PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : شرح کامل کارهای محوطه سازی



وحید 0319
28th August 2012, 09:47 PM
شرح کامل کارهای محوطه سازی



ثبیت خاک با سیمان :
سیمان یکی از موادی است که از آن برای تثبیت خاکها و مصالح سنگی استفاده می شود. هچنین برای تثبیت رویه های شنی و بهسازی آنها برای آمدوشدهای بسیار زیاد به کار می رود. معمولاً هر نوع خاک نظیر شن و ماسه و خاکهای ماسه ای و خاکهای لای دار و خاکهای رس با حد روانی کم را می توان با استفاده از سیمان تثبیت کرد ولی خاک آلی، به هیچ وجه مناسب برای تثبیت با سیمان نیست. میزان سیمان لازم برای تثبیت خاک های ریزدانه بستگی به خواص خمیری خاک دارد. هر اندازه خاکی درصد ریزدانه بیشتری داشته باشد و یا خمیری تر باشد درصد سیمان بیشتری برای انجام عمل تثبیت لازم خواهد بود. حدود تقریبی سیمان لازم برای تثبیت خاکهای ریزدانه بین 7 تا 20 درصد وزن خشک خاک می باشد.
سیمان یکی از مناسبترین مواد برای اصلاح خاکهای ریز دانه در بستر راههایی است که میزان رطوبت آنها نسبتا زیاد باشد. مقدار سیمان لازم برای تثبیت خاکهای ماسه ای به درجه تخلخل خاک تثبیت شده بستگی دارد. عوامل دیگری که در میزان سیمان مورد نیاز موثرند عبارتند از : درصد شن و درصد مواد ریز دانه.

خاکهای شنی تثبیت شده با سیمان برای لایه های اساس و زیر اساس هر نوع راهی قابل استفاده می باشد. میزان سیمان لازم برای تثبیت خاکهای شنی بین 2 تا 6 درصد وزن خاک متغیر است و بستگی به درصد مواد ریزدانه دارد. مقاومت فشاری اینگونه خاکها در حالت تثبیت شده خیلی زیاد و بین 70 تا 140 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

تثبیت خاک با قیر :

تثبیت خاک با قیر برای خاکهای درشت دانه و شنی که مقدار ریزدانه آنها خیلی زیاد و خواص خمیری آنها نیز کم است مناسب می باشد. خاکهای ریزدانه با خواص خمیری زیاد برای تثبیت با قیر مناسب نیستند. بطور کلی قیر های مایع مناسب برای تثبیت خاکهای ریزدانه هستند. میزان متوسط قیر برای تثبیت خاکهای ریز دانه حدود 4 تا 8 درصد وزن خاک است. در مورد خاکهای ماسه ای، ماسه همراه با مقدار کمی ربزدانه به خوبی با قیر تثبیت می شود. مقدار مواد ریزدانه در خاکهای ماسه ای نباید از 25 درصد تجاوز کند.

تراکم خاک:

عملی است که طی آن حفره های موجود در میان ذرات از بین رفته و از حجم فضای خاک در اثر بارگذاری کاسته می شود. کوبیدن و متراکم کردن خاک توسط انواع غلتک ها صورت می گیرد.

غلتک چرخ فولادی : این غلتک سه نوع می باشد:

غلتک چرخ فولادی 3 چرخ

غلتک چرخ فولادی تاندوم

غلتک چرخ فولادی سه چرخ تاندوم :این غلتک برای کوبیدن خاکهای دانه ای شن و ماسه و سنگشکسته مناسب می باشد. همچنین از این غلتک برای اتو کردن خاکهایی که قبلا با غلتکهای پاچه بزی کوبیده شده اند. توانایی تراکم این نوع غلتک برای متراکم کردن 10 تا 15 سانتی متر خاک در 8 بار حرکت رفت و برگشت می باشد. از این علتک می توان برای متراکم کردن خاک در شیب های تا 12% نیز استفاده کرد.

غلتک چرخ لاستیکی: این غلتک در دو نوع یافت می شود:

غلتک چرخ لاستیکی سبک وزن، چرخ های کوچک، غلتک چرخ لاستیکی سنگین وزن با چرخ های بزرگ

این نوع غلتک قابلیت متراکم کردن خاک با عمل ورز دادن می باشد. غلتک های چرخ لاستیکی سبک برای متراکم کردن و کوبیدن خاکهای ماسه ای، رسها، لای های یا مخلوطی از آنها بکار می روند. غلتک چرخ لاستیکی سبک خاک را تا ضخامت 20 سانتی متر و غلتک چرخ لاستیکی سنگین خاک را تا ضخامت 60 سانتی متر متراکم می کند.

انواع قیر :

قیر یا بصورت طبیعی از معادن قیر استخراج می شود یا از پسمانده تبخیر نفت خام بدست می آید. قیر طبیعییا در سنگهای قیر یافت می شود و یا از دریاچه های قیر بدست می آید. قیر طبیعی در اثر تبخیر روغن های سبک و نفت خامی که از منابع نت زیرزمینی به طرف بالا نفوذ می کند و در مجاورت هوا و تابش آفتاب قرار می گیرد بوجود می آید.
انواع قیر نفتی :

قیر خالص : قیر های نفتی خالص از پسمانده پالایش نفت خام در برجهای تقطیر بدست می آید. در حین تقطیر نفت خام روغن های سبک تر در درجه حرارت پایین تر تبخیر شده و با بالا رفتن درجه حرارت روغن های سنگین تر از ان جدا می شوند. آنچه که در این برجها باقی می ماند، قیر خالص می باشد.

قیر های دمیده: این نوع قیر ها از دمیدن هوای داغ به قیر خالص در مرحله آخر عمل تصفیه بدست می آید. قیرهای دمیده حساسیت کمتر نسبت به تغییرات درجه حرارت دارند. لذا در حرارت های بالاتر خیلی بهتر است قیر اولیه حلات سخت خود را حفظ می کنند. در راه سازی از قیر های دمیده برای پر کردن ترک های رو سازی و همچنین حفرات و فضاهای خالی زیر دالهای بتنی استفاده می شوند.

قیر های محلول : قیر محلول یا قیر مخلوط از حل کردن قیر های خالص در روغنهای نفتی نظیر بنزین،نفت،گاز یا نفت کوره بدست می آید. هر اندازه تعداد روغن های نفتی در قیر محلول بیشتر باشد، روانی آن بیشتر و کند روانی آن کمتر خواهد بود. نوع روغن نفتی مورد استفاده در قیر های محلول در سرعت گرفتن آنها تأثیر دارد. اگر از بنزین برای حل کردن قیر خالص استفاده شود،قیر مایع بدست آمده را قیر تند گیر گویند و اگر از نفت برای حل کردن قیر خالص استفاده شود قیر مایع حاصل را کند گیر گویند. هرگاه از روغن های سنگین تر نظیر نفت گاز یا نفت کوره استفاده شود، در محلول حاصل قیر دیر گیر گفته می شود.

آزمایشات قیر :
آزمایش درجه نفوذ : این آزمایش برای تعیین سختی نسبی قیر های خالص و قیر های دمیده بکار می رود. طبق تعریف درجه نفوذ یک قیر مقدار طولی بر حسب دهم میلیمتر است که سوزن استانداردی با شکل معین در مدت 5 ثانیه تحت اثر وزنه 10 گرمی در قیر مورد آزمایش که درجه حرارت آن 25 درجه سانتیگرا د است فرو رود. درجه نفوذ کمتر نشاندهنده سخت تر بودن قیر و درجه نفوذ بیشتر نشان دهنده نرم تر بودن قیر است.

آزمایش کند روانی : این آزمایش برای تعیین خاصیت روانی قیر ها در درجه حرارت های بالا صورت می گیرد.

آزمایش درجه اشتعال : درجه اشتعال قیر ها درجه حرارتی است که وقتی گرمای قیر به آن درجه می رسد با نزدیک کردن شعله ای به سطح آزاد قیرسطح آن آتش می گیرد. انجام این آزمایش از آن جهت مهم است که با تعیین درجه اشتعال یک قیر حداکثر درجه حرارتی را که در آن می توان قیر را بدون خطر آتش سوزی کرد بدست می آید.

آزمایش تعیین درجه نرمی قیر : بمنظور مقایسه حساسیت قیر ها نسبت به تغییرات درجه حرارت آزمایش تعیین درجه نرمی انجام می شود.

انتخاب نوع قیر برای مصارف روسازی :
اگر درجه حرارت متوسط سالیانه منطقه ای زیاد باشد باید از قیر کند روان تری برای ساختن روسازی آسفالت استفاده کرد. هر اندازه تعداد و وزن وسایل نقلیه بیشتر باشد باید از قیر کند روان تری برای ساختن مخلوط های قیری استفاده کرد. هر اندازه تخلخل سطح بیشتر باشد باید از قیر محلول کند روانتری استفاده کرد. بهتر است در مناطق آب و هوای سرد و خشک از قیرهای محلول و در آب و هوای مرطوب با مصالح سنگی مرطوب از امولسیون قیر استفاده کرد. از مخلوط کردن قیر در آب به کمک یک ماده امولسیون ساز، امولسیون قیر بدست می آید.

آسفالت :
مخلوط های قیری که به نام آسفالت موسومند از اختلاط قیر و مصالح سنگی بوجود می آیند. آسفالت ها انواع مختلفی دارند و از آنها برای ساختن لایه های رویه اساس و زیر اساس و روسازی راهها استفاده می شود. بطور کلی به دو قسمت تقسیم می شوند:آسفالت های سرد و آسفالت های گرم

-آسفالت سرد : به مخلوطی از مصالح سنگی و قیر محلول یا قیر خالص اطلاق می شود. که اختلاط مصالح آن در درجه حرارت محیط صورت می گیرد. در بعضی مواقع ممکن است فقط نیاز به گرم کردن قیر باشد ولی مصالح حرارت داده نمی شود. این نوع آسفالت یک لایه نازک رویه آسفالتی است که برای راههای فرعی و راههای اصلی و خیابان ها که میزان تردد در آنها کم است به کار می رود. مصالح سنگی به کار رفته بایستی تمیز، سخت و بادوام بوده و از شن و ماسه شکسته یا سنگهای کوهی تهیه شود. طبق آیین نامه بایستی اندازه دانه های بزرگتر مصالح حداکثر 12 میلیمتر باشد چون در غیر این صورت سطح آسفالت بیشتر از حد زبر شده و در اثر تردد وسایل نقلیه سر و صدای زیادی ایجاد می شود.
قیر مناسب برای تهیه آسفالت سرد قیر های خالص با درجه نفوذ زیاد قیر های محلول و امولسیون قیر می باشد. آسفالت های سرد شامل 3 نوع می باشند:آسفالت سرد پیش اندود و آسفالت سرد پرودمیکس

-آسفالت گرم : ترکیبی است از مصالح سنگی مرغوب خوب دانه بندی شده با حداقل فضای خالی و قیر خالصی که سطح دانه ها را اندود کرده و آنها را به یکدیگر چسبانده است. آسفالت گرم در کارخانه و در دمای 80 تا 170 درجه سانتیگراد تهیه شده و در همین درجه حرارت در سطح راه پخش و کوبیده می شود. مصالح سنگ بتن آسفالتی شامل مصالح ریز دانه، درشت دانه و گرد سنگ ( فیلر) می باشند.
گرد سنگ یا فیلر به مصالحی اطلاق می شود که از الک نمره 200 عبور کرده و حداکثر قطر آن کوچکتر از 09/0 میلیمتر می باشد. مهمترین نقش فیلر در بتن آسفالتی این است که سبب افزایش عمق روسازی و ازدیاد مقاومت آن در برابر تأثیر های آب بر افزایش قدرت باربری، کاهش تغییر شکل بتنی، افزایش مقاومت فشاری و برشی لایه می شود.
قیر مصرفی در بتن آسفالتی باید از نوع قیر خالص با درجه نفوذ بالا باشد که از تقطیر مستقیم مواد نفتی حاصل می شود. بطور کلی قیر با درجه نفوذ کمتر برای محورهایی با ترافیک سنگین و آب و هوای گرم و خشک و قیر با درجه نفوذ بیشتر برای ترافیک سبک با آب و هوای سرد توصیه می شود.
افزایش استقامت بتن آسفالتی با افزایش نسبت درصد قیر مصرفی تا رسیدن استقامت به یک مقدار حداکثر ادامه یافته و پس از آن با افزایش قیر از استقامت بتن آسفالتی بشدت کاسته می شود.

اجرای یک لایه بتن آسفالتی یا آسفالت گرم شامل مراحل زیر است:

آماده کردن سطح راه : لایه آسفالتی ممکن است بر رویه یک لایه آسفالتی یا بتنی و یا یک لایه غیر آسفالتی مانند قشر های شنی ساخته شود. در این حالت باید بستر کار از هر گونه مواد خارجی مانند گل و لای و گرد و خاک پاک شده و سطح راه عاری از مصالح شل و کنده شده باشد.

اندود نفوذی یا پرمیکت : در مواردی که لایه بتن آسفالتی بر روی یک لایه غیر آسفالتی ساخته می شود،باید سطح غیر آسفالتی موجود قبل از اجرای لایه بتن آسفالتی قیر پاشی شود. این قشر نازک قیر به نام اندود نفوذی یا پرمیکت معروف است.
میزان قیر مصرفی با توجه به تخلخل قشر اساس بین 8/0 تا 2 کیلوگرم در مترمربع تاخیر می کند. اجرای اندود نفوذی باید در مواقعی انجام شود که هوا بارانی و مه آلود نبوده و سطح راه خشک و دارای رطوبت جزیی باشد.

اندود سطحی یا تک کت : لایه نازک از امولسیون قیری یا قیر خالص با درجه نفوذی زیاد یا قیر تندگیر که بین دو لایه رویه یا توپکا و لایه آستر یا بیندر قرار گرفته تا دو لایه آسفالتی به خوبی به یکدیگر بچسبد که به آن اندود سطحی یا تک کت گفته می شود. مقدار این اندود همواره بین 2/0 تا 6/0 کیلوگرم در متر مربع متغیر می باشد.

وحید 0319
28th August 2012, 09:52 PM
شايد محوطه سازي در نگاه اول كار دشواري به نظر برسد، اما اگر نمي خواهيد براي اين كار هزينه هاي گزافي پرداخت كنيد، بهتر است به چشم يك تفريح جالب و جذاب به آن نگاه كنيد.
اغلب مردم تصور مي كنند كه پرورش گل و گياه يك نوع سرگرمي براي وقت گذراندن است و مي توان انجام آن را به دوره هاي كهنسالي موكول كرد؛ اما باغباني يكي از پربار ترين، نيرو بخش ترين، و در عين حال آرام بخش ترين سرگرمي هايي است كه براي تمام افراد و در تمام سنين مفيد مي باشد.
باغباني يكي از معدود فعاليت هايي است كه نه تنها از انجام آن لذت مي بريد، بلكه گاهي اوقات مي توانيد نتيجه كارتان را هم بخوريد؛ صرف وقت با گل ها و گياهان رازهاي بيشماري از طبيعت را در جلوي چشمان شما باز مي كند و با رشد گياه متوجه عرصه هاي مختلف زندگي شده و به عجايب زيادي در طبيعت پي خواهيم برد.


فوايد باغباني در محوطه ساختمان




از فوايد اين كار هر چه بگوييم كم گفتيم. مهمترين نكته اينكه نيازمند كار بدني بالايي مي باشد. شخم زدن، كندن، آب دادن، حرس كردن، سمپاشي، و اسپري مواد غذايي به گياه همه نيازمند فعاليت فيزيكي بالايي مي باشند.
انجام امور فوق به صورت خودكار به شما كمك مي كند كه ميزان اضافه كالري هاي انباشته شده در بدن خود را بسوزانيد.
از اين گذشته كار كردن در ميان گل ها و گياهان حس خوبي را به شما القا مي كند و مي توانيد تمام استرس و فشار حاكم بر بدن خود را بيرون بريزيد. به خاطر داشته باشيد كه تكنيك تخليه استرس كاملاً مجاني است و خيلي مفيد تر از چرخ زدن در اينترنت و يا بازي هاي كامپيوتري است.
با گل ها سكون و آرامش را تجربه مي كنيد و در نظر اطرافيان فردي مهربانتر دلپذيرتر و دوست داشتني تر جلوه مي كنيد.
از اين گذشته وقتي زحمات شما به بار بنشيند، شاهد زيبايي محوطه بيروني خانه خود مي شويد و از اين امر بيش از پيش لذت خواهيد برد.



كجا باغباني كنيم؟


براي محوطه سازي هر چقدر فضاي بزرگتري در اختيار داشته باشيد نتيجه كار جذابتر مي شود، اما فعلاً براي شروع حياط خانه بهترين گزينه است، اما اگر منزل مسكوني شما آپارتماني است و دسترسي شخصي به حياط امكانپذير نمي باشد، مي توانيد اين كار را در بالكن، تراس، و يا پاسيو نيز انجام بدهيد.



از كجا شروع كنيم؟


حتي اگر هيچ چيز هم از باغباني نمي دانيد اصلاً نگران نباشيد، براي شروع فقط بايد انگيزه و اشتياق داشته باشيد.
با اين دو ويژگي در حقيقت شما نيمي از راه را پيموده ايد. براي آموزش نكات اوليه چند تا آخر هفته به مناطق پرورش گل و گياه برويد و اطلاعاتي در اين زمينه بدست آوريد.
همچنين پيشنهاد مي كنيم كه به كتابخانه برويد چند كتاب در مورد باغباني تهيه كرده و مطالعه نماييد. وقتي با الفباي اين بازي آشنا شديد، به همراه وسايل و ملزومات اوليه وارد باغچه شويد.
طبيعت به شما كمك مي كند كه به بازي ادامه دهيد و رازهاي بيشماري را برايتان باز مي كند. با تلاش و استمرار تبديل به يك باغبان حرفه اي خواهيد شد.


آبرساني




ترفندي نو و ساده براي آبرساني: اگر مي خواهيد آبياري باغچه راحت بشود و مدت زمان كمتري را به اين كار اختصاص دهيد، يك لوله pvc تهيه كنيد و در طول آن چند سوراخ دريل نماييد. سر آن را به شلنگ آب وصل كرده و در باغچه قرار دهيد تا عمل آبرساني به گياهان به شيوه اي كاملاً خودكار انجام پذيرد. دقت داشته باشيد كه لوله pvc را متناسب با طول باغچه انتخاب كنيد تا آب راحتي به تمام نقاط باغچه برسد.


يك نكته جالب


ته مانده چاي حاوي نيتروژن است و غذاي بسيار مفيدي براي گياهان به شمار مي رود؛ بنابراين دفعه آينده تفاله هاي چاي را به جاي سطل آشغال در داخل باغچه پراكنده سازيد و آنوقت متوجه مي شويد كه وقتي با خاك تركيب مي شوند چه منبع غني براي تغذيه گياهان خواهند بود.

وحید 0319
28th August 2012, 09:58 PM
كارهاي متفاوتي هست كه شما مي توانيد با انجام دادن هر يك نماي زيبايي به خانه خود بدهيد؛ اما يكي از ويژه ترين اين امور محوطه سازي و ايجاد يك فضاي سبز اختصاصي در منطقه ورودي خانه است.
اين كار نياز به صبر و حوصله فراوان دارد و از روز اول كه دانه اولين گياه را در خاك مي كاريد نبايد انتظار ديدن منظره يك جنگل انبوه را داشته باشيد.
شما زماني به يك اثر هنري تبديل مي شود كه از آن به خوبي مراقب كنيد. به اين منظور يك سري فاكتورهاي منحصر بفرد وجود دارد كه بخشي از آنها را در اين قسمت با شما در ميان مي گذاريم.


خاك مناسب

اولين مسئله براي رشد و پرورش گياهان مختلف وجود خاك حاصلخيز است. اگر شما خاك سالمي در اختيار داشته باشيد آنوقت گلها و گياهاني كه در آن پرورش مي دهيد نيز شاداب و زيبا خواهند بود. به همين دليل قبل از كاشت عمل كودرساني را انجام دهيد و پس از كاشت به صورت مرتب آب و مواد معدني را به خاك برسانيد.


رنگ گياهان

گل هايي با رنگ هاي درخشان و پررنگ هميشه جاذبه خاصي را به حياط و باغچه شما هديه مي دهند. به اين منظور مي توانيد از گل هاي متفاوتي استفاده كنيد.
البته هر گلي جاذبه و زيبايي خاص خود را دارد اما استفاده از گل هايي با رنگ بهتر مي تواند زيبايي حياط شما را دو چندان كند.
در اين ميان مي توان به اقاقيا، رز، محمدي و جربراهاي رنگارنگ اشاره كرد.


علف هرز

زمانيكه به خاك كود مي دهيد، بي شك بايد انتظار رويش علف هاي هرز را نيز داشته باشيد.
علف هاي هرز نه تنها چهره باغچه شما از زيبايي در مي آورند، بلكه به ساير گياهان و گل ها نيز آسيب وارد مي آورند.
به همين دليل اگر مي خواهيد باغچه زيبايي داشته باشيد حذف و از بين بردن آنها را فراموش نكنيد.



آفت

آفت ها هم به مراتب خطرناك تر از علف هاي هرز هستند و مي توانند در مدت زماني كمتر از يك هفته زحمات يكساله شما به هدر بدهند.
به همين دليل هميشه بايد مراقب حمله آفات به گياهان و گل هاي باغچه حياط خود باشيد.
شته، سوسك هاي گياهخوار، و ملخ از جمله زيان آور ترين حشرات هستند. در اين زمان بايد از انواع آفت كش هاي موجود در بازار استفاده كنيد.


گياهان چهار فصل

افزودن گياهاني كه در چهار فصل سال سبز هستند سبب مي شود كه باغچه شما حتي در پاييز و زمستان نيز جلوه باشكوهي داشته باشد.
بنابراين بدنسيت چند بوته از اين گياهان را تهيه نموده و در باغچه بكاريد تا بتوانيد در تمام فصول سال از سبزي آنها لذت ببريد.
مطمئن باشيد كه با رعايت نكات فوق الذكر باغچه شما براي مدت زمان زيادي سالم و شاداب باقي خواهد ماند.

- - - به روز رسانی شده - - -


آماده سازی باغچه برای فصل سرما

پاييز مقدمه زيبايي است براي ورود به زمستان و هم چنين فرصت بسيار مناسبي براي آماده شدن براي ورود به فصلي سرد.اين گونه فكر نكنيد كه پاييز فصل اتمام رويش و سبزي گياهان است, بلكه به اين فكر كنيد كه پاييز فرصتي است كه باغچه زيباي خود را كه قصد دارد به خوابي طولاني برود براي رويش مجدد در فصل شكوفايي آماده سازيد. در حقيقت مي توان گفت پاييز شروعي است براي داشتن باغچه اي زيبا در بهار.
رسيدگي به باغچه در فصل پاييز از جهات مختلفي داراي اهميت است. از يك سو سبب مي شود كه باغچه شما اگرچه سرسبز و رنگارنگ نيست اما تميز و مرتب به نظر برسد و دليل ديگر كه جنبه بصري ندارد واما از اهميت زيادي برخوردار است اين است كه زمينه براي شكوفايي بهتر و زيبا تر شدن باغچه در بهار فراهم مي كند.


حرص كرن و پاكسازي

بيشتر آفت ها و بيماري ها از باقي ماندن قسمت هاي خراب و زائد گياه در زمستان بوجود مي آيد و در كل گياه و خاك رخنه مي كند و آن ها را بيمار مي كند.زيرا در زمستان فرصت خوبي براي آفات و بيماري ها فراهم مي شود تا در قسمت هاي ديگر انتشار يابند.بنابراين براي آماده كردن باغچه براي فصا سرد اولين و مهم ترين مرحله حرص كردن گياهان و حذف قسمت هاي مرده و بيمار از گياه است اين كار هم به سالم سازي و هم به زيب سازي باغچه مي تواند كمك كند.
در اين قسمت ليستي از كارهايي كه براي تميز كردن باغچه لازم است انجام دهيد آورده شده است:
هرس كردن و قطع مقداري از شاخه هاي كهنه درختان و گياهان ديگر كه داراي ريشه هاي زنده هستند و قرار است كه در بهار بار ديگر سبز و گكوفا شوند.
حذف كامل گياهان و سبزي جاتي كه عمرشان تنها يك سال است و در سال بعد ديگر سبز و زنده نخواهند شد. اين نوع گياهان را بايد به طور كامل و از ريشه از خاك در آوريد تا مواد غذايي خاك را بي دليل مصرف نكنند.
برگ هاي مريض را بكنيد و علف هاي هرز را با دست كاملا از ريشه بيرون آوريد.
پس از اتمام پروژه پاكسازي و مرتب كردن شاخه ها و پس از اينكه از نبودن قسمت هاي مريض و مرده اطمينان حاصل كرديد باغچه را با مواد و كود هاي مغذي و سالم تغذيه كنيد.


حفاظت و آماده سازي:

ابتدا ار باغچه تعدادي عكس بگيريد و از شرايط فعلي آن يادداشت بردازيد.اين كار به شما كمك مي كند تا سال بعد با تماشاي عكس ببينيد و مقايسه آن با باغچه فعلي در يابيد كه كدام يك از گياهان در بهار سبز نشده اند و در پاييز سال بعد بايد حرص يا كلا حذف شوند.
گياهان و گلدان ها را براي ورود به زمستان آماده كنيد. اكثر گلدان ها در زمستان در اثر سرما ترك مي خورند.براي جلوگيري از يخ زدگي گياهان و ترك خوردن گلدان ها, روي آن ها را كاملا با چند لايه نايلون بپوشانيد.هم چنين از آن جايي كه در پاييز و زمستان رويش گياهان متوقف مي شود از آبياري و كوددهي زياد به گياهان خودداري كنيد.
پاييز زمان بسيار مناسبي است براي اينكه در مورد خاك باغچه خود اطلاعاتي بدست آوربد و از وضعيت و سلامت آن با خبر شويد.خاك باغچه را تست و آناليز كنيد و در صورتي كه تقص و كمبودي داشت آن را جبران كنيد و آن را براي داشتن يك باغچه سرحال و شاداب در بهار آماده كنيد.
خاك را با مواد طبيعي و سالم تغذيه و ترميم كنيد.چنانچه در پاييز اين مواد را به خاك اضافه كنيد فرصت كافي وجود دارد تا مواد كاملا در خاك نفوذ كنند و تا بهار خاك بخوبي آماده و تقويت مي شود.خالص بودن و سالم بودن مواد و كود هاي استفاده شده بسيار مهم است و بر كيفيت خاك تاثير زيادي دارد.
حفاظت از درختان و درختچه از آفات. پاییز زمان بسيار مناسبي برای حفاظت از درختان و درختچه از آفات بالقوه اي است كه ممكن است در اوايل بهار فعال شوند ، معمولا براي اين كار از مواد حشره کش مخصوص و تزريق آن در خاك استفاده مي شود.اين ماده توسط ریشه گرفته مي شود و تاثير آن براي ماه ها باقي مي ماند. این یک راه آسان و سازگاری با محیط زیست برای کنترل برخی از آفات در تمام طول سال است به خصوص در اوایل بهار.


كاشت براي فصول بعد:

پاييز هم چنين زمان مناسبي براي كاشت برخي درختان و درختچه هاست. درست است كه هوا سرد است اما فراموش نكتيد كه خاك گرم است و توانايي جاي دادن برخي از گياهان را در خود دارد. با كمي تحقيق گياهاني كه كاشت آن ها در پاييز توصيه مي شود را بشناسيد و به كاشت آن ها بپردازيد.
ر اين صورت همانگونه كه باغچه خود را براي آرميدن در بسترخواب زمستاني آماده مي كنيد در عين حال آن را براي ورود به فصل بهار ي زيبا نيز مهيا مي سازيد.

