وحید 0319
22nd July 2012, 02:12 PM
معماری رنسانس به معماری اروپا (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7) در سدههای ۱۵ و ۱۶ میلادی (دورهٔ رنسانس (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3)) اطلاق میشود که از مشخصههای آن، نوزایی عناصر فرهنگی روم (http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D9%85) و یونان باستان (http://fa.wikipedia.org/wiki/%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%A7%D8%B3% D8%AA%D8%A7%D9%86) بود.رنسانس (به انگلیسی: Renaissance) یا نوزایی، جنبش فرهنگی مهمی بود که آغازگر دورانی از انقلاب علمی و اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد. عصر نوزایش، دوران گذار بین سدههای میانه و دوران جدید است. در میان موافقان با آن در دوره رنسانس، به معنای بازگشت به سوی سنتهای کلاسیک هنر روم و یونان بود. در واقع، مخالفان سبک گوتیک معتقد بودند که میخواهند بار دیگر به سوی مولفههای هنری روم و یونان بازگردند و آن عناصر را احیا کنند. اولین بار، واژه لفظ رنسانس را فرانسویها در قرن ۱۶ میلادی، به کاربردند. معمولاً شروع دوره نوزایش را در سده چهاردهم در شمال ایتالیا میدانند. خاستگاه رنسانس شهر فلورانس است. این جنبش در سده پانزدهم میلادی، شمال اروپا را نیز فراگرفت. رنسانس، یک تحول ۳۰۰ سالهاست که در سالهای ۱۳۰۰ از فلورانس ایتالیا شروع شد و در عرض سه قرن در سراسر اروپا انتشار و در انگلستان پایان یافت. دوره رنسانس دوره خردگرایی -ریاضیات -منطق -انسان مداری است در این دوره کلیسا و تفکرات مذهبی کنار می رود و یک جنبش دموکراتیک به وجود می آیدویلای روتوندا یکی از معروفترین ویلاهای عصر رنسانس است که توسط آندرئا پالادیو (http://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=%D8%A2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A6%D8% A7_%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88&action=edit&redlink=1&preload=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8%A C%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%E2%80%8 C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C&editintro=%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88:%D8%A7%DB%8C%D8 %AC%D8%A7%D8%AF+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%D8%A A%DB%8C%D8%B3&summary=%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF+%DB%8C%DA%A 9+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D9%86%D9%88+%D8% A7%D8%B2+%D8%B7%D8%B1%DB%8C%D9%82+%D8%A7%DB%8C%D8% AC%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B1&nosummary=&prefix=&minor=&create=%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA+%DA%A9%D8%B1%D8%AF %D9%86+%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87+%D8%AC%D8%AF %DB%8C%D8%AF) بر رو تپه ساخته شده است .این ساختمان با پلان ویژه اش کمال مطلوب معماری رنسانس بود .تصویری زیبا از این ویلا
