توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سوال راننده ای؟
mamadshumakher
10th September 2012, 12:50 AM
با سلام خدمت دوستان عزیزم
بی مقدمه میرم سر اصل موضوع.اینجا قسمت دانستنیهاست.هم علمی هم اموزشی.همانطور که میدونید رانندگی دیگه به چشم یک علم شناخته میشه.
همه ما جوونیم.و سر اغاز شروع مسئولیت های ماست.تو این قرن و این سال وسیله نقلیه ای لازم داریم.
اتومبیل
تو کشور ما این وسیله انگار خوب جا نیوفتاده.یعنی طرز کار باهاش رو خیلیا نمیدونن.
به همین علت تصمیم گرفتم یکمی در باره ی این موضوع تو همین تاپیک بحث کینم.(البته با مدیر مربوطه هماهنگ نکردم [sootzadan])
اول چندتا سوال میپرسم تا با سطح و نگرش دوستان به رانندگی اشنا بشیم بعد چندتا اصولی که واقعا تو رانندگی مخصوصا صحنه های پر خطر کاربرد داره رو قرار میدم.این مباحث ادامه خواهد داشت به شرط علاقه دوستان.
البته اینم بگم:علت این کارم اینه که اکثر دوستانی که تو این سایت فعالیت دارن دنبال پیشرفت هستن.پس باید در این مورد هم پیشرفت کنن.اهمیتشم که دیگه همه میدونن
mamadshumakher
10th September 2012, 12:52 AM
سوال اول:چه اصولی رو برای یک رانندگی ایمن رعایت میکنید.
به نظر ساده هست.اما نظراتتون رو بگید
reyhane.R
10th September 2012, 12:55 AM
من سعی میکنم با سرعتی برونم که بتونم ماشینمو در هر شرایطی جمع کنم [nishkhand]
mamadshumakher
10th September 2012, 12:58 AM
خب استارت کار رو ریحانه زد.عالیه.این راحت ترین کار ممکن هست.
کنترل سرعت خودرو
اما در اتوبان که حداقل سرعت 90kmh هست با خودروهای ایران این راهکار کافی نیست.چون هر اتفاقی تو اون سرعت میتونه کنترل خودرو رو از دستتون خارج کنه.
موارد بیشتری رو ذکر کن
reyhane.R
10th September 2012, 01:02 AM
آخه من تو اتوبان نروندم تا حالا!!!! ولی به یه چیز دیگه هم دقت میکنم راه میدم به ماشینی که سرعتش بالا باشه یا خطرناک باشه[nadidan]
mamadshumakher
10th September 2012, 01:13 AM
یعنی فقط ریحانه خانم تو این سایت رانندگی میکنه؟
آخه من تو اتوبان نروندم تا حالا!!!! ولی به یه چیز دیگه هم دقت میکنم راه میدم به ماشینی که سرعتش بالا باشه یا خطرناک باشه[nadidan]
اینم نکته خوبی هست.
مواردی مانند ترمز
سرعت
سبقت
دفع خطر
نحوه درست شتابگیری
عبور از پیچ
رانندگی در برف و بارون
اینا همه نکته های مخصوص خودشو داره.نکنه به هیچی کار ندارید و فقط صدای ضبط و ... [nishkhand]
شاید همین نکته های شما گوشزدی باشه به دیگر دوستان و در لحظه ای در حد چند صدم ثانیه جونشونو نجات بده
حسین متقی
10th September 2012, 01:39 AM
من رانندگی بلد نیستم ولی توی کارتینگ که سعی میکنم حداکثر سرعت و بدون استفاده از ترمز باشم مگه شرایط بهرانی باشه و بخوام زاویه ی اینرسی حرکتی کارت و یا لختی کارت رو تغییر بدم که نرم قاطی باقالی ها!!
این روش هم خیلی برام موثر بوده گرچه نمیدونم تکراریه یا نه
برای ایمنی هم حفظ فاصله با ماشینهای دیگه و کاهش هرزگردی چرخها
و دقت و تمرکز و جمع تمام حواس از شنوایی و بینایی و بویایی تا درد و تعادل و شتابسنجی و..... برای رنندگی[eynaki]
mamadshumakher
10th September 2012, 01:57 AM
خیلی عالیه.
متاسفانه ما موقع رانندگی همه کار میکنیم جز رانندگی.
یه جمع بندی کوچیک از نکات این دو عزیز
1:حفظ سرعت خودرو در محدوده ی تواناییهای راننده و خودرو
2:جمع کردن تمام حواس و حفظ فاصله با خودروی جلویی
اما یه چندتا نکته هم خودم میگم تا تاپیک راه بیوفته.
ببینید رانندگی تدافعی خوبه اما باید گاهی راهکار هایی بلد بود تا از خطر گریخت.حتی اگر تهاجمی باشه.
شما همیشه ممکنه با خودروی جلویی فاصله رو حفظ کنید اما ترمز کردن ناگهانی خودروی جلویی باعث بهم خوردن تمرکز شما میشود
نکته:در صورتی که مجبور به ترمز ناگهانی شدید مخصوصا تو سرعت های بالا:
1:فرمون رو محکم بگیرید
2:پای خودرا محکم روی پدال ترمز قرار دهید
3:سریعا دنده کم کنید(معکوس بکشید به صورتی که با سرعت کلاچ رو فشار داده 1دنده یا 2دنده کم کنید و با سرعت کلاچ رو رها کنید)این عمل به ترمزگیری شما کمک خیلی زیادی میکنه
4:سعی نکنید با ترمز گیری تا لحظه توقف ادامه بدید با حفظ ارامش و در صورت وجود فضا ترمز را رها کرده و سعی کنید جابه جا شوید
خودروهایی که abs ندارن تمرین کنن در مواقع ضروری سریع 2بار ترمز بگیرن این عمل شروع سر خوردن لاستیکهارو به تاخیر میندازه.
این نکاتی خلاصه از شرایطی که مجبور به ترمزگیری شدید بودید.فکر کنم حالا بهتر منظورمو متوجه شدید که چه نکاتی رو بیان کینم
حسین متقی
10th September 2012, 02:03 AM
خیلی عالیه.
متاسفانه ما موقع رانندگی همه کار میکنیم جز رانندگی.
یه جمع بندی کوچیک از نکات این دو عزیز
1:حفظ سرعت خودرو در محدوده ی تواناییهای راننده و خودرو
2:جمع کردن تمام حواس و حفظ فاصله با خودروی جلویی
اما یه چندتا نکته هم خودم میگم تا تاپیک راه بیوفته.
ببینید رانندگی تدافعی خوبه اما باید گاهی راهکار هایی بلد بود تا از خطر گریخت.حتی اگر تهاجمی باشه.
شما همیشه ممکنه با خودروی جلویی فاصله رو حفظ کنید اما ترمز کردن ناگهانی خودروی جلویی باعث بهم خوردن تمرکز شما میشود
نکته:در صورتی که مجبور به ترمز ناگهانی شدید مخصوصا تو سرعت های بالا:
1:فرمون رو محکم بگیرید
2:پای خودرا محکم روی پدال ترمز قرار دهید
3:سریعا دنده کم کنید(معکوس بکشید به صورتی که با سرعت کلاچ رو فشار داده 1دنده یا 2دنده کم کنید و با سرعت کلاچ رو رها کنید)این عمل به ترمزگیری شما کمک خیلی زیادی میکنه
4:سعی نکنید با ترمز گیری تا لحظه توقف ادامه بدید با حفظ ارامش و در صورت وجود فضا ترمز را رها کرده و سعی کنید جابه جا شوید
خودروهایی که abs ندارن تمرین کنن در مواقع ضروری سریع 2بار ترمز بگیرن این عمل شروع سر خوردن لاستیکهارو به تاخیر میندازه.
این نکاتی خلاصه از شرایطی که مجبور به ترمزگیری شدید بودید.فکر کنم حالا بهتر منظورمو متوجه شدید که چه نکاتی رو بیان کینم
البته من عملی امتحان نکردم ولی دنده کم کردن سریع(آزاد مردن کلاج همزمان با ترمز گیری )مشکل فنی ایجاد نمیکنه؟؟؟
و برای خودروهایی که ای بی اس ندارند
شل کردن ترمز بهتر نیست؟
منظورم اینه که ترمز رو تا جایی فشار بدن که صدای جیغ بلند نشه و تا صدای جیغ کشیده شدن چرخ روی زمین رو شنیدند کمی شلتر کنند تا این صدا کم بشه ولی وقتی صدا 0 شد باز بیشتر ترمز بگیرن تا کمی صدا شنیده بشه؟؟؟
چون حداکثر سرعت رو داشته باشین و بدترین ترمز بعد از 80 متر متوقف میشین نه؟؟؟
کلش مگه بیشتر از 5 ثانیه هست؟؟؟
SaSaMc2
10th September 2012, 02:16 AM
سلام...[golrooz]
آقا من اعتراف ميكنم راندگي بلد نيستم...[negaran]
با بدبختي فرمون رو پاس كردم و گواهي نامه گرفتم...
تا موقع خاستگاري كه ميپرسن خونه داري ماشين داري كار داري؟
بلند بگم گواهي نامه دارم...[khanderiz]
در واقع ترس از تصادف با عابر نميذاره ياد بگيرم...
ولي در مورد سوال:
استفاده از يك راننده واقعي و قانون مند كنار خودم، ايمن ترين راه هست واسه من...[labkhand]
mamadshumakher
10th September 2012, 02:24 AM
البته من عملی امتحان نکردم ولی دنده کم کردن سریع(آزاد مردن کلاج همزمان با ترمز گیری )مشکل فنی ایجاد نمیکنه؟؟؟
و برای خودروهایی که ای بی اس ندارند
شل کردن ترمز بهتر نیست؟
منظورم اینه که ترمز رو تا جایی فشار بدن که صدای جیغ بلند نشه و تا صدای جیغ کشیده شدن چرخ روی زمین رو شنیدند کمی شلتر کنند تا این صدا کم بشه ولی وقتی صدا 0 شد باز بیشتر ترمز بگیرن تا کمی صدا شنیده بشه؟؟؟
چون حداکثر سرعت رو داشته باشین و بدترین ترمز بعد از 80 متر متوقف میشین نه؟؟؟
کلش مگه بیشتر از 5 ثانیه هست؟؟؟
خیلی عالی میشه اگه همینطور بحث کنیم و ایراد هامون رو اینجا برطرف کنیم
درمورد معکوس کشیدن هنگام ترمز:
فرض کنید با دنده 3 . با سرعت 80کیلومتر در ساعت دارید رانندگی میکنید ولی ناگهان 50 متر جلوتر از شما یک موتوری با خودروی جلویی شما تصادف میکنه و شما اینجا مجبورید سریعا بایستید
محکم پدال ترمز رو فشار میدید اما یه احساسی بهتون میگه اینجوری پیش بره شما هم به جمع اونا میپیوندید اینجا نیاز دارید از خاصیت ترمزی گیربکس استفاده کنید
اون خاصیت چیه؟دوست داره دور موتور رو کم کنه و هر چی دور موتور بالاتر باشه این خاصیت قویتر خودشو نشون میده.بهترین کار بالابردن دور موتور چیه؟کم کردن دنده.پس سریعا یک دنده کم میکنید و کلاچ رو رها میکنید تا علاوه بر ترمز موتور هم به توقف شما کمک کنه.
در مورد صدمه و ایراد فنی:خیر.ایرادی نداری .البته به موتور فشار میاد اما این کار مگه چندبار پیش میاد؟
یه جای خلوت امتحان کنید دستتون میاد.من همیشه ازین شیوه برای کاهش سرعت قبل از سرعتگیرها استفاده میکنم البته نه به اینصورت که سریعا پامو از رو کلاچ بردارم بلکه نیمکلاچ میکنم و کمی گاز میدم تا به موتور فشار نیاد.
mamadshumakher
10th September 2012, 02:29 AM
و برای خودروهایی که ای بی اس ندارند
شل کردن ترمز بهتر نیست؟
منظورم اینه که ترمز رو تا جایی فشار بدن که صدای جیغ بلند نشه و تا صدای جیغ کشیده شدن چرخ روی زمین رو شنیدند کمی شلتر کنند تا این صدا کم بشه ولی وقتی صدا 0 شد باز بیشتر ترمز بگیرن تا کمی صدا شنیده بشه؟؟؟
این کار درسته اما نه در شرایط بحرانی که مثلا اتومبیل جلویی فرضا یک مینیبوس ناگهانی میاد تو لاین شما.
اینجا اگه ماشین پراید باشه با کوچکترین ترمزی جیغ لاستیک در میاد.تو این صحنه مگه چقد فرصت داری که ترمز شدید نگیری ؟
پس همون اول 2بار محکم پدال رو فشار بده(البته اگه پراید هست به ترمز کار نداشته باشید چون وقتی ترمز میگیرید سریعا لاستیک ها لیز میخورن و حس میکنی سرعت ماشین بیشتر شده [nishkhand] ) دنبال راه فرار باشید و سریعا معکوس بکشید
mamadshumakher
10th September 2012, 02:37 AM
سلام...[golrooz]
آقا من اعتراف ميكنم راندگي بلد نيستم...[negaran]
با بدبختي فرمون رو پاس كردم و گواهي نامه گرفتم...
تا موقع خاستگاري كه ميپرسن خونه داري ماشين داري كار داري؟
بلند بگم گواهي نامه دارم...[khanderiz]
در واقع ترس از تصادف با عابر نميذاره ياد بگيرم...
ولي در مورد سوال:
استفاده از يك راننده واقعي و قانون مند كنار خودم، ايمن ترين راه هست واسه من...[labkhand]
سلام داداش.خوشحالم به جمع ما اومدی.
وضعیت کشور جوری شده که برای حفظ عروس خانم باید بگی گواهی نامه رانندگی حرفه ای دارم تا بهت دختر بدن [nishkhand]
اما داداش عابر که ترس نداره.با رعایت و حفظ همین اصولی که اینجا بحث میکنیم و تمرینش کلی قابلیت هات میره بالا.
همیشه که یکی پیشت نیست.تازه اگه باشه کاری نمیتونه بکنه تو چند صدم ثانیه وقت داری تصمیم بگیری.
خب یک سوال ازت میپرسم.با یه ماشین دیفرانسیل جلو داری میری تو پیچ.یهو میبینی پیچش عجب پیچیه میخوای فرمونو بیشتر بچرخونی میترسی چپ کنی.گاهی اوقات پیش میاد خودرو چرخ های جلوش سر میخوره.یعنی تو فرمونو مثلا پیچوندی به چپ اما خودرو داره مستقیم میره یعنی چرخ های جلو سر خورده.
در این موقعیت چکار میکنی؟
SaSaMc2
10th September 2012, 02:56 AM
سلام داداش.خوشحالم به جمع ما اومدی.
وضعیت کشور جوری شده که برای حفظ عروس خانم باید بگی گواهی نامه رانندگی حرفه ای دارم تا بهت دختر بدن [nishkhand]
اما داداش عابر که ترس نداره.با رعایت و حفظ همین اصولی که اینجا بحث میکنیم و تمرینش کلی قابلیت هات میره بالا.
همیشه که یکی پیشت نیست.تازه اگه باشه کاری نمیتونه بکنه تو چند صدم ثانیه وقت داری تصمیم بگیری.
خب یک سوال ازت میپرسم.با یه ماشین دیفرانسیل جلو داری میری تو پیچ.یهو میبینی پیچش عجب پیچیه میخوای فرمونو بیشتر بچرخونی میترسی چپ کنی.گاهی اوقات پیش میاد خودرو چرخ های جلوش سر میخوره.یعنی تو فرمونو مثلا پیچوندی به چپ اما خودرو داره مستقیم میره یعنی چرخ های جلو سر خورده.
در این موقعیت چکار میکنی؟[/INDENT]
ممنون عزيزم...[golrooz]
من مراقبم...
عابرا مراقب نيستن...
سخت ترين كار در رانندگي هم همين دقت كردن به همه جاست...
آينه ها كه كلا بيچاره كننده هستن...
هر وقتم كه ميخواي بوق بزني برف پاك كن روشن ميشه راهنما ميخوره و آخرشم بوق نميزنه...
در مورد سوال:
اول ميگم يا حضرت عباس...
بعد اگر گارد ريل بود يا كوه كنارم...
سعي ميكنم بزنم بهش تا وايسه و به عابر نخورم...
اگرم نبود فرمون رو اونوي ( برعكس ) ميپيچونم مثل نيد فور اسپيد...
نگو ترمز رو ول كنم كه اين كاره مغزم نيست از ترس و بيچارگي پام خودش داره فشار ميده پدال و...
هرچند اين كارايي كه شما ميگين بايد انقد تمرين بشه تا مثل غريزه بره تو وجودت...
وگرنه تا بياي فكر كني حوريا دورت رو گرفتن...
دارن ميبرنت جهندم...[negaran]
Outta_Breathe1020
10th September 2012, 03:05 AM
حیلی نکات جالبی گفته شد...
نکاتی که در مورد ترمز و دنده معکوس گفتین خیلی جالب بود( تا حدودی میدونستم اما خیلی دقیق بود)
من یه ماه نشده که امتحان افسر رو قبول شدم! یعنی هنوز گواهینامه ام نیومده[nishkhand]
ولی خب چون رانندگی رو خیلی دوست دارم، زیاد میرم...
به نظر من یه مشکل بزرگ که کلا رانندگی رو خیلی سختتر از چیزی که باید باشه کرده، اینه که تو ایران خیلی از قوانین اصلا رعایت نمیشه! چراغ قرمز رو رد میکنن چه برسه به قانونی مثه حق تقدم!(که البته این تو مشهدی که من باشم بیشتره)
الان یکی از فامیلا که یه جورایی گواهینامه خارج از کشور گرفت و اونجا رونده بود 5-6 سالی، اومده الان ایران جرات نمیکنه بره بیرون خیلی وقتا با ماشین!
ashkan
10th September 2012, 05:54 AM
من چهار ساله که توی شهر رانندگی میکنم و میشه گفت توی این چهار سال تجربه خاصی از رانندگی ندارم ، برای باتجربه شدن حد اقل باید 15 سال راننده بود
ولی به نظرم المان های یک رانندگی خوب هم به ماشین بستگی داره و هم به محیط ، و انصافا iq یه آدم میتونه توی درست رانندگی کردن موثر باشه ، بعضیا کلا راننده نیستن و راننده هم نخواهند شد ...
اما من کیفیت رانندگی رو توی تنظیم دور موتور میدونم ، نحوه گاز خوردن و تعویض دنده میتونه موثرترین عامل توی کاهش استرس رانندگی باشه و همین عامل خیلی به هماهنگی سیستم ترمز و فرمان کمک میکنه ، شاید علت اصلیش روانی باشه اما تجربه هم نشون داده کسایی که زیاد به ماشین گاز الکی میدن بیشتر از همه تصادف میکنن حتی اگه سرعتشون هم پایین باشه
قبل از رانندگی به اعصاب خودتون مسلط باشید و مثل بچه ها ماشین یه گاز و ترمز فرض نکنید ! قول میدم هر چقدر هم خیابون رو رالی فرض کنید و ... مشکلی براتون پیش نمیاد
mamadshumakher
10th September 2012, 08:36 AM
اول ميگم يا حضرت عباس...