وحید 0319
28th August 2012, 10:00 PM
انتخاب گياهي كه با شرايط و ويژگي هاي نور محيط مورد نظر براي كاشت سازگار باشد را مي توان به عنوان يكي از رموز موفقيت يك باغبان در باغباني و كاشت گياه دانست.
كاشت گياهاني كه دوستدار سايه هستند در قسمت آفتاب گير و گرم و هم چنين كاشت گياهان دوستدار نور در قسمت هاي بي نور و سايه دار از جمله اساسي ترين اشتباهاتي است كه باغبانان تازه كار مرتكب آن مي شوند،
اما اگر شما هم قصد كاشت گياه در باغچه خانه را داريد و در اين خصوص تجربه و اطلاعات كافي نداريد، نگران نباشيد زيرا گياهاني وجود دارند كه با تمامي شرايط مي توانند خود را هماهنگ سازند.
شما به عنوان يك باغبان در وهله اول بايد به خوبي از شرايط باغچه خود باخبر باشيد و بدانيد كه نورگيري باغچه شما به چه نحو است و در طول روز نور خورشيد چگونه مي تابد و نحوه تابش آن در طول روز و همچنين در فصول مختلف چگونه تغيير مي كند.
براي مثال قسمت جنوب شرقي باغچه شما ممكن است در طول زمستان دائماً سايه باشد، همين قسمت مي تواند در يك عصر تابستاني ميزبان نور خورشيد رو به غروب باشد
مشاهده دقيق و مستمر يكي از مهم ترين روش ها براي شناخت باغچه و آشنا شدن با آن است. يك باغبان خوب بايد در بخش هاي مختلف روز باغچه خود را نگاه كند تا ببينيد وضعيت نور و سايه در باغچه به چه نحو است. بنابراين با بودن در داخل خانه نخواهيد توانست باغبان كارامدي براي باغچه خانه خود باشيد.
هم چنين بايد باغچه خود را طوري طراحي و باغباني كنيد كه با گذشت زمان و تغيير شرايط نيز باغچه و گياهان موجود در آن بتوانند خود را تطبيق دهند.
همانطور كه گفته شد گياهان مختلف به شرايط نور متفاوتي نياز دارند و براي مثال گياهاني كه نياز به نور خورشيد دارند اگر در قسمت سايه كاشته شوند، بسيار ضعيف و زرد و با برگ هاي تنك و كم پشت رشد مي كنند و هم چنين اگر گياهان سازگار با سايه را در قسمت آفتابگير بكاريد همواره برگ هاي پژمرده و سوخته خواهند داشت، بنابراين بايد گياهان سازگار با نور را دقيقا در معرض نور خورشيد بكاريد و در قسمتي كه سايه آن ها تشكيل مي شود به كاشت گياهان سازگار با سايه بپردازيد.
متاسفانه برچسب هايي كه به گياهان در گلخانه نصب شده است داراي اطلاعات كم و اندكي در خصوص آن گياه است، بنابراين با مطالعه آن ها نمي توانيد تمام اطلاعات ضروري را دريافت كنيد به همين دليل توصيه مي كنيم كه ابتدا شرايط و وضعيت باغچه خود را به طور دقيق بررسي كنيد و با آن آشنا شويد سپس كمي در خصوص گياهان مختلف مطالعه كنيد يا در اينترنت به جستجو بپردازيد تا مناسب ترين گياهان را براي باغچه خود بشناسيد و اقدام به خريد آن ها نماييد.

مفاهيم برخي از مهم ترين اصطلاحاتي كه ممكن است در مطالعات و جستجوها با آن ها برخورد كنيد به شرح زير است:

نور كامل / خورشید: بدان معنی است که گياه به نور مستقیم خورشید در قسمت زيادي از روز (در حدود پنج ساعت یا بیشتر) نیازدارد.


نيمه خورشید ؛ نیمه سایه ؛ قسمتي نور يا قسمتي سايه: بدان معنی است که گیاه می تواند در نيمي از روز از نورخورشيد استفاده كند و بقیه روز را نيز مي تواند در سایه سپري كند.


آفتاب صبح :بدان معنی است که گياه تنها به آفتاب هنگام طلوع خورشيد نياز دارد و آفتاب در ظهر و عصر نبايد به آن بخورد.
سایه کامل / سایه :بدان معنی است كه گياه بايد در قستي كه سايه گير است و نور ورشيد به آنجا راه نمي يابد كاشته شود.


سایه نور: به معنی اي است كه نبايد گياه در معرض مستقیم خورشید قرار گيرد بلكه مقداري نور خوشيد بايد به صورت متمايل به آن منعكس شده و با ملايمت به آن بتايد، اما به طور كلي به مقدار زیادی نور نياز ندارد.


آفتاب یا سایه : بدین معنی است که گیاه در هر دو شرايط آفتابی و یا سایه دار رشد مي کند.

- - - به روز رسانی شده - - -


قبل از خريد گياه هان براي كاشت در باغچه مواردي وجود دارد كه بايد مد نظر قرار داده شود براي مثال بايد محل قرار گيري آن ها در باغچه , ميزان رشد ان ها و هم چنين ميزان نياز آن ها به نور براي رشد را تعيين كنيد و سپس به خريد گياه مناسب براي باغچه بپردازيد.


كاشت گياهان به صورت گروهي

بهتر و زيبا تر است كه براي باغچه خود از انواع محدود تري گياه اما از هركدام از آنها به خصوص از انواع كوچك تر در تعداد بيشتري به صورت گروهي استفاده كنيد.
اگر به طبيعت بكر برويد و در ان به خوبي دقت كنيد خواهيد ديد كه چنين حالتي را در طبيعت نيز وجود دارد و تمام گياهان ظريف به صورت گروهي و در تعداد زياد كنار هم روييده اند.
بنابراين طبيعت بكر مي تواند بهترين الهام دهنده به شما براي طراحي دكوراسيون باغچه تان باشند.



سايز نهايي گياهان

يكي ديگر از مهم ترين نكاتي كه بايد مد نظر داشته باشيد اين است كه هر گياه حداكثر تا چه اندازه اي رشد مي كند. زيرا طبق همين ويژگي گياهان بايد درخصوص جاي قرار گيري آن در باغچه تصميم بگيريد. فراموش نكنيد كه شما بايد با يك نگاه تمام گياهان موجود در باغچه را ببينيد بنابراين گياهي نبايد جلوه گياه ديگر را مسدود كند و جلوي ديد آنرا بگيرد و هم چنين گياه بلند تر نبايد جايي كاشته شود كه راه رسيدن نور به گياه كوتاه تر را بگيرد.
بهترين حالت براي كاشت گياهان اين است كه گياهان بلندتر در عقب و گياهان كوتاه تر در جلوي باغچه كاشته شوند.
قبل از كاشت نهايي گياهان در باغچه و انتقال آنها از گلدان به باغچه ابتدا گلدان هاي گياهان را كنار هم قرار دهيد و چند بار آن ها را جابجا كنيد تا ايده خوبي به ذهنتان برسد و مناسب ترين حالت را برگزينيد.
ضمنا توجه كنيد كه به جز حالات رسمي و خاص گياهان نبايد در خطوط منظم و راست كاشته شوند. هم چنين تعداد گياهان در يك گروه بهتر از يك عدد فرد باشد زيرا در اين صورت جلوه كار زيباتر بوجود مي ايد تا زماني كه تعداد گياهان در يك گروه زوج باشد.
اطمينان حاصل كنيد كه تركيب زيبايي ازگياهان با رنگ ها و بافت هاي متنوع را كنار هم قرار داده ايد.


رنگ گل ها

رنگ هاي گل و گياهاني كه در باغچه مي كاريد رنگ آميزي دكوراسيون باغچه شما را تشكيل مي دهند. بنابراين بدون فرم و طرح قبلي اقدام به كاشت گل و گياهان بدون توجه به رنگ ان ها نكنيد زيرا ممكن است در نهايت نتيجه اي به كه دست مي آيد راضي كننده نباشد.
در رنگ نهايي باغچه شما بايد هماهنگي و هم خواني وجود داشته باشد و رنگ هاي مختلف روي اصول كنار هم قرار گيرند از اين روي در خصوص اينكه چه رنگ گلي كجا و در كنار چه رنگي كاشته شود به خوبي فكر كنيد.

