yasaman hedayati
6th August 2012, 05:48 AM
هواپیماها به زودی لباسهایی از تار عنکبوتهایی بسیار پیشرفته به تن خواهند کرد، لباسی که دانشمندان دانشگاه استنفورد با الهام از تارهای نازک و محکم عنکبوتها و با استفاده از حسگرهای حرارتی از جنس طلا برای هواپیماها دوخته اند.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2010/09/575406_orig.jpg
به گزارش خبرگزاری مهر، این حسگرها که در اطراف بدنه هواپیماها پیچیده می شوند به کنترل شرایط درونی هواپیما کمک خواهند کرد و به این شکل پوسته ای هوشمند برای هواپیما به وجود خواهد آمد تا از شکل گیری شکافهای میکروسکوپی و وقوع حوادث فاجعه آمیز جلوگیری شود. فراتر از استفاده در صنعت هوانوردی از چنین پوشش هوشمندی می توان در ساخت خودورهای هوشمند، بسته بندی ها و تجهیزات پزشکی هوشمند استفاده کرد.
فو-کو یکی از دانشمندان دانشگاه استنفورد که در ساخت این شبکه حسگرها نقش داشته است می گوید: ما می خواهیم هواپیماهایی بسازیم که مانند یک پرنده پرواز می کنند. هواپیماهایی که از آنچه در اطرافشان در حال وقوع است آگاهند درست مانند پرنده ها.
پرنده ها و هواپیماها شیوه های مختلفی را برای حس کردن محیط اطراف خود دارند، با این تفاوت که هواپیماها از شبکه عصبی برخوردار نیستند و بر خلاف پرنده ها نمی توانند تغییرات جزئی مانند درد را در بدن خود را احساس کنند. برای مثال یک پرنده در حال شیرجه می تواند با کمک شبکه عصبی خود میزان فشار بر روی بدنش را قبل از اینکه آسیبی به استخوانهایش برسد، بسنجد.
پوسته تار عنکبوتی جدید می تواند دو احساس را که پرنده ها میلیونها سال است از آن برخوردارند را به هواپیماها هدیه دهد: احساس فشار و حرارت.
شبکه جدید از حسگرهای کوچک حرارتی برخوردار است که می تواند حرارت کل بدنه هواپیما را اندازه گیری کند و یا نقشه ای از میزان فشار هوایی که در اطراف بدنه و بالها در جریان است را در اختیار خلبان قرار دهد.
این حسگرها در واقع پلیمرهای پلاستیکی هستند که حسگرهایی از طلا در بخش بالایی آنها قرار گرفته و تغییرات پوسته هواپیما را کنترل می کند. دانشمندان دانشگاه استنفورد همچنین در حال ساخت تکنولوژی هستند که به خلبانان این امکان را می دهد که تصاویر بخشهای داخلی هواپیمای خود را مشاهده کنند.
با افزودن ابزارهای فیزیوالتریکی فراصوتی خلبانان قادر خواهند بود در لحظه هواپیما را اسکن کنند تا از وجود شکافهای میکروسکوپی احتمالی پیش از اینکه این شکافهای کوچک به نقصی بزرگ و غیر قابل جبران تبدیل شوند، آگاهی بیابند.
بر اساس گزارش دیسکاوری، زمانی که این شبکه از حسگرها به وجود آید، در واقع هیچ شباهتی به تار عنکبوت نخواهد داشت اما به دلیل توانایی کشسانی بالا به میزان 265 برابر ابعاد اصلی، شبکه ای تقریبا نامرئی از سیمهایی قدرتمند و بادوام اطراف بدنه هواپیما را در بر می گیرد که نه به وزن هواپیما خواهد افزود و نه میزان مصرف انرژی را افزایش خواهد داد به گفته دانشمندان یک فوت مربع از این مواد برای پوشش دادن کامل بدنه یک خودرو کافی است.
http://www.mehrnews.com/mehr_media/image/2010/09/575406_orig.jpg
به گزارش خبرگزاری مهر، این حسگرها که در اطراف بدنه هواپیماها پیچیده می شوند به کنترل شرایط درونی هواپیما کمک خواهند کرد و به این شکل پوسته ای هوشمند برای هواپیما به وجود خواهد آمد تا از شکل گیری شکافهای میکروسکوپی و وقوع حوادث فاجعه آمیز جلوگیری شود. فراتر از استفاده در صنعت هوانوردی از چنین پوشش هوشمندی می توان در ساخت خودورهای هوشمند، بسته بندی ها و تجهیزات پزشکی هوشمند استفاده کرد.
فو-کو یکی از دانشمندان دانشگاه استنفورد که در ساخت این شبکه حسگرها نقش داشته است می گوید: ما می خواهیم هواپیماهایی بسازیم که مانند یک پرنده پرواز می کنند. هواپیماهایی که از آنچه در اطرافشان در حال وقوع است آگاهند درست مانند پرنده ها.
پرنده ها و هواپیماها شیوه های مختلفی را برای حس کردن محیط اطراف خود دارند، با این تفاوت که هواپیماها از شبکه عصبی برخوردار نیستند و بر خلاف پرنده ها نمی توانند تغییرات جزئی مانند درد را در بدن خود را احساس کنند. برای مثال یک پرنده در حال شیرجه می تواند با کمک شبکه عصبی خود میزان فشار بر روی بدنش را قبل از اینکه آسیبی به استخوانهایش برسد، بسنجد.
پوسته تار عنکبوتی جدید می تواند دو احساس را که پرنده ها میلیونها سال است از آن برخوردارند را به هواپیماها هدیه دهد: احساس فشار و حرارت.
شبکه جدید از حسگرهای کوچک حرارتی برخوردار است که می تواند حرارت کل بدنه هواپیما را اندازه گیری کند و یا نقشه ای از میزان فشار هوایی که در اطراف بدنه و بالها در جریان است را در اختیار خلبان قرار دهد.
این حسگرها در واقع پلیمرهای پلاستیکی هستند که حسگرهایی از طلا در بخش بالایی آنها قرار گرفته و تغییرات پوسته هواپیما را کنترل می کند. دانشمندان دانشگاه استنفورد همچنین در حال ساخت تکنولوژی هستند که به خلبانان این امکان را می دهد که تصاویر بخشهای داخلی هواپیمای خود را مشاهده کنند.
با افزودن ابزارهای فیزیوالتریکی فراصوتی خلبانان قادر خواهند بود در لحظه هواپیما را اسکن کنند تا از وجود شکافهای میکروسکوپی احتمالی پیش از اینکه این شکافهای کوچک به نقصی بزرگ و غیر قابل جبران تبدیل شوند، آگاهی بیابند.
بر اساس گزارش دیسکاوری، زمانی که این شبکه از حسگرها به وجود آید، در واقع هیچ شباهتی به تار عنکبوت نخواهد داشت اما به دلیل توانایی کشسانی بالا به میزان 265 برابر ابعاد اصلی، شبکه ای تقریبا نامرئی از سیمهایی قدرتمند و بادوام اطراف بدنه هواپیما را در بر می گیرد که نه به وزن هواپیما خواهد افزود و نه میزان مصرف انرژی را افزایش خواهد داد به گفته دانشمندان یک فوت مربع از این مواد برای پوشش دادن کامل بدنه یک خودرو کافی است.