بعد اگر گارد ريل بود يا كوه كنارم...
سعي ميكنم بزنم بهش تا وايسه و به عابر نخورم...
اگرم نبود فرمون رو اونوي ( برعكس ) ميپيچونم مثل نيد فور اسپيد...
نگو ترمز رو ول كنم كه اين كاره مغزم نيست از ترس و بيچارگي پام خودش داره فشار ميده پدال و...
هرچند اين كارايي كه شما ميگين بايد انقد تمرين بشه تا مثل غريزه بره تو وجودت...
وگرنه تا بياي فكر كني حوريا دورت رو گرفتن...
دارن ميبرنت جهندم...[negaran]
یا حضرت عباس که خب اولش درست بود اما بقیش:اخه دادا این پیچی که مثال زدم عابر اینجا کجا پیدا میشه؟[nishkhand] منظورم جاده های کوهستانی هست که گاهی راننده ها قدرت تطبیق سرعت با پیچ رو ندارن
اما جواب:اگر خودرو از چرخهای جلو سر خورد و اگر شما فرمون رو قبلش چرخونده بودید سریعا فرمون رو صاف کنید و ترمز رو نگه دارید تا به کناری ترین جای ممکن نزدیک بشید(مثل پرتگاه,گاردریل,کوه)اما اینجا کافیه یک لحظه ترمز رو رها کنید و کمی فرمون بدید چون سرعت خودرو کمی کاهش یافته . کمی توانایی پیچیدنش بیشتر شده و دوباره ترمز بگیرید تا کنترل خودرو دستتون بیاد گاهی ممکنه تا 3بار مجبور شید این کار رو انجام بدید.عین این میمونه که پیچ رو به صورت 6ضلعی رد کنید.
البته این کار فوق العاده سخت هست.حتی تمرینش.
mamadshumakher
10th September 2012, 08:44 AM
حیلی نکات جالبی گفته شد...
نکاتی که در مورد ترمز و دنده معکوس گفتین خیلی جالب بود( تا حدودی میدونستم اما خیلی دقیق بود)
من یه ماه نشده که امتحان افسر رو قبول شدم! یعنی هنوز گواهینامه ام نیومده[nishkhand]
ولی خب چون رانندگی رو خیلی دوست دارم، زیاد میرم...
به نظر من یه مشکل بزرگ که کلا رانندگی رو خیلی سختتر از چیزی که باید باشه کرده، اینه که تو ایران خیلی از قوانین اصلا رعایت نمیشه! چراغ قرمز رو رد میکنن چه برسه به قانونی مثه حق تقدم!(که البته این تو مشهدی که من باشم بیشتره)
الان یکی از فامیلا که یه جورایی گواهینامه خارج از کشور گرفت و اونجا رونده بود 5-6 سالی، اومده الان ایران جرات نمیکنه بره بیرون خیلی وقتا با ماشین!
مشهد که قربونش برم فقط کافیه چراغ سبز شه از پیر و جوون همه با هم گاااااااااااااااز میدن [nishkhand]
درباره ی قوانین درسته کسی رعایت نمیکنه.اما اصولی که ما میخوایم اینجا ادامه بدیم تو هیچ کتاب قانونی نوشته نشده.
مثلا ننوشته اگر در حین سبقت خطری پیش بیاد و فرصتی برای ترمز و به عقب برگشتن نداشته باشیم چکار کنیم:
کسی راهکاری داره؟
فرض کنید از یک تریلی سبقت دارید میگیرید دیگه تو اخرین مراحل سبقت میبینید یه سنگ وسط خیابون روبه روی شماست.باید هرچه سریعتر از تریلی رد بشید و برید تو لاین سمت راست تا به سنگ برخورد نکنید.
یادتون باشه وقتی تو سبقت هستید دارید گاز میدید و قاعدتا دور موتور در حدی پایین نیست که بتونید معکوس بکشید.
منتظر پاسختون هستم
mamadshumakher
10th September 2012, 09:23 AM
ممنون از اقا اشکان که نکته خوبی رو اشاره کردن.تنظیم دور موتور.
این امر باید به چه صورت باشه؟
در دور موتورهای خیلی پایین دنده عوض نکنید این کار غیر از اینکه به خودرو فشار وارد میکنه در لحظه هایی که نیاز به عکس العمل ناگهانی دارید بسیار خطرناک هست.چون خودرو شتاب نمیگیره.
توضیح:انجین هر خودرویی در یک دور موتور خاص بیشترین گشتاور و نیرو رو به چرخها وارد میکند.به طور مثال خودروی پژو 405 در دور موتور 3500rpm میتونه بیشترین قدرت رو انتقال بده حالا اگه دور موتور رانندگی شما کمتر از این مقدار باشه و نیاز به شتاب ناگهانی برای دفع حادثه داشته باشید خودرو شتاب نداره بسیار اهسته سرعتش بالا میره تا به دور موتور 3500 برسه اونوقت اوضاعش بهتر میشه.
البته حرکت با دور موتور پایین برای صرفه جویی در مصرف سوخت بسیار تاثیر گذاره اما به شرطی که توانایی و سرعت عمل رو در معکوس کشیدن رو افزایش بدید چون گاهی واقعا نیاز میشه از صحنه فرار کنید.
نکته:اکثر خودروهای ایران دور بالا هستن.یعنی بیشترین قدرت رو تو دورهای بالای 4000 میدن بهترینش 405 هست که یه خودروی واقعا شهری هست.از 3000 تا 4500 بیشترین قدرت رو ارائه میده.این یعنی نیاز به معکوس کشیدن با این خودرو خیلی کمتر از خودروهایی مثل 206,ال90,و ... هست
ماه آفرید
10th September 2012, 09:31 AM
سلام
بله راننده ام با سرعت زیاد.
رانندگی خوب به ماشین هم بستگی دارد اینکه فرمانش تیز باشد و خوب شتاب بگیرد و از همه مهمتر اینکه ترمز خوبی داشته باشد.
ولی یک سوال دارم که ممنون می شوم راهنایی ام کنید.
چه زمان باید دنده ماشین را زیاد کرد؟آخه من شنیدم که باید ماشین صدای گازش بلند شود بعد دنده دهی.یکبار هم گفتند که باید ماشین را به یک دور موتور عادت دهی مثلا تا 60 بادنده 3 و تا 110 با دنده 4و بعد اگر اجازه صادر شد دنده 5--یکی هم می گفت که قبل از اینکه صدای موتور بلند شود به صورت عامیانه یعنی گازخور ماشین کم باشد.کدام درست است؟؟؟
narma
10th September 2012, 09:45 AM
سلام
بله راننده ام با سرعت زیاد.
رانندگی خوب به ماشین هم بستگی دارد اینکه فرمانش تیز باشد و خوب شتاب بگیرد و از همه مهمتر اینکه ترمز خوبی داشته باشد.
ولی یک سوال دارم که ممنون می شوم راهنایی ام کنید.
چه زمان باید دنده ماشین را زیاد کرد؟آخه من شنیدم که باید ماشین صدای گازش بلند شود بعد دنده دهی.یکبار هم گفتند که باید ماشین را به یک دور موتور عادت دهی مثلا تا 60 بادنده 3 و تا 110 با دنده 4و بعد اگر اجازه صادر شد دنده 5--یکی هم می گفت که قبل از اینکه صدای موتور بلند شود به صورت عامیانه یعنی گازخور ماشین کم باشد.کدام درست است؟؟؟
منم تازه گواهی نامه گرفتم دوست خوبم.....من میزارم صدای ماشین عوض بشه بعد دنده رو عوض میکنم......البته زیاد دستم نیومده.....
mamadshumakher
10th September 2012, 09:49 AM
ممنون.سوال خوبی بود.البته دقیقا تو پست قبلی بهش اشاره کردم.
اما به طور عموم تر بخوام توضیح بدم: بهتره چندوقت صدای ضبط رو خاموش کنید و شیشه هارو بدید بالا و این مورد رو تمرین کنید.ببینید همه چی به حس شما از رانندگی بر میگرده.
هیچ وقت نمیشه طبق یک عادت و الگوی خاص دنده عوض کرد.شما وقتی نیاز دارید که با حداکثر شتاب راه بیوفتید خب میتونید تا 5500rpm هم گاز بدید بعد برید دنده بعدی.
وقتی هم که هیچ عجله ای ندارید میتونید در 3000rpm دنده عوض کنید.باید ماشینتون رو بشناسید.یعنی توی دوری دنده عوض کنید که بعد از سبک کردن دنده هم خودرو توانایی شتاب گرفتن داشته باشه.
گوش کردن به صدای موتور همیشه امکان پذیر نیست.اما به طور عمومی بین 3000 تا 4500 میتونه نرمال باشه.
narma
10th September 2012, 10:00 AM
آنچه در آموزشگاههای رانندگی به شما یاد نمی دهند (http://zahra-hb.com/1389/08/what-driving-schools-do-not-teach-you/) ۱- اکثر ماشینهای موجود در خیابانها چراغ ترمزشان کار نمی کند و شما باید خوش شانس باشید در ترافیک پشت ماشینی قرار بگیرید که چراغ ترمزش روشن میشه، بنابراین باید از روی سرعت چشمی و چرخها وایستادن ماشین جلویی رو حدس بزنید، مراقب باشید که در هرصورت وقتی از پشت میزنید شما مقصرید.
۲- نیز سایر چراغهای موجود در ماشین به مثابه دکوراسیون هست. اصلا شما وقتی از چراغ راهنما برای راه گرفتن استفاده می کنی، خیلیا فوری متوجه میشن و به شما راه نمیدن.
۳- برای مردم ایران وقت بسیـــــار مهمه و اونها حتی فرصت چند ثانیه ترمز کردن رو ندارند و به محض اینکه جلوشون شلوغ میشه، بدون توجه به حجم ترافیک و یا سرعت ماشینهای لاینهای بغلی، جلوی اونها خواهند پیچید.
۴- همانند شماره یک اکثر ماشینهای موجود در خیابانها فقط یک چراغشان روشنه بنابراین در شب از دور فکر نکنید طرف موتوری هست و میتونید ازش رد بشید!
۵- گفتم موتوری؟ اساسا شما باید بدانید که موتورسوارها آزادترین انسانهای موجود در خیابانها هستند و اصولا خیابان جولانگه اونهاست. اونها مختار و مجاز به انجام هرنوع خلافی در خیابان هستن و چون ۹۰درصدشون گواهینامه ندارن (یا اگه هم داشته باشند خیالی نیست) به محض اینکه به شما بزنند، براحتی در خواهند رفت. چون ترافیک برای اونها معنی نداره، اگه هم معنی داشته باشه فوقش به یکی دیگه میزنن و بازم در میرن، شما با یک وسیله نقلیه چند برابر هیکلی که نمیتونید دنبال اونا برید، بنابراین شما باید بپائید
۶- بازم در مورد موتوریها مراقب بارهاشون باشید. مثلا فرض کنید، آقای موتوری یه کیسه گنده آهن آلات گذاشته روی ترک موتورش، احتمال اینکه بارهاش بیفته بسیار بالاست بنابراین همیشه از این موتوریها فاصله بگیرید.
۷- اصولا سر تقاطعها و مخصوصا از فرعی به اصلی کسی ترمز نمی کنه. همینطور نزدیک خط عابر پیاده. بنابراین اگه رسیدین سر فرعی ها، شمایی که در خیابان اصلی هستی باید سرعتت رو کم کنی و به اونها حق تقدم؟ (یکی از بی معنی ترین حقها در رانندگی در ایران) بدی، حتی در اتوبانها وقتی شما داری با سرعت ۹۰ کیلومتر از شانه راست جاده میری، انتظار نداشته باش، ماشینی که پارک کرده با سرعت ۲۰ کیلومتر نپیچه جلوی شما، به هرحال احتیاط کنید.
۸- در ورودی اتوبانها و به طور کلی از فرعی به اصلی بشدت مراقب باشید، چون بسیاری از این مردم وقتشون طلاست و میخوان سریعتر برسن، بنابراین اینطوریه که عمود بر خیابان، از فرعی به طرف لاین سبقت میرن حالا شده با سرعت مثلا ۴۰ کیلیومتر جلوی شمایی که داری ۱۱۰ میری رد بشن.
۹- بالعکس هم همینطور. وقتی کسی میخواد از خیابان اصلی خارج بشه و به طرف فرعی بره، احتمال اینکه یادش رفته باشه باید بپیچه و از قبل بره لاین راست جاده و همونجا برای خودش ترمز کنه و با خیال راحت عمود بر خیابان به طرف فرعی بره، بسیار بالاست.
۱۰- اینکه در اتوبان کسی فرعی رو رد کنه و دنده عقب بیاد اصلا و ابدا چیز عجیبی نیست بنابراین اگر در شانه راست جاده هستید و به خروجی رسیدین حواستون به چراغهای سفید باشه.
۱۱- اساسا شما باید تند برید، و هیچ معنایی نداره حتی در جائیکه محدودیت سرعت هست، با ۶۰ کیلومتر برید چون عقبی ها همیشه عجله دارند، میفرمائید راه باز نیست خوب شما حتما یا میترسید یا تازه کارید، چون باید لایی بکشید و راه باز کنید (این نظر ماشینهای عقبی است)
۱۲- در هر صورت شما باید مراقب باشید کسی به شما نزنه. چون احتمال اینکه بزنه و در بره بیش از ۹۰ درصده مخصوصا اگه خانم باشید طرف یه چند تا متلک هم بارتون میکنه.
۱۳- لاین های ممتد و به طور کلی خطکشی در خیابان برای زیبایی و دکوراسیون خیابانهاست و کسی به اینها محل نمیذاره، حالا اگه بوقی، چراغی زدید و طرف نپیچید جلوی شما باید خدا رو شاکر باشید وگرنه حین رانندگی علاوه بر توجه به ماشین جلویی باید حواستون به لاینهای کناری ۲ طرف باشه. برای حفظ اعصاب بهتره بی خیال فاصله ایمنی بشید و فاصله رو با ماشین جلویی کم کنید چون در غیر اینصورت بقیه به محض پیدا کردن نیم وجب راه، جلوی شما خواهند پیچید.
۱۴- باید به خاطر داشته باشید که رانندگی در ایران بیشتر از اونکه به مهارت نیاز داشته باشه، به اعصابی پولادین نیاز داره، شما گاهی اوقات می بینی که یه بچه ۱۶ ساله پشت یه ماشین مدل خدا نشسته و به طرز غریبی احساس میکنه باید با شما کورس بذاره اونم در یک منطقه مسکونی و پر تردد! بنابراین به جای تمرین رانندگی بهتره سعی کنید، تمرینهای آرامش اعصاب و روان انجام بدید که خیلی بیشتر به دردتون میخوره.
mamadshumakher
10th September 2012, 10:08 AM
جالبه که بیشتر خانما از تاپیک استقبال کردن [labkhand] اصولا اقایون فکر میکنند بهترینن.
کسی جواب این سوال رو نداد
فرض کنید از یک تریلی سبقت دارید میگیرید دیگه تو اخرین مراحل سبقت میبینید یه سنگ وسط خیابون روبه روی شماست.باید هرچه سریعتر از تریلی رد بشید و برید تو لاین سمت راست تا به سنگ برخورد نکنید.
یادتون باشه وقتی تو سبقت هستید دارید گاز میدید و قاعدتا دور موتور در حدی پایین نیست که بتونید معکوس بکشید.
منتظر پاسختون هستم
narma
10th September 2012, 10:22 AM
من دارم مجسمش میکنم تو ذهنم ولی نمیدونم
واااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااای تصادف کردم[nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand][nishkhand]
Rez@ee
10th September 2012, 10:27 AM
منکه اصلا تصورش رو هم نمی کنم.[nadidan]
چند سال میشه گواهی نامه گرفتم ولی یکی دو بار بیشتر ننشستم.هنوز باور نکردم این وسیله در مهار منه.
چون هنوز مهارت کافی ندارم و از نظر روانی امادگی پیدا نکردم.
سبقت از کامیون رو دیگه بیخیال شین .امشب کابوسش رو می بینم[bamazegi]
م.محسن
10th September 2012, 11:42 AM
اگه جاده دو طرفه باشه و لاین مخالف جاده شونه خاکی مناسبی داشته باشه میشه از اون شونه خاکی استفاده کرد! و اگه مثل آزادراه یا اتوبان با گارد جدا کننده وسط جاده باشه کار خیلی سخت میشه اونوقت باید تیک آف کشید!!!
ولی سوا از شوخی موقع سبقت از وسایل سنگین هم باید راننده های این ماشین ها همکاری کنند و هم راننده سبقت گیرنده با یه محاسبه کوچولوی زمانی اقدام به سبقت گرفتن کنه
وحید 0319
10th September 2012, 12:22 PM
سلام ....رانندگی جز بهترین کارایی که دوست دارم .....مسیر های زیادی رو رانندگی کردم ....و دست فرمونم هم به قول یکی از دوستام میگه مایکل شوماخرو گذاشتی تو چیبت...البته خیلی پای بند قانونم ....گاهی سرعتم هم زیاده ....خیلی....ولی در کل دوست دارم لذت ببرم ....از رانندگی
mamadshumakher
10th September 2012, 12:41 PM
اگه جاده دو طرفه باشه و لاین مخالف جاده شونه خاکی مناسبی داشته باشه میشه از اون شونه خاکی استفاده کرد! و اگه مثل آزادراه یا اتوبان با گارد جدا کننده وسط جاده باشه کار خیلی سخت میشه اونوقت باید تیک آف کشید!!!
ولی سوا از شوخی موقع سبقت از وسایل سنگین هم باید راننده های این ماشین ها همکاری کنند و هم راننده سبقت گیرنده با یه محاسبه کوچولوی زمانی اقدام به سبقت گرفتن کنه
ممنون از دوست عزیزم که روی این قضیه فکر کردن.قبل از دادن راهکار باید بگم هر لحظه یکی ازیم شرایط خدایی نکرده براتون پیش بیاد.پس بهش فکر کنین.پای جونتون در میون هست.
اما همونطور که جناب مازرون عرض کردن اگه شونه خاکی داشته باشه میشه استفاده کرد اما این نکته یادتون باشه گاهی ورود به شونه خاکی با سرعت زیاد باعث ترکیدن لاستیک میشه.
اما وقتی کنارمون گارد ریل باشه [negaran]
اول:سعی کنید به کامیون نزدیک بشید
دوم:قاعدتا در اون لحظه پاهاتون رو تا انتها روی گاز فشار دادید اما خب شتاب ماشین ازین بیشتر نیست دیگه.معکوس هم که نمیتونید بکشید.با تکنیکی که بهتون میگم شانس زنده موندنتون رو بیشتر کنید:
همینطور که پدال گاز رو تا انتها فشار دادید کمی کلاج رو پایین ببرید تا دور موتور کمی واسه خودش بالا بره بعد سریع کلاچ رو رها کنید اینطوری یه افزایش ناگهانی بین 500 تا 1000دور به خودرو وارد میشه و کمی خودشو به جلو پرت میکنه.ازین تکنیک تو درگ زیاد استفاده میشه.یک بار امتحان کنید یادگرفتنش راحته.خیلی جاها بدرد میخوره.