http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/800px-La_Rotonda.pngدوران رنسانس برای اروپاییان عصر جدیدی بود سرشار از کامیابیهای عظیم. بسیاری از افراد با ژان فرنل موافق هستند. او در سالهای اول سدهٔ ۱۵۰۰ چنین نوشت: « جهان چرخید. یکی از بزرگ ترین قارههای زمین کشف شد ... صنعت چاپ بذر دانش را کاشت. باروت در روش جنگ انقلابی پدید آورد. دست نوشتههای باستانی احیا شد... اینها همگی گواه پیروزی عصر جدید (رنسانس) هستند. با رونق دریانوردی افرادی مثل ماژل آند راهی به فیلیپین و هندوستان پیدا می کنند و در اواخر دوره رنسانس کریستف کلن آمریکا را کشف می کند . در این دوره استعمار شروع می شود زیرا باروت را درست می کنند . گوتنبرگ دستگاه چاپ را اختراع می کند و اروپاییان چاپ را از چینی ها یاد می گیرند.توضیح 1: یوهانس گوتنبرگ در قرن 15 میلادی با استفاده از حروف فلزی متحرک فرآیند چاپ را اختراع کرد تمام حروف در یک رشته قالبهای دست ساز ریخته میشد.http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/printing-press.jpgدر دوره رنسانس در مورد هنر -نقاشی و معماری یک اتفاق دیگر هم می افتد و آن اختراع پرسپکتیو است .یعنی اول در نقاشی و بعد در معماری یاد می گیرند که روی صفحه 2 بعدی تصویر 3 بعدی بکشند که عمق در آن دیده شود .اولین بار نقاشی به نام مارداچو در ایتالیا صحنه ای از محراب یک کلیسا را می کشد که در تصویر این محراب کاملا عمق محراب مشخص است و بعد وجود دارد. در نتیجه معمارها هم از این نقاشی الهام می گیرند و اولین بار یک معمار رنسانسی به نام لئون باتیستا آلبرتی نمای یک کلیسا را که طراحی می کند به صورت 3 بعدی نشان می دهد . اسم این کلیسا سن آندرئا بود و این خود باعث تحول بزرگی در معماری می شود.یک نمونه تصویر پرسپکتیوی 1(یک نقطه ای)http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/Rennaissance%2520perspective.jpgبا وجود اینکه در تاریخ هنر، آغاز رنسانس به اموری همچون سال فتح قسطنطنیه در سال 1453 به وسیله سلطان محمد فاتح و تشکیل حکومت عثمانی به جای دولت بیزانس، یاپایان یافتن بیماری طاعون و اموری از این قبیل نسبت داده شده است؛ اما در نزدمورخان هنر این امر یقینی است که رنسانس هنری از ایتالیا آغاز شده، بدین ترتیب که هنرمندان ایتالیایی بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی حاضر نشده بودند به سبک گوتیک درمعماری تن دهند و حتی این مفهوم را به صورت طعن و استهزا برای این سبک به کارمیبردند و علیه سبک گوتیک عصیان نموده و به سوی سبک جدید حرکت کردند.----------------------ویژگیهای دورههای زمانی رنسانس معماران از ساخت بنای کلیسا به سوی ساخت ساختمانها شهری و غیر مذهبی یا کاخها و استفاده از نماسازی و ردهگیری تزیینی در دیوارهای ساختمانها و ساختن خانههای ییلاقی به پیروی از روم باستان تغییر موضع دادند. همچنین از دیگر حوزههای هنری که در عصر رنسانس آغازین، تحت تأثیر مدلهای روم و یونان قرار گرفته است، مجسمهسازی است، به گونهای که پیکرتراشی از جنبه تبلیغ دینی و ترویج مفاهیم دینی و کلیسایی خارج شد و از شخصیتهای دینی، اسطورهزدایی نمود و در این دوره به جهت اینکه هنر بیش از آنکه در خدمت کلیسا و چهرهنمایی قدیسان باشد؛ برای اسطورهزدایی و تقدسزدایی از چهرههای قدیسان است؛ از این رو، مجمسههای این دوران از هاله قدسی و چهره الهی برخوردار نیستند و برعکس مجسمهسازان میکوشند تا چهرههای قدیسان را واقعنمایانه، زمینی و دنیوی نمایش دهند. به همین جهت دوناتلو وقتی مجسمه حبقوق نبی را میسازد، آن قدر آن را بد منظر، بشری و دنیوی ساخته که این مجسمه به مجسمه پیغمبر کله کدو شهرت یافته است.http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/269px-Zuccone_Donatello_OPA_Florence.jpgویژگیه ی هنری رنسانس پیشرفتهمحوریت چهرههای مذهبی، قدیسان و انبیا در مجسمهها و نقاشیها، نگاه آرمانگرایانه و الهی به تصاویر به جای واقعیتگرایی محض، اختراع دستگاه چاپ و ایجاد تحول در صنعت چاپ، کند و کاری بر روی چوب و فلز، ساخته شدن مجسمهها به صورت تنومند و در قطعات بزرگ، جایگزینی موضوعات و سوژههای مذهبی و دینی به جای موضوعات عادی و طبیعی و بازگشت واقعی به هنر کلاسیک یونان و روم به همراه گرایش انسانگرایانه و اومانیستی.کلیسای سن ژیتر در عصر رنسانسhttp://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%A7%DB%8C%20%D8%B3%D9%8 6%20%D9%BE%DB%8C%D8%AA%D8%B1.jpgهنر مند رنسانس ساحری است که طبیعت مادی را می شناسد و به آن عمل می کند در واقع در دوره رنسانس تطبیق معماری با انسان و طبیعت، به اتکا یا به وسلیه دانش ریاضی و تعبیر هایش دوباره مطرح می شود و تمام خصیصه های که یک مبحث زنده را تدریج دارا شد تا جایی که تناسبات و اندازه ها فضای معماری تابع یک هارمونی کیهانی شدند.http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C%20%D8%AF%D8%A7%D8%A E%D9%84%DB%8C%20%D8%B3%D9%86%20%D9%BE%DB%8C%D8%AA% D8%B1.jpg میدان سن ژیتر در یک نما 360 درجهhttp://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/800px-Vatican_StPeter_Square.jpgA memorial of Queen Victoria, designed by Sir William Emerson in an architectural style similar to Belfast City Hall.بنای یادبود ملکه ویکتوریامعمار : ویلیام امرسوناین بنا به خوبی نشان می دهد که در دوره رنسانس دیگر ساختمان های عظیم فقط مذهبی نبودند .http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/0007.jpg
http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/800px-La_Rotonda.pngدوران رنسانس برای اروپاییان عصر جدیدی بود سرشار از کامیابیهای عظیم. بسیاری از افراد با ژان فرنل موافق هستند. او در سالهای اول سدهٔ ۱۵۰۰ چنین نوشت: « جهان چرخید. یکی از بزرگ ترین قارههای زمین کشف شد ... صنعت چاپ بذر دانش را کاشت. باروت در روش جنگ انقلابی پدید آورد. دست نوشتههای باستانی احیا شد... اینها همگی گواه پیروزی عصر جدید (رنسانس) هستند. با رونق دریانوردی افرادی مثل ماژل آند راهی به فیلیپین و هندوستان پیدا می کنند و در اواخر دوره رنسانس کریستف کلن آمریکا را کشف می کند . در این دوره استعمار شروع می شود زیرا باروت را درست می کنند . گوتنبرگ دستگاه چاپ را اختراع می کند و اروپاییان چاپ را از چینی ها یاد می گیرند.توضیح 1: یوهانس گوتنبرگ در قرن 15 میلادی با استفاده از حروف فلزی متحرک فرآیند چاپ را اختراع کرد تمام حروف در یک رشته قالبهای دست ساز ریخته میشد.http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/printing-press.jpgدر دوره رنسانس در مورد هنر -نقاشی و معماری یک اتفاق دیگر هم می افتد و آن اختراع پرسپکتیو است .یعنی اول در نقاشی و بعد در معماری یاد می گیرند که روی صفحه 2 بعدی تصویر 3 بعدی بکشند که عمق در آن دیده شود .اولین بار نقاشی به نام مارداچو در ایتالیا صحنه ای از محراب یک کلیسا را می کشد که در تصویر این محراب کاملا عمق محراب مشخص است و بعد وجود دارد. در نتیجه معمارها هم از این نقاشی الهام می گیرند و اولین بار یک معمار رنسانسی به نام لئون باتیستا آلبرتی نمای یک کلیسا را که طراحی می کند به صورت 3 بعدی نشان می دهد . اسم این کلیسا سن آندرئا بود و این خود باعث تحول بزرگی در معماری می شود.یک نمونه تصویر پرسپکتیوی 1(یک نقطه ای)http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/Rennaissance%2520perspective.jpgبا وجود اینکه در تاریخ هنر، آغاز رنسانس به اموری همچون سال فتح قسطنطنیه در سال 1453 به وسیله سلطان محمد فاتح و تشکیل حکومت عثمانی به جای دولت بیزانس، یاپایان یافتن بیماری طاعون و اموری از این قبیل نسبت داده شده است؛ اما در نزدمورخان هنر این امر یقینی است که رنسانس هنری از ایتالیا آغاز شده، بدین ترتیب که هنرمندان ایتالیایی بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی حاضر نشده بودند به سبک گوتیک درمعماری تن دهند و حتی این مفهوم را به صورت طعن و استهزا برای این سبک به کارمیبردند و علیه سبک گوتیک عصیان نموده و به سوی سبک جدید حرکت کردند.----------------------ویژگیهای دورههای زمانی رنسانس معماران از ساخت بنای کلیسا به سوی ساخت ساختمانها شهری و غیر مذهبی یا کاخها و استفاده از نماسازی و ردهگیری تزیینی در دیوارهای ساختمانها و ساختن خانههای ییلاقی به پیروی از روم باستان تغییر موضع دادند. همچنین از دیگر حوزههای هنری که در عصر رنسانس آغازین، تحت تأثیر مدلهای روم و یونان قرار گرفته است، مجسمهسازی است، به گونهای که پیکرتراشی از جنبه تبلیغ دینی و ترویج مفاهیم دینی و کلیسایی خارج شد و از شخصیتهای دینی، اسطورهزدایی نمود و در این دوره به جهت اینکه هنر بیش از آنکه در خدمت کلیسا و چهرهنمایی قدیسان باشد؛ برای اسطورهزدایی و تقدسزدایی از چهرههای قدیسان است؛ از این رو، مجمسههای این دوران از هاله قدسی و چهره الهی برخوردار نیستند و برعکس مجسمهسازان میکوشند تا چهرههای قدیسان را واقعنمایانه، زمینی و دنیوی نمایش دهند. به همین جهت دوناتلو وقتی مجسمه حبقوق نبی را میسازد، آن قدر آن را بد منظر، بشری و دنیوی ساخته که این مجسمه به مجسمه پیغمبر کله کدو شهرت یافته است.http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/269px-Zuccone_Donatello_OPA_Florence.jpgویژگیه ی هنری رنسانس پیشرفتهمحوریت چهرههای مذهبی، قدیسان و انبیا در مجسمهها و نقاشیها، نگاه آرمانگرایانه و الهی به تصاویر به جای واقعیتگرایی محض، اختراع دستگاه چاپ و ایجاد تحول در صنعت چاپ، کند و کاری بر روی چوب و فلز، ساخته شدن مجسمهها به صورت تنومند و در قطعات بزرگ، جایگزینی موضوعات و سوژههای مذهبی و دینی به جای موضوعات عادی و طبیعی و بازگشت واقعی به هنر کلاسیک یونان و روم به همراه گرایش انسانگرایانه و اومانیستی.کلیسای سن ژیتر در عصر رنسانسhttp://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%A7%DB%8C%20%D8%B3%D9%8 6%20%D9%BE%DB%8C%D8%AA%D8%B1.jpgهنر مند رنسانس ساحری است که طبیعت مادی را می شناسد و به آن عمل می کند در واقع در دوره رنسانس تطبیق معماری با انسان و طبیعت، به اتکا یا به وسلیه دانش ریاضی و تعبیر هایش دوباره مطرح می شود و تمام خصیصه های که یک مبحث زنده را تدریج دارا شد تا جایی که تناسبات و اندازه ها فضای معماری تابع یک هارمونی کیهانی شدند.http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/%D9%86%D9%82%D8%A7%D8%B4%DB%8C%20%D8%AF%D8%A7%D8%A E%D9%84%DB%8C%20%D8%B3%D9%86%20%D9%BE%DB%8C%D8%AA% D8%B1.jpg میدان سن ژیتر در یک نما 360 درجهhttp://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/800px-Vatican_StPeter_Square.jpgA memorial of Queen Victoria, designed by Sir William Emerson in an architectural style similar to Belfast City Hall.بنای یادبود ملکه ویکتوریامعمار : ویلیام امرسوناین بنا به خوبی نشان می دهد که در دوره رنسانس دیگر ساختمان های عظیم فقط مذهبی نبودند .http://hadi1362.persiangig.com/image/%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3/0007.jpg