PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : لباسی که به هواپیماها قدرت احساس کردن می دهد



yasaman hedayati
6th August 2012, 05:48 AM
هواپیماها به زودی لباسهایی از تار عنکبوتهایی بسیار پیشرفته به تن خواهند کرد، لباسی که دانشمندان دانشگاه استنفورد با الهام از تارهای نازک و محکم عنکبوتها و با استفاده از حسگرهای حرارتی از جنس طلا برای هواپیماها دوخته اند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2010/09/575406_orig.jpg

به گزارش خبرگزاری مهر، این حسگرها که در اطراف بدنه هواپیماها پیچیده می شوند به کنترل شرایط درونی هواپیما کمک خواهند کرد و به این شکل پوسته ای هوشمند برای هواپیما به وجود خواهد آمد تا از شکل گیری شکافهای میکروسکوپی و وقوع حوادث فاجعه آمیز جلوگیری شود. فراتر از استفاده در صنعت هوانوردی از چنین پوشش هوشمندی می توان در ساخت خودورهای هوشمند، بسته بندی ها و تجهیزات پزشکی هوشمند استفاده کرد.

فو-کو یکی از دانشمندان دانشگاه استنفورد که در ساخت این شبکه حسگرها نقش داشته است می گوید: ما می خواهیم هواپیماهایی بسازیم که مانند یک پرنده پرواز می کنند. هواپیماهایی که از آنچه در اطرافشان در حال وقوع است آگاهند درست مانند پرنده ها.

پرنده ها و هواپیماها شیوه های مختلفی را برای حس کردن محیط اطراف خود دارند، با این تفاوت که هواپیماها از شبکه عصبی برخوردار نیستند و بر خلاف پرنده ها نمی توانند تغییرات جزئی مانند درد را در بدن خود را احساس کنند. برای مثال یک پرنده در حال شیرجه می تواند با کمک شبکه عصبی خود میزان فشار بر روی بدنش را قبل از اینکه آسیبی به استخوانهایش برسد، بسنجد.

پوسته تار عنکبوتی جدید می تواند دو احساس را که پرنده ها میلیونها سال است از آن برخوردارند را به هواپیماها هدیه دهد: احساس فشار و حرارت.

شبکه جدید از حسگرهای کوچک حرارتی برخوردار است که می تواند حرارت کل بدنه هواپیما را اندازه گیری کند و یا نقشه ای از میزان فشار هوایی که در اطراف بدنه و بالها در جریان است را در اختیار خلبان قرار دهد.

این حسگرها در واقع پلیمرهای پلاستیکی هستند که حسگرهایی از طلا در بخش بالایی آنها قرار گرفته و تغییرات پوسته هواپیما را کنترل می کند. دانشمندان دانشگاه استنفورد همچنین در حال ساخت تکنولوژی هستند که به خلبانان این امکان را می دهد که تصاویر بخشهای داخلی هواپیمای خود را مشاهده کنند.

با افزودن ابزارهای فیزیوالتریکی فراصوتی خلبانان قادر خواهند بود در لحظه هواپیما را اسکن کنند تا از وجود شکافهای میکروسکوپی احتمالی پیش از اینکه این شکافهای کوچک به نقصی بزرگ و غیر قابل جبران تبدیل شوند، آگاهی بیابند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، زمانی که این شبکه از حسگرها به وجود آید، در واقع هیچ شباهتی به تار عنکبوت نخواهد داشت اما به دلیل توانایی کشسانی بالا به میزان 265 برابر ابعاد اصلی، شبکه ای تقریبا نامرئی از سیمهایی قدرتمند و بادوام اطراف بدنه هواپیما را در بر می گیرد که نه به وزن هواپیما خواهد افزود و نه میزان مصرف انرژی را افزایش خواهد داد به گفته دانشمندان یک فوت مربع از این مواد برای پوشش دادن کامل بدنه یک خودرو کافی است.

حسین متقی
6th August 2012, 06:26 AM
قدیست
ولی ایده ی جالبی بهم داد که در تکمیل ایده های قبلیم راجع به بحث زره های تانکها کامل کرد
این خواصیت کشسانی رو میشه برای جذب انرژی استفاده کرد
چون سبکه اینرسی سکون نداره که مقاومت زیادی در برابر ضربه از خودش نشون بده
و به همین دلیل هم سوراخ نمیشه
البته باید با کولار و ورقهای آلیاژی کشسانی و مفتولهای آلومینیومی هم ترکیب بشه و با آلومینیوم هارد هم محافظت بشه که شکل هندسی خاصی هم برای چینشش در نظر دارم!!!
در ترکیب با زره های چندلایه به عنوان لایه های زیرلایه ی ضد گلوله های 12/72میلیمتری و روی لایه های چگالی متمرکز(البته با فاصله چند سانتیمتری ) میتونه در خنثی سازیه موشک ضد تانک کورنت بسیار موثر و مفید و در عین حال (به نسبت کارایی)سبک باشه
موشک جاولین آمریکایی هم که با وجود قیمت 80هزاردلاریش باید لُنگ بندازه جلوی این زره!!

البته اینا همش ایدس-خیلی جدی نگیرید
تکنولوژی ساختشو توی ایران نداریم الان

shahramghasemi
6th August 2012, 10:31 AM
واقعا خوش به حال کسانی که تو اروپا یا غرب درس می خونن ما تو ایران هنوز معنی کار آزمایشگاهی رو نفهمیدیم استادها فقط تخصص دارن تو انداختن دانشجو فقط تئوری همیشه مانع خلاقیت و تخیل دانشجو می شوند همینه که کشور ما مدرک گرایی غوغا می کنه و از طرفی دکتر و مهندس هایی که اصلا هیچ چیزی بلد نیستن دارن زیاد می شن چرا چون نه کار پزوهشی می کنن نه کارگاهی فقط درس می خونن که نمره بیارن وقتی یه استاد می بینه یه دانشجو داره کار پژوهشی می کنه به جای کمک مانع هم می شه و انرژی منفی بهش می ده البته همه اساتید اینطور نیستن بعضی هاشون اینطوری هستن که امیدورام اونها هم به جای تئوری بیان به سمت عمل گرایی و تربیت نیروهای متخصص فنی

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد