نارون1
26th July 2012, 12:07 PM
[ساینس دیلی - پژوهشکده علوم شناختی:] بسیار هنگام حافظه ما به مانند یک غربال سوراخ سوراخ شده عمل می کند: تمام قسمت های مهمی که می بایست گرفته شده و حفظ شوند به گونه ای ناپدید می شوند. در نتیجه، فوج هایی از بزرگسالان، به ویژه سالمندان، مجهز به مداد و با اتکا به کافئین به جدول کلمات متقاطع، اکروستیکز، سودوکو و مجموعه ای از دیگر فعالیت ها که برای تقویت ماهیچه های از کار افتاده حافظه طراحی شده اند حمله ور می شوند.
http://www.iricss.org/fa/NewsRelease/News/PublishingImages/1391/910503_WAKEFUL-RESTING-MEMORY_L.jpg اما، شاید به جای همه ی آن تمهیدات آنچه که این افراد احتیاج دارند تا حافظه خود را مستحکم کنند این است که بنشینند و برای چند دقیقه ای چشمان خود را بر هم بگذارند.
در مقاله ای که در مجله علمی "سایکالاجیکال ساینس،" یک نشریه انجمن علوم روان شناسی، انتشار یافت، مایکلا دوار و همکارانش نشان دادند که پس از یادگیری مطلبی شفاهی حافظه [مربوط به آن یادگیری] می تواند با یک استراحت کوتاه در حال بیداری تقویت شود – بنا بر این مداد را برای شماره تلفن ها نگاه دارید – و آن خاطره نه تنها برای زمان بلافاصله بلکه برای زمانی طولانی تر پایدار خواهد بود.
به گفته دوار "یافته های ما از این نظر پشتیبانی می کند که شکل گیری حافظه های تازه در چند ثانیه تمام نمی شود. در واقع، تحقیق ما نشان می دهد که کنش هایی که ما در چند دقیقه اول پس از یادگیری اطلاعات تازه درگیرش می شویم به راستی بر کیفیت یادآوری آن اطلاعات پس از یک هفته تاثیر می گذارد."
در دو آزمایش جداگانه، به مجموع 33 نفر بزرگسال مسن بین 61 تا 87 ساله دو داستان کوتاه گفته شد و از آنها خواسته شد تا هر اندازه که می توانند جزییات آن داستان ها را به خاطر آورند. بلافاصله پس از آن، از آنها خواسته شد تا آنچه را که در داستان رخ داد وصف کنند. سپس به آنها یک وقفه 10-دقیقه ای داده شد که یا شامل استراحت بیدار (چشم بر هم گذاشتن) بود یا بازی "تفاوت را پیدا کن" بر روی رایانه.
http://www.iricss.org/fa/NewsRelease/News/PublishingImages/1391/910503_WAKEFUL-RESTING-MEMORY_L.jpg اما، شاید به جای همه ی آن تمهیدات آنچه که این افراد احتیاج دارند تا حافظه خود را مستحکم کنند این است که بنشینند و برای چند دقیقه ای چشمان خود را بر هم بگذارند.
در مقاله ای که در مجله علمی "سایکالاجیکال ساینس،" یک نشریه انجمن علوم روان شناسی، انتشار یافت، مایکلا دوار و همکارانش نشان دادند که پس از یادگیری مطلبی شفاهی حافظه [مربوط به آن یادگیری] می تواند با یک استراحت کوتاه در حال بیداری تقویت شود – بنا بر این مداد را برای شماره تلفن ها نگاه دارید – و آن خاطره نه تنها برای زمان بلافاصله بلکه برای زمانی طولانی تر پایدار خواهد بود.
به گفته دوار "یافته های ما از این نظر پشتیبانی می کند که شکل گیری حافظه های تازه در چند ثانیه تمام نمی شود. در واقع، تحقیق ما نشان می دهد که کنش هایی که ما در چند دقیقه اول پس از یادگیری اطلاعات تازه درگیرش می شویم به راستی بر کیفیت یادآوری آن اطلاعات پس از یک هفته تاثیر می گذارد."
در دو آزمایش جداگانه، به مجموع 33 نفر بزرگسال مسن بین 61 تا 87 ساله دو داستان کوتاه گفته شد و از آنها خواسته شد تا هر اندازه که می توانند جزییات آن داستان ها را به خاطر آورند. بلافاصله پس از آن، از آنها خواسته شد تا آنچه را که در داستان رخ داد وصف کنند. سپس به آنها یک وقفه 10-دقیقه ای داده شد که یا شامل استراحت بیدار (چشم بر هم گذاشتن) بود یا بازی "تفاوت را پیدا کن" بر روی رایانه.