* Robo milad *
5th June 2012, 10:41 AM
http://narenji.ir/sites/default/files/articleimage/71/12/volvo_2.jpg?1338306306
کاروانی از اتومبیل های بودن راننده ولوو در اولین تست عمومی شان در مسیرهای واقعی، سفری ۲۰۰ کیلومتری را در بزرگراه های اسپانیا به اتمام رساندند. این تست به گونه ای بود که همه این ماشین ها به صورت بیسیم به یکدیگر وصل بودند و حرکات اتومبیل راهنما را تقلید می کردند که راننده حرفه ای آن را هدایت می کرد. ولوو عقیده دارد که آینده صنعت اتومبیل در دست چنین ماشین هایی است و بازار بسیار بزرگی در انتظار آنها است.
اگر به خاطر داشته باشید، گوگل هم چند سالی است بر روی این پروژه کار می کند و به تازگی حتی مجوز تردد آن در یکی از ایالت های آمریکا را هم گرفته است. به نظر می رسد که این تلاش ها، از رانندگی آسوده و بی زحمت در آینده ای نه چندان دور خبر می دهند. ولوو می گوید: «با این تکنولوژی، راننده ها می توانند به کار با لپ تاپ شان بپردازند، کتاب بخوانند، یا اینکه به صندلی تکیه داده و از نهارشان لذت ببرند». برنامه آزمایشی ولوو در خیابان های واقعی، در حقیقت بخشی از پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا تحت نام Sartre یا Safe Road Trains for the Environment بوده است.
لیندا والسترویم مدیر پروژه Sartre در کارخانه اتومبیل سازی ولوو می گوید: «رانندگی در میان دیگر مسافران جاده با چنین اتومبیل هایی واقعا هیجان انگیز است. ما ۲۰۰ کیلومتر را در یک روز پیمودیم و نتایج تست کاملا خوب بود. ما هم اکنون آماده گام های بعدی هستیم».
این ماشین های ویژه ولوو به ابزارهای خاصی همچون دوربین ها، رادار و سنسورهای لیزری مجهز هستند که به ماشین اجازه می دهد که اتومبیل راهنما و دیگر اتومبیل های موجود در جاده را مانیتور کرده و با استفاده از سیستم کنترل خودکار خود، حرکات رهبر گروه را تقلید کرده و در خصوص شیوه حرکت خود تصمیم بگیرد. با این کار ماشین های گروه، دقیقا همزمان و همانند ماشین رهبر به اطراف حرکت کرده، ترمز کرده یا سرعت می گیرند. در تست انجام شده، اتومبیل های ولوو با سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت و با فاصله شش متری از یکدیگر حرکت می کردند.
خانم والسترویم می گوید: «مردم فکر می کنند که اتومبیل های بدون راننده متعلق به داستان ها و فیلم های علمی- تخیلی هستند. اما حقیقت این است که ما تکنولوژی لازم را دم دست مان داریم. تمام سعی ما بر این است که تا حد ممکن در سیستم اتومبیل های امروزی تغییری ندهیم. هر عملکردی باید بدون هیچ تغییر زیربنایی در جاده ها و یا افزودن تجهیزات گرانقیمت ویژه به ماشین ها انجام گیرد. شاید بتوان گفت جدا از بخش نرم افزاری توسعه یافته برای این خودروها، تنها تفاوت مهم و قیمتی آنها با ماشین های موجود در بازار، سیستم ارتباط بیسیمی آنها با یکدیگر است».
کاروانی از اتومبیل های بودن راننده ولوو در اولین تست عمومی شان در مسیرهای واقعی، سفری ۲۰۰ کیلومتری را در بزرگراه های اسپانیا به اتمام رساندند. این تست به گونه ای بود که همه این ماشین ها به صورت بیسیم به یکدیگر وصل بودند و حرکات اتومبیل راهنما را تقلید می کردند که راننده حرفه ای آن را هدایت می کرد. ولوو عقیده دارد که آینده صنعت اتومبیل در دست چنین ماشین هایی است و بازار بسیار بزرگی در انتظار آنها است.
اگر به خاطر داشته باشید، گوگل هم چند سالی است بر روی این پروژه کار می کند و به تازگی حتی مجوز تردد آن در یکی از ایالت های آمریکا را هم گرفته است. به نظر می رسد که این تلاش ها، از رانندگی آسوده و بی زحمت در آینده ای نه چندان دور خبر می دهند. ولوو می گوید: «با این تکنولوژی، راننده ها می توانند به کار با لپ تاپ شان بپردازند، کتاب بخوانند، یا اینکه به صندلی تکیه داده و از نهارشان لذت ببرند». برنامه آزمایشی ولوو در خیابان های واقعی، در حقیقت بخشی از پروژه تحقیقاتی اتحادیه اروپا تحت نام Sartre یا Safe Road Trains for the Environment بوده است.
لیندا والسترویم مدیر پروژه Sartre در کارخانه اتومبیل سازی ولوو می گوید: «رانندگی در میان دیگر مسافران جاده با چنین اتومبیل هایی واقعا هیجان انگیز است. ما ۲۰۰ کیلومتر را در یک روز پیمودیم و نتایج تست کاملا خوب بود. ما هم اکنون آماده گام های بعدی هستیم».
این ماشین های ویژه ولوو به ابزارهای خاصی همچون دوربین ها، رادار و سنسورهای لیزری مجهز هستند که به ماشین اجازه می دهد که اتومبیل راهنما و دیگر اتومبیل های موجود در جاده را مانیتور کرده و با استفاده از سیستم کنترل خودکار خود، حرکات رهبر گروه را تقلید کرده و در خصوص شیوه حرکت خود تصمیم بگیرد. با این کار ماشین های گروه، دقیقا همزمان و همانند ماشین رهبر به اطراف حرکت کرده، ترمز کرده یا سرعت می گیرند. در تست انجام شده، اتومبیل های ولوو با سرعت ۸۵ کیلومتر در ساعت و با فاصله شش متری از یکدیگر حرکت می کردند.
خانم والسترویم می گوید: «مردم فکر می کنند که اتومبیل های بدون راننده متعلق به داستان ها و فیلم های علمی- تخیلی هستند. اما حقیقت این است که ما تکنولوژی لازم را دم دست مان داریم. تمام سعی ما بر این است که تا حد ممکن در سیستم اتومبیل های امروزی تغییری ندهیم. هر عملکردی باید بدون هیچ تغییر زیربنایی در جاده ها و یا افزودن تجهیزات گرانقیمت ویژه به ماشین ها انجام گیرد. شاید بتوان گفت جدا از بخش نرم افزاری توسعه یافته برای این خودروها، تنها تفاوت مهم و قیمتی آنها با ماشین های موجود در بازار، سیستم ارتباط بیسیمی آنها با یکدیگر است».