توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پرتابه هاي جامي شكل
civils
5th July 2012, 02:32 PM
اگر کسی از دوستان در مورد پرتابه های جامی عکس یا مطلبی داره تورو خدا کمکم کنه چند روز دیگه سمینار دارم نتونستم چیز یادی در موردش پیدا کنما
وحید 0319
6th July 2012, 12:47 AM
پرتابه هاي جامي شكل به عنوان سازه مستهلك كننده انرژي در انتهاي سرريز سدهاي بلند به منظور كاهش هزينه ها در مقايسه با ديگر مستهلك كننده هاي انرژي استفاده مي شود. در اثر ريزش جت آب و برخورد آن با بستر رودخانه معمولا آبشستگي اتفاق مي افتد كه گسترش آن مي تواند پايداري سرريز، سد و سازه هاي مرتبط را به مخاطره بيندازد، ضمن اينكه تجمع مواد فرسايش يافته مي تواند با تغيير رقوم پاياب بر عملكرد خروجي سدها يا نيروگاه ها تاثير گذارد. از اين رو هدف اصلي اين تحقيق بررسي پديده آبشستگي و عوامل موثر بر آن ميباشد. ابتدا با استفاده از آناليز ابعادي و بكارگيري تئوري باكينگهام روابط كلي براي ماكزيمم عمق آبشستگي، ارتفاع پشته بالا دست و پايين دست حفره آبشستگي بصورت تابعي از متغيرهاي بدون بعد از جمله SN ، كه نسبت مجموع نيروهاي محرك به مجموع نيروهاي مقاوم در حركت ذره تحت تاثير جريان آب ميباشد، بدست آمده سپس با انجام آزمايشهاي متعدد در شرايط متفاوت هيدروليكي و اندازه ذرات نتايج مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. در اين بررسي ها تغييرات ماكزيمم عمق آبشستگي، ارتفاع پشته بالا دست و پايين دست حفره با تك تك متغيرها بررسي و مدلهاي خطي و غير خطي چند متغيره براي پيش بيني آنها بدست آمده است . براي بررسي توانمندي مدلهاي بدست آمده و جايگاه آنها در بين مدلهاي موجود داده هاي محققين ديگر به كار گرفته شد و امتياز مدلهاي بدست آمده از ديگر مدلها بيشتر بدست آمد.
http://nimrokh.net/fa/assets/projects/21/1.jpg
توسعه استفاده از مدلهاي عددي با توجه به هزينه بالاي ساخت و انجام مطالعات با مدلهاي فيزيكي، در طراحي سازه هاي عظيم به كمك مهندسان آمده است تا با صرف هزينه و مدت زمان مطالعات كمتر (نسبت به ساخت مدل فيزيكي) و انعطاف پذيري بيشتر در برابر تغييرات اعمالي به مدل عددي، به طراحي سازه ها بپردازند. يكي از اين سازه هاي بسيار مهم سازه سرريز سدها مي باشد كه بنا به وظيفه اي كه در كنترل و تخليه سيلابها بر عهده دارد از مهمترين سازه هاي هيدروليكي به شمار مي آيد. نوع خاصي از اين نوع سازه ها كه بيشتر براي سدهاي خاكي واقع در دره هاي تنگ استفاده مي شود سرريز تونلي مي باشد. سد رودبار لرستان، سدي خاكي است كه سرريز آن از نوع تونلي مي باشد در اين مطالعه با استفاده از ديناميك سيالات محاسباتي CFD وشبيه سازي جريان توسط نرم افزار Flow 3D به بررسي خصوصيات جت خروجي از سرريز تونلي با پرتابه جامي شكل پرداخته و منحني پروفيل جريان، عمق و طول پرتابه، زاويه و محل فرود، پارامترهاي هيدروليكي نظير فشار، سرعت آن تعيين شده است.
http://nimrokh.net/fa/assets/projects/21/3.jpg
هنگامي که سرعت جريان زياد شود، ممکن است پديده کاويتاسيون اتفاق بيافتد. اين پديده که عاملي مخرب و منفي است، در انحناهاي مسير، بحراني تر و حادتر مي شود. از طرفي توصيه شده که سيستم هواده در مسير انحناهاي قائم تعبيه نشود. بنابراين طراحي انحنايي که بدون وجود هواده، مشکلي از نظر کاويتاسيون نداشته باشد، حايز اهميت است. در اين مقاله پروفيلهاي مختلف طرح انحنا در پرتابه هاي جامي از نوع فليپ، در شرايط متفاوت جريان، تعيين شده و پارامترهاي هيدروليکي مربوط با يکديگر مقايسه و بهترين پروفيل انحنا از نظر هيدروليکي و اقتصادي مشخص شده است. در انحناي پرتابه جامي، چنانچه در شروع انحنا، شاخص کاويتاسيون از حد بحراني بيشتر باشد، پروفيل انحنا چنان طراحي مي شود که در طول انحنا، شاخص کاويتاسيون از مقدار آن در شروع انحنا بزرگتر بوده يا دست کم کمتر نباشد. بهترين پروفيل انحنا براي پرتابه هاي جامي، پروفيل حاصل از انحنا با فشار کنترل شده در شرايط استفاده از تابع سينوسي پخش فشار و با نقطه شروع حاصل از فرضيات جريان گردابي است. به عنوان مطالعه موردي، پروفيلهاي انحنا براي پرتابه جامي سرريز سد سيلوه تعيين و با يکديگر مقايسه شده است. در حالت پروفيل، بهينه، طول انحناي حاصل برابر 45.24 متر و بيشينه شاخص کاويتاسيون، برابر 0.2639 است. شاخص کاويتاسيون محاسبه شده با مدل عددي تهيه شده (VCFSA)، در ابتداي انحنا برابر 0.2139 و در انتهاي آن برابر 0.2248 است.
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.