آشنا می‌باشد .تصویرگر با تکنیک زیاد نه تنها قادر است تجربه یا اثری قابل رؤیت را در ترکیب بندی زیبا و متعارف نمایش دهد بلکه می تواند بلافاصله زاویه دید خود را نیز با روش های متفاوت تفسیر نموده و بهتر القا نماید.


عکاسی در جهان



پیشگفتار

کاوشهای باستان شناسی نشان داده که بشر عصر پارینه سنگی(Paleolithic)،آن زمان که آمادة زندگی دسته جمعی و سپس ده نشینی شد،علاوه برابزارها و سلاحهای ابتدایی – که با پاره سنگها غیرصیقلی ساخته می شدند-بر دیوارها و سقف غارهایی که اقامتگاه و یا پرستشگاه اوبود،نقّاشی و کنده کاری می‌کرد.بشر،هنگامی که از نمادهای تصویر برای ایجاد ارتباط استفاده می کرد که خط را نمی شناخت،با پیدایش خط،نه تنها استفاده از تصویردر زندگی بشر از بین نرفت،بلکه جایگاه ویژه ای یافت.
انسان اجتماعی،دریافت که زبان و خط تنها وسیلة ارتباط نیست چراکه برخی پیامها آنقدر عاطفی است که هیچ کلامی قادر به بیان همة محتوای آن نیست و چه بسا اقوام مختلف با زبان گوناگون تکلم می کنند و با خطهای مختلف می نویسند و به علت همین اختلافها بسادگی قادر به ارتباط با هم نیستند.اختراع عکاسی،تحولی گسترده در راه بهره گیری از تصویر را،به انسان قرن تکنولوژی نوید داد.عکاسی،در مدت کوتاهی پس از اختراع آن،بسیار سریع در گوشه گوشه زندگی بشر رخنه کرده است.


پیدایش عکاسی در جهان

در اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزدهم،پدیده های متعدد علمی به جهانیان معرفی شد.کشتی بخار،گاز روشنایی،تلگراف،راه آهن و عکاسی از جملة این پدیده است.عکاسی در اروپا متولد شد و در امریکا به تکامل رسید.ژورف نیسفورنی‌ئپس افسر بازنشسته ارتش فرانسه،پس از مدتها تلاش و تحقیق سرانجام توانست در سال ۱۸۲۲ اولین عکس دنیا را به ثبت برساند.


پیدایش عکاسی در ایران

از مدارک و قراین و شواهد بر می آید اختراعاتی از قبیل عکاسی و وسایل آن،پس از آنکه به بازار اروپا می آمد به طور هدیه به دست شاه ایران می رسید.
ظاهراً نخستین دستگاه عکاسی که به ایران آمده به ناصرالدین شاه تعلق داشت.او به عکاسی علاقه مند و عکسهای بسیاری از خود ،زنان حرمسرا،سفرها و خاندانش تهیه کرد.
اما اولین کسانی که در ایران به عکاسی می پرداختند،تنی چند از فرانسه،اتریش و ایتالیا بودند که دارالفنون تدریس می کردند.


