نارون1
7th August 2012, 01:15 PM
نتایج یک پژوهش حاكي از ضرورت توجه جدي به وضعيت شادکامی و سلامت روانی دانشجويان در برنامهريزیهای آموزشی است.
به گزارش خبرنگار پژوهشي ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تا به حال محققان توجه زيادی به شادکامی و ارتباط آن با عوامل شخصيتی، اقتصادی اجتماعی، سلامت عمومی و عوامل ديگر داشتهاند. با همه اين موارد مطالعات بسيار کمی در خصوص موضوع شادکامی انجام گرفته است.
لذا مطالعهای با هدف بررسی شادکامی، سلامت روانی و ارتباط بين آنها در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اراک توسط محمد رفیعی، دانشيار دانشگاه علوم پزشکی اراک از دانشکده پزشکی گروه آمار و اپيدميولوژی انجام شد.
اين مطالعه مقطعی بر روی يک نمونه تصادفی 315 نفری از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفته است. برای محاسبه شادکامی از پرسشنامه آکسفورد و برای به دست آوردن نمره سلامت عمومی دانشجويان از پرسشنامه ghq28 استفاده شده است. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار spss و آزمونهای تی، آناليز واريانس، ضريب همبستگی پيرسون، رگرسيون لجستيک و آزمون کای اسکوئر مورد تحليل قرار گرفتند.
يافتهها حاکی از آن است كه تنها 9.2 درصد شادکامی بهنجار داشتند و 32.1 درصد دانشجويان از سلامت روانی بهنجار برخوردار بودند. ضريب همبستگی پيرسون ارتباط آماری معنیداری را بين نمره شادکامی و سلامت روانی دانشجويان نشان داد.
طبق نتایج این پژوهش، با توجه به میزان بسیار بالای موارد مشکوک به اختلال روانی در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اراک، توجه جدی به اين موضوع امری اجتناب ناپذیر است و برنامهريزی برای ایجاد محیطی پرنشاط جهت افزایش شادکامی دانشجویان توصیه میشود.
مشروح این پژوهش در مجله علوم پزشکی اراک منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار پژوهشي ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تا به حال محققان توجه زيادی به شادکامی و ارتباط آن با عوامل شخصيتی، اقتصادی اجتماعی، سلامت عمومی و عوامل ديگر داشتهاند. با همه اين موارد مطالعات بسيار کمی در خصوص موضوع شادکامی انجام گرفته است.
لذا مطالعهای با هدف بررسی شادکامی، سلامت روانی و ارتباط بين آنها در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اراک توسط محمد رفیعی، دانشيار دانشگاه علوم پزشکی اراک از دانشکده پزشکی گروه آمار و اپيدميولوژی انجام شد.
اين مطالعه مقطعی بر روی يک نمونه تصادفی 315 نفری از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام گرفته است. برای محاسبه شادکامی از پرسشنامه آکسفورد و برای به دست آوردن نمره سلامت عمومی دانشجويان از پرسشنامه ghq28 استفاده شده است. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار spss و آزمونهای تی، آناليز واريانس، ضريب همبستگی پيرسون، رگرسيون لجستيک و آزمون کای اسکوئر مورد تحليل قرار گرفتند.
يافتهها حاکی از آن است كه تنها 9.2 درصد شادکامی بهنجار داشتند و 32.1 درصد دانشجويان از سلامت روانی بهنجار برخوردار بودند. ضريب همبستگی پيرسون ارتباط آماری معنیداری را بين نمره شادکامی و سلامت روانی دانشجويان نشان داد.
طبق نتایج این پژوهش، با توجه به میزان بسیار بالای موارد مشکوک به اختلال روانی در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اراک، توجه جدی به اين موضوع امری اجتناب ناپذیر است و برنامهريزی برای ایجاد محیطی پرنشاط جهت افزایش شادکامی دانشجویان توصیه میشود.
مشروح این پژوهش در مجله علوم پزشکی اراک منتشر شده است.