PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پروژه مهندسی بندر – طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش



وحید 0319
9th September 2012, 09:24 PM
موضوع : پروژه مهندسی بندر – طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش


کارفرما: گروه سرما یه گذاران کیش
مساحت کل بندر:۴۷ هکتار
مساحت حوضچه: ۵/۱۷ هکتار
اسکله: ۶ پست اسکله تجاری و ۵ پست اسکله مسافری
طول موج شکن: بازوی اصلی ۱۰۲۰ متر و بازوی فرعی ۱۴۰ متر




http://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/05/tozihat.pngتوضیحات : پروژه مهندسی بندر – طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش

پلان کلی بندر آفتابhttp://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture1-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-.jpg (http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture1-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-.jpg)محدوده طرح مورد مطالعه در حد فاصل روستاهای گرزه و کلات از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندر چارک واقع در غرب استان هرمزگان می‌باشد. تأمین و ساماندهی ارتباط مورد نیاز با پسکرانه جنوبی کشور از طریق منطقه گرزه از راهکارهای اجرایی مصوب در بخش ترانزیت و حمل و نقل منطقه آزاد کیش قرار گرفته است. منطقه گرزه در غرب بندر چارک از نزدیکترین نقاط سرزمین اصلی به جزیره کیش می‌باشد. موقعیت ویژه این منطقه هنگامی آشکارتر می‌گردد که نگاه به این ناحیه بکر و دست نخورده، نگاهی بلندمدت و بعنوان دروازه‌ای از سرزمین اصلی به جزیره‌ مهم و استراتژیک کیش و منطقه‌ای با مزایای طبیعی فراوان بعنوان ناحیه پشتیبانی جزیره کیش باشد. براین اساس منطقه گرزه در برنامه‌ریزیهای میان مدت و بلندمدت جزیره کیش جایگاه خویش را یافته است . نیازهای فزاینده به تبادلات دریایی با سرزمین اصلی، ضعف مهم و انکارناپذیر فقدان یک بندر مناسب در سرزمین اصلی، که با کوتاهترین فاصله ممکن ارتباط دریایی با کیش برقرار سازد را آشکارتر می‌نماید. در این راستا شرکت گروه سرمایه‌گذاران کیش اقدام به سرمایه‌گذاری و احداث و توسعه « بندر آفتاب» (در منطقه گرزه) نموده‌اند که طراحی این بندر به مهندسین مشاور پویا طرح پارس واگذار شده است.

بخشی از موج شکن بندرhttp://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture2-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-.jpg (http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture2-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-.jpg)عملیات اجرایی اسکله بازرگانیhttp://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture3-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-1.jpg (http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture3-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-1.jpg)بندر آفتاب در زمره بندرگاههای مسافری- تجاری می‌باشد که وظیفه محوری آن ارائه خدمات ارتباطی به جزیره کیش خواهد بود. اهداف و فعالیتهای اصلی این بندرگاه را می توان در انتقال مسافر، انتقال وسایط نقلیه با بار یا مسافر و انتقال کالا و بار به جزیره و بالعکس خلاصه نمود. برای این منظور ۲ نوع شناور به شرح زیر به عنوان شناور های طرح بندر در نظر گرفته شده است:
شناور طرح مسافری: فری یا رو-رو با ظرفیت حدود ۱۰۰ مسافر، با قابلیت حمل خودرو :
• طول شناور: حدود ۵۰ متر
• عرض شناور: حدود ۲۵ متر
• آبخور شناور: حدود ۳ متر

شناور طرح حمل و نقل کالا :
• تناژ : ۷۰۰۰ DWT
• ماکزیمم طول : ۱۲۵ متر
• ماکزیمم آبخور : ۷ متر

با توجه به شناور های انتخاب شده به عنوان شناور طرح بندر، حوضچه بندر با دو موج شکن اصلی به طول ۱۰۲۰ متر و فرعی به طول ۱۴۰ متر از نفوذ موج و رسوب محافظت شده است که دهانه ورودی بندر به عمق متوسط ۹ متر و عرض ۱۲۰ متر (در بستر دریا) رو به سمت غرب می باشد. با احداث این موج شکن ها حوضچه ایمنیه مساحت ۵/۱۷ هکتار برای پهلو گیری و مانور کشتی ها ایجاد خواهد شد. در بندرگاه آفتاب بدلیل تنوع عملکردهای بار و مسافر انواع مختلفی از اسکله‌ها مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. بنابراین ۱۲پست اسکله اصلی با ۳ نوع کاربری متفاوت برای بندر آفتاب طراحی شده است : ۶ پست اسکله برای ‌ تخلیه و بارگیری کالا، ۵ پست اسکله برای حمل و نقل مسافر و خودرو و یک پست اسکله مایعات.

طرح ترمینال مسافریhttp://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture4-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-.jpg (http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture4-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-.jpg)http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture5-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-.jpg (http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/Picture5-Mohandesi-Bandar-www.-ParsaCad.com-www.ParsiCad.ir-.jpg)با توجه به فعالیتهای محوری بار و مسافر در بندر آفتاب ساختمانها و تاسیسات خشکی زیر برای سایت بندری آن در نظر گرفته شده است:
مجموعه ساختمان های مسافری بندر به مساحت ۵۲۰۰ متر مربع:
• ساختمان ترمینال مسافری
• پارکینگ
• محوطه انتظار خودروها برای سوار شدن به شناورها
• فضاهای تفریحی
• فضاهای خدماتی
مجموعه ساختمان های اداری بندر شامل به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع :
• حوزه ریاست بندر
• اداره گمرک
• نهاد ریاست جمهوری و سایر موارد ذیربط با تردد بین المللی
• نیروهای انتظامی
• قرنطینه ها
• حراست
• بخش خصوصی
• خدمات رفاهی

مجمو عه انبار های بندر:
کانتینر یارد : این محوطه که در پسکرانه اسکله های ۴ تا ۶ در نظر گرفته شده است دارای مساحتی حدود ۱۱ هکتار خواهد بود که در صورت نیاز قابل توسعه در محوطه رزرو شمال بندر نیز می باشد.
انبارهای CFS : این دو انبار که محل تقسیم کردن کانتینرها می باشد در مجاورت کانتینر یارد تعبیه شده اند و هر کدام مساحتی حدود ۶۳۰ متر مربع خواهند داشت.
انبارهای روباز : این انبار ها که برای پشتیبانی اسکله های ۱ تا ۳ در نظر گرفته شده است مجموعا ۷ هکتار وسعت دارند که می تواند برای دپوی مصالح فله و یا هر نوع بار عمومی دیگر مورد استفاده قرار گیرد و در صورت عملیا تی شدن رمپ اسکله ۳ از این انبارها برای پار کینگ این رمپ نیز می توان استفاده نمود.
انبارهای مسقف کالا: در طرح بندر آفتاب دو انبار سرپوشیده به مساحت ۱۰۸۰۰ متر مربع نیز در نظر گرفته شده است.
انبار تجهیزات : برای پشتیبانی و تعمیر ماشین آلات بندر، ۲ انبار تجهیزات نیز در بندر در نظر گرفته شده است که یکی از آنها مساحتی برابر ۴۵۰۰ متر مربع و دیگری ۸۶۰۰ متر مربع خواهد داشت.
سایر ساختمان های مورد نیاز:
برج کنترل
آتش نشانی
مخازن مایعات
پارکینگ، پمپ بنزین و سرویس تریلی و کامیونها
پست برق و تأسیسات
فضای سبز و پارک ساحلی

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد