Joseph Goebbels
14th June 2012, 10:11 PM
پرتابگر نسل اینده اروپایی ها ؛
المان و فرانسه سر دوراهی !
گرداوری و نویسنده : نوید مقصودی .
منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 76
سال جاری مقطع زمانی حیاتی برای صنعت پرتابگرهای اروپایی به شمار می رود . قرار است کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا 0 ایسا ) تصمیم خود را برای انتخاب پرتابگر نسل اینده اروپایی نهایی کنند . گزینه های اصلی شامل تقویت و بهسازی راکت فضایی اریان-5 و تولید نمونه های به روزتر ان یا جایگزینی با یک پرتابگر کاملا جدید است . ارزیابی متخصصان امر حاکی از ان است که پرتابگر نسل اینده وابستگی کمتری به نیازمندی ها و الزامات بخش غیرنظامی خواهد داشت . در این مقاله مروری اجمالی بر رویکردهای حاکم بر 2 گزینه پیش روی اروپایی ها ارائه می شود .
المان و فرانسه به عنوان دو کشور اصلی و تامین کنندگان عمده بودجه سازمان فضایی اروپا بر سر دو گزینه مطرح برای نسل بعدی پرتابگر اروپایی پیشنهادهایی دارند . المان توسعه نمونه ارتقا یافته ای از اریان-5 ، موسوم به اریان-5 اِو ئی ، را مطرح کرده و فرانسوی ها از نسل بعدی پرتابگر اروپایی با نام اریان-6 با طراحی و ساختاری جدید یاد می کنند . انتظار می رود دو طرف تا نیمه تیرماه سال جاری به توافق نهایی دست یافته و پیشنهاد مشترکی را برای ارائه به نشست ابان ماه وزرای کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا ( ایسا ) برای تصویب نهایی تهیه نمایند . در نشست سال 2008 وزرای کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا ، مقرر شد مبلغ 355 میلیون یورو برای اغاز کارهای اولیه توسعه پرتابگر اریان -5 اِم ئی با همکاری مشترک المان و فرانسه تخصص یابد . در ادامه این راه المان که توسعه موتور سوخت مایع کرایوژنیک مرحله فوقانی اریان -5 با قابلیت استارت مجدد را دنبال می کند ، پیش بینی کرده به بودجه ای 1/5 میلیارد یورویی برای تکمیل برنامه نیاز خواهد بود . شرکت آستروم به عنوان پیمانکار اصلی این پروژه ادعا کرده اریان -5 اِم ئی بین سالهای 2016 تا 2017 عملیاتی خواهد شد و عملکرد ان به میزان 20 درصد بهتر از نمونه های قبلی این خانواده از پرتابگر خواهد بود .
از طرف دیگر فرانسه ایده جدیدی را مطرح کرده و تمایل چندانی به ادامه کار بر روی اریان -5 اِم ئی ندارد . متخصصان فضایی این کشور توسعه اریان-6 با طراحی کاملا پودمانی ( ماژولار ) را پیشنهاد می کند که کمتر از نسل قبلی خود به بازار پرتاب های تجاری وابسته خواهد بود . در طی 20 سال گذشته سازمان فضایی اروپا مزیت رقابتی پرتابگرهای خود را بهینه بودن انها برای پرتاب محموله های تجاری می دانسته و با احتساب ماموریت 23 مارس ( 4 فروردین ) سال جاری ، پرتابگرهای خانواده اریان -5 توانستند رکورد 47 پرتاب موفق پیاپی را کسب کنند . با وجود این امار قابل قبول از قابلیت اطمینان پرتابگر اریان-5 مسوولان ایسا شرایط بحرانی اقتصاد جهانی و افزایش رقبا را خطری برای حفظ در بازار غیر نظامی می دانند . پرتابگرهایی مانند فالکون-9 امریکا ، خانواده لانگ مارچ و راکت های جدید هند به دنبال کسب بیشتری از بازار پرتاب های تجاری در سال های اینده هستند . در این شرایط ایسا با افزودن نمونه ای از پرتابگر سایوز روسی و پرتابگر سبک جدید وگا به خانواده خود ، در عمل توانمندی ارائه خدمات پرتاب فضایی به مشتریان مختلف را افزایش داده است .
مسوولان شرکت آستریوم معتقدند با اعمال تمهیدات بهینه سازی در طراحی اریان -5 اِم ئی ، این پرتابگر جدید قادر خواهد بود مجموعه محموله هایی با وزن 12000 کیلوگرم را با قیمتی معادل نمونه های کنونی اریان-5 درمدار زمین – اهنگ ( 36000 کیلومتری ) قرار دهد . ایده اصلی در این زمینه توجه به روند حاکم بر افزایش وزن و ابعاد محموله های فضایی تجاری است و اریان اسپیس امیدوار است با فراهم کردن پرتاب همزمان دو محموله بزرگ تجاری ، در هزینه های پرتاب صرفه جویی کرده و مزیت رقابتی خود را در بازار حفظ نماید .
پرتابگر اریان-6 بر خلاف اریان-5 با هدف پرتاب محموله های دولتی ( نظامی یا غیر نظامی ) توسعه خواهد یافت و پیش بینی شده است که به طور سالانه 2 یا 3 ماموریت این چنینی انجام دهد . در مدل کسب و کار طراحی شده برای این پرتابگر جدید ، انجام 3 تا 4 پرتاب تجاری دیگر به طور سالیانه در نظر گرفته شده است . بر این اساس برای یک سال کاری ( در صورت وجود مشتریان کافی در بازار ) اریان -6 می تواند ماموریت های خود را با هزینه ای کمتر انجام دهد ؛ در حالیکه رویکرد ظرفیت محموله برای راکت اریان -5 اِم ئی به افزایش توان حمل دو ماهواره سنگین معطوف است ، طراحان فرانسوی ظرفیت 3 تا 8 هزار کیلوگرمی و حمل یک محموله را برای اریان -6 در نظر دارند . فرانسوی ها با این پیشنهاد چشم انداز جدیدی را برای اریان اِسپیس ترسیم می کنند که در ان اتکا به بازارهای تجاری کمتر از پیش خواهد شد و سهم این شرکت از بازار پرتاب های غیر تجاری و حتی نظامی افزایش خواهد یافت .
گرداوری و نویسنده : نوید مقصودی .
منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 76
المان و فرانسه سر دوراهی !
گرداوری و نویسنده : نوید مقصودی .
منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 76
سال جاری مقطع زمانی حیاتی برای صنعت پرتابگرهای اروپایی به شمار می رود . قرار است کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا 0 ایسا ) تصمیم خود را برای انتخاب پرتابگر نسل اینده اروپایی نهایی کنند . گزینه های اصلی شامل تقویت و بهسازی راکت فضایی اریان-5 و تولید نمونه های به روزتر ان یا جایگزینی با یک پرتابگر کاملا جدید است . ارزیابی متخصصان امر حاکی از ان است که پرتابگر نسل اینده وابستگی کمتری به نیازمندی ها و الزامات بخش غیرنظامی خواهد داشت . در این مقاله مروری اجمالی بر رویکردهای حاکم بر 2 گزینه پیش روی اروپایی ها ارائه می شود .
المان و فرانسه به عنوان دو کشور اصلی و تامین کنندگان عمده بودجه سازمان فضایی اروپا بر سر دو گزینه مطرح برای نسل بعدی پرتابگر اروپایی پیشنهادهایی دارند . المان توسعه نمونه ارتقا یافته ای از اریان-5 ، موسوم به اریان-5 اِو ئی ، را مطرح کرده و فرانسوی ها از نسل بعدی پرتابگر اروپایی با نام اریان-6 با طراحی و ساختاری جدید یاد می کنند . انتظار می رود دو طرف تا نیمه تیرماه سال جاری به توافق نهایی دست یافته و پیشنهاد مشترکی را برای ارائه به نشست ابان ماه وزرای کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا ( ایسا ) برای تصویب نهایی تهیه نمایند . در نشست سال 2008 وزرای کشورهای عضو سازمان فضایی اروپا ، مقرر شد مبلغ 355 میلیون یورو برای اغاز کارهای اولیه توسعه پرتابگر اریان -5 اِم ئی با همکاری مشترک المان و فرانسه تخصص یابد . در ادامه این راه المان که توسعه موتور سوخت مایع کرایوژنیک مرحله فوقانی اریان -5 با قابلیت استارت مجدد را دنبال می کند ، پیش بینی کرده به بودجه ای 1/5 میلیارد یورویی برای تکمیل برنامه نیاز خواهد بود . شرکت آستروم به عنوان پیمانکار اصلی این پروژه ادعا کرده اریان -5 اِم ئی بین سالهای 2016 تا 2017 عملیاتی خواهد شد و عملکرد ان به میزان 20 درصد بهتر از نمونه های قبلی این خانواده از پرتابگر خواهد بود .
از طرف دیگر فرانسه ایده جدیدی را مطرح کرده و تمایل چندانی به ادامه کار بر روی اریان -5 اِم ئی ندارد . متخصصان فضایی این کشور توسعه اریان-6 با طراحی کاملا پودمانی ( ماژولار ) را پیشنهاد می کند که کمتر از نسل قبلی خود به بازار پرتاب های تجاری وابسته خواهد بود . در طی 20 سال گذشته سازمان فضایی اروپا مزیت رقابتی پرتابگرهای خود را بهینه بودن انها برای پرتاب محموله های تجاری می دانسته و با احتساب ماموریت 23 مارس ( 4 فروردین ) سال جاری ، پرتابگرهای خانواده اریان -5 توانستند رکورد 47 پرتاب موفق پیاپی را کسب کنند . با وجود این امار قابل قبول از قابلیت اطمینان پرتابگر اریان-5 مسوولان ایسا شرایط بحرانی اقتصاد جهانی و افزایش رقبا را خطری برای حفظ در بازار غیر نظامی می دانند . پرتابگرهایی مانند فالکون-9 امریکا ، خانواده لانگ مارچ و راکت های جدید هند به دنبال کسب بیشتری از بازار پرتاب های تجاری در سال های اینده هستند . در این شرایط ایسا با افزودن نمونه ای از پرتابگر سایوز روسی و پرتابگر سبک جدید وگا به خانواده خود ، در عمل توانمندی ارائه خدمات پرتاب فضایی به مشتریان مختلف را افزایش داده است .
مسوولان شرکت آستریوم معتقدند با اعمال تمهیدات بهینه سازی در طراحی اریان -5 اِم ئی ، این پرتابگر جدید قادر خواهد بود مجموعه محموله هایی با وزن 12000 کیلوگرم را با قیمتی معادل نمونه های کنونی اریان-5 درمدار زمین – اهنگ ( 36000 کیلومتری ) قرار دهد . ایده اصلی در این زمینه توجه به روند حاکم بر افزایش وزن و ابعاد محموله های فضایی تجاری است و اریان اسپیس امیدوار است با فراهم کردن پرتاب همزمان دو محموله بزرگ تجاری ، در هزینه های پرتاب صرفه جویی کرده و مزیت رقابتی خود را در بازار حفظ نماید .
پرتابگر اریان-6 بر خلاف اریان-5 با هدف پرتاب محموله های دولتی ( نظامی یا غیر نظامی ) توسعه خواهد یافت و پیش بینی شده است که به طور سالانه 2 یا 3 ماموریت این چنینی انجام دهد . در مدل کسب و کار طراحی شده برای این پرتابگر جدید ، انجام 3 تا 4 پرتاب تجاری دیگر به طور سالیانه در نظر گرفته شده است . بر این اساس برای یک سال کاری ( در صورت وجود مشتریان کافی در بازار ) اریان -6 می تواند ماموریت های خود را با هزینه ای کمتر انجام دهد ؛ در حالیکه رویکرد ظرفیت محموله برای راکت اریان -5 اِم ئی به افزایش توان حمل دو ماهواره سنگین معطوف است ، طراحان فرانسوی ظرفیت 3 تا 8 هزار کیلوگرمی و حمل یک محموله را برای اریان -6 در نظر دارند . فرانسوی ها با این پیشنهاد چشم انداز جدیدی را برای اریان اِسپیس ترسیم می کنند که در ان اتکا به بازارهای تجاری کمتر از پیش خواهد شد و سهم این شرکت از بازار پرتاب های غیر تجاری و حتی نظامی افزایش خواهد یافت .
گرداوری و نویسنده : نوید مقصودی .
منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 76