توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سوال اتاق احتراق نیروگاه گازی
mamadshumakher
13th September 2012, 09:18 AM
سلام دوستان.
یه چندتا سوال در باره ی نیروگاه گازی داشتم.و بیشتر مربوط به اتاق احتراق
اول از همه کمپرسور هوا رو فشرده میکنه و به نظرم همین کار باعث میشه کمی دمای هوا بره بالا.
این هوای فشرده شده وارد اتاق احتراق میشه.دقیقا میخوام بدونم اینجا چه اتفاقی میوفته.این کار مشابه اتفاقی هست که توی یک سیلندر خودرو انجام میشه؟
کار انجام شده به چه عواملی بستگی داره؟
ممنون.
وحید 0319
13th September 2012, 10:05 AM
سلام محمد جان من یه تحقیق چند ساله پیش داشتم .....امیدوارم بدردتون بخوره
یروگاه گازی در یک نگاه
نيروگاه با توربين گازي در حقيقت نوعي از احتراق داخلي است لذا عمل اصلي تراكم ، احتراق و انبساط
در سه مرحله جداگانه ، كمپرسور ، اتاق احتراق و توربين انجام مي پذيرد .
انواع نيروگاهها با توربين گازي:
1) نيروگاه با توربين گازي مدار بسته
2) نيروگاه با توربين مدار باز:
الف) نيروگاه گازي ساده
ب) نيروگاه گازي ساده با مبادل
ج) نيروگاه گازي دو طبقه مدار باز
در شكل زیر بترتيب ارقام:
.1كمپرسور
.2 اتاق احتراق
.3توربين
.4 ژنراتور
25% تا 15% = راندمان اين نيروگاه
http://iranturbine.com/picture/pic1.JPG
در شكل زیر:
1) كمپرسور
2) مبادل
3) اتاق احتراق
4) توربين
5) ژنراتور
راندمان = 32%
كار مبادل: تبادل انرژي حرارتي بين دود و هواي فشرده
http://iranturbine.com/picture/pic2.JPG
در شكل زیر:
1) كمپرسور
2) مبادل
3) اتاق احتراق
4) توربين
5) ژنراتور
راندمان=كمي بشتر از 32%
http://iranturbine.com/picture/pic3.JPG
ü تمامي نيروگاههاي گازي به علت عدم فراواني گاز با گازؤيل نيز قابل كار هستند .
ü به مداراتي كه گاز بعد از سوخته شدن به هوا وارد مي شود را مدار باز گويند .
راههاي بيتر كردن راندمان نيروگاه گازي:
1) استفاده از مبادل 2) استفاده از دو مدار موجي يا متوالي
ü از نظر قوانين ترموديناميك اگر هواي فشرده را سرد و دوباره آن را متراكم كنيمراندمان دو يا چند
برابر مي شود .
ü بالاترين راندمان نيروگاه گازي 35%است .
ü نيروگاه گازي براي قدرتهاي كم به علت هزينه هاي ثابت كم و نيروگاه بخاري براي قدرتهاي بالا به علت هزينه هاي ثابت زياد بكار مي روند .
Ø راندمان نيروگاه گازي مدار باز در حدود 22% - 24% مي باشد .
Ø راندمان نيروگاه گازي مدار باز با مبادل در حدود 30%مي باشد .
Ø راندمان نيروگاه گازي مدار باز دو طبقه در حدود 35% مي باشد .
توربينهاي گازي خيلي زود بكار مي افتند و وارد مدار مي شوند .
ü قدرت نيروگاه گازي معمولا حدود 50 مگاوات است و براي پوشش پيك مصرف بكار مي رود
mamadshumakher
13th September 2012, 11:35 AM
ممنونم وحید جان.لطف کردی.این مطلب رو تو یکی از وبلاگ ها دیدم.
اما به درک درستی از اتاق احتراق نیاز دارم.
ببین میخوام بدونم چجوری انفجار و گار داغ اتاق احتراق باعث چرخش دائم توربین میشه؟یعنی نمیتونم اون فضارو درک کنم.ایا مثل سیلندر یک اتومبیل و با ورد متداوم سوخت و با تداوم جرقه و با انفجارهای پی در پی گاز داغ خارج میشه به سمت توربین؟
SaSaMc2
13th September 2012, 08:41 PM
http://uc-njavan.ir/images/737xkwkrs1yitwwu3wts.jpg (http://uc-njavan.ir/images/737xkwkrs1yitwwu3wts.jpg)
http://uc-njavan.ir/images/ph453xkur4bwjwe7o77.jpg (http://uc-njavan.ir/images/ph453xkur4bwjwe7o77.jpg)
SaSaMc2
13th September 2012, 09:33 PM
سلام دوستان.
