M@hdi42
24th July 2012, 08:50 PM
توپولف-۱۵۴ هواپیمایی میانبرد است که نخستین بار در ۴ اکتبر ۱۹۶۸ (میلادی) به پرواز در آمد. این هواپیما قابل مقایسه با بویینگ ۷۲۷ است اما مصرف سوخت بیشتر و اندازه کابین کمتری دارد.
توپولف ۱۵۴ هواپیمای مسافربری مناسب برای مسیرهای متوسط هوایی که در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق ، همچنین تا اندازه ای در اروپای شرقی و ایران به کار خود ادامه می دهد.توپولف 154 مدل توسعه یافته TU-134 که برای روسها هواپیمای موفقی بود میباشد.از اهداف طراحی این هواپیما قابلیت پرواز در فرودگاههای کوچک و پرواز در ارتفاع بالا می باشد. برای دستیابی به این اهداف در طراحی توپولف ۱۵۴ از سه موتور Kuznetsov NK-8 که قابلیت پرواز بهتر را میدادند استفاده شد ، همچنین این موتورها نسبت مناسبی را از نیروی جلوبرنده به وزن ایجاد میکردند. اولین پرواز توپولف ۱۵۴ در چهارم اکتبر ۱۹۶۸ انجام شد و اولین محصول آزمایشی آن در سال ۱۹۷۱ برای شرکت ایرفلوت (Aeroflot) ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ (Feb 1972) سرویس دهی آن به صورت رسمی به شرکت های هواپیمائی آغاز شد.
توپولف 154 اولیه از موتور Kuznetsov استفاده میکرد .و TU-154A ازنمونه بهینه سازی شده آن با قدرت موتور بالاتر و تحمل وزن بیشتر بهنگام بلند شدن (Max Takeoff Weight) و باز هم افزایش قدرت در Tu-154B جهت تحمل وزن بیشتر هنگام بلند شدن .
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/Tupolev_Tu-154M_Slovak_Republic.jpg/300px-Tupolev_Tu-154M_Slovak_Republic.jpg
از دیگر مدلهای این هواپیما مییتوان به مدل TU-154S مدل باری میباشد اشاره کرد.
جدید ترین نوع این هواپیما TU-154M میباشد.که اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۲ انجام داد واز موتورهای قابل اطمینان Soloviev نسبت به نمونه های قبلی بسیار اقتصادی تر و سریعتر است استفاده میکند.بدون شک TU-154M موفقترین هواپیمای کارخانه توپولف میباشد.
هواپیمای توپولف با سه موتور Kuznetsov NK-8 برای مدل های Tu-154 ، Tu-154A و Tu-154B و همچنین سه موتور Soloviev D-30KU در مدل Tu-154M با وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۴۳۵۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-154 عادی و ۵۵۳۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-154M قابلیت پرواز تا حداکثر سرت ۹۷۵ کیلومتر بر ساعت ( حالت اقتصادی تر آن ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است) و طی مسافت (برد پروازی) ۳۹۰۰ کیلومتر را دارا می باشد.
هواپیمای توپولف با سه موتور Kuznetsov NK-8 برای مدل های Tu-154 ، Tu-154A و Tu-154B و همچنین سه موتور Soloviev D-30KU در مدل Tu-154M با وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۴۳۵۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-154 عادی و ۵۵۳۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-154M قابلیت پرواز تا حداکثر سرت ۹۷۵ کیلومتر بر ساعت ( حالت اقتصادی تر آن ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است) و طی مسافت (برد پروازی) ۳۹۰۰ کیلومتر را دارا می باشد.
نزدیک به ۹۰۰ هواپیمای توپولف در مدل های گوناگون ساخته شده که از این تعداد ۳۲۵ فروند آن مدل Tu-154M می باشد.
ایران ایرتور برپایه این هواپیما در سال 1992 تشکیل شد.در حال حاضر این شرکت 11 فروند TU-154M در اختیار دارد.کاسپین 4 فروند ارم ایر و کیش ایر 2 فروند اریا 4 فروند و تابان 3 فروند و ماهان نیز یک فروند TU-154m دارند.
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/3/9/1203934.jpg
این هواپیما بیشترین حوادث را در ایران داشته است.
در فوریه 1993 توپولف 154 ایران ایر تور بر اثر برخورد به سوخوی نیروی هوایی سرنگون شد وتمام 131 سرنشین ان کشته شدند.(سال ساخت این هواپیما 1991 بوده اند)
در مارس 2002 نیز یک توپولف 154 ایران ایرتور در خرم اباد بر اثر برخورد به کوه تمام 119 سرنشین خود را از دست داد.
در اوت 2006 نیز یکی دیگر از توپولفهای ایران ایر تور در فرودگاه مشهد دچار اتش سوزی شد که در این حادثه 28 نفر جان باختند.
این حوادث مرگبار توپولفها در ایران بوده است وحوادث دیگرینیز این هواپیما داشته است.این در حالی است که بویینگ727 که 30 سال در ایران خدمت میکند و هم کلاس این هواپیماست فقط یک حادثه داشته است
توپولف ۱۵۴ هواپیمای مسافربری مناسب برای مسیرهای متوسط هوایی که در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق ، همچنین تا اندازه ای در اروپای شرقی و ایران به کار خود ادامه می دهد.توپولف 154 مدل توسعه یافته TU-134 که برای روسها هواپیمای موفقی بود میباشد.از اهداف طراحی این هواپیما قابلیت پرواز در فرودگاههای کوچک و پرواز در ارتفاع بالا می باشد. برای دستیابی به این اهداف در طراحی توپولف ۱۵۴ از سه موتور Kuznetsov NK-8 که قابلیت پرواز بهتر را میدادند استفاده شد ، همچنین این موتورها نسبت مناسبی را از نیروی جلوبرنده به وزن ایجاد میکردند. اولین پرواز توپولف ۱۵۴ در چهارم اکتبر ۱۹۶۸ انجام شد و اولین محصول آزمایشی آن در سال ۱۹۷۱ برای شرکت ایرفلوت (Aeroflot) ساخته شد و در سال ۱۹۷۲ (Feb 1972) سرویس دهی آن به صورت رسمی به شرکت های هواپیمائی آغاز شد.
توپولف 154 اولیه از موتور Kuznetsov استفاده میکرد .و TU-154A ازنمونه بهینه سازی شده آن با قدرت موتور بالاتر و تحمل وزن بیشتر بهنگام بلند شدن (Max Takeoff Weight) و باز هم افزایش قدرت در Tu-154B جهت تحمل وزن بیشتر هنگام بلند شدن .
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/70/Tupolev_Tu-154M_Slovak_Republic.jpg/300px-Tupolev_Tu-154M_Slovak_Republic.jpg
از دیگر مدلهای این هواپیما مییتوان به مدل TU-154S مدل باری میباشد اشاره کرد.
جدید ترین نوع این هواپیما TU-154M میباشد.که اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۲ انجام داد واز موتورهای قابل اطمینان Soloviev نسبت به نمونه های قبلی بسیار اقتصادی تر و سریعتر است استفاده میکند.بدون شک TU-154M موفقترین هواپیمای کارخانه توپولف میباشد.
هواپیمای توپولف با سه موتور Kuznetsov NK-8 برای مدل های Tu-154 ، Tu-154A و Tu-154B و همچنین سه موتور Soloviev D-30KU در مدل Tu-154M با وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۴۳۵۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-154 عادی و ۵۵۳۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-154M قابلیت پرواز تا حداکثر سرت ۹۷۵ کیلومتر بر ساعت ( حالت اقتصادی تر آن ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است) و طی مسافت (برد پروازی) ۳۹۰۰ کیلومتر را دارا می باشد.
هواپیمای توپولف با سه موتور Kuznetsov NK-8 برای مدل های Tu-154 ، Tu-154A و Tu-154B و همچنین سه موتور Soloviev D-30KU در مدل Tu-154M با وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۴۳۵۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-154 عادی و ۵۵۳۰۰ کیلوگرم در مدل Tu-154M قابلیت پرواز تا حداکثر سرت ۹۷۵ کیلومتر بر ساعت ( حالت اقتصادی تر آن ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است) و طی مسافت (برد پروازی) ۳۹۰۰ کیلومتر را دارا می باشد.
نزدیک به ۹۰۰ هواپیمای توپولف در مدل های گوناگون ساخته شده که از این تعداد ۳۲۵ فروند آن مدل Tu-154M می باشد.
ایران ایرتور برپایه این هواپیما در سال 1992 تشکیل شد.در حال حاضر این شرکت 11 فروند TU-154M در اختیار دارد.کاسپین 4 فروند ارم ایر و کیش ایر 2 فروند اریا 4 فروند و تابان 3 فروند و ماهان نیز یک فروند TU-154m دارند.
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/3/9/1203934.jpg
این هواپیما بیشترین حوادث را در ایران داشته است.
در فوریه 1993 توپولف 154 ایران ایر تور بر اثر برخورد به سوخوی نیروی هوایی سرنگون شد وتمام 131 سرنشین ان کشته شدند.(سال ساخت این هواپیما 1991 بوده اند)
در مارس 2002 نیز یک توپولف 154 ایران ایرتور در خرم اباد بر اثر برخورد به کوه تمام 119 سرنشین خود را از دست داد.
در اوت 2006 نیز یکی دیگر از توپولفهای ایران ایر تور در فرودگاه مشهد دچار اتش سوزی شد که در این حادثه 28 نفر جان باختند.
این حوادث مرگبار توپولفها در ایران بوده است وحوادث دیگرینیز این هواپیما داشته است.این در حالی است که بویینگ727 که 30 سال در ایران خدمت میکند و هم کلاس این هواپیماست فقط یک حادثه داشته است