عین این میمونه که تو اون لحظه های اخر یه فرشته ی الهی بیاد و ماشینو کمی به جلو هل بده و بعد هم باید سریع بیاد لاین راست.
mamadshumakher
10th September 2012, 12:45 PM
سلام ....رانندگی جز بهترین کارایی که دوست دارم .....مسیر های زیادی رو رانندگی کردم ....و دست فرمونم هم به قول یکی از دوستام میگه مایکل شوماخرو گذاشتی تو چیبت...البته خیلی پای بند قانونم ....گاهی سرعتم هم زیاده ....خیلی....ولی در کل دوست دارم لذت ببرم ....از رانندگی
خیلی خوبه وحید.
پس لطفا سعی اگه نکات اموزشی یا تجربه هایی که داریو به صورتی که جنبه اموزشی داشته باشه بیان کن اینجا من مطمئنم خوندن یک بار این مطالب میتونه به افزایش کیفین رانندگی خیلیا اضافه کنه.
این موارد تو هیچ کتابی نوشته نشده و متاسفانه همین موارد هستن که نداشتن شناختشون خسارات مالی و جانی در پی دارن.[golrooz]
وحید 0319
10th September 2012, 12:53 PM
در رانندگی نقاط کوری هست که شاید همه ندونن .....در کنار کسی که رانندگی میکنه یک مثلثی به عنوان مثلث کور هست که با آینه بغل وداخل هم دیده نمیشه....یه سری تصادفات بخاطر اینه که فردی که میخواد سبقت بگیره ...این موضوع مهم رو نادیده میگیره ودر حین سبقت اگه ماشینی ازسمت اون در حال سبقت باشه ...با بوق ممتد اون ماشین مواجه میشه.....وشایدم تصادف بدی کنه.....پس این مثلثو بشناسین ..
امتحان کنین....از آینه بغل تا مثلثی پشت ماشین
SaSaMc2
10th September 2012, 12:53 PM
فرض کنید از یک تریلی سبقت دارید میگیرید دیگه تو اخرین مراحل سبقت میبینید یه سنگ وسط خیابون روبه روی شماست.باید هرچه سریعتر از تریلی رد بشید و برید تو لاین سمت راست تا به سنگ برخورد نکنید.
یادتون باشه وقتی تو سبقت هستید دارید گاز میدید و قاعدتا دور موتور در حدی پایین نیست که بتونید معکوس بکشید.
منتظر پاسختون هستم
به دنبال هر سنگي كودكي نميدود؟
----------------------------------------------
.............[lllllllllllllllllllllllll][]
---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
.................[llllllll]}...........@
----------------------------------------------
چرا هرچي سنگه به پاي لنگه...!
به نظر من ترديد خودش باعث ميشه زمان رو از دست بديم...
اگه ماشين شتاب زير 8 داشت كه پاي چپ هم ميزارم روي پدال گاز...
اگه بالاي 9 داشت چهار دست و پا ميچسبم به ترمز...
اگرم بين 8 - 9 داشت...
اول آب دهنم رو قورت ميدم...
يه نيگاه ميكنم به كمربند ايمني...
يه نيگاه به ايربك...
صندلي رو ميدم تا آخر عقب...
تو دلم ميگم كاشكي تكچرخ بلد بدم...
راستي بعد من كي قسط هاي ماشين رو ميده؟
ظاهرا ديگه خيلي به سنگ نزديك شدم...
ميتونم صداي بودنت رو حس كنم...
گفته بودم ميميرم برات...
mamadshumakher
10th September 2012, 01:21 PM
به نظر من ترديد خودش باعث ميشه زمان رو از دست بديم...
بله.یقینا.پس تا میتونید برای حالت های مختلف اماده باشید که با تردید زمان از دست ندید.انتخاب بهترین تصمیم در اون لحظات واقعا سخته.
اگه بالاي 9 داشت چهار دست و پا ميچسبم به ترمز...
خطر همینجاست.فرض کن از جلوی تریلی تا اخر تریلی چند متر راه هست؟و با چه سرعتی داری به سنگ نزدیک میشی؟به نظرت با ترمز میتونی خودت به پشت تریلی برسونی و بری سمت راست؟تازه اگه جاتو یه ماشین دیگه پر نکرده باشه.
تنها راه و شانس استفاده از اون تکنیک هست.
نکته خیلی خوبی که وحید اشاره کرد تو ترافیک ها و اتوبان های تهران فوق العاده حادثه ساز بوده.
همیشه به محض اینکه تصمیم به جا به جایی گرفتید جا به جا نشید.شاید تو اینه چیزی نبینید اما یه خودرو بغل شما باشه.راهکار جاهایی که شلوغه و شک دارید که یکی داره ازتون سبقت میگیره یا نه بهتره سریع سرتونو کمی بچرخونین و به سمت چپ یه نگاهی بندازید.یا اینکه سرتونو جلو ببرید و به فرمون نزدیک کنید حالا تو اینه رو نگاه کنید.باورتون نمیشه.یه خودرو بغلتون بود.اگه با عجله جا به جا میشدید چی؟
Rez@ee
10th September 2012, 01:25 PM
به دنبال هر سنگي كودكي نميدود؟
----------------------------------------------
.............[lllllllllllllllllllllllll][]
---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
.................[llllllll]}...........@
----------------------------------------------
چرا هرچي سنگه به پاي لنگه...!
به نظر من ترديد خودش باعث ميشه زمان رو از دست بديم...
اگه ماشين شتاب زير 8 داشت كه پاي چپ هم ميزارم روي پدال گاز...
اگه بالاي 9 داشت چهار دست و پا ميچسبم به ترمز...
اگرم بين 8 - 9 داشت...
اول آب دهنم رو قورت ميدم...
يه نيگاه ميكنم به كمربند ايمني...
يه نيگاه به ايربك...
صندلي رو ميدم تا آخر عقب...
تو دلم ميگم كاشكي تكچرخ بلد بدم...
راستي بعد من كي قسط هاي ماشين رو ميده؟
ظاهرا ديگه خيلي به سنگ نزديك شدم...
ميتونم صداي بودنت رو حس كنم...
گفته بودم ميميرم برات...
[khande][tashvigh]
mehrab123
10th September 2012, 01:36 PM
من ترجیح میدم با اتو بس برم و جریمه نشم
وحید 0319
10th September 2012, 01:37 PM
یه چیز دیگه....یه فاصله چند متری با جلویی داشته باشین ...که روبرو رو کنترل کنین .....در حین سبقت گرفتن مخصوصا جاده هایی که فقط 2بانده زیاد به ماشین جلویی نچسبین....اینطوری اگه بچسبین ...باید یهو فرمونو بیارین سمت چپ...این باعث میشه...اگه ماشینی از روبرو بیاد نتونین ببینین....وراهنمایی دیگه ....در جاده ای که ماشین ها به خاطر یک وسیله نقلیه ای که آرام حرکت میکنه وترافیکی پشتش درست شده ...احتیاط کنید ازسبقت در این جور موارد پرهیز کنید...یا احتیاط کنید....بازم هستا.....باید فکر کنم[tafakor]
نارون1
10th September 2012, 01:51 PM
مرسی از دوستان و نظرات
من که رانندگی بلد نیستم.....[nadidan]
معتقدم وقتی گواهینامه گرفتی باید پشت ماشینم بشینی ، فقط صرفا گواهینامه گرفتن نیست ....
خیلیا هستن اووووووه چند ساله گواهینامه گرفتن ، اصلا پشت ماشین ننشستن و فقط برای یه سری مسائل رفتن گرفتن
البته این الان دیگه یکی از واجبات شده گوواهینامه بگیری و رانندگی بلد باشی.....
انشاالله از تجربیات شما استفاده میکنم و در جریان گوواهینامه گرفتن قرار میگیرم [cheshmak]
mamadshumakher
10th September 2012, 01:51 PM
عالیه.ممنونم وحیدجان.
اما یه نکته که متاسفانه تاحالا خیلی خطر ساز شده:
گاهی درست زمانی که میرید تو سبقت متوجه میشید یه خودرو با سرعت زیاد از پشت چراغ زنون داره به شما نزدیک میشه شمابرای دفع خطر احتمالی سریعتر سبقت میگیرید و سریعا به لاین سمت راست برمیگردید اما این کار بسیار خطرناک هست بخصوصو تو شبها که نور خودروی پشت سری و چراغ بالا دادنش باعث بهم ریختن تمرکز میشه
راهکار:اصلا عجله نکنید برای سمت راست رفتن.تا مطمئن شید که جلوی شما خودرویی نباشه که سرعتش پایین باشه.چون اگه باشه این شمایید که مجبورید به شدت ترمز بگیرید چون خودروی پشت سری الان کنار شماست.
گاهی پیش اومده که یه کامیون با 40kmh سرعت داره میره.فکرشو بکنید اگه با 110kmh بیاید سمت راست تا خودروی پشت سری رو اجازه بدید بره برای شما چی پیش میاد.پس با خیال راحت از خودرویی که اروم میره هم سبقت بگیرید بعد بیاید سمت راست.
کاوه
10th September 2012, 02:07 PM
برای جلوگیری از تصادف سعی کنید همیشه حواستون به جاده باشه و هر لحظه خودتون رو در خطر بدونید .
تو ایران باید حواست به ماشین های دیگه هم باشه .
از چند تصادفی که داشتم سه موردش رو فقط از پشت کوبوندن ! یعنی مردم همه کار میکنن جز رانندگی مثل خودم که پیامک هم میدم [nishkhand]
یه تجربمو بگم شاید بدردتون بخوره [cheshmak]
یه جاده دو بانده بود و شب و من پشت یک عدد پیکان در حرکت بودم ، یه دفعه با ترمز شدید پیکان مواجه شدم و رفتنش تو خاکی سمت راست و من موندمو یه پراید متوقف شده وسط جاده در فاصله 30 متری و سرعت 100 کیلومتری خودم !
اتفاق کمتر از یک ثانیه افتاد و حتی فرصت ترمز زدن رو نداشتم خوشبختانه چون پیامک نمیدادم و حواسم به جلو بود با یه حرکت سریع ماشین رو از سمت چپ پراید با کمترین خسارت( آیینه و در ها تعویض شدن [sootzadan] ) از سمت چپ پراید عبور دادم و شانه خاکی لاین مخالف متوقف شدم .
نتیجه اخلاقی :
به ماشین روبرو اعتماد نکنید و فاصله رو همیشه رعایت کنید
عکس العمل سریع داشته باشین
پیامک هم ندین [nishkhand]
همیشه سلامت باشید [golrooz]
نبوی
10th September 2012, 02:10 PM
من دو ساعت دیگه تست سر مربی دارم[esteress]
در مورد اون سنگه
وقتی آدم اینقد بد شانسه که تریلی و سبقت و اتوبان و تخته سنگ یه جا واسش اتفاق میفته...
مرگ حقه
یه مشکلی دارم دنده معکوس که میکشم ماشین پرت میشه جلو یا یه همچین چیزایی مشکل چیه؟
وقتی چراغ قرمزه گردش به راست آزاده در حالی که با گردش به راست خط عابر قطع میشه شاید یه عابر زیر بیاد.نه؟
بسیار امیدوارم که قبول شم پارک دوبلم بلدم!
با تشکر[khejalat]
mamadshumakher
10th September 2012, 02:13 PM
ممنون کاوه جان من غیر از پیامک جوراب هم میپوشم [nishkhand] (این یه خط رو نخونید بد اموزی داشت)
نکته خیلی مهمی بود.اتفاقا یکی از دوستانم هم به همین صورت براش اتفاق افتاد ولی اون کوبوند [khabalood]
همیشه با خودروی جلویی فاصله داشته باشید.فکر کنم وقتشه این اطلاعات رو جمع بندی کنیم و به ترتیب جلو بریم.
mamadshumakher
10th September 2012, 02:18 PM
در مورد دنده معکوس و اهمیتش و کارییو درست اجرا کردنش امروز حسابی بحث میکنیم.اما دوست من نگران این ممسائل نباش با تمرین حل میشه.
نبوی عزیز نگران نباش قبولی.
اما اول بگو چجوری معکوس میکشی در چه شرایطی؟
وقتی معکوس میکشی به طور ناگهانی پاتو از رو کلاچ بر ندار.نیم کلاچ کن با گاز بازی کن تا شرایط دستت بیاد.ماشین پرت میشه جلو منظورت چیه؟یه چیزی شبیه عطسه؟یا شتاب گرفتن؟
عملکردتو توضیح بده.
نبوی
10th September 2012, 02:39 PM
عطسه؟
نمدونم والا
خب با نیش ترمز سرعتو کم میکنم کلاجو میگیرم بیشتر وقتی از دو میام یک این طور میشه کلاجو میگیرم دندرو یک میکنم مجدد که گاز میدم ماشین یه ذره پرت میشه جلو پوشه ها و خودکار مربی میریزه کف ماشین از رو داشپورت. فکر کنم عطسه لفظ مناسبی باشه احتمالا همونه.
الان نمیدونم کلاجو زود ول میکنم دیر ول میکنم یا سرعتم مناسب معکوس کشیدن نیست. زیاذه؟ بیش از حد گاز میدم؟
در کل[negaran]
mamadshumakher
10th September 2012, 02:55 PM
خب همه ی این مدلارو امتحان کن تا دستت بیاد[nishkhand]
زیاد گاز میدی
اگه یهویی بعد از معکوس کشیدن تو با مربی پرت شدید تو شیشه بدون با سرعت کلاج رو ول کردی سرعتت هم بالا بود.اینو میخوای امروز امتحان کن.
طریقه درست معکوس کشیدن:معکوس کشیدن براز زمانیست که سرعت شما نسبت به حد سرعت دنده ای که درگیر هست کمه و اینجا باید یک دنده کم کنید تا خودرو بتونه انتقال گشتاور رو به درستی انجام بده.
زمانی که به جهت کاهش سرعت لازمه معکوس بکشید به دور موتور توجه باید داشت.
1:کلاچ
2:کم کردن دنده
3:نیم کلاچ کردن و کمی گاز دادن به جهت تطبیق دور موتور با سرعت خودرو
4:رها کردن کلاچ
کل این حرکات نباید بیشتر از ثانیه بشه(تا مرحله 3)
هرچه زمان تعویض دنده شما بیشتر بشه معکوس کشیدن سخت تر و ایجاد تکانهای ناگهانی سرنشینارو ازار خواهد داد.
و گاهی برای افزایش سرعت نیاز هست که معکوس بکشیم.که اگه خواستید دربارهی این کار هم بحث میکنیم.اما هدف من بیشتر یادگیری نکاتیست که امکان بوجود امدن حادثه رو کاهش بده یا در زمان حادثه بشه بهترین عملکرد رو نشان داد.
reyhane.R
10th September 2012, 02:58 PM
سلام استاد میشه یه سوال یه کوچولو بی ربط بپرسم؟!!!!![nadidan]
mamadshumakher
10th September 2012, 03:04 PM
اینجا کسی استادنیست.من همون اول گفتم.هر نکته ای که احساس میکنید دقت کردن بهش مهمه رو بیان کنید.
حالا شما بپرس هر کی بلد باشه کمک میکنه.
بفرما در خدمتیم.
reyhane.R
10th September 2012, 03:11 PM
چرا دیگه استادی!
یکی میتونه پارک دوبلو کامل برام توضیح بده؟!!!! یه جوری که من راحت بتونم پارک کنم![khejalat]
mamadshumakher
10th September 2012, 03:21 PM
چشم تو پیام خصوصی.اینجا سعی کنیم نکات مهم که به خاطر رعایت نکردنشون خیلی از هم وطنانمون جون خودشون و دیگر اعضارو به خطر انداختن بیان کنیم.
BaAaroOoN
10th September 2012, 11:27 PM
من میگم که این مطالبی رو که تا الان گفتین خیلی خوب و کاربردی بودن
ولی الان به نظر من بد نیست که یه جمع بندی ای بشه مطالب
تا یه نتیجه ی کلی از بحث بگیریم
SaSaMc2
11th September 2012, 04:31 AM
دهنت رو باز كن...
نفس عميق بكش . . .
اوه اوه...!
اون سرفه است...
عطسه مال زماني هست كه سوخت بدون انفجار و خام وارد اگزوز بشه...[cheshmak]
ـــــــــــــــــــــــ
چرا بعضي آدما توي ترافيكي كه نرمال 10 كيلومتر سرعت داره هي گاز ميدن ترمز ميكنن؟
يا اونايي كه توي كوچه پس كوچه 80 تا سرعت دارن؟
ولشون كن نفهمن ديگه...
سوال:
اگر توي باند چپ يه جاده اتوباني داريم ميريم كه وسطش گارد داره...
يه حيووني سرش رو مثل گاو بندازه پايين بياد برسه به گارد...
سمت راستمون هم ماشين هست...
لحظه رويت هم كه تاريكه و 15 متر فاصله داريم باهاش...
يهو گارد رو ميبيني وايميسته وسط خيابون...
در اين موقع بهتره چيكار كنيم؟
توي جاده ي ساري تا گرگان از اين حيووناي سياه و ولگرد و رفيق باز زياد هست...
برا من 10 باري اتفاق افتاده...
اكثرا هم حادثه ساز بوده...
mamadshumakher
11th September 2012, 09:18 AM
اگر توي باند چپ يه جاده اتوباني داريم ميريم كه وسطش گارد داره...
يه حيووني سرش رو مثل گاو بندازه پايين بياد برسه به گارد...
سمت راستمون هم ماشين هست...
لحظه رويت هم كه تاريكه و 15 متر فاصله داريم باهاش...
يهو گارد رو ميبيني وايميسته وسط خيابون...
در اين موقع بهتره چيكار كنيم؟
توي جاده ي ساري تا گرگان از اين حيووناي سياه و ولگرد و رفيق باز زياد هست...
برا من 10 باري اتفاق افتاده...
اكثرا هم حادثه ساز بوده...
متاسفانه این حالت بسیار خطرناک هست.چون عامل تصادف یه جسم ثابت نیست.و یه حیوون ممکنه مثل گاو بیاد وسط.
داداش تو این شرایطی که گفتی متاسفانه همه چی شانسی هست.سعی نکن جوری ترمز بزنی که کنترل ماشین از دستت در بره.فرمون رو هم ناگهانی جابه جا نکن.برو.فقط سعی کن بوق بزنی.گاهی فرار میکنن اگرم فرار نکنن .....
بهتر از اینه که جابه جا شیو بچرخی و خدایی نکرده چپ کنی و بزنی به یه ماشین دیگه.
من خودم تو همون جاده بعد از پلیس راه نوکنده نزدیک بندر گز همین حالت واسم پیش اومد.