یه چندتا سوال در باره ی نیروگاه گازی داشتم.و بیشتر مربوط به اتاق احتراق
اول از همه کمپرسور هوا رو فشرده میکنه و به نظرم همین کار باعث میشه کمی دمای هوا بره بالا.
این هوای فشرده شده وارد اتاق احتراق میشه.دقیقا میخوام بدونم اینجا چه اتفاقی میوفته.این کار مشابه اتفاقی هست که توی یک سیلندر خودرو انجام میشه؟
کار انجام شده به چه عواملی بستگی داره؟
ممنون.
سلام عزيزم...[golrooz]
من تخصص چنداني در مورد نيروگاه هاي فسيلي ندارم...
به نوعي با فسيل سوزا دشمنم...[cheshmak]
بله دماي سيال هوا بر اساس ميزان فشرده سازي كمپرسور بالا ميره...
دقيقا مشابه موتورهاي درون سوز نيست... ( ميل لنگ ) ( توربين )
هواي فشرده از كمپرسور وارد سيلندر ميشه...
حال با انتقال انرژي حرارتي به سيال هواي وارد شده به سيلندر و انبساط حجمي...
انرژي سيال شديدا بالا ميره...
و وزنه بالاي سيلندر كه به پيستون شبيه هست با فشار از بالا سعي ميكنه يه تعادل فشاري ايجاد كنه...
و در خروج با درگير كردن توربين و سيال عبوري انرژي سيال به انرژي مكانيكي تبديل ميشه...
مقداري از انرژي توليدي دوباره صرف فشرده سازي سيال هوا در كمپرسور ميشه...
كار انجام شده بستگي به ميزان سوخت مصرف شده دارد...
در حقيقت هِدِ وزنه، يعني مقدار افزايش حجم سيلندر رابطه مستقيم با كار انجام شده دارد...
براي درك راحت تر...
در تصويري كه بالا كشيدم...
فرض كنيد سيالي با 1 واحد انرژي از كمپرسور وارد سيلندر ميكنيم...
زير سيلندر رو گرم ميكنيم و 5 واحد انرژي به سيال اضافه ميكنيم...
در نتيجه پيستون و وزنه روي آن بالاتر ميرود...
ولي توسط شاتون نيروي پيستون به ميلنگ انتقال پيدا نميكنه...
و كار پيستون و وزنه ثابت نگاه داشتن فشار درون سيلندر هست...
حال شير خروجي را باز ميكنيم و با برخورد سيال با 6 واحد انرژي به توربين...
تبديل انرژي صورت ميگيرد...
توضيحات دقيق تر و صحيح تر سر فرصت انشالله...
mamadshumakher
14th September 2012, 12:11 AM
ممنون.عالی بود.پس اون قضییه وزنه که گفته بودم درست بود.الان این شکلی که کشیدیدی همین صورت برای اتاق احتراق پیش میاد؟
یعنی شعله از خارج به اتاق وارد میشه؟
SaSaMc2
14th September 2012, 04:34 AM
اين شكل شماتيك اوليه...
براي درك راحت تر مكانيزم است...
در اينگونه نيروگاه ها اصولا به صورت خطي مراحل پشت سر هم انجام ميشوند...
مثل موتورهاي درون سوز درون محفظه احتراق سوخت پاشيده ميشه...
و شعله درون سيلندر هست...
حسین متقی
14th September 2012, 06:48 PM
برای درک دقیق تر
در این نیروگاه ها دقیق مثل 1موتور جت بزرگ تمام مراحل انجام میشه
درواقع همون موتور جت هست که بازدهش رو کمی بالا آوردند با کاهش سرعت و افزایش حجم!!
و خروجیش رو به دینام وصل کردند و ضریب کمپرس رو هم بیشتر کردن
جلیل خ
12th September 2014, 01:07 PM
سلام داخل محفظه احتراق دوتا جرقه زن داریم
وچهارتا شعله بین
سوختی که از سر نازل به داخل محفظه احتراق وارد میشود گازویل با هوا یا گاز با هوای پرج می باشد
و یر نازل داخل لاینر میباشد و این لاینرها که تعدادشون14 عدد میباشد به وسیله کراس وایر بهم ربط دارن
وقتی که جرقه زده میشود وانفجار رخ میده
بوسیله اون کراس وایر ها به نازل های دیگه شعلخ انتقال می یابد
و هوا هم که بوسیله کمپرسور فشرده شده به داخل محفظه احتراق هدایت شده
و بوسیله ترانزیشن به نازل مرحله اول انتقال می یابد
و به پرهای متحرک رسیده
و توربین رو میچرخونه
بازم سوال داشتی بپرس بگم
[shaad]
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.