نارون1
13th August 2012, 12:31 PM
[نیوز وایز - پژوهشکده علوم شناختی:]
تعیین این که مغز نوجوانان چه زمانی بالغ می شود یک علم دقیق نیست، اما به گفته برخی متخصصان ما در حال حرکت به آن سو هستیم. مستندهای علوم اعصاب نشان می دهد که نوجوانان از نظر فکری زودتر از احساسی بالغ می شوند.
لاورنس استاینبرگ، دارنده دکترا، در 120-مین گردهمایی سالانه انجمن آمریکایی روان شناسی اظهار داشت: در فرایند رشد، تغییرهای مهم در کالبدشناسی و فعالیت های مغز نوجوانان بسیار دیرتر از زمانی رخ می دهد که پیش تر تصور می شد، و این یافته ها می تواند بر سیاستگذاران و دادگاه های عالی که با نوجوانان سر و کار دارند تاثیر بگذارد.
استاینبرگ که استاد روان شناسی در دانشگاه تمپل [آمریکا] است اضافه نمود که "ارجاع های مشخص به علم رشد مغز نوجوانان دارد جای خود را در مناظره های ملی باز می کند."
به گفته استاینبرگ، بسیاری از نوجوانان از نظر رشدی فاقد کنترلی هستند که بزرگسالان بالغ بر رفتار خود دارند و [بنا بر این] می بایست با آنها رفتار متفاوتی داشت. در دوران نوجوانی، تغییرهای ساختاری مشخصی در مغز نوجوانان رخ می دهد، همان گونه که تغییرهای فوق العاده ای در چگونگی کارکرد مغز صورت می پذیرد.
برای نمونه، از نوجوانی تا اوایل بزرگسالی (بلوغ)، فعالیت ها در سیستم های مغز که درگیر خودگردانی است تقویت می شود، و تصویربرداری های اف ام آر آی نشان داده است که مرکزهای پاداش در مغز نوجوان بسیار فعالتر از آن مراکز در کودکان و بزرگسالان است.
وی افزود: "افزایش حساسیت به پاداش های مورد انتظار نوجوانان را بر می انگیزد تا در رفتارهای مخاطره آمیز (ریسکی) درگیر شوند، مانند برقراری روابط جنسی بدون محافظ، رانندگی با سرعت بالا و یا استفاده از مواد مخدر هنگامی که امکان های بالقوه برای لذت بردن بالا باشد. این حساسیت بیش از اندازه نسبت به پاداش به ویژه هنگامی که آنها با دوستانشان هستند خود را بیشتر می نماید."
تعیین این که مغز نوجوانان چه زمانی بالغ می شود یک علم دقیق نیست، اما به گفته برخی متخصصان ما در حال حرکت به آن سو هستیم. مستندهای علوم اعصاب نشان می دهد که نوجوانان از نظر فکری زودتر از احساسی بالغ می شوند.
لاورنس استاینبرگ، دارنده دکترا، در 120-مین گردهمایی سالانه انجمن آمریکایی روان شناسی اظهار داشت: در فرایند رشد، تغییرهای مهم در کالبدشناسی و فعالیت های مغز نوجوانان بسیار دیرتر از زمانی رخ می دهد که پیش تر تصور می شد، و این یافته ها می تواند بر سیاستگذاران و دادگاه های عالی که با نوجوانان سر و کار دارند تاثیر بگذارد.
استاینبرگ که استاد روان شناسی در دانشگاه تمپل [آمریکا] است اضافه نمود که "ارجاع های مشخص به علم رشد مغز نوجوانان دارد جای خود را در مناظره های ملی باز می کند."
به گفته استاینبرگ، بسیاری از نوجوانان از نظر رشدی فاقد کنترلی هستند که بزرگسالان بالغ بر رفتار خود دارند و [بنا بر این] می بایست با آنها رفتار متفاوتی داشت. در دوران نوجوانی، تغییرهای ساختاری مشخصی در مغز نوجوانان رخ می دهد، همان گونه که تغییرهای فوق العاده ای در چگونگی کارکرد مغز صورت می پذیرد.
برای نمونه، از نوجوانی تا اوایل بزرگسالی (بلوغ)، فعالیت ها در سیستم های مغز که درگیر خودگردانی است تقویت می شود، و تصویربرداری های اف ام آر آی نشان داده است که مرکزهای پاداش در مغز نوجوان بسیار فعالتر از آن مراکز در کودکان و بزرگسالان است.
وی افزود: "افزایش حساسیت به پاداش های مورد انتظار نوجوانان را بر می انگیزد تا در رفتارهای مخاطره آمیز (ریسکی) درگیر شوند، مانند برقراری روابط جنسی بدون محافظ، رانندگی با سرعت بالا و یا استفاده از مواد مخدر هنگامی که امکان های بالقوه برای لذت بردن بالا باشد. این حساسیت بیش از اندازه نسبت به پاداش به ویژه هنگامی که آنها با دوستانشان هستند خود را بیشتر می نماید."