Rez@ee
8th July 2012, 09:24 AM
برای آن که مشکلات شنوایی، دانشآموزان را از پرداختن به موضوعات علمی باز ندارد، بیش از 100 اصطلاح و تعریف فیزیک و مهندسی در زبان اشاره بریتانیایی ایجاد شده است.
http://www.iop.org/news/12/june/img_mid_56375.jpg
علایم حرفه ای برای فیزیک
علایم جدید ایجاد شده به کودکان 11-16 ساله با مشکلات شنوایی امکان می دهد با موضوعات پژوهشی، جهان، نور، انرژی و تابش ارتباط بهتری برقرار سازند و فرصت بیشتری برای ورود به فیزیک و مهندسی داشته باشند.
اکنون عباراتی همچون راه نوری و پرتو x علامت مخصوص خود را دارند در حالی که قبلا «اشاره با دست» و «لبخوانی» متداول ترین روش های معلمان و مترجمان برای انتقال معنای درس هایشان بود.
تیمی پژوهشی از «مرکز حس اسکاتلند»(1) این علایم جدید را طی نشست «آکادمی سلطنتی مهندسی»(2) معرفی کردند و اهمیت استفاده از واژگان زبان اشاره بریتانیایی به جای تلفظ با دست را شرح دادند.
دکتر آدری کامرون(3)، عضو تیم تحقیقاتی مرکز حس اسکاتلند گفت: «بسیاری از دانش آموزان ناشنوا بر روش های موقت بین خود و معلمانشان اتکا می کنند.»
«اغلب این علامت های گذرا با دست تلفظ می شوند اما اگر دانش آموز بخواهد فیزیک و مهندسی را در ورای کلاس به کار گیرد، این روش دیگر کارا نیست و غلبه بچه های ناشنوا بر این مسئله دشوار است... آن ها وانمود می کنند که یک واژه انگلیسی همان زبان اشاره بریتانیایی است.»
در این پژوهش که توسط موسسه فیزیک(4)، موسسه فیزیک در مهندسی و پزشکی(5)، آکادمی سلطنتی مهندسی و انجمن سلطنتی(6) تامین اعتبار شده، علایم از زبان اشاره بریتانیایی متداول استفاده می کنند تا دانش آموزان مفاهیم را درک کنند.
در زبان اشاره بریتانیایی اغلب از روش نمادین برای نمایش علایم استفاده می شود، مثلا پژوهشگران از مشت بسته برای نمایش «جرم» استفاده می کنند ولی «وزن» را با مشتی که به طرف پایین کشیده می شود، نشان می دهند(اثر گرانش روی جرم به صورت نمادین نشان داده می شود.)
با استفاده از پنج ویژگی آواشناسی – شکل دستان، جهت گیری، موقعیت، حرکت و بیان صورت- 116 علامت جدید ساخته شده است. این علایم تکمیلی قبلا برای شیمی و زیست شناسی ساخته شده بودند. این طرح برای هر واژه نیز تعریفی به زبان اشاره بریتانیایی ارایه داد. این تعاریف معنای کلمه را شرح می دهند و اط چگونگی استفاده از آن ها مثالی می زنند.
در نشست آکادمی سلطنتی مهندسی، بعضی از علایم جدید، چگونگی ساخت و نمایشی تعاملی با استفاده از آن ها معرفی شد. می توانید ویدیویی کوتاه از 200 علامت فیزیکی و تعاریفشان را در مرکز حس اسکاتلند (http://www.ssc.education.ed.ac.uk/) پیدا کنید.
این طرح بخشی از کار STEM-DC(کمیته ناتوانی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) بود؛ گروهی از افراد حرفه ای که به دنبال راه های عملی برای ارتقای سیاست ها، تمرین ها و توانایی افراد ناتوان در حوزه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی هستند. اعضای اصلی آن نیز کمپین علم و فناوری(7)، موسسه فیزیک، آکادمی سلطنتی مهندسی، انجمن سلطنتی، انجمن سلطنتی شیمی(8) و انجمن زیست شناسی(9) هستند.
پروفسور پیتر مین(10) مدیر آموزش و علوم در موسسه فیزیک، علایم جدید را ستود و گفت:«این طرح نشان می دهد که STEM-DC قصد دارد طرح های عملی برای برداشتن موانع علوم و مهندسی برای افراد ناتوان ارایه دهد. هر فردی علوم را تا 16 سالگی مطالعه می کند و علایم جدید آن ها را قادر می کند تا از زبان اشاره بریتانیایی استفاده کنند و به طیفی کامل از ایده های مفهومی دسترسی داشته باشند.»
پی نوشت ها
(1) Scottish Sensory Centre
(2) Royal Academy of Engineering
(3) Audrey Cameron
(4) Institute of Physics
(5) Institute of Physics in Engineering and Medicine
(6) Royal Society
(7) Campaign for Science and Engineering
(8) Royal Society of Chemistry
(9) Society of Biology
(10) Peter Main
منبع
“More than 100 new signs for deaf physics students”, IOP News,
انجمن فیزیک ایران
http://www.iop.org/news/12/june/img_mid_56375.jpg
علایم حرفه ای برای فیزیک
علایم جدید ایجاد شده به کودکان 11-16 ساله با مشکلات شنوایی امکان می دهد با موضوعات پژوهشی، جهان، نور، انرژی و تابش ارتباط بهتری برقرار سازند و فرصت بیشتری برای ورود به فیزیک و مهندسی داشته باشند.
اکنون عباراتی همچون راه نوری و پرتو x علامت مخصوص خود را دارند در حالی که قبلا «اشاره با دست» و «لبخوانی» متداول ترین روش های معلمان و مترجمان برای انتقال معنای درس هایشان بود.
تیمی پژوهشی از «مرکز حس اسکاتلند»(1) این علایم جدید را طی نشست «آکادمی سلطنتی مهندسی»(2) معرفی کردند و اهمیت استفاده از واژگان زبان اشاره بریتانیایی به جای تلفظ با دست را شرح دادند.
دکتر آدری کامرون(3)، عضو تیم تحقیقاتی مرکز حس اسکاتلند گفت: «بسیاری از دانش آموزان ناشنوا بر روش های موقت بین خود و معلمانشان اتکا می کنند.»
«اغلب این علامت های گذرا با دست تلفظ می شوند اما اگر دانش آموز بخواهد فیزیک و مهندسی را در ورای کلاس به کار گیرد، این روش دیگر کارا نیست و غلبه بچه های ناشنوا بر این مسئله دشوار است... آن ها وانمود می کنند که یک واژه انگلیسی همان زبان اشاره بریتانیایی است.»
در این پژوهش که توسط موسسه فیزیک(4)، موسسه فیزیک در مهندسی و پزشکی(5)، آکادمی سلطنتی مهندسی و انجمن سلطنتی(6) تامین اعتبار شده، علایم از زبان اشاره بریتانیایی متداول استفاده می کنند تا دانش آموزان مفاهیم را درک کنند.
در زبان اشاره بریتانیایی اغلب از روش نمادین برای نمایش علایم استفاده می شود، مثلا پژوهشگران از مشت بسته برای نمایش «جرم» استفاده می کنند ولی «وزن» را با مشتی که به طرف پایین کشیده می شود، نشان می دهند(اثر گرانش روی جرم به صورت نمادین نشان داده می شود.)
با استفاده از پنج ویژگی آواشناسی – شکل دستان، جهت گیری، موقعیت، حرکت و بیان صورت- 116 علامت جدید ساخته شده است. این علایم تکمیلی قبلا برای شیمی و زیست شناسی ساخته شده بودند. این طرح برای هر واژه نیز تعریفی به زبان اشاره بریتانیایی ارایه داد. این تعاریف معنای کلمه را شرح می دهند و اط چگونگی استفاده از آن ها مثالی می زنند.
در نشست آکادمی سلطنتی مهندسی، بعضی از علایم جدید، چگونگی ساخت و نمایشی تعاملی با استفاده از آن ها معرفی شد. می توانید ویدیویی کوتاه از 200 علامت فیزیکی و تعاریفشان را در مرکز حس اسکاتلند (http://www.ssc.education.ed.ac.uk/) پیدا کنید.
این طرح بخشی از کار STEM-DC(کمیته ناتوانی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) بود؛ گروهی از افراد حرفه ای که به دنبال راه های عملی برای ارتقای سیاست ها، تمرین ها و توانایی افراد ناتوان در حوزه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی هستند. اعضای اصلی آن نیز کمپین علم و فناوری(7)، موسسه فیزیک، آکادمی سلطنتی مهندسی، انجمن سلطنتی، انجمن سلطنتی شیمی(8) و انجمن زیست شناسی(9) هستند.
پروفسور پیتر مین(10) مدیر آموزش و علوم در موسسه فیزیک، علایم جدید را ستود و گفت:«این طرح نشان می دهد که STEM-DC قصد دارد طرح های عملی برای برداشتن موانع علوم و مهندسی برای افراد ناتوان ارایه دهد. هر فردی علوم را تا 16 سالگی مطالعه می کند و علایم جدید آن ها را قادر می کند تا از زبان اشاره بریتانیایی استفاده کنند و به طیفی کامل از ایده های مفهومی دسترسی داشته باشند.»
پی نوشت ها
(1) Scottish Sensory Centre
(2) Royal Academy of Engineering
(3) Audrey Cameron
(4) Institute of Physics
(5) Institute of Physics in Engineering and Medicine
(6) Royal Society
(7) Campaign for Science and Engineering
(8) Royal Society of Chemistry
(9) Society of Biology
(10) Peter Main
منبع
“More than 100 new signs for deaf physics students”, IOP News,
انجمن فیزیک ایران