وحید 0319
28th August 2012, 10:01 PM
کاربرد آب در فضای سبز به عنوان عنصر طراحی


چکیده
آب از نظر روانی بعنوان عنصری زندگی بخش باعث جذب انسان می گردد،صدای آرام آب ایجاد آرامش می نماید و از جریانهای تند آب و آبشارها برای صداهای ناموزون و ناخوشایند استفاده می ایجاد خط ،(Focal point) گردد در یک طرح فضای سبز آب معمو لاً بعنوان یک نقطه تأکید وارد می گردد. (line)
از نظر کاربرد ، آب ها به دودسته آبهای راکد و روان تقسیم می شوند کاربرد آبهای راکد براساس نوع ظرف ، رنگ آب متفاوت است.
آبهای روان به صورت آبهای آبشاری و فورانی دیده می شوند ا ثرات آبهای آبشاری برحسب صفحه ، (Full sheet) سرعت جریان و میزان شیب بصورتهای مختلف از آن جمله صفحه کامل استخرهای پله أی ،(Broken sheet) یا صفحه شکسته ، (interrupted sheet) منقطع (turbulent نهرهای خروشان ،(Quiet stream) نهرهای آرام ، (Steppedpools) تقسیم می گردند. stream)(clear نیز به شکلهای متفاوت از آن جمله ستونی (spouting water) آبهای فورانی و غیره دسته بندی می گردند. column) در این مقاله سعی می شود با بیان روشهایی چند از کاربری آب بعنوان عنصر طراحی مروری بر
بینشهای گرانقدر گذشتگانمان داشته باش یم.سپس بر اثرات مختلف آب و کاربردهای کنونی آن
پرداخته می شود.

وحید 0319
28th August 2012, 10:02 PM
محوطه یک ساختمان به عنوان اولین فضایی که بازدید کننده درآن قدم می نهد از اهمیت بسزایی برخوردار است . خواه این ساختمان یک مدرسه باشد یا یک بیمارستان یا حتی فضای یک منزل مسکونی .فردی که برای اولین بار وارد مکان می شود با هر نگاه درباره محیط اطراف خود قضاوت میکند .
گیاهان درمحوطه جایگاه ویژه ای دارند ومهمترین عنصر بکار رفته در محیط می باشند. بنابرین کاشت و جانمایی گیاهان در محیط عملی است که طراح باید با دقت و تخصص انجام دهد .


تعریف طراحی کاشت
عبارت است از یک فرایند، یک هنر و در نهایت یک علم . فرایند کاشت گیاهان در محیط از یک مفهوم انتزاعی در ذهن طراح شروع شده و پس از ترکیب با نیازهای محیطی و موقعیت مکانی در نهایت به یک طرح کشت مناسب می انجامد. از آنجا که در طراحی کاشت گیاهان سه اصل زیبایی ، عملکرد و اجرا و نگهداری مناسبی باید مد نظر قرار گیرد، می توان آنرا ترکیبی از علم و هنر طراح نیز دانست.


اصول طراحی کاشت
برای کاشت گیاهان از متد های مختلفی می توان تبعیت کرد . طراح محیط از یک سو باید باخصوصیات اقلیمی و محیط زیستی منطقه از قبیل خاک و هیدرولژی و دما و بارش آشنا باشد و از سوی دیگر با خصوصیات فیزیولژیکی گیاهان مختلف تا بتواند بهترین گیاهان مناسب آن منطقه را بیابد .
از سوی دیگر طراح کاشت باید با بکار بردن اصول زیبایی شناسی و قواعد فرم و بافت ورنگ ترکیب مناسبی ایجاد نماید که علاوه بر گیاهشناسی صحیح زیبا و دلپذیر باشد .


بطور کلی می توان اصول زیر را برای طراحی کاشت در محوطه سازی درنظر گرفت:



1- اصل گزینش و نوع فضای سبز
اولین گام برای جهت دادن تفکر یک طراح برای ایجاد یک محوطه کاربری آن محیط است . اینکه طراح بداند از کدام سبک و نوع باغسازی تبعیت خواهد کرد و این سبک را نیز باید بر اساس یک دلیل منطقی که می تواند عملکرد محوطه ، اقلیم منطقه، فرهنگ و... باشد ؛ انتخاب نماید . به عنوان مثال طراح برای محوطه یک ساختمان اداری سبک رسمی (formal) و برای یک مهد کودک سبک ( informal )را انتخاب کرده و بر اساس آن نوع باغسازی را انتخاب می نماید.



2- اصل انتخاب بهترین مقیاس گیاهان
گیاهان را از لحاظ حداکثر رشد به چند دسته تقسیم می کنند . درختان بلند ، درختان متوسط ، درختان کوتاه ، درختچه ها ،پیچ ها ، گلها و گیاهان پوششی . اینکه با درنظر گرفتن سن بلوغ گیاه ، چقدر از سطح زمین فاصله خواهد گرفت ارتفاع نهایی رشد گیاه مشخص می شود. با شیوه هایی مانند هرس و کنترل ابیاری و کود دهی می توان این حداکثر رشد را تغییر داد. با درنظر گرفتن اینکه نهال 1 متری کاشته شده در سالهای آینده درختی تنومند خواهد شد باید گیاهان را انتخاب و جا گذاری نمود .



3- اصل تعریف غالبیت در طرح با تغییر نسبت مقیاس کشت به مقیاس معماری
گاه هدف ما از طراحی خرد و کوچک جلوه دادن ساختمانها و تاکید بر طبیعت است که اکثرا در سبکهای غیر رسمی و طبیعت گرا بکار می رود . و گاه احتیاج داریم بر ساختمان و بنای معماری تاکید کنیم و طبیعت را در برابر آن خرد و ناچیز جلوه دهیم که در محوطه بناهای تاریخی وآرامگاههای مقدس به چنین عملی احتیاج داریم .به عنوان مثال می توان در محوطه سازی یک شهرک مسکونی کاشت درختان بلند و گیاهکاری متراکم و نسبت زیاد فضای سبز نسبت به سطح زیربنای ساختمانها می تواند محیط خشک و سرد یک شهرک بتنی را به محوطه ای سر سبز و زیبا تبدیل نماید بر قیمت خانه های مجتمع بیفزاید وباعث آرامش و شادابی ساکنین شود . ولی همین عملکرد یعنی ایجاد یک فضای سبز پر دارو درخت و متراکم در کنار یک اثر باستانی مانند برج آزادی تا کید بر ساختمان را از بین برده و در نگاه اول دید را به خود متوجه می سازدو جلوه اثر را می زداید. از سوی دیگر برج در کنار یک گیاه بسیار کوتاه مانند چمن بلند تر و با ابهت تر جلوه میکند تا در کنار یک درخت چنار بلند قامت .بنابر این انتخاب مقیاس طولی و عرضی و ارتفاعی فضای سبز هوش و ذکاوت طراح را می طلبد که اقلیم و کاربرد و فرهنگ جامعه را بشناسد و درست تصمیم گیری نماید.



4-اصل بزرگنمایی فضا با بهره گیری از فنون طراحی کاشت
بزرگنمایی فضا را از طرق مختلفی می توان انجام داد .
- از طریق قرار دادن درختان بلند در پس زمینه ، درختان متوسط قامت در میان زمینه و درختچه ها و گلها وگیاهان پوششی در پیش زمینه
-از طریق قراردادن درختان با بافت نرم و سبک در پس زمینه و درختان متوسط بافت در میان زمینه و درختان بابافت خشن در پیش زمینه
- قرار دادن رنگهای گرم در پیش زمینه و رنگهای سرد در پس زمینه


5- اصل انطباق نیازهای گیاهان با شرایط محیطی
در صورتی که این اصل رعایت نشود هزینه نگهداری به طور سر سام اوری بالا خواهد رفت و با این وجود نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد.



6- اصل زمینه سازی طرح با عناصر موجود درمحیط
باید افق دید بیننده از همه جهات بررسی شود و آنچه در زمینه و انتهای دید او قرار می گیرد ازنظر طراح دور نماند . مثلا اگر انتهای طرح یک کوه در پس زمینه وجود دارد عناصر باید بر آن تاکید کنند تا دید به سوی کوه جلب شود و اگر ساختمانهای با جلوه بد در پس زمینه است گیاهان باید نظر بیننده را به سوی دیگر متوجه کنند یا منظر زشت را حتی المقدوربپوشانند.



7- تعریف ارتفاع گیاهان و محل یابی کاشت آنان بر اساس نوع محیط
مثلا درختان بلند مزاحم سیمهای برق نشوند و یا جلوی پنجره ها را نپوشانند و مانع وود نور نشوند . یا بر درخت دیگر سایه نیاندازند .ومانع رشد درختان کوتاهتر نشوند.
از دیگر اصولی که می توان بطور گذرا به آنان اشاره کرد:
- طراحی معابر و ایجاد سادگی و زیبایی و کارایی در محل های عبور
- بکار گیری درختچه هایی که جاذب حشرات نیستند در کنار پنجره ها
- تنظیم طرح کاشت با توجه به دید کاربر از سمت پنجره ها ، درب ورود و یا از جانب خیابان
- بهره گیری از خزاندارها به عنوان پس زمینه
- بزرگنمایی ساختمانهای کوچک در پارکها
- عدم تداخل محیط موثر درختان با یکدیگر
- بهره گیری از خطوط شاخه های درختان
- توجه به منظره چهار فصل محوطه
- تغییر گیاهان پوششی در مناطق مختلف محوطه برای تعریف فضاها



مراحل طراحی کاشت
می توان برای فرایند طراحی کاشت گیاهان در محوطه 8 مرحله در نظر گرفت
مرحله اول . بررسی و سنجش سوابق تاریخی منطقه
باغسازی هر کشور در هر دوره تاریخی متاثر از سبک معماری و فرهنگ مردمان آن دوران بوده است . این امر در جزییات مناطق و شهرها نیز با یکدیگر متفاوت است . می توان با بررسی تاریخی منطقه از بروز اششتباهات فاحش پیشگیریکرد . اشتباهاتی مانند کاشت افرای ژاپنی در محوطه هایی که سابقا باغ ایرانی بوده و احتیاج به باز زنده سازی دارد.
مرحله دوم : تجزیه و تحلیلی محیطی
اولین بار که برای بازدید محوطه مورد نظر برای طراحی می روید اظهار نظر در مورد طرح و گیاهان کار دشواری است . اما با یک نگاه عمیق به محوطه های کاشته شده مجاور منطقه می توان گیاهان مناسب برای محیط را به آسانی شناسایی کرد . اینکه در محوطه اطراف چه گیاهانی بکار فته و استفاده ازکدام گیاه موفقیت امیز بوده بسیار مهم می باشد . تجزیه و تحلیل سایت خود عنوان مقاله ای است که پیشتر در باره آن بحث شده .
مرحله سوم : انتخاب چند ایده بر اساس محتوای طرح ، برنامه طرح و تجزیه و تحلیلها
گول اولین طرح و برداشت خود را خوردن اشتباهی است که انسان در بیشتر مراحل زندی خود انجام میدهد. اولین برنامه و ایده لزوما بهترین نیست . بهتر است چند طرح در نظر گرفته شود و از میان انها بهترین انتخاب گردد.
مرحله چهارم : پرورش یکی از ایده ها و آفرینش یک طرح کامل
مرحله پنجم : ترکیب بندی کلیه عناصر و ایجاد وحدت در تمام اجزای مصنوع و نامصنوع در طراحی کاشت
مرحله ششم: توسعه و گسترش بستر گیاهی
مرحله هفتم :کاشت گیاهان و اجرای عناصر باغ
مرحله نهایی : نگهداری منظر

وحید 0319
28th August 2012, 10:04 PM
گاه پستی و بلندی موجود زمین ما را ناچار به تراس بندی فضای سبز می کند و گاه مفهوم اصلی طرح و کاربرد تفاوت در ارتفاعات از سوی طراح به زمین مورد نظر تحمیل می شود.
در حالت اول مانند هنگامی که بر روی یک تپه یا شیب بیش از ۴۰ ٪ فضای سبز اجرا می کنیمُ کاشت گیاهان بر روی شیب زیاد می تواند باعث شسته شدن خاک و سختی نگهداری گردد. مثلا چمن زنها در شیب زیاد ممکن است چپ شوند و نیز آب بر روی شیب حرکت کرده و مقدار کافی از آن جذب نگردد. در چنین مواردی استفاده از تراس بندی با استفاده از دیوارهای نگهدارنده ( Retaining Wall ) ضرورت می یابد.برای مثال در شکل یک می توانید ببینید که به علت تمایل به حفظ نخلهای موجود و ارتفاع آنها نسبت به خیابان ناچار به استفاده از دیوار نگهدار شده ام.
http://up.iranblog.com/images/5q6svzsmxebi8ytw60j.gif (http://up.iranblog.com/)


گاهی نیز طراح می خواهد از اختلاف ارتفاع بعنوان یک عنصر زینتی استفاده کند ( شکل یک - کاربرد زینتی تراس بندی در پارک الممزر دبی)


http://up.iranblog.com/images/hvy1ur14sqqd1nj1gf.gif (http://up.iranblog.com/)

و یا بنا به محدودیت های دیگر مثل کوچک بودن قطعه فضای سبز تراس بندی به طرف بالا یا بر عکس به طرف پایین را به عنوان یک ابزار طراحی به کار می گیرد. در شکل ۳ بنده مجبور شدم با توجه به کوچک بودن قطعه از تقسیم فضای سبز به ارتفاعات استفاده کنم و محل نشستن را زیر ارتفاع موجود بسازم و مشاهده می کنید که دیوار نگهدار این کار را برای من انجام داد.


http://up.iranblog.com/images/rrclmvsx4iel7wtzm5l.gif (http://up.iranblog.com/)



دیوارهای نگهدارنده انواع مختلفی دارند که در مطلب بعدی به برخی توضیحات و نقشه اجرایی می پردازیم


- - - به روز رسانی شده - - -

قبل از پرداختن به نقشه های اجرایی مطلبی را اضافه کنم و آن استفاده از دیوارهای نگهدار در حاشیه سازی محل بازی کودکان است. چنین دیواره ای علاوه بر ایجاد امنیت بیشتر برای محل بازی کودکان می تواند به عنوان نیمکت برای نشستن والدین مورد استفاده قرار بگیرد که این صرفه جویی در هزینه می شود.
در چنین حالتی پهنای دیوار نگهدارنده را ۵۰-۶۰ سانتی متر بگیرید و روی آن را بر حسب بودجه با بلوکهای سیمانی یا سنگ طبیعی بپوشانید. همینطور که می دانید به سنگ کاری بر روی یک دیوار copping و بر روی دیواره های آن cladding میگن.
لبه سنگ یا بلوک در جهت زمین بازی باید حتما پخ باشه برای ایمنی بچه ها. من اکثر اوقات زمین بازی بچه ها رو میگم حفاری کنن که ۵۰ سانتی متر پایین تر از ارتفاع موجود معابر پارک باشد و با یک شیب ( Ramp ) ورودی براش می سازم و اینجوری بچه ها احساس امنیت بیشتری می کنن و دیوار نگهدار اختلاف ارتفاع رو پر می کنه. حالا به یک نقشه دیوار نگهدار برای این منظور نگاه کنید:


http://up.iranblog.com/images/pi32lclc6ycgrydt1v.gif (http://up.iranblog.com/)

