PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : حرکت در هنر و معماری



وحید 0319
9th September 2012, 09:01 PM
حرکت در هنر و معماریاز زمان کشف پرسپکتیو در دوره رنسانس تا به وجود امدن کوبیسم در قرن بیستم ادراک بصری همیشه از یک نقطه تصور می شد . کوبیسم با نشان دادن نماهای مختلف یک جسم به صورت همزمان از نقاط مختلف در یک تصویر مفهوم فضا در تصاویر پرسپکتیوی را توسعه داد و مفهوم حرکت را از طریق زمان وارد نقاشی نمود .


http://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gifhttp://www.parsacad.com/wp-includes/js/tinymce/plugins/wordpress/img/trans.gif
http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2011/05/tozihat.pngتوضیحات : پروژه حرکت – عکس – مقالات مربوطه فارسی و لاتین – مرجع معماری ایران
حرکت در هنر :
از زمان کشف پرسپکتیو در دوره رنسانس تا به وجود امدن کوبیسم در قرن بیستم ادراک بصری همیشه از یک نقطه تصور می شد . کوبیسم با نشان دادن نماهای مختلف یک جسم به صورت همزمان از نقاط مختلف در یک تصویر مفهوم فضا در تصاویر پرسپکتیوی را توسعه داد و مفهوم حرکت را از طریق زمان وارد نقاشی نمود .
در کوبیسم ادراک فضا به عنوان فرایندی وابسته به زمان در نظر گرفته می شود . این مطلب در معماری به معنای حرکت در ترکیب فضایی برای دیدن و درک آن از جهات مختلف است . در جریان بعدی یعنی فوتوریسم سعی بر این بود که حرکت در تصویر گنجانده شود . در معماری نیز هدف فوتوریست ها نمایش تحرک بود یکی از دلایل این امر جاذبه ای بود که در آن زمان تکنولوژی در میان مردم به وجود اورده بود . مجسمه ساز معروف امبرتوباچیونیس در مقدوه کاتالوگ یک نمایشگاه می نویسد: ((….این اعتقادات است که مرا مجبور می سازد در مجسمه سازی به جای این که به دنبال فرم بگردم در جستجوی ضرب اهنگ ( ریتم ) مصور باشم و به جای تجسم اندام جویای تجسم اعمال بدن باشم و چنین اشت که معماری مورد علاقه من معماری اهرام نیست ( حالت ایستا ) بلکه معماری حلزون شکل و پویا است )) .
اولین معماری که در صدد استفاده از این اندیشه بر امد انتونیو سنت الیا بود که در طرح او برای شهر جدید یا چیتانوا اسمان خراش ها از زمین می رویند و راه ها وریل ها و اسانسور ها و پله های متحرک همگی به صورت اجزای یک کلیت پرتحرک در می آیند .
در بیانیه ای که سنت الیا و مارتینی تحت عنوان معماری فوتوریستی نوشته اند می خوانیم :‌(( … اسانسورها نیابد خودش را مانند کرمی در چاه پنهان کند باید از پله به یکباره صرفه نظر کرد و جا را برای اسانسورهای مار مانند و ساخته شده از اهن و شیشه باز کرد که به سرعت و مستقیم از سطح خیابان – که چندین طبقه زیر زمین
اپرای سیدنی :
اثر جوئرن انزن .ساختمانی که ایینه ی تمام نمای بادبان کشتی امواج اقیانوس و نماد صدف دریایی می باشد.
پوسته ی حلزونی شکل ان شامل یک میلیون ۵۶ هزار تکه سنگ گرانیت سوندی است.و مانند بادبان قایق است در این بنا از توالی غلاف ها برای به وجود امدن فضا استفاده میشود.
اپرای سیدنی به دلیل داشتن عناصری که به صورت منظم یا نامنظم تکرار شده شده اند و دارای ریتم است حس حرکت را القا میکند.
همچنین این بنا به دلیل دارا بودن توالی نیم دایره ها میتواند حس حرکت جهت دار را نیز شامل شود.
این ساختمان به دلیل اکوستیک قوی ان که امواج صوتی را در کمتر از ۲ ثانیه مستهلک میکند مسیر تردد به صورت مارپیچ است به دلیل حرکت پیرامون محیط یک ساختمان فرم سه بعدی ان تاکید ویژه ای دارد وقتی وارد فضا میشویم ورودی ان ممکن است بارها دیده شود و یا تا انتها مسیر از دید ما پنهان بماند.

http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/1-12-2012-9-30-56-PM.jpg (http://www.parsacad.com/wp-content/uploads/2012/01/1-12-2012-9-30-56-PM.jpg)برج ایفل :
در رستوران های پانوراما یا sky line در قله کوه ها و یا بر بالای اسمان خراش ها ساخته شده اند این خیال در بیننده به وجود می اید که تمامی محیط در مقابل چشمان او حرکت می کند می آید
موزه ی میلواکی :
این بنا از برجسته ترین اثار معماری کالاتراوا محسوب میشود که ترکیبی متنوع و پیچیده از بنا و سازه است . در این بنا هم سقف های متحرک و مواج وجود دارد هم پلی معلق و زیبا هم نور پردازی های خلاقانه . این بنا نماد شاخص شهر میلواکی شده است

55 بازار :
در کالبد شکافی بستر تاریخی شهرها و مجتمع های مسکونی ایرانی ، بازار همواره از پایه های اصلی کالبدی و فضایی شهرها به شمار می اید . در گذشته علاوه بر این که محل داد و ستد در شهر بوده مکان تعاملات اجتماعی یادگیری فرهنگی محل تجمع گروه ها و قشرهای گوناگون مردم نیز بوده است . به نحوی که حیات شهر و بازار به هم گره خورده اند و در بسیاری از موارد شهر ها با بازارها معنا و مفهوم پیدا می کردند . بازارهای قدیمی عموما دسترسی های اصلی شهر را شامل می شدند که در حین ایجاد ارتباط بین دو عنصر مهم شهری ( معمولا دروازه تا مسجد جامع یا بنای حکومتی ) محل زندگی اجتماعی ، گذران اوقات فراغت و تحولات سیاسی بوده است .
حس حرکت در کالبد فضای شهری بازارها معمولا با ایجاد ریتم در جداره مسیر ، نورگیری های سقفی ، ستون های متصل به دیوار و … به ناظر القا می شد . در ضمن حضور مردم در فضا بازار و وجود فعالیت های مختلف در آن نیز پویایی جهت دهنده ای به فضا می بخشید . از طرفی فرم کلی خطی فضای بازار نیز بر این امر تاکید داشت . تا حدی که در صورت نیاز به مکث یا کاهش سرعت عابر با ایجاد فضا های مربع یا مستطیل شکل ایستا ( تیم ها ، تیمچه ها و … ) در مسیر خطی بازار این حس را در عابر ایجاد می کردند .
این فضای شهری که کانون ثروت و قدرت اقتصادی سیاسی مذهبی و فرهنگی بود ، بعد از انقلاب صنعتی با تحولات بنیادی مواجه شد . خصوصا با ورود اتومبیل به زندگی اجتماعی نقش بازار های سرپوشیده در نواحی قدیم شهری به لحاظ اجتماعی و اقتصادی کم رنگ تر شده و از نظر کارکردی نابه سامان گشت و در عوض به پر رنگ تر شدن نقش اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی خیابان ها در فضای شهری انجامید .

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد