ماری مریم
24th June 2012, 06:33 PM
http://www.aftabir.com/lifestyle/images/d92c364afaead649d1208a0132f76268.jpg برای بسیاری از ما پیش آمده است که مجبور به عذرخواهی کردن شده ایم.
در چنین مواقعی به گفتن «ببخشید»، «متاسفم» و کلماتی از این قبیل بسنده و تصور می کنیم گفتن این چند کلمه می تواند راه حل خوبی باشد. غافل از این که اگر ندانید چگونه عذرخواهی کنید، نمی توانید امیدوار باشید صدمه ای که به طرف مقابل زده اید، رفع شود.
به نوشته سایت «هلث» در گام اول باید بدانید که عذرخواهی کردن کار انسان های شجاع است و جرات می خواهد زیرا برای همه ما آسیب پذیر نشان دادن خود، مواجهه با فردی که ممکن است به ما لطمه بزند، پذیرفتن مسئولیت گفته ها و اعمال خود و به عهده گرفتن عواقب و پیامد رفتارهایمان در بیشتر مواقع کار دشواری است؛ به ویژه اگر حق با ما نباشد.
دومین نکته این است که عذرخواهی کردن جبران لطمه ای است که به فرد مقابل وارد کرده اید نه این که از طریق آن بخواهید احساس گناه خود را کمتر کنید اگر فکر کنید که عذرخواهی به شما برمی گردد در واقع کار چندانی نکرده اید بلکه فقط سعی کرده اید احساس رنج، گناه و شرمندگی خود را کمتر کنید.
اما اگر اعتقاد داشته باشید که عذرخواهی کمک به فرد صدمه دیده است، هدفمند حرکت کرده اید، زیرا می دانید عذرخواهی کردن اولین گام در مسیری است که طی آن می خواهید لطمه به دیگری را جبران کنید.
بنابراین نیازی نیست که چیزی را از طرف مقابل پنهان کنید. متواضعانه برخورد کنید اما درباره کار خود اعتماد به نفس داشته باشید و این گونه اقدام کنید:
موضوع عذرخواهی را به طور ویژه و شفاف مطرح کنید. نگویید «متاسفم اگر چیزی باعث ناراحتی ات شده است» یا «می دانم چیزهایی گفتم که نباید می گفتم». زیرا طرف مقابل تک تک جملات و کلمات شما را زیر نظر دارد و صداقت یا نبود صداقت را در آن حدس می زند و از طرفی آن چه را باعث ناراحتی اش شده است نیز به خوبی به یاد دارد. بنابراین به یاد داشته باشید که دقیقا آن چه را که باعث ناراحتی اش شده است ذکر کنید.
هر قدر صداقت بیشتری داشته باشید، احتمال این که در عذرخواهی موفق شوید، بیشتر است.
«می فهمم که کارم باعث شد شما...» با این جمله به طرف مقابل می فهمانید که احساسی را که به وی دست داده است می پذیرید. این بار هم به جزئیات و به طور واضح درباره کار خود فکر کرده اید و می دانید پس از برخورد شما چه احساسی پیدا کرده و احتمالا چه تغییراتی کرده است.*«ای کاش در عوض...» با بیان این جمله به وی نشان می دهید که آگاهانه درباره ماهیت رفتار خود فکر کرده اید و کارهایی را که می توانستید انجام ندهید از نظر گذرانده اید.*
می دانم که نمی توانم گذشته را تغییر دهم اما آماده ام که جبران کنم» با این جمله به وی ثابت می کنید که برای ترمیم روابط تخریب شده خود تصمیم جدی گرفته اید.
این جمله یکی از بهترین روش های عذرخواهی است که بسیار کارآمد است و باعث از بین رفتن دلخوری می شود.
مترجم: مروی
در چنین مواقعی به گفتن «ببخشید»، «متاسفم» و کلماتی از این قبیل بسنده و تصور می کنیم گفتن این چند کلمه می تواند راه حل خوبی باشد. غافل از این که اگر ندانید چگونه عذرخواهی کنید، نمی توانید امیدوار باشید صدمه ای که به طرف مقابل زده اید، رفع شود.
به نوشته سایت «هلث» در گام اول باید بدانید که عذرخواهی کردن کار انسان های شجاع است و جرات می خواهد زیرا برای همه ما آسیب پذیر نشان دادن خود، مواجهه با فردی که ممکن است به ما لطمه بزند، پذیرفتن مسئولیت گفته ها و اعمال خود و به عهده گرفتن عواقب و پیامد رفتارهایمان در بیشتر مواقع کار دشواری است؛ به ویژه اگر حق با ما نباشد.
دومین نکته این است که عذرخواهی کردن جبران لطمه ای است که به فرد مقابل وارد کرده اید نه این که از طریق آن بخواهید احساس گناه خود را کمتر کنید اگر فکر کنید که عذرخواهی به شما برمی گردد در واقع کار چندانی نکرده اید بلکه فقط سعی کرده اید احساس رنج، گناه و شرمندگی خود را کمتر کنید.
اما اگر اعتقاد داشته باشید که عذرخواهی کمک به فرد صدمه دیده است، هدفمند حرکت کرده اید، زیرا می دانید عذرخواهی کردن اولین گام در مسیری است که طی آن می خواهید لطمه به دیگری را جبران کنید.
بنابراین نیازی نیست که چیزی را از طرف مقابل پنهان کنید. متواضعانه برخورد کنید اما درباره کار خود اعتماد به نفس داشته باشید و این گونه اقدام کنید:
موضوع عذرخواهی را به طور ویژه و شفاف مطرح کنید. نگویید «متاسفم اگر چیزی باعث ناراحتی ات شده است» یا «می دانم چیزهایی گفتم که نباید می گفتم». زیرا طرف مقابل تک تک جملات و کلمات شما را زیر نظر دارد و صداقت یا نبود صداقت را در آن حدس می زند و از طرفی آن چه را باعث ناراحتی اش شده است نیز به خوبی به یاد دارد. بنابراین به یاد داشته باشید که دقیقا آن چه را که باعث ناراحتی اش شده است ذکر کنید.
هر قدر صداقت بیشتری داشته باشید، احتمال این که در عذرخواهی موفق شوید، بیشتر است.
«می فهمم که کارم باعث شد شما...» با این جمله به طرف مقابل می فهمانید که احساسی را که به وی دست داده است می پذیرید. این بار هم به جزئیات و به طور واضح درباره کار خود فکر کرده اید و می دانید پس از برخورد شما چه احساسی پیدا کرده و احتمالا چه تغییراتی کرده است.*«ای کاش در عوض...» با بیان این جمله به وی نشان می دهید که آگاهانه درباره ماهیت رفتار خود فکر کرده اید و کارهایی را که می توانستید انجام ندهید از نظر گذرانده اید.*
می دانم که نمی توانم گذشته را تغییر دهم اما آماده ام که جبران کنم» با این جمله به وی ثابت می کنید که برای ترمیم روابط تخریب شده خود تصمیم جدی گرفته اید.
این جمله یکی از بهترین روش های عذرخواهی است که بسیار کارآمد است و باعث از بین رفتن دلخوری می شود.
مترجم: مروی