و اما وقتی دیوار نگهدار برای تراس بندی به کار میره باید به مسایل سازه ایش توجه بیشتری کنید. اگر ارتفاع دیوار بیشتر از یک متر باشه حتما بسته به نوع خاک محل از انواع مهار برای نگه داشتنش استفاده میشه. در دیوارهای نگهدار بلند بهتره دیوار با یک زاویه ۵ ٪ به طرف عقب مایل باشه و این البته باعث زیبایی دیوار هم میشه. زیر سازی دیوار نگهدار رو دست کم نگیرید و اگر ریشه درختان ممکنه به دیوار فشار یا آسیب وارد کنه از یک لایه مرز زیستی (Bio-Barrier ) استفاده کنید که با استفاده از هورمون ریشه ها رو از دیوارتون فراری بده.
اینم نقشه همون دیواری که دیدید تو خیابون ساخته بودم از ناچاری




http://up.iranblog.com/images/a2mwnhgdn04bcilrumy4.gif (http://up.iranblog.com/)

وحید 0319
28th August 2012, 10:05 PM
در تاریخچه طراحی کلاسیک فضای سبز استفاده از خاکپوش چندان اهمیتی نداشته و تقریبا همه جای فضای سبز رو با گیاهان پر می کردند و از اینکه خاک در جاهایی دیده بشه چندان ابایی نداشتند. ولی در فضای سبز امروزی تلاش می کنند که حجم پوشش گیاهی رو اندکی کم کنند و این میتونه به این دلایل باشه:



پوشش گیاهی حساس و زنده بوده و کاشت آن عملیاتی مشکل است
با کمبود آب شیرین در جهان صرفه جویی در مصرف آب اهمیت روز افزون می یابد
هزینه های آبیاری و نگهداری از گیاهان زیاد است
گاه از خاکپوشها در زیر درختان و درختچه ها نیز استفاده می شود که علاوه بر افزودن زیبایی میزان تبخیر سطحی خاک را کاهش داده و باعث صرفه جویی در مصرف آب می گردد.


به این دلیل نیاز به جایگزینی وجود دارد که زمین خالی نماند و این چیزی نیست بجز خاکپوش ( مالچ ).


مزایای کاربرد خاکپوش ( مالچ ) :



سهولت کاربرد و نصب آن
هزینه تقریبا برابر با هزینه گیاه کاری ولی با هزینه نگهداری کمتر از گیاه
عدم نیاز به آبیاری
ایجاد قابلیت طرح دهی به فضای سبز با توجه به تنوع رنگ و بافت آن


انواعی از خاکپوش و نکاتی در مورد کاربرد هر کدام:



قلوه سنگ ( Pebble ) که معمولا سنگهایی با قطر ۷-۱۰ سانتی متر و از سنگهای رودخانه ای مدور می باشد ولی اندازه ها و اشکال دیگر آن مانند قلوه سنگهای شکسته و گوشه دار نیز وجود دارند. قلوه سنگ یا بصورت خاکپوش و بدون سیمان برای پوشاندن زمین به کار می رود و یا با استفاده از ملاط نصب می گردد. ( تجربه : از کاربرد در زیر درخت برگ ریز خودداری کنید که نظافتش خیلی سخته )






ریگ ( Gravel ) که معمولا درا ندازه ای کوچکتر و معمولا ۱-۳ سانتی متر یافت می شود. گاهی از سنگ شکسته الک سه چهارم ( Crash ) هم می توانید بجای ریگ استفاده کنید. در رنگهای خاکستری و سفید معمولتر است ولی رنگهای سیاه و قهوه ای و زرد آن را هم می توان یافت. خلاصه بسته به آنچه در بازار یافت میشه همیشه مثل نقل و نبات نمونه های شسته شده گراول رو تو شیشه رو میز کارتون داشته باشید. ( تجربه : برای تمیز کردن آن از گرد و غبار و برگ درختان از دمنده ( blower ) استفاده کنید. تا حد امکان کاری کنید که آب آبیاری به قسمت خاکپوش شما نرسه )






خاکپوش ( مالچ ) چوب ( Wooden Mulch ) که معمولا از پوست و چوب پنبه درختان بویژه کاج تهیه می شود و اندازه های آن بین ۳-۱۰ سانتی متر است. قبلا همه انواع موجود آن رنگ قهوه ای طبیعی داشتند ولی امروزه انواع رنگ شده آن هم در رنگهای مختلف و با ۵ سال گارانتی ثبات رنگ یافت می شود و می شوانید با آنها روی زمین نقاشی کنید. ( تجربه : این نوع مالچ هر یکی دو سال یک بار باید عوض شه چون کاملا از قیافه میفته )






شیشه هم از انواع خاکپوشهای جدید است که معمولا بلورهای ۳-۶ سانتی متری آن را بدون رنگ یا در رنگهای مختلف به عنوان خاکپوش ( مالچ ) بکار می برند.


http://up.iranblog.com/images/3k0u8z7fe58g9pebazws.gif (http://up.iranblog.com/)

نحوه کاربرد خاکپوش :



خاکپوش را معمولا به صورت لایه ای به ضخامت ۱۰ سانتی متر روی زمین می گسترانند
از جئو تکس برای جدا کردن آن از زمین استفاده کنید چون در غیر این صورت بعئ از مدتی بوسیله خاک زیرین آلوده می شه و همچنین امکان استفاده مجدد از آن یا جابجایی آن از بین میره. ( تجربه : برخی از دوستان برای صرفه جویی بجای جئو تکس پلاستیک مشما زیر خاکپوش پهم می کنند که فکر زیاد خوبی میست چون علاوه بر اینکه به تدریج با اشعه ماورای بنفش پوسیده میشه جلوی نفوذ آب به خاک رو هم میگیره و آب در منطقه خاکپوشتون جمع میشه و رنگ خاکپوشتون رو هم خراب می کنه. لذا خساست نکنید )
از متراکم کردن زیر منطقه خاکپوش قافل نشید که بعدا ارتفاع اون دچار نا همگنی نشه
ارتفاع نهایی خاکپوشتون رو همیشه نسبت به جدول ۵ سانتی متر پایین تر بگیرید که در اثر باد و پا خوردن ریگ یا چوب از فضای سبز خارج نشه و معابر و خیابان رو آلوده نکنه


نکته : بعضی همکاران در ایران میگن اگه مثلا ریگ کار کنیم بچه ها میان ور می دارن پرتاب می کنن برا همدیگه. نظر شخصی من اینه که یکی از وظایف طراحی فضای سبز افزایش سطح فرهنگ شهروندی عمومی است و هر تغیری بهایی داره که باید پرداخته شه. لذا شما استفاده کنید و بگذارید بجه ها بر دارن و هی شما دوباره بریزید تا وقتی که اشباع شن. این نظر من بود و در مباحث مربوط به نقش آموزشی طراحی فضای سبز در آینده به آن می پردازیم حالا شما خود دانید.


امااااا . از کاربرد قلوه سنگ در شهرهایی که ما لُرها سکونت داریم بدون کاربرد ملاط جدا خودداری کنید وگرنه هرچه دیدید از چشم خودتون دیدید



این هم نقشه اجرایی کاربرد خاکپوش ( مالچ )





http://up.iranblog.com/images/98qu97ukfgf6diz16hg.gif (http://up.iranblog.com/)

منبع: وبلاگ طراحی فضای سبز (http://atiebt55.blogfa.com/)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد