baroon90
16th August 2012, 09:51 PM
بازي وسيله اي طبيعي براي بيان و اظهار وجود كودك است.در واقع بازی و اسباب بازی کلمات کودک هستند. بازي به كودك اجازه مي دهد تا تجربيات، افكار، احساسات و تمايلاتي را كه براي او تهديد كننده هستند نشان دهد . کودکان از طریق بازی های گوناگونی که انجام می دهند، مهارت های بیشماری کسب می کنند. بازی، استعدادها، توانایی ها و قابلیت های کودکان را پرورش می دهد و موجب تقویت ذهن، جسم و روان آنان می شود و روح سازگاری، تفاهم و همدلی، نظم و قانون حاکم بر زندگی اجتماعی را در کودکان رشد می دهد. كودكان اغلب در بيان شفاهي احساساتشان با مشكل رو به رو هستند. از طريق بازي كودكان مي توانند موانع را كاهش دهند و احساساتشان را بهتر نشان دهند.
اما علي رغم بروز آشكار كودك، بزرگسالان در بسياري از مواقع قادر به درك احساسات و پاسخگويي موثر به آنها نمي باشند. بنابراين شكاف ارتباطي بين كودك و بزرگسال عميق مي شود. در اينجاست كه بازي مي تواند به منظور برقرار ساختن ارتباط درماني به كار رود و بزرگسالان مي توانند از اين طريق به دنياي دروني كودك راه يابند و با شناخت بهتر و بيشتر به مشكلات آنهايي برند و بدين وسيله نه تنها مي توان كودك را در كاهش علايم باليني كمك نمود بلكه مي توان موانع رشد كودك را مرتفع ساخت. كودكان به دليل پايين بودن سطح تفكر انتزاعي، قادر به بيان هيجانات و احساسات خود نيستند، سركوب و عدم مهارت در بيان احساسات به ويژه از نوع منفي آن بهداشت رواني کودك را به مخاطره مي اندازد. از اين رو پيدا كردن راهي كه كودك را قادر نمايد به شيوه اي غير از بيان كلامي هيجانات خود را بروز نمايد كاملا ضروري به نظر مي رسد.
در گرايش هاي روانشناسي روش هاي متفاوتي براي تغير رفتار، تقويت روش هاي ايجاد سازگاري و ايجاد طريقي براي رشد رواني وجود دارد كه يكي از آنها بازی درمانی است . درماني كه در دنياي امروز تجلي پيدا كرده و به طور روز افزون در دنياي پيشرفته از آن استفاده مي شود.
قدرت درماني كه در بازي درماني نهفته است به طرق گوناگون مورد استفاده قرار مي گرد. درمانگران از طريق بازي به كودكاني كه مهارت هاي اجتماعي يا عاطفي شان ضعيف است رفتارهاي سازگارانه تري را مي آموزند.
تحقيقات مختلف، تأثير بازي درماني را در زمينه هاي اجتماعي، عاطفي، رفتاري و مشكل هايي كه به محرك هاي تنش زاي زندگي همچون طلاق، مرگ، جابه جايي، بستري شدن در بيمارستان، سوء استفاده هاي جنسي و جسمي و خشونت خانوادگي مربوط مي شود، تأييد مي كند.
بازي درماني يك ارتباط بين فردي پويا بين كودك و درمانگر آموزش ديده است كه از طريق ارتباط نمادين در بازي، در جست و جوي راه هايي براي كاهش آشفتگي هاي هيجاني كودك است. به طوري كه كودك در طي تعاملات بين فردي با درمانگر، پذيرش، تخليه هيجاني، كاهش اثرات رنج آور، جهت دهي مجدد تكانه ها و تجربه هيجاني تصحيح شده را تجربه مي كند. درماني كه در دنياي امروز تجلي پيدا كرده و به طور روز افزون در دنياي پيشرفته از آن استفاده مي شود.
رویکردهای متفاوتی در بازی درمانی وجود داردکه از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-بازی درمانی براساس رویکردروان تحلیلی
- بازی درمانی براساس رویکردگشتالت
- بازی درمانی براساس رویکردآدلر
- بازی درمانی براساس رویکردرفتاری-شناختی
- بازی درمانی براساس رویکردکودک محور
دوستان عزیز هرمطلب ومنبع که در مورد بازی درمانی دارید لطفا ما رو هم سهیم کنید.من شخصا بسیار به این موضوع علاقمند هستم (خصوصا نوع وشرح بازی ها)لطفا منو از دانش وتجربه خودتون بی بهره نگذارید.سپاسگذارم.
منابع:-"بازی درمانی،نظریه ها،روشهاوکاربردهای بالینی"ترجمه وتالیف:دکترالهه محمداسماعیل
-"بازی درمانی،مشاوره باکودکان"تالیف:گری لندرث،ترجمه:خدیجه آرین
-Geldard, Kathry.,Geldard,David.(1997).Counnselling Children:A Practical Introduction.London:SAGE Publications
اما علي رغم بروز آشكار كودك، بزرگسالان در بسياري از مواقع قادر به درك احساسات و پاسخگويي موثر به آنها نمي باشند. بنابراين شكاف ارتباطي بين كودك و بزرگسال عميق مي شود. در اينجاست كه بازي مي تواند به منظور برقرار ساختن ارتباط درماني به كار رود و بزرگسالان مي توانند از اين طريق به دنياي دروني كودك راه يابند و با شناخت بهتر و بيشتر به مشكلات آنهايي برند و بدين وسيله نه تنها مي توان كودك را در كاهش علايم باليني كمك نمود بلكه مي توان موانع رشد كودك را مرتفع ساخت. كودكان به دليل پايين بودن سطح تفكر انتزاعي، قادر به بيان هيجانات و احساسات خود نيستند، سركوب و عدم مهارت در بيان احساسات به ويژه از نوع منفي آن بهداشت رواني کودك را به مخاطره مي اندازد. از اين رو پيدا كردن راهي كه كودك را قادر نمايد به شيوه اي غير از بيان كلامي هيجانات خود را بروز نمايد كاملا ضروري به نظر مي رسد.
در گرايش هاي روانشناسي روش هاي متفاوتي براي تغير رفتار، تقويت روش هاي ايجاد سازگاري و ايجاد طريقي براي رشد رواني وجود دارد كه يكي از آنها بازی درمانی است . درماني كه در دنياي امروز تجلي پيدا كرده و به طور روز افزون در دنياي پيشرفته از آن استفاده مي شود.
قدرت درماني كه در بازي درماني نهفته است به طرق گوناگون مورد استفاده قرار مي گرد. درمانگران از طريق بازي به كودكاني كه مهارت هاي اجتماعي يا عاطفي شان ضعيف است رفتارهاي سازگارانه تري را مي آموزند.
تحقيقات مختلف، تأثير بازي درماني را در زمينه هاي اجتماعي، عاطفي، رفتاري و مشكل هايي كه به محرك هاي تنش زاي زندگي همچون طلاق، مرگ، جابه جايي، بستري شدن در بيمارستان، سوء استفاده هاي جنسي و جسمي و خشونت خانوادگي مربوط مي شود، تأييد مي كند.
بازي درماني يك ارتباط بين فردي پويا بين كودك و درمانگر آموزش ديده است كه از طريق ارتباط نمادين در بازي، در جست و جوي راه هايي براي كاهش آشفتگي هاي هيجاني كودك است. به طوري كه كودك در طي تعاملات بين فردي با درمانگر، پذيرش، تخليه هيجاني، كاهش اثرات رنج آور، جهت دهي مجدد تكانه ها و تجربه هيجاني تصحيح شده را تجربه مي كند. درماني كه در دنياي امروز تجلي پيدا كرده و به طور روز افزون در دنياي پيشرفته از آن استفاده مي شود.
رویکردهای متفاوتی در بازی درمانی وجود داردکه از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-بازی درمانی براساس رویکردروان تحلیلی
- بازی درمانی براساس رویکردگشتالت
- بازی درمانی براساس رویکردآدلر
- بازی درمانی براساس رویکردرفتاری-شناختی
- بازی درمانی براساس رویکردکودک محور
دوستان عزیز هرمطلب ومنبع که در مورد بازی درمانی دارید لطفا ما رو هم سهیم کنید.من شخصا بسیار به این موضوع علاقمند هستم (خصوصا نوع وشرح بازی ها)لطفا منو از دانش وتجربه خودتون بی بهره نگذارید.سپاسگذارم.
منابع:-"بازی درمانی،نظریه ها،روشهاوکاربردهای بالینی"ترجمه وتالیف:دکترالهه محمداسماعیل
-"بازی درمانی،مشاوره باکودکان"تالیف:گری لندرث،ترجمه:خدیجه آرین
-Geldard, Kathry.,Geldard,David.(1997).Counnselling Children:A Practical Introduction.London:SAGE Publications