خط در گرافیک

تصویرهایی را که انسان اولیه برای ارسال پیام و بیان مقاصد و اهداف خود
ترسیم نمود می توان از قدیمی ترین خط ها دانست.به عبارتی اجدا خط های کنونی،تصویر های نخستین اند،و متون چاپی امروز که در آنها مفاهیم ،به کمک خط بیان می شود،تکامل یافته ی تصویرهایی است که برای مقاصد گوناگون و آسان کردن ادراک مسایل برای مخاطب یا ساده تر منتقل کردن مفاهیم و برقراری ارتباط توسعه آدمیزاد ترسیم شده است.
در باب اینکه چرا با وجود تبدیل تصویر به خط،تصویر،خود همچنان باقی می ماند و راهی دشوار گشود و پیمود و به گونه ای یکی از هنرهای اصلی و نیرومند در آمد،جای بحث بسیار است؛ اما در مجموع می توان گفت:
انسان از آغاز نگارش و شروع به کتابت با آنکه از نشانه هایی استفاده کرد که بنا به قراردادی از پیش پذیرفته شده باعث به وجود آمدن تصویرهایی در ذهن مخاطب می شد،اما به این نکته آگاهی یافت که مرزهای درک کلام و نوشتار بسیار محدودتر از تصویر است و به منطقه ی جغرافیایی خاصی که بدان زبان تکلم می کنند،محدود می شود.برای مثال:بر اساس قراردادی که روزگاری میان فارسی زبانان پذیرفته شده،معادل این تصویر واژه ی «میخ» را قرارداده اند،باشنیدن واژه ی «میخ» تصویری از این شی در ذهن مخاطب فارسی زبان آفریده می شود،اما کسی که با قراردادهای نشانه شناسیک زبان فارسی آشنا نباشد،مثلا یک فرانسوی زبان با شنیدن این واژه معنایی درک نخواهد کرد.از طرفی گروه معدودی «افراد باسواد» می توانند متن های نوشتاری را بخوانند؛اما تقریباً همه ی مردم قاردند به کمک تصویر،موضوع مطروحه رادریابند.
ومهمتر اینکه زبان نوشتاری از عهده ی بیان وظایف و ظرایفی که تصویر به دوش می کشید قاصر بود و به عبارتی «نوشتار اولیه و ابتدایی» از جذابیت و جادوی تصویر بی بهره بود.
بدین ترتیب «انسان متمدن» که توانسته بود در یک سیر تکاملی طولانی مدت از خط «اندیشه نگار» تصویر نگاری،به خط «آوانگار» و درنهایت به اختراع الفبا دست یابد و آن را از لوازم شهرنشینی و ارکان تمدن به حساب آورد،اینک برای برقرار ارتباطی مؤثر- ایجاد تفهیم و تفاهم و نفوذ هر چه بیشتر در مخاطب و… نه تنها نوشتار را به تنهایی کافی نمی دانست بلکه بیش از پیش نیاز به تصویر را حس می کرد.بدین منظور در ابتدا نوشته رابا تصاویر توصیفی همراه کرد یا بالعکس،تصاویر با نوشته های توصیفی – تشریحی همراه شدند،که این تلفیق تصویر و نوشتار به یکی از مهمترین شگردهای «گرافیک» تبدیل شد.
ترکیب دقیق و ماهرانه تصویر و نوشته – که در گسترش Lay Out قرار می‌گیرد-پیام های نوشتاری و تصویری را تحت تاثیر متقابل و مکمل یکدیگر قراردارد.چگونگی این تأثیر و تأثر به ماهیت کار،شناخت هدف،سبک مورد استفاده درهر زمان و همچنین شیوه ی طراح و خواسته های مخاطبان بستگی داشته و دارد.
در تلاشی دیگر که تقریباً در گونه های مختلف نگارش صورت گرفت و در دهه های اخیر و در کشورهای عموماً لاتین زبان به «تاپیوگرافی» انجامید،سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری و به عبارتی تصویر سازی با نشانه های زبان شناسیک نمود،چه به صورت «مفهوم نگاری» یعنی اینکه مخاطب قبل و یا ضمن خوانده شدن کلمه بتواند بار معنایی آن را به راحتی درک کند و چه به صورت تصویر آبستره و مجذوب نمودن مخاطب به وسیله ی فرم،رنگ و….
خطوط اسلامی – ایرانی،برای ابداع فرم های نوین و کشف ظرفیت های بصری نوشتاری انجام گرفته و در آن خط و نقش به گونه ای همساز درهم می آمیزد و گاهی خط تبدیل به تصویر «نقش» می گردد.
استادان این هنر با افزودن نقش و نگاری اندک بر حروف،در هم پیچاندن حروف،ابداع فرم های جدید بریا کاربردهای خاص،ترکیب حروف در قالب های فیگوراتیو،چون شکل و شمایل انسان و جانداران و اشیاء‌ و یا فرم های انتزاعی چون «خط آینه ای»برگردان،«خط تزئینی» و آفرینش شیوه هایی که شاعران «زلف عروس» «خط طاووسی» «خط شعله ای» «خط هلالی» و نظایر آن ها اصطلاح کردند،نقوش زیبا و دلپسندی از نام خدا،پیامبر و امامان و…. ابداع کردند که برکاشی های رنگارنگ،سرلوحه ها،روی جلد کتاب ها، سکه‌ها، مهرها، ظروف و….جای گرفت .

عصر پارینه سنگی مربوط به آخرین دروة زمین شناسی می شود که از حدود ۴۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد دوام یافت.


برای مشهاده کامل این پروژه فایل را دانلود کنید…

http://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/05/name1.pngنام فایل : نقشه طراحی ویلا سری چهارم – مطالعات ویلا – طراحی ویلا
فرمت فایل: DWG JPG ppt word PDF
http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/05/size.gif حجم : ۱٫۵ مگابایت

http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/10/download.png.gif برای دانلود روی آیکون زیر کلیک کنید. ( لینک مستقیم از سرور سایت )
http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/12/ParsaCad-DOWNLOAD-1.png (http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/downloads/2011/12/Honare-Akasi-www.ParsaCad.com-.zip)

http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/10/download.png.gif برای دانلود روی آیکون زیر کلیک کنید. ( لینک غیر مستقیم از سرور های دیگر )
http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/11/1082003506.gif (http://www.mediafire.com/?iv7ab8hfjehvhuc)

(http://www.4shared.com/file/mz6krSV4/Photos_-_matlab_-takhte_jamshi.html)http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/05/password.png رمز عبور : www.parsacad.com (http://www.parsacad.com/)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد