Mr.Engineer
18th August 2012, 12:06 PM
http://kimiaonline.com/UpImage/54c8b840-d915-4999-8590-4f5ec1d55a2c.png
VoIP چیست ؟
VoIP ( مخفف Voice over Internet Protocol ) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از اینترنت به منظور مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی ، VoIP از فن آوری دیجیتال استفاده می نماید .در واقع ، با استفاده از فن آوری VoIP صدای انسان توسط بسته های اطلاعاتی IP و از طریق اینترنت ارسال می گردد .
VoIP می تواند به منظور تامین خواسته فوق از سخت افزارهای شتاب دهنده استفاده نماید و یا از آن در یک محیط مبتنی بر کامپیوترهای شخصی استفاده گردد . شبکه های مبتنی بر IP بر روی تمامی شبکه ها پشتیبانی شده است. از جمله شبکه سازمان ها، شبکه های خصوصی، شبکه های عمومی، شبکه های کابلی و همچنین شبکه های بی سیم. VoIP در واقع بر روی تمامی شبکه ها قابل اجراء می باشد.
VoIP چگونه کار می کند ؟
در گذشته ای نه چندان دور ، پیشگامان عرصه های علمی به این نتیجه رسیدند که می توان یک سیگنال را به صورت دیجیتال و در یک مسافت طولانی ارسال نمود . بدین منظور می بایست قبل از ارسال سیگنال ، آن را با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال(ADC) ، تبدیل و سپس ارسال و در نقطه پایانی انتقال،با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ(DAC) مجددا" آن را به آنالوگ تبدیل نمود .
فن آوری VoIP نظیر آنچه اشاره گردید کار می کند . در ابتدا ، صدای دیجیتال شده در بسته های اطلاعاتی قرار می گیرد و پس از ارسال در مقصد مجددا" به صوت تبدیل می گردد. با ذخیره اطلاعات به فرمت دیجیتال می توان بر روی آنان کنترل بهتری را اعمال نمود . مثلا" می توان آنان را فشرده ، مسیر آنان را تعیین و یا آنان را به یک فرمت جدید دیگر تبدیل نمود .
شبکه های مبتنی بر پروتکل TCP/IP از بسته های اطلاعاتی IP تشکیل می گردند که شامل یک هدر ( برای کنترل ارتباطات ) و یک paylaod به منظور مبادله داده می باشند . فن آوری VoIP از بسته های اطلاعاتی IP به منظور حرکت در شبکه و رسیدن به مقصد نهائی استفاده می نماید .
مزایای استفاده از VoIP نسبت به PSTN (شبکه تلفنی سوئیچ عمومی )
در زمان استفاده از خطوط PSTN ، کاربران عملا" هزینه زمان استفاده شده توسط شرکتی که مدیریت خط PSTN را برعهده دارد ، پرداخت می نمایند و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت نمایند هزینه بیشتری را نیز می بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این ، نمی توان بطور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو نمود .
در فن آوری VoIP می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو نمود . کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمائید نیز به اینترنت متصل شده باشند . مکالمه برقرار شده تا زمان دلخواه ( مستقل از هزینه های مربوطه ) می تواند ادامه یابد. علاوه بر این ، می توان در یک زمان با چندین نفر گفتگو نمود . در زمان گفتگو با سایر افراد و بطور همزمان می توان با آنان داده ئی ( نظیر تصاویر ، نمودارها و تصاویر ویدیوئی ) را نیز مبادله نمود .
سوئیچمداری ابتداییترین سیستمهای به کار رفته در شبکههای تلفن طی 100 سال اخیر است، تماسهایی که داخل چنین شبکهای برقرار میشود یک خط تلفن را به واسطه ارتباط دو نقطه مختلف اشغال میکند. بدین طریق تماسهای برقرار شده را یک مدار مینامند. این روش اساس شبکههای تلفنی سوئیچ عمومی یا (PSTN) است.
اگر مبنای خطوط تلفن را فیبرهای نوری درنظر بگیریم، در چنین حالتی مکالمات دیجیتالی شده طرفین در هر سوی خط (ارسال و دریافت) با نرخ سرعتی برابر 64 kb بر ثانیه منتقل میشود، که در مجموع برای هر دو طرف معادل 128 (kbps) است.
در این نوع ارتباط هنگامی که یکی از طرفین صحبت میکند طرف دیگر به آن گوش میدهد. به این معنی که در هر زمان تنها نیمی از ارتباط فعال است و عملا نیم دیگر ظرفیت ارتباطی به هدر میرود، به علاوه در هر مکالمه تلفنی بخش قابل توجهی از طول زمان مکالمه را سکوت (هیچ یک از طرفین صحبتی نمیکنند) تشکیل میدهد.
اما در سامانه VOIP قادریم تا بستههای2 دیجیتالی را که تنها حاوی مکالمات طرفین است روی خطوط تلفن ارسال کنیم و از ارسال پیوسته دادهها (شامل کل زمان مکالمات و سکوت میان آنها) جلوگیری کنیم. این امر اساس کار شبکههای سوئیچ تلفنی بسته را تشکیل میدهد.
بنابراین شبکههای تبادل داده نمیتوانند از سیستم سوئیچ مداری استفاده کنند، بلکه برخلاف آنها که ارتباط را به طور پیوسته برقرار میسازند، طول هر ارتباط به شکل منقطع و براساس حجم دادههای تشکیلدهنده هر بسته تعیین و برقرار میشود، این روند به شکل زیر انجام میشود:
1- رایانه مبدا (فرستنده) دادهها را به شکل بستههای کوچک درآورده و یک نشانی که بیانگر مشخصات مقصد مورد نظر است به آن الصاق میکند.
2- هر بسته شامل اطلاعاتی است که میتواند از فایلهای موسیقی، تصویر، متن و یا نامه الکترونیکی تشکیل شده باشد.
3- رایانه فرستنده هر بسته را برای نزدیکترین روتر موجود در شبکه ارسال میکند، روتر فوق نیز پس از دریافت بسته آن را به نزدیکترین روتر به رایانه مقصد، منتقل کرده و از آنجا برای رایانه مقصد ارسال میشود.
فناوری VOIP از روش پیشگفته برای ارائه خدمات تلفنی بهره میبرد. VOIP مزایای زیادی نسبت به سامانهسوئیچمداری دارد. برای مثال انتقال چندین مکالمه همزمان روی یک خط تلفن و کاهش هزینه براساس کاهش طول زمان مکالمه از مزایای فوق هستند چنانچه اگر یک مکالمه را از طریق خط تلفن عادی در شبکه سوئیچمداری به مدت 10 دقیقه برقرار کنیم، باید هزینه 10دقیقه مکالمه را پرداخت کنیم اما در مقابل یک تماس تلفنی مشابه درسامانهVOIP تنها 5/3 دقیقه از 10 دقیقه فوق را دربر خواهد گرفت و کاربر تنها هزینه 5/3 دقیقه را میپردازد از طرفی زمانی برابر 5/6 دقیقه از 10 دقیقه، خط تلفن آزاد است بنابراین، خط این ظرفیت را خواهد داشت که دو یا چند مکالمه همزمان روی آن انجام گیرد.
روشهای دسترسی و استفاده از خدمات VOIP :
1- ATA3: سادهترین و معمولترین راه استفاده از خدمات VOIP استفاده از یک دستگاه ATA است. در این روش رابطه یک تلفن معمولی با رایانه و شبکه اینترنت به وسیله یک تطبیق دهنده برقرار میشود. در حقیقت یک دستگاه ATA نوعی مبدل آنالوگ به دیجیتال است که سیگنالهای صوتی آنالوگ را از گوشی تلفن دریافت کرده و پس از تبدیل آنها به اطلاعات دیجیتالی روی اینترنت به سمت مقصد ارسال میکند. اغلب شرکتهای خدمات دهنده VOIP برای استفاده از این روش، دستگاه مبدل را به رایگان در اختیار مشترکین قرار میدهند و تنها هزینه خدمات را دریافت میکنند.
2- تلفنهای IP4: این تلفنهای مخصوص، درست مانند گوشیهای معمولی دارای صفحه ارقام شمارهگیری و اجزای مشابهی هستند اما آنها به وسیله سختافزار و نرمافزارهای خود مستقیما با یک روتر در ارتباطاند و به کاربران امکان تماس مستقیم روی اینترنت را بدون نیاز به رایانه میدهند.
3- تماس رایانه به رایانه : شاید این روش سادهترین راه برقراری یک تماس VOIP باشد که کاربران کمترین هزینه را برای تماسهای راه دور میپردازند. در این روش مشترکین برحسب نوع دسترسی به شبکه تنها هزینه خدمات دسترسی را خواهند پرداخت و تماسها چه راه دور و چه نزدیک هیچ هزینه اضافی دیگری را به وی تحمیل نمیکنند.
این روزها سرویسهای وابسته به فناوری VoIP بسیار ارتقا یافته و در سطحی گسترده عرضه میشود، اما با این وجود بسیاری از مراکز عرضهکننده این خدمات همچنان با مشکلات فنی فراوانی مواجه هستند و میکوشند که با مرتفع ساختن آنها، مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
طبق آخرین آمارهایی که مرکز Empirix در بررسیهای اخیر خود بهدست آورده، در حال حاضر حدود 52 درصد از مراکز تجاری و بازرگانی آمریکا و همچنین بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور از خدمات VoIP استفاده میکنند. تعداد افرادی که از خدمات VoIP استفاده میکنند بهصورت روزافزون در حال افزایش است و درخواستهای کاربران برای دریافت خدمات بیشتر و باکیفیتتر و انتقال سیستمهای تلفنی سنتی به سیستمهای مبتنی بر فناوری VoIP روزبهروز بیشتر میشود. این عوامل باعث شده تا بازار این سیستم در جهان بسیار پررونق شود و مراکز عرضهکننده خدمات تلویزیونی نظیر Comcast نیز برای راهاندازی سیستمهای VoIP اقدام و دور تازهای از رقابتها را با شرکتهای مخابراتی مثل Verizon آغاز کنند.
مشکلات جدید
اگر چه افزایش تعداد مشتریان VoIP میتواند تمامی فعالان در این حوزه را خرسند کند، کارشناسان بر این باورند که این روند مشکلاتی را هم بهدنبال خواهد داشت. بالا رفتن تعداد افرادی که قصد استفاده از خدمات VoIP را دارند، موجب خواهد شد تا مشتریان جدید برای دریافت این خدمات مدت بیشتری را به انتظار بنشینند. مشغول شدن شرکتها به مشتریان قدیمی و جلب رضایت آنها باعث خواهد شد تا در برخی مواقع، مراکز عرضهکننده خدمات VoIP تا چهار سال سراغ بازاریابی و جلب مشتریهای جدید نروند و فرصتهای جدید را از دست بدهند. اینطور که جف فرید(Jeff Fried) مدیر فنی مرکز تحقیقاتی Empirix اعلام کرده، به علت وجود مشکلات فراوان برای عرضه خدمات مناسب VoIP، تنها 25 درصد از مشترکان این سرویس برای استفاده مجدد از آن رضایت دارند و بخش قابل ملاحظهای از آنها معتقدند که استفاده سیستمهای سنتی مخابراتی بهتر است.
گفته میشود که این شکایتها و نارضایتیها مربوط به یک مدتزمان خاص نمیشود و با رفع یک مشکل بهخصوص از بین نخواهد رفت. در بررسیهای جدید مرکز مشاورهای و تحقیقات اینترنتی Keynote مشخص شده که بهطور میانگین مشکلات استفاده از سرویس VoIP بیش از مشکلات تلفنهای همراه است. تاخیر در زمانی که فرد صحبت میکند و زمانی که صدای فرد مقابل را میشنود، در بیشتر مواقع بسیار زیاد است و باعث خواهد شد تا مکالمات تلفنی طولانیتر شود و کاربران مجبور شوند که برای شنیدن صدای فرد مقابل، مدت بیشتری منتظر بمانند.
مرکز Keynote همچنین دریافته است، حدود 1/3 درصد از تمام تماسهایی که تحت سیستم VoIP برقرار میشود، مشکل دارند و با فرد مورد نظر ارتباط برقرار نمیکنند. در حالی که این اشتباهها برای تلفنهای همراه بسیار کمتر است، بروز آن در مواقع اضطراری میتواند عواقب جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد. برای تلفنهای سنتی درصد اشتباهها در این زمینه 01/0 گزارش شده است.
تشدید آلام
فرید معتقد است که امروزه کیفیت حدود یکسوم از تمامی خدمات وابسته به VoIP در سطح "بد" سنجیده میشود. مطالعات اخیر شرکت Keynoteکه روی هفت مرکز عرضهکننده خدمات VoIP انجام شده نشان میدهد که در کشور آمریکا Vonage بهترین خدمات تماسهای تلفنی از طریق اینترنت را ارایه میکند و این در حالی است که سرویس AT&T's CallVantage بهترین کیفیت صدا را در اختیار مشترکان خود قرار داده است. دیگر سرویسهایی که در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفتند شامل Lingo، Packet8 شرکت 8X8، VoiceWing شرکت Verizon و Skype میشوند.
اما به نظر شما چه عاملی باعث میشود تا خدمات عرضه شده در این زمینه با کیفیت پایین بهدست مشترکان برسد؟ بهطور کلی باید توجه داشت کهVoIP با سرعت فزایندهای در حال گسترش بین مردم است و تعداد مشترکان آن هرساله تا دو برابر افزایش مییابد. جان آرنولد در مرکز مخابراتی و ارتباطات مبتنی بر سیستم IP "آرنولد و شرکا" اعلام میدارد: "با وجود اینکه VoIP و سیستمهای وابسته به شدت در حال گسترش است، هنوز به اندازه کافی در ارتقای محتوای شبکهها سرمایهگذاری نشده است. زیرساختهای داخلی شرکتها هنوز کامل نشده و نمیتواند جوابگوی افزایش تعداد مخاطبان باشد."
اگر این روند در آینده نزدیک تغییر نکند، برخی از مراکزی که خدمات VoIP را به مشترکان خود عرضه میکنند از گردونه رقابت خارج خواهند شد و توان ادامه فعالیت در این حوزه را نخواهند داشت. آنچه که در آینده مورد توجه قرار میگیرد کیفیت است و اگر شرکتهای مخابراتی به این اصل توجه نداشته باشند، بهطور قطع عرصه را به رقبا واگذار خواهند کرد.
آندری جزیرسکی(Andrei Jezierski) یکی از شرکای شرکت بزرگ i2 Partners در نیویورک بر این باور است، هماکنون هزاران عرضهکننده خدمات VoIPدر آمریکای شمالی میکوشند که قابلیتهای جدیدی را به سرویسهای خود بیفزایند تا از این طریق تعداد مشترکانشان افزایش پیدا کند. از جمله قابلیتهایی که این افراد بهتازگی عرضه کردهاند عرضه خدمات VoIP برای دستگاههای الکترونیکی قابل حمل است که این امر موجب شده تا مردم با استقبال بیشتری پذیرای این فناوری باشند.
هزینه اشتراک
از عوامل دیگری که شرکتها امروزه بر سر آن رقابت میکنند قیمت و هزینه اشتراک است. کاربران باید توجه داشته باشند که کاهش قیمتها در این زمینه با سرعت فراوان رخ میدهد. مطالعاتی که بهتازگی توسط مرکز AOL انجام شده گویای آن است که مردم تفاوت زیادی را بین 25 دلار و 30 دلار نمیبینند و به همین خاطر بیشتر آنها با پرداخت 30 دلار سعی میکنند که از مزایای اضافه این سرویس نیز بهرهمند شوند.
با وجود اینکه کاهش قیمتها مهمترین اصل برای حضور در بازار رقابتی محسوب میشود، تمامی شرکتهای عرضهکننده خدمات VoIP درآمدهای فراوانی را از این عرضه بهدست آوردهاند. راگوی کامل(Ragui Kamel) مدیرعامل بخش سرویسهای صوتی شرکت AOL میگوید: "من فکر میکنم که دیگر بیش از این نمیتوان هزینه اشتراک را برای مردم کاهش داد تا آنها برای استفاده از خدمات VoIP انگیزه پیدا کنند."
در عرصهای که هر یک از شرکتها میکوشند تا نشان دهند که بهترینکیفیت را با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار میدهند، شرکتهای عرضهکننده خدمات کابلی امیدوارند تا رقبای مخابراتی خود را پشتسر بگذارند. در سال آینده تعداد زیادی از شرکتهای عرضهکننده خدمات کابلی فعالیت خود را برای عرضه خدمات VoIP آغاز خواهند کرد و بخش اعظم بازارهای جهانی را در دست خواهند گرفت.
در حال حاضر بسیاری از مراکز خدمات کابلی نظیر Comcast و Cablevision تبلیغات خود را برای عرضه خدمات VoIP آغاز کردهاند که البته این خدمات با سرویسهای مربوط به تلفنهای سنتی تفاوت چندانی ندارد. Cablevision بهتازگی سرویس جدید خود را با نام Optimum Voice VoIP معرفی کرده و ادعا میکند که این سرویس خدمات تلفنی خانگی را با کیفیت بسیار بالا در اختیار مردم میگذارد. Comcast نیز سرویس جدید خود را به مدت 30 روز گارانتی و اعلام کرده است که اگر هر یک از مشترکان پس از گذشت یک ماه از این سرویس احساس نارضایتی کردند، میتوانند به شعبههای این شرکت مراجعه کرده و تمام پول خود را دریافت کنند.
گرگ بوتز(Greg Butz) معاون بخش بازاریابی و توسعه بازرگانی شرکت Comcast اظهار کرده است: "تمامی سرویسهای مرتبط با VoIP شبیه یکدیگر نیست. ما معتقدیم که هماکنون سرویس بهتری نسبت به آنچه که ما در اختیار مردم قرار میدهیم وجود ندارد. ما به نخستین چیزی که اندیشیدهایم کیفیت است و کاربران میتوانند بهسادگی این مسئله را دریابند."
منبع:کیمیا انلاین
VoIP چیست ؟
VoIP ( مخفف Voice over Internet Protocol ) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از اینترنت به منظور مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی ، VoIP از فن آوری دیجیتال استفاده می نماید .در واقع ، با استفاده از فن آوری VoIP صدای انسان توسط بسته های اطلاعاتی IP و از طریق اینترنت ارسال می گردد .
VoIP می تواند به منظور تامین خواسته فوق از سخت افزارهای شتاب دهنده استفاده نماید و یا از آن در یک محیط مبتنی بر کامپیوترهای شخصی استفاده گردد . شبکه های مبتنی بر IP بر روی تمامی شبکه ها پشتیبانی شده است. از جمله شبکه سازمان ها، شبکه های خصوصی، شبکه های عمومی، شبکه های کابلی و همچنین شبکه های بی سیم. VoIP در واقع بر روی تمامی شبکه ها قابل اجراء می باشد.
VoIP چگونه کار می کند ؟
در گذشته ای نه چندان دور ، پیشگامان عرصه های علمی به این نتیجه رسیدند که می توان یک سیگنال را به صورت دیجیتال و در یک مسافت طولانی ارسال نمود . بدین منظور می بایست قبل از ارسال سیگنال ، آن را با استفاده از یک مبدل آنالوگ به دیجیتال(ADC) ، تبدیل و سپس ارسال و در نقطه پایانی انتقال،با استفاده از یک مبدل دیجیتال به آنالوگ(DAC) مجددا" آن را به آنالوگ تبدیل نمود .
فن آوری VoIP نظیر آنچه اشاره گردید کار می کند . در ابتدا ، صدای دیجیتال شده در بسته های اطلاعاتی قرار می گیرد و پس از ارسال در مقصد مجددا" به صوت تبدیل می گردد. با ذخیره اطلاعات به فرمت دیجیتال می توان بر روی آنان کنترل بهتری را اعمال نمود . مثلا" می توان آنان را فشرده ، مسیر آنان را تعیین و یا آنان را به یک فرمت جدید دیگر تبدیل نمود .
شبکه های مبتنی بر پروتکل TCP/IP از بسته های اطلاعاتی IP تشکیل می گردند که شامل یک هدر ( برای کنترل ارتباطات ) و یک paylaod به منظور مبادله داده می باشند . فن آوری VoIP از بسته های اطلاعاتی IP به منظور حرکت در شبکه و رسیدن به مقصد نهائی استفاده می نماید .
مزایای استفاده از VoIP نسبت به PSTN (شبکه تلفنی سوئیچ عمومی )
در زمان استفاده از خطوط PSTN ، کاربران عملا" هزینه زمان استفاده شده توسط شرکتی که مدیریت خط PSTN را برعهده دارد ، پرداخت می نمایند و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت نمایند هزینه بیشتری را نیز می بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این ، نمی توان بطور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو نمود .
در فن آوری VoIP می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو نمود . کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمائید نیز به اینترنت متصل شده باشند . مکالمه برقرار شده تا زمان دلخواه ( مستقل از هزینه های مربوطه ) می تواند ادامه یابد. علاوه بر این ، می توان در یک زمان با چندین نفر گفتگو نمود . در زمان گفتگو با سایر افراد و بطور همزمان می توان با آنان داده ئی ( نظیر تصاویر ، نمودارها و تصاویر ویدیوئی ) را نیز مبادله نمود .
سوئیچمداری ابتداییترین سیستمهای به کار رفته در شبکههای تلفن طی 100 سال اخیر است، تماسهایی که داخل چنین شبکهای برقرار میشود یک خط تلفن را به واسطه ارتباط دو نقطه مختلف اشغال میکند. بدین طریق تماسهای برقرار شده را یک مدار مینامند. این روش اساس شبکههای تلفنی سوئیچ عمومی یا (PSTN) است.
اگر مبنای خطوط تلفن را فیبرهای نوری درنظر بگیریم، در چنین حالتی مکالمات دیجیتالی شده طرفین در هر سوی خط (ارسال و دریافت) با نرخ سرعتی برابر 64 kb بر ثانیه منتقل میشود، که در مجموع برای هر دو طرف معادل 128 (kbps) است.
در این نوع ارتباط هنگامی که یکی از طرفین صحبت میکند طرف دیگر به آن گوش میدهد. به این معنی که در هر زمان تنها نیمی از ارتباط فعال است و عملا نیم دیگر ظرفیت ارتباطی به هدر میرود، به علاوه در هر مکالمه تلفنی بخش قابل توجهی از طول زمان مکالمه را سکوت (هیچ یک از طرفین صحبتی نمیکنند) تشکیل میدهد.
اما در سامانه VOIP قادریم تا بستههای2 دیجیتالی را که تنها حاوی مکالمات طرفین است روی خطوط تلفن ارسال کنیم و از ارسال پیوسته دادهها (شامل کل زمان مکالمات و سکوت میان آنها) جلوگیری کنیم. این امر اساس کار شبکههای سوئیچ تلفنی بسته را تشکیل میدهد.
بنابراین شبکههای تبادل داده نمیتوانند از سیستم سوئیچ مداری استفاده کنند، بلکه برخلاف آنها که ارتباط را به طور پیوسته برقرار میسازند، طول هر ارتباط به شکل منقطع و براساس حجم دادههای تشکیلدهنده هر بسته تعیین و برقرار میشود، این روند به شکل زیر انجام میشود:
1- رایانه مبدا (فرستنده) دادهها را به شکل بستههای کوچک درآورده و یک نشانی که بیانگر مشخصات مقصد مورد نظر است به آن الصاق میکند.
2- هر بسته شامل اطلاعاتی است که میتواند از فایلهای موسیقی، تصویر، متن و یا نامه الکترونیکی تشکیل شده باشد.
3- رایانه فرستنده هر بسته را برای نزدیکترین روتر موجود در شبکه ارسال میکند، روتر فوق نیز پس از دریافت بسته آن را به نزدیکترین روتر به رایانه مقصد، منتقل کرده و از آنجا برای رایانه مقصد ارسال میشود.
فناوری VOIP از روش پیشگفته برای ارائه خدمات تلفنی بهره میبرد. VOIP مزایای زیادی نسبت به سامانهسوئیچمداری دارد. برای مثال انتقال چندین مکالمه همزمان روی یک خط تلفن و کاهش هزینه براساس کاهش طول زمان مکالمه از مزایای فوق هستند چنانچه اگر یک مکالمه را از طریق خط تلفن عادی در شبکه سوئیچمداری به مدت 10 دقیقه برقرار کنیم، باید هزینه 10دقیقه مکالمه را پرداخت کنیم اما در مقابل یک تماس تلفنی مشابه درسامانهVOIP تنها 5/3 دقیقه از 10 دقیقه فوق را دربر خواهد گرفت و کاربر تنها هزینه 5/3 دقیقه را میپردازد از طرفی زمانی برابر 5/6 دقیقه از 10 دقیقه، خط تلفن آزاد است بنابراین، خط این ظرفیت را خواهد داشت که دو یا چند مکالمه همزمان روی آن انجام گیرد.
روشهای دسترسی و استفاده از خدمات VOIP :
1- ATA3: سادهترین و معمولترین راه استفاده از خدمات VOIP استفاده از یک دستگاه ATA است. در این روش رابطه یک تلفن معمولی با رایانه و شبکه اینترنت به وسیله یک تطبیق دهنده برقرار میشود. در حقیقت یک دستگاه ATA نوعی مبدل آنالوگ به دیجیتال است که سیگنالهای صوتی آنالوگ را از گوشی تلفن دریافت کرده و پس از تبدیل آنها به اطلاعات دیجیتالی روی اینترنت به سمت مقصد ارسال میکند. اغلب شرکتهای خدمات دهنده VOIP برای استفاده از این روش، دستگاه مبدل را به رایگان در اختیار مشترکین قرار میدهند و تنها هزینه خدمات را دریافت میکنند.
2- تلفنهای IP4: این تلفنهای مخصوص، درست مانند گوشیهای معمولی دارای صفحه ارقام شمارهگیری و اجزای مشابهی هستند اما آنها به وسیله سختافزار و نرمافزارهای خود مستقیما با یک روتر در ارتباطاند و به کاربران امکان تماس مستقیم روی اینترنت را بدون نیاز به رایانه میدهند.
3- تماس رایانه به رایانه : شاید این روش سادهترین راه برقراری یک تماس VOIP باشد که کاربران کمترین هزینه را برای تماسهای راه دور میپردازند. در این روش مشترکین برحسب نوع دسترسی به شبکه تنها هزینه خدمات دسترسی را خواهند پرداخت و تماسها چه راه دور و چه نزدیک هیچ هزینه اضافی دیگری را به وی تحمیل نمیکنند.
این روزها سرویسهای وابسته به فناوری VoIP بسیار ارتقا یافته و در سطحی گسترده عرضه میشود، اما با این وجود بسیاری از مراکز عرضهکننده این خدمات همچنان با مشکلات فنی فراوانی مواجه هستند و میکوشند که با مرتفع ساختن آنها، مخاطبان بیشتری را جذب کنند.
طبق آخرین آمارهایی که مرکز Empirix در بررسیهای اخیر خود بهدست آورده، در حال حاضر حدود 52 درصد از مراکز تجاری و بازرگانی آمریکا و همچنین بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور از خدمات VoIP استفاده میکنند. تعداد افرادی که از خدمات VoIP استفاده میکنند بهصورت روزافزون در حال افزایش است و درخواستهای کاربران برای دریافت خدمات بیشتر و باکیفیتتر و انتقال سیستمهای تلفنی سنتی به سیستمهای مبتنی بر فناوری VoIP روزبهروز بیشتر میشود. این عوامل باعث شده تا بازار این سیستم در جهان بسیار پررونق شود و مراکز عرضهکننده خدمات تلویزیونی نظیر Comcast نیز برای راهاندازی سیستمهای VoIP اقدام و دور تازهای از رقابتها را با شرکتهای مخابراتی مثل Verizon آغاز کنند.
مشکلات جدید
اگر چه افزایش تعداد مشتریان VoIP میتواند تمامی فعالان در این حوزه را خرسند کند، کارشناسان بر این باورند که این روند مشکلاتی را هم بهدنبال خواهد داشت. بالا رفتن تعداد افرادی که قصد استفاده از خدمات VoIP را دارند، موجب خواهد شد تا مشتریان جدید برای دریافت این خدمات مدت بیشتری را به انتظار بنشینند. مشغول شدن شرکتها به مشتریان قدیمی و جلب رضایت آنها باعث خواهد شد تا در برخی مواقع، مراکز عرضهکننده خدمات VoIP تا چهار سال سراغ بازاریابی و جلب مشتریهای جدید نروند و فرصتهای جدید را از دست بدهند. اینطور که جف فرید(Jeff Fried) مدیر فنی مرکز تحقیقاتی Empirix اعلام کرده، به علت وجود مشکلات فراوان برای عرضه خدمات مناسب VoIP، تنها 25 درصد از مشترکان این سرویس برای استفاده مجدد از آن رضایت دارند و بخش قابل ملاحظهای از آنها معتقدند که استفاده سیستمهای سنتی مخابراتی بهتر است.
گفته میشود که این شکایتها و نارضایتیها مربوط به یک مدتزمان خاص نمیشود و با رفع یک مشکل بهخصوص از بین نخواهد رفت. در بررسیهای جدید مرکز مشاورهای و تحقیقات اینترنتی Keynote مشخص شده که بهطور میانگین مشکلات استفاده از سرویس VoIP بیش از مشکلات تلفنهای همراه است. تاخیر در زمانی که فرد صحبت میکند و زمانی که صدای فرد مقابل را میشنود، در بیشتر مواقع بسیار زیاد است و باعث خواهد شد تا مکالمات تلفنی طولانیتر شود و کاربران مجبور شوند که برای شنیدن صدای فرد مقابل، مدت بیشتری منتظر بمانند.
مرکز Keynote همچنین دریافته است، حدود 1/3 درصد از تمام تماسهایی که تحت سیستم VoIP برقرار میشود، مشکل دارند و با فرد مورد نظر ارتباط برقرار نمیکنند. در حالی که این اشتباهها برای تلفنهای همراه بسیار کمتر است، بروز آن در مواقع اضطراری میتواند عواقب جبرانناپذیری را به همراه داشته باشد. برای تلفنهای سنتی درصد اشتباهها در این زمینه 01/0 گزارش شده است.
تشدید آلام
فرید معتقد است که امروزه کیفیت حدود یکسوم از تمامی خدمات وابسته به VoIP در سطح "بد" سنجیده میشود. مطالعات اخیر شرکت Keynoteکه روی هفت مرکز عرضهکننده خدمات VoIP انجام شده نشان میدهد که در کشور آمریکا Vonage بهترین خدمات تماسهای تلفنی از طریق اینترنت را ارایه میکند و این در حالی است که سرویس AT&T's CallVantage بهترین کیفیت صدا را در اختیار مشترکان خود قرار داده است. دیگر سرویسهایی که در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفتند شامل Lingo، Packet8 شرکت 8X8، VoiceWing شرکت Verizon و Skype میشوند.
اما به نظر شما چه عاملی باعث میشود تا خدمات عرضه شده در این زمینه با کیفیت پایین بهدست مشترکان برسد؟ بهطور کلی باید توجه داشت کهVoIP با سرعت فزایندهای در حال گسترش بین مردم است و تعداد مشترکان آن هرساله تا دو برابر افزایش مییابد. جان آرنولد در مرکز مخابراتی و ارتباطات مبتنی بر سیستم IP "آرنولد و شرکا" اعلام میدارد: "با وجود اینکه VoIP و سیستمهای وابسته به شدت در حال گسترش است، هنوز به اندازه کافی در ارتقای محتوای شبکهها سرمایهگذاری نشده است. زیرساختهای داخلی شرکتها هنوز کامل نشده و نمیتواند جوابگوی افزایش تعداد مخاطبان باشد."
