وحید 0319
19th August 2012, 04:48 PM
ساختمان کانون وکلای دادگستری
ساختمان کانون وکلای دادگستری در تهران در سال 1374 توسط سید هادی میرمیران طراحی شده است.
http://memarinews.com/Image/News/2011/6/4436_634426945758437500_l.jpgساختمان کانون وکلای دادگستری در تهران در سال 1374 توسط سید هادی میرمیران طراحی شده است.عملیات ساخت این بنا در سال 1379 به پایان رسید. ساختمان کانون وکلای دادگستری در نزدیکی میدان آرژانتین برای فعالیت های گوناگون وکلای عضو کانون طراحی شده است و دارای عملکردهای اداری، آموزشی و حرفه ای است.
ساختمان كانون وكلای دادگستری در چهار طبقه روی همكف با دو طبقه زیر زمین ، جمعاً با 4700 متر مربع زیر بنا ، در زمینی مستطیل شكل ، شرقی – غربی به ابعاد 18×54(972 مترمربع ) ، اجرا شد .
نمای بیرونی بنا كه طرح مدرنی از ترازوی عدالت را یك بار در شكل دو وزنه بزرگ معلق و بار دیگر در سیمای شاهین بزرگ میان دو وزنه به نمایش می گذارد .در عین حال انعكاس بیرونی شناور بودن كل بنا در فضاست ، در واقع ، كل فضاهای كار چهار طبقه روی همكف دو بدنه عمودی معلق را تشكیل می دهند كه شفافیت و نور از همه طرف ، آنها را احاطه كرده است .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2001.jpg
احساس معلق بودن طبقات و احاطه همه جانبه فضا ، به محض ورود به طبقه همكف و رویت سطح زیرین طبقات شروع و با كشیده شدن نگاه به آسمان ، از درون شكاف بین دو بدنه ، كه هر چه بالا میرود بازتر می شود ، تشدید ، و با حضور در طبقات و عبور از راهروهای پیرامونی كه به دیواره های جانبی نچسبیده اند ، تكمیل می شود . مشاهده مكرر شكاف بین كف و دیواره راهروها احساس شناور بودن در فضا را تداوم می بخشد .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2002.jpg
علاوه بر خیال انگیز بودن دفاتر كار شناور در میان فضا ، طراح توانسته است در یك زمین شرقی – غربی كشیده ، ضمن اجتناب از نور مزاحم غرب ، روشنایی لازم برای همه فضاها را در همه طبقات تأمین كند . به همین دلیل كاربرد سطوح شفاف در نماهای خارجی و داخلی به هیچ وجه تصنعی نبوده ، بلكه بازتاب صادقانه عملكرد ساختمان است .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2003.jpg
كاربرد مس و برنج در پرداخت هنرمندانه سطح دو بدنه معلق ، كه نقش رقیب و تشدید كننده نسبت به فضای شفاف و خالی احاطه كننده را ایفا می كنند ، باعث شده است كه در عین حال مكمل نقش آفرینی سطوح شیشه ای در یك دور نمای شهری باشند . این پرداخت مس و برنج درداخل نیز ادامه یافته و كار تزیین سرسرای داخلی را به عهده می گیرد .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2004.jpg
گرانیت مشكی كف طبقه همكف صفحه ای است كه همه باریهای نور و رنگ و نیز محور مركزی كل فضا بر سطح سخت آن تعریف می شود .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2005.jpg
آنچه به عنوان ویژگی های کالبدی طرح در نظر گرفته شده است عبارتند از :
- بهره گیری کامل و معمارانه از شکل و ابعاد زمین
- انعطاف پذیری فضاها برای عملکردهای متفاوت
- بهره گیری ازنمادهایی چون ترازو و نور
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2006.jpg
منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
ساختمان کانون وکلای دادگستری در تهران در سال 1374 توسط سید هادی میرمیران طراحی شده است.
http://memarinews.com/Image/News/2011/6/4436_634426945758437500_l.jpgساختمان کانون وکلای دادگستری در تهران در سال 1374 توسط سید هادی میرمیران طراحی شده است.عملیات ساخت این بنا در سال 1379 به پایان رسید. ساختمان کانون وکلای دادگستری در نزدیکی میدان آرژانتین برای فعالیت های گوناگون وکلای عضو کانون طراحی شده است و دارای عملکردهای اداری، آموزشی و حرفه ای است.
ساختمان كانون وكلای دادگستری در چهار طبقه روی همكف با دو طبقه زیر زمین ، جمعاً با 4700 متر مربع زیر بنا ، در زمینی مستطیل شكل ، شرقی – غربی به ابعاد 18×54(972 مترمربع ) ، اجرا شد .
نمای بیرونی بنا كه طرح مدرنی از ترازوی عدالت را یك بار در شكل دو وزنه بزرگ معلق و بار دیگر در سیمای شاهین بزرگ میان دو وزنه به نمایش می گذارد .در عین حال انعكاس بیرونی شناور بودن كل بنا در فضاست ، در واقع ، كل فضاهای كار چهار طبقه روی همكف دو بدنه عمودی معلق را تشكیل می دهند كه شفافیت و نور از همه طرف ، آنها را احاطه كرده است .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2001.jpg
احساس معلق بودن طبقات و احاطه همه جانبه فضا ، به محض ورود به طبقه همكف و رویت سطح زیرین طبقات شروع و با كشیده شدن نگاه به آسمان ، از درون شكاف بین دو بدنه ، كه هر چه بالا میرود بازتر می شود ، تشدید ، و با حضور در طبقات و عبور از راهروهای پیرامونی كه به دیواره های جانبی نچسبیده اند ، تكمیل می شود . مشاهده مكرر شكاف بین كف و دیواره راهروها احساس شناور بودن در فضا را تداوم می بخشد .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2002.jpg
علاوه بر خیال انگیز بودن دفاتر كار شناور در میان فضا ، طراح توانسته است در یك زمین شرقی – غربی كشیده ، ضمن اجتناب از نور مزاحم غرب ، روشنایی لازم برای همه فضاها را در همه طبقات تأمین كند . به همین دلیل كاربرد سطوح شفاف در نماهای خارجی و داخلی به هیچ وجه تصنعی نبوده ، بلكه بازتاب صادقانه عملكرد ساختمان است .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2003.jpg
كاربرد مس و برنج در پرداخت هنرمندانه سطح دو بدنه معلق ، كه نقش رقیب و تشدید كننده نسبت به فضای شفاف و خالی احاطه كننده را ایفا می كنند ، باعث شده است كه در عین حال مكمل نقش آفرینی سطوح شیشه ای در یك دور نمای شهری باشند . این پرداخت مس و برنج درداخل نیز ادامه یافته و كار تزیین سرسرای داخلی را به عهده می گیرد .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2004.jpg
گرانیت مشكی كف طبقه همكف صفحه ای است كه همه باریهای نور و رنگ و نیز محور مركزی كل فضا بر سطح سخت آن تعریف می شود .
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2005.jpg
آنچه به عنوان ویژگی های کالبدی طرح در نظر گرفته شده است عبارتند از :
- بهره گیری کامل و معمارانه از شکل و ابعاد زمین
- انعطاف پذیری فضاها برای عملکردهای متفاوت
- بهره گیری ازنمادهایی چون ترازو و نور
http://memarinews.com/Image/News/kanoon%20e%20vokala%2006.jpg
منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز