مسافر007
25th June 2012, 11:58 AM
نتایج مطالعات محققان آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا (NRL) نشان میدهد، رادار داپلر با وضوح بسیار بالا از ویژگی منحصر به فردی برای شناسایی ابرهای بارانی منفرد برخوردار است.http://www.hupaa.com/db/pages/2012/06/24/002/zimg_001_02.jpg
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رادار داپلر پیش از این برای ردیابی بقایای کوچک مأموریت های شاتل فضایی ناسا در هنگام پرتاب استفاده می شد و استفاده از آن در تحقیقات هواشناسی می تواند منجر به افزایش درک دانشمندان در خصوص دینامیک و ساختار سیستم ابرها شود.
با ترکیبی از قدرت سه مگاواتی رادار، زاویه 0.22 درجه ای پرتو و وضوح تصویری مولتی اسپکترال (چند طیفی) محققان توانستند ذرات منفرد ابرها را شناسایی کنند.
ترکیب چنین ویژگیهایی در رادار، امکان بررسی نمونه سیستمهای ابری در سایز یک اتوبوس کوچک (14 متر مکعب) و خواص قطرات منفرد باران با قطر 0.5 میلی متر را برای محققان فراهم کرد.
محققان بخش هواشناسی دریایی NRL، محققان موسسه اقیانوس شناسی «اسکریپس»، آزمایشگاه فیزیک دانشگاه «جان هاپکینز»، گروهی از دانشجویان ژئوفیزیک دانشگاه ورشو و چند مرکز تحقیقاتی دیگر در این پژوهش مشارکت داشتند.
هدف از این تحقیق، مطالعه خواص و ویژگیهای سیستم های ابری گوناگون و بررسی ساختار بارش عنوان شده است؛ این داده ها می تواند برای بررسی شرایط جوی و پیش بینی دقیق وضعیت بارش به منظور پیشگیری از مواجه شدن هواپیما با یک سیستم بارشی خطرناک مورد استفاده قرار گیرد.
نتیجه این پژوهش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
ایسنا
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رادار داپلر پیش از این برای ردیابی بقایای کوچک مأموریت های شاتل فضایی ناسا در هنگام پرتاب استفاده می شد و استفاده از آن در تحقیقات هواشناسی می تواند منجر به افزایش درک دانشمندان در خصوص دینامیک و ساختار سیستم ابرها شود.
با ترکیبی از قدرت سه مگاواتی رادار، زاویه 0.22 درجه ای پرتو و وضوح تصویری مولتی اسپکترال (چند طیفی) محققان توانستند ذرات منفرد ابرها را شناسایی کنند.
ترکیب چنین ویژگیهایی در رادار، امکان بررسی نمونه سیستمهای ابری در سایز یک اتوبوس کوچک (14 متر مکعب) و خواص قطرات منفرد باران با قطر 0.5 میلی متر را برای محققان فراهم کرد.
محققان بخش هواشناسی دریایی NRL، محققان موسسه اقیانوس شناسی «اسکریپس»، آزمایشگاه فیزیک دانشگاه «جان هاپکینز»، گروهی از دانشجویان ژئوفیزیک دانشگاه ورشو و چند مرکز تحقیقاتی دیگر در این پژوهش مشارکت داشتند.
هدف از این تحقیق، مطالعه خواص و ویژگیهای سیستم های ابری گوناگون و بررسی ساختار بارش عنوان شده است؛ این داده ها می تواند برای بررسی شرایط جوی و پیش بینی دقیق وضعیت بارش به منظور پیشگیری از مواجه شدن هواپیما با یک سیستم بارشی خطرناک مورد استفاده قرار گیرد.
نتیجه این پژوهش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
ایسنا