Outta_Breathe1020
11th September 2012, 04:29 PM
[taane]
من شنیدم که نباید برای حیوونا بوق بزنی توی جاده!
شنیدم گیجشون میکنه!
[tafakor][nadanestan]
mamadshumakher
11th September 2012, 05:31 PM
یعنی اگه بوق نزنیم گیج نمیشن و محاسبات انجام میدن که کدوم طرف برن؟بوق میتونه اونارو بترسونه.مخصوصا اگه هنوز وسط نیومده باشن بوق بزنی بر میگردن.
تا حالا با خودتون فکر کردید که چرا بعضی افراد سر پیچها منحرف میشن؟
به نظرتون باید چه کار کرد تو اون لحظه؟
منظورم وقتی هست که با سرعت به یه پیچ میرسی و متوجه میشی که این پیچ ازون پیچا نیست...
BaAaroOoN
12th September 2012, 02:32 PM
من متوجه نشدم!!!ینی چی که این پیچ ازون پیچ ها نیست؟
مثلا ینی پیچش بیشتر از اونیه که ما فک می کنیم یا ...؟
منظور از منحرف شدن چیه؟منظورتون همون سر خوردن ماشینه که از کنترل راننده خارج میشه؟[tafakor]
mamadshumakher
12th September 2012, 02:48 PM
من متوجه نشدم!!!ینی چی که این پیچ ازون پیچ ها نیست؟
مثلا ینی پیچش بیشتر از اونیه که ما فک می کنیم یا ...؟
منظور از منحرف شدن چیه؟منظورتون همون سر خوردن ماشینه که از کنترل راننده خارج میشه؟[tafakor]
اره درسته.یعنی سرعتت برای عبور از این پیچ زیاده.منحرف هم یعنی اینکه ماشین سر میخوره.حالا یا از چرخ های جلو یا از چرخ های عقب.البته بیشتر از چرخ های عقب.بعضی وقتها هم که چپ میکنه.
در هر صورت وقتی که راننده حس کنه که داره کنترل ماشین رو از دست میده یه حرکتی میکنه.چه راهکار هایی ارائه میدید؟
Outta_Breathe1020
12th September 2012, 05:59 PM
یعنی اگه بوق نزنیم گیج نمیشن و محاسبات انجام میدن که کدوم طرف برن؟بوق میتونه اونارو بترسونه.مخصوصا اگه هنوز وسط نیومده باشن بوق بزنی بر میگردن.
تا حالا با خودتون فکر کردید که چرا بعضی افراد سر پیچها منحرف میشن؟
به نظرتون باید چه کار کرد تو اون لحظه؟
منظورم وقتی هست که با سرعت به یه پیچ میرسی و متوجه میشی که این پیچ ازون پیچا نیست...
فکر کنم خصوصا اگه یه وقتی سگ یا حیوونی کنار جاده هست، میگن بوق نزنین! چون جهتشو عوض میکنه!
بعدم حیوونی که وسط جاده هست یه مسیری رو داره میره دیگه! بوق بزنی شاید اون مسیر عوض بشه....! بدتره که![nishkhand]
در مورد سوالتون...
کلا کار سختیه [nishkhand]
البته به نظرم الان که خیلی ماشینا ترمز abs دارن خیلی بهتره اوضاع!
چیزی که میدونم اینه که نباید فرمونو در جهت عکس اون جهتی که میپیچیدی بپیچونی... چون فکر کنم دیگه کلا عقب ماشین جهتش نامشخص میشه...
ولی نمیدونم وقتی برسی به یه پیچ و بفهمی که اون پیچ اونجوری که فکر میکردی نبوده چیکار باید کرد....
وحید 0319
12th September 2012, 06:12 PM
(ولی نمیدونم وقتی برسی به یه پیچ و بفهمی که اون پیچ اونجوری که فکر میکردی نبوده چیکار باید کرد....)
بعضی موقع ها دنده معکوس ....واین که گازو ول کنی ......فرمونو متناسب با پیچ بچرخونی.....احیانا ممکنه صدایی از ماشین بلند بشه[nishkhand]
من برام پیش اومده ...البته بستگی به ماشین هم داره.....من ریو رو خیلی خوب دیدم....فرمون خوبی داره...حتی از 206 هم تندتره
وحید 0319
12th September 2012, 06:16 PM
سوال:
اگر توي باند چپ يه جاده اتوباني داريم ميريم كه وسطش گارد داره...
يه حيووني سرش رو مثل گاو بندازه پايين بياد برسه به گارد...
سمت راستمون هم ماشين هست...
لحظه رويت هم كه تاريكه و 15 متر فاصله داريم باهاش...
يهو گارد رو ميبيني وايميسته وسط خيابون...
در اين موقع بهتره چيكار كنيم؟
توي جاده ي ساري تا گرگان از اين حيووناي سياه و ولگرد و رفيق باز زياد هست...
برا من 10 باري اتفاق افتاده...
اكثرا هم حادثه ساز بوده...[/quote]
در این شرایط باید سریع ودرست تصمیم بگیری ....اول اینکه بوق بزنی ممتد...........باکاهش سرعت ونگاه به آینه اگه کنار نرفت حییوون میزاریم دست راستیمون رد بشه......بعد ما ردبشیم.....یا احیانا اگه سرعت مناسب باشه...باترمز ودنده معکوس میشه نگه داشت.....منتهی خیلی خطرناکه اگه کسی پشتمون باشه...یه صافکاری -رنگ افتادیم....
mamadshumakher
13th September 2012, 12:49 AM
کلا کار سختیه [nishkhand]
البته به نظرم الان که خیلی ماشینا ترمز abs دارن خیلی بهتره اوضاع!
چیزی که میدونم اینه که نباید فرمونو در جهت عکس اون جهتی که میپیچیدی بپیچونی... چون فکر کنم دیگه کلا عقب ماشین جهتش نامشخص میشه...
ولی نمیدونم وقتی برسی به یه پیچ و بفهمی که اون پیچ اونجوری که فکر میکردی نبوده چیکار باید کرد....
ممنون که نظر خودتو گذاشتی.اول یه چیزی بگم دربارهی abs
زیاد به این واژه دل نبندید.تا زمانی که چرخ ها به استانه ی قفل شدن نرسن abs تو مدار نییست.abs فقط زمانی فعال میشه که شما تمام توانتون رو روی پدال ترمز بزارین.اونوقت به خاطر اینکه چرخ قفل نکنه و شما قدرت تغییر مسیر داشته باشی abs میاد تو مدار.اونوقت شما صدایی عجیب میشنوید و بازی کردن و ضربه زدن پدال ترمز به کف پاتون رو حس میکنید.نترسید ماشین خراب نشده و پاتون رو از رو ترمز بر ندارید.بلکه abs اومده.
بعضی موقع ها دنده معکوس ....واین که گازو ول کنی ......فرمونو متناسب با پیچ بچرخونی.....احیانا ممکنه صدایی از ماشین بلند بشه[nishkhand]
من برام پیش اومده ...البته بستگی به ماشین هم داره.....من ریو رو خیلی خوب دیدم....فرمون خوبی داره...حتی از 206 هم تندتره
ممنونم وحید جان که همکاری میکنی.بله.درسته.اگه وارد پیچی شدید که دیدید خودرو توانایی عبور ازین پیچ رو نداره اصلا نترسین.راه واسه نرفتن تو باقالیا زیاده.
اول:اگه هنوز به شکم پیچ نرسیدید میتونید کمی از ترمز استفاده کنید.اما اگه دیگه وارد پیکار شدید اصلا ترمز نزنید.فقط گاز رو رها کنید.خیلی وقتا این کار افاقه میکنه.(اگه دیدید شکم پیچ رو رد کردید و به اخر پیچ نزدیکید حالا گاز بدید.این کار باعث میشه به مسیر دلخواهتون برگردید)
اگه رها کردن گاز افاقه نمیکنه و خطر جانی مخصوصا چپ کردن واقعا داره تهدید میکنه نترسید و ترمز دستی رو بکشید.اما این نکته رو هرگز فراموش نکنید که از چرخوندن بیش از حد فرمان جلوگیری کنید.اینکار اگه باعث چپ نکردن نشه باعث over steer یا همون بیش فرمونی میشه.
اما قبل از اینم یه راهکار اینه که تا حس کردید پیچ یکم تند تشریف داره سریع کلاچ رو بگیرید حالا گاز بدید و 1دنده کم کنید (معکوس بکشید) این کار باعث میشه ماشین حالت خنثی خودش رو از دست بده و خودشو کنترل کنه.اون گاز دادن هم به خاطر اینه که وقتی معکوس میکشید برای اینکه تو سرعت قبلی بمونید باید دور موتورتون بالاتر باشه.اگه گاز ندید خاصیت ترمزی موتور باعث بدتر شدن اوضاع میشیه.
اما تکنیک بحرانی.منظورم تکنیکی برای شرایط بحرانی.همین اول بگم سعی کنید ازین تکنیک استفاده نکنید مگر مواقع حیاتی و حیاطی چون خیلی به ماشین اسیب میزنه.
شما اگر تو یه پیچ چه گاز بدید چه ترمز بزنید باعث بهم خوردن تعادل خودرو میشید.حالا اگه با سرعت زیاد مجبور بودید بپیچید چی؟هم گاز بدید هم ترمز.
البته این تکنیک مهارت بالایی میخواد.
با پای چپ روی ترمز فشار میارید با پای راست گاز میدید.شاید باورتون نشه اما به طرز عجیبی پیچ رو رد میکنید.
mamadshumakher
30th September 2012, 08:18 AM
سلام دوستان
با سری دیگری از برنامه جذاب ....... در خدمتتون هستیم.
اول یه سوال دارم:با توجه به اهمیت بسیار بالای رانندگی و تاثیر بسزای اون در زندگی روزمره کدوم یکی از دوستان به مواردی که تو این 6صفحه ذکر شد توجه کردند؟یعنی الان امادگیشو برای انجام مسائل قبلی دارند؟
یه نکته مهم دیگه میگم که خیلی کاربرد داره.
تو بزرگراه ها خودرو ها خیلی نزدیک بهم هستن و خیلی از موارد پیش اومده که مجبورید تغییر مسیر ناگهانی بدید.
خب اشتباهی که خیلیا مرتکب میشن اینه که تو این موارد فرمون رو به طور ناگهانی شاید تا 90 درجه یا حتی 180 درجه هم بچرخونن فقط از ترس اینکه به مانع جلویی برخورد نکنن.
خب نتیجه این کار چیه؟چپ میکنند.
چرا؟ [nishkhand] خب 180 درجه برای عبور از یه پیچ هم زیاده چه برسه با سرعت بالا برای 1متر جابه جایی عرضی
با دانستن این مطلب که هر چقدر سرعتتون بالاتر باشه با چرخاندن مقدار ثابتی مثلا 5درجه فرمان خودرو شما زمان بیشتری طول میکشه که به نقطه مورد نظر در سمت راست یا چپ برسید.پس بهترین کار اینه که اگه تو سرعت بالا مجبور به تغییر ناگهانی مسیر شدید فرمان رو به طور ناگهانی زیاد نپیچید.کمی ترمز چاشنی کار کنید و کمی فرمون رو بپیچید بقیه رو بسپارید به خدا [shaad]
Outta_Breathe1020
30th September 2012, 08:35 AM
سلام دوستان
با سری دیگری از برنامه جذاب ....... در خدمتتون هستیم.
اول یه سوال دارم:با توجه به اهمیت بسیار بالای رانندگی و تاثیر بسزای اون در زندگی روزمره کدوم یکی از دوستان به مواردی که تو این 6صفحه ذکر شد توجه کردند؟یعنی الان امادگیشو برای انجام مسائل قبلی دارند؟
یه نکته مهم دیگه میگم که خیلی کاربرد داره.
تو بزرگراه ها خودرو ها خیلی نزدیک بهم هستن و خیلی از موارد پیش اومده که مجبورید تغییر مسیر ناگهانی بدید.
خب اشتباهی که خیلیا مرتکب میشن اینه که تو این موارد فرمون رو به طور ناگهانی شاید تا 90 درجه یا حتی 180 درجه هم بچرخونن فقط از ترس اینکه به مانع جلویی برخورد نکنن.
خب نتیجه این کار چیه؟چپ میکنند.
چرا؟ [nishkhand] خب 180 درجه برای عبور از یه پیچ هم زیاده چه برسه با سرعت بالا برای 1متر جابه جایی عرضی
با دانستن این مطلب که هر چقدر سرعتتون بالاتر باشه با چرخاندن مقدار ثابتی مثلا 5درجه فرمان خودرو شما زمان بیشتری طول میکشه که به نقطه مورد نظر در سمت راست یا چپ برسید.پس بهترین کار اینه که اگه تو سرعت بالا مجبور به تغییر ناگهانی مسیر شدید فرمان رو به طور ناگهانی زیاد نپیچید.کمی ترمز چاشنی کار کنید و کمی فرمون رو بپیچید بقیه رو بسپارید به خدا [shaad]
اولا دستتون درد نکنه! بسیار نکات عالی رو ذکر میکنین اینجا.
من که همشو خوندم! به بقیه دوستان و آشنایانم هم گفتم.
اما تمرین نکردم هیچ کدومو! یعنی تا این گواهینامه بیـــــــــب که n روزه میخواد بیاد و نیومده، نیاد خانواده عزیز اجازه رانندگی به تنهایی را صادر نمیفرمایند(از بس که من محتاطانه میرونم [nishkhand]) و تمرین اینا هم در حضور خانواده گرام در ماشین امکان پذیر نمی باشد [nishkhand]
شوخی میکنم. امکان پذیر که هست. اما یه ذره احساس خطر دارن بدون گواهینامه! [cheshmak]
mamadshumakher
30th September 2012, 08:57 AM
اولا دستتون درد نکنه! بسیار نکات عالی رو ذکر میکنین اینجا.
من که همشو خوندم! به بقیه دوستان و آشنایانم هم گفتم.
اما تمرین نکردم هیچ کدومو! یعنی تا این گواهینامه بیـــــــــب که n روزه میخواد بیاد و نیومده، نیاد خانواده عزیز اجازه رانندگی به تنهایی را صادر نمیفرمایند(از بس که من محتاطانه میرونم [nishkhand]) و تمرین اینا هم در حضور خانواده گرام در ماشین امکان پذیر نمی باشد [nishkhand]
شوخی میکنم. امکان پذیر که هست. اما یه ذره احساس خطر دارن بدون گواهینامه! [cheshmak]
عیبی نداره.همین که میخونید و تو ذهنتون ازش مدل سازی میکنید خیلیه.و بابت اینکه به بقیه هم اطلاع رسانی میکنید خیل خیلی سپاسگذارم.خیلی کار با ارزشی هست.
یه نکته :هیچوقت تو رانندگی سعی نکنید که بیخیال باشید.منظورم حالتی هست که چشمتون به جلو ولی ذهنتون داره جای دیگه سیر میکنه.باید اینقدر حواستون به رانندگی باشه که حتی حرف های بقیه اقراد رو تو ماشین زیاد خوب نشنوید.فقط تو این حالت هست که تو لحظات خطر میتونید بهترین تصمیم رو بگیریرد.
و نکته مهم:اولا نحوه چسبیدن فرمان هست که خب تو خیلی از کتابا و سایت ها بهش اشاره شده به صورت 9:15 یا 10:10 که درسته.اما برای پیچیدن به راست سعی کنید با دست چپ فرمون رو هل بدید به جای اینکه با دست راست بکشید.و همینطور برعکس برای پیچیدن به چپ.اینجوری دقت میره بالاتر.
و نکته ای برای تکمیل کردن پست قبلیم.تو سرعتهای بالا برای تغییر لاین ناگهانی صبر نکنید به نقطه ی دلخواه برسید بعد فرمون رو برگردونید(صاف کنید) چون به خاطر سرعت بالا و نیروی گریز از میدان خودرو کمی بیشتر ازونچه که انتظار دارید جابهجایی پیدا میکنه.(احتمال برخورد به دیواره , گارد ریل , خودروی بغلی)
پس کمی زودتر فرمون رو صاف کنید.
mamadshumakher
5th October 2012, 12:46 AM
جالبه روز به روز تعداد بچه هایی که به این تاپیک سر میزدن کم شده [nishkhand] مگه چیزای سختی گفته شد؟
خوبه نمیخوایم انواع دریفت کشیدن رو یاد بدیم.ولی حرکت نمایشی هم خوبه اموزششو یاد بدیما [nishkhand]
اما یه سوال واسه راه افتادن دوباره دوستان.
اگر در حین حرکت ناگهان یکی از لاستیکها ترکید ....؟
وحید 0319
5th October 2012, 01:26 AM
جالبه روز به روز تعداد بچه هایی که به این تاپیک سر میزدن کم شده [nishkhand] مگه چیزای سختی گفته شد؟
خوبه نمیخوایم انواع دریفت کشیدن رو یاد بدیم.ولی حرکت نمایشی هم خوبه اموزششو یاد بدیما [nishkhand]
اما یه سوال واسه راه افتادن دوباره دوستان.
اگر در حین حرکت ناگهان یکی از لاستیکها ترکید ....؟
فرمون سفت گرفته شود-ترمز به هیچ وصل-گازهم اصلا...آینه رو نگاه کنین...بکشین بغل...فلاشر یادتون نره[cheshmak]
mamadshumakher
7th October 2012, 10:35 PM
فرمون سفت گرفته شود-ترمز به هیچ وصل-گازهم اصلا...آینه رو نگاه کنین...بکشین بغل...فلاشر یادتون نره[cheshmak]
دادا بزار دوستان یکم فکر کنن [nishkhand] الان از هر کی بپرسی میگه همینی که وحید گفت رو بلد بودم.
یه چندتا نکته جزئی یادم اومد که نمیشه موارد اموزشی حساب بشه و یجور تجربه هست.
1:در رانندگی شل عمل نکنید.یعنی کمی تیز باشید.منظورم وقتی هست که از جایی مثل خیابان اصلی میخواید وارد فرعی بشید
جالبه اکثرا با دنده 2 نزدیک کوچه میشن سرعت رو کم میکنن با باقی مونده سرعت میپیچن وارد کوچه که شدن میبینن ماشین کشش نداره میرن دنده 1 بعد راه میوفتن.این تعلل گاهی باعث تصادف شده.یعنی از پشت به خودروی شما میزنن.چون انتظار این رو دارن که سریعتر وارد کوچه شید.
بهترین کار اینه که همزمان با چرخاندن فرمون در ورودی کوچه دنده رو سریعتر کم کنید و وارد کوچه بشید.
یا وقتی میخواید از لاین سمت راست یک خیابانی به لاین سمت چپ بیاید زیاد تعلل نکنید از نیومدن خودروهای دیگه مطمئن شدید تیزتر اقدام کنید.
این سری رفتار واسه اینه که گاهی رفتار اشتباه ما باعث تصادف دیگران میشه.این درست نیست که برای مراقبت از خودمون دیگران رو درگیر کنیم.این نکته متاسفانه خیلی کم رعایت میشه.پیرمرد ها و خانمها بیشتر دچار این تعلل ها میشن.
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.