اگر این روند در آینده نزدیک تغییر نکند، برخی از مراکزی که خدمات VoIP را به مشترکان خود عرضه میکنند از گردونه رقابت خارج خواهند شد و توان ادامه فعالیت در این حوزه را نخواهند داشت. آنچه که در آینده مورد توجه قرار میگیرد کیفیت است و اگر شرکتهای مخابراتی به این اصل توجه نداشته باشند، بهطور قطع عرصه را به رقبا واگذار خواهند کرد.
آندری جزیرسکی(Andrei Jezierski) یکی از شرکای شرکت بزرگ i2 Partners در نیویورک بر این باور است، هماکنون هزاران عرضهکننده خدمات VoIPدر آمریکای شمالی میکوشند که قابلیتهای جدیدی را به سرویسهای خود بیفزایند تا از این طریق تعداد مشترکانشان افزایش پیدا کند. از جمله قابلیتهایی که این افراد بهتازگی عرضه کردهاند عرضه خدمات VoIP برای دستگاههای الکترونیکی قابل حمل است که این امر موجب شده تا مردم با استقبال بیشتری پذیرای این فناوری باشند.
هزینه اشتراک
از عوامل دیگری که شرکتها امروزه بر سر آن رقابت میکنند قیمت و هزینه اشتراک است. کاربران باید توجه داشته باشند که کاهش قیمتها در این زمینه با سرعت فراوان رخ میدهد. مطالعاتی که بهتازگی توسط مرکز AOL انجام شده گویای آن است که مردم تفاوت زیادی را بین 25 دلار و 30 دلار نمیبینند و به همین خاطر بیشتر آنها با پرداخت 30 دلار سعی میکنند که از مزایای اضافه این سرویس نیز بهرهمند شوند.
با وجود اینکه کاهش قیمتها مهمترین اصل برای حضور در بازار رقابتی محسوب میشود، تمامی شرکتهای عرضهکننده خدمات VoIP درآمدهای فراوانی را از این عرضه بهدست آوردهاند. راگوی کامل(Ragui Kamel) مدیرعامل بخش سرویسهای صوتی شرکت AOL میگوید: "من فکر میکنم که دیگر بیش از این نمیتوان هزینه اشتراک را برای مردم کاهش داد تا آنها برای استفاده از خدمات VoIP انگیزه پیدا کنند."
در عرصهای که هر یک از شرکتها میکوشند تا نشان دهند که بهترینکیفیت را با کمترین هزینه در اختیار مردم قرار میدهند، شرکتهای عرضهکننده خدمات کابلی امیدوارند تا رقبای مخابراتی خود را پشتسر بگذارند. در سال آینده تعداد زیادی از شرکتهای عرضهکننده خدمات کابلی فعالیت خود را برای عرضه خدمات VoIP آغاز خواهند کرد و بخش اعظم بازارهای جهانی را در دست خواهند گرفت.
در حال حاضر بسیاری از مراکز خدمات کابلی نظیر Comcast و Cablevision تبلیغات خود را برای عرضه خدمات VoIP آغاز کردهاند که البته این خدمات با سرویسهای مربوط به تلفنهای سنتی تفاوت چندانی ندارد. Cablevision بهتازگی سرویس جدید خود را با نام Optimum Voice VoIP معرفی کرده و ادعا میکند که این سرویس خدمات تلفنی خانگی را با کیفیت بسیار بالا در اختیار مردم میگذارد. Comcast نیز سرویس جدید خود را به مدت 30 روز گارانتی و اعلام کرده است که اگر هر یک از مشترکان پس از گذشت یک ماه از این سرویس احساس نارضایتی کردند، میتوانند به شعبههای این شرکت مراجعه کرده و تمام پول خود را دریافت کنند.
گرگ بوتز(Greg Butz) معاون بخش بازاریابی و توسعه بازرگانی شرکت Comcast اظهار کرده است: "تمامی سرویسهای مرتبط با VoIP شبیه یکدیگر نیست. ما معتقدیم که هماکنون سرویس بهتری نسبت به آنچه که ما در اختیار مردم قرار میدهیم وجود ندارد. ما به نخستین چیزی که اندیشیدهایم کیفیت است و کاربران میتوانند بهسادگی این مسئله را دریابند."
منبع:کیمیا انلاین