شه پری
10th April 2012, 02:08 PM
«من فکر ميکنم براي پيروزي در يک مسابقه علمي ميزان اطلاعات و تجربه فردي نقش مهمتري از درجه تحصيلي دارد».
جملهاي که خوانديد، بخشی از صحبتهاي نفر ششم اولين مسابقه ملي فناوري نانو در گفت و گو با خبرنگار ستاد توسعه فناوري نانو است. مهران واقعيان درجه و رشته تحصيلي را ملاک مناسبي براي ارزيابي آگاهي افراد در يک حوزه علمي نميداند. به گفته وي براي حضور در يک مسابقه ملي و برتر شدن در آن ميزان مطالعه و سطح آگاهي نسبتبه مدرک تحصيلي ارجحيت دارد. در اين گفتگو واقعيان از زمان شروع آشنايي و علاقمندي خود به فناوري نانو و چگونگي ادامه مسير خود در اين عرصه صحبت ميکند. روحيه کنجکاو جواني اين بستر را براي وي فراهم ميکند تا با شرکت در دورههاي آموزشي و همايشهاي داخلي و بينالمللي مرتبط با فناوري نانو، اطلاعات پايه خود را گسترش داده و در نهايت منجر به کسب رتبه ششم مسابقه ملي تجهيزات شناسايي در فناوري نانو شود. نتيجهاي که ميتواند سرآغاز مسيري تازه در آينده علمي وي باشد.
در ادامه گفت و گوي خبرنگار ستاد نانو با مهران واقعيان دارنده مقام ششم در مسابقه ملي تجهيزات شناسايي در فناوري نانو را بخوانيد.
*مسابقه ملي تجهيزات شناسايي در فناوري نانو، اولين دوره از مسابقات ملي فناوري نانو محسوب ميشود که در ارديبهشت ماه 1390 توسط ستاد نانو برگزار شد.
1. لطفا خود رامعرفي کرده و مختصري از فعاليتهاي علمي و پژوهشي خود را در زمينه فناوري نانو بيان کنيد.
من مهران واقعيان متولد سال 1369 هستم و در حال حاضر در مقطع کارشناسي رشته فیزیک در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تحصيل ميکنم. در واقع آشنايي من با نانو به ترم سوم دانشگاه و زمانيکه با کتب فناوري نانو در نمايشگاهي از کتابهاي علمي آشنا شدم باز ميگردد. از همان دوران با شرکت در دورههاي آموزشي، همايشهاي ملي و بينالمللي و مطالعه کتب و مقالات مختلف ميزان آشنايي خود با فناوري نانو را افزايش دادم. هماکنون هم در دانشگاه بر روي چند پروژه تحقيقاتي مرتبط با نانو کار ميکنم و به تازگي يکي از اين پروژهها به پايان رسيده و بدنبال چاپ مقاله آن در مجله ISI "PhysicalReview"هستم.
2. چه انگيزهاي سبب شد تا در مسابقه تجهيزات شناسايي در فناوري نانو شرکت کنيد؟
من با توجه به مطالعاتي که در زمينه فناوري نانو داشتم حس کردم ميتوانم در زمينه اين فناوري با ساير دانشجويان مقاطع ارشد و دکترا رقابت کنم. چون به نظرم مدرک تحصيلي خيلي ملاک مناسبي براي برتر شدن در مسابقات علمي نيست و مهم سطح اطلاعات است. هر چه ميزان مطالعه و فعاليتهاي جانبي در زمينه يک علم بيشتر باشد قطعا سطح اطلاعات نيز بالاتر خواهد رفت.
3. آيا در دومين مسابقه ملي فناوري نانو نيز حضور خواهيد داشت؟
بله. امسال هم در مسابقه ملي فناوري نانو شرکت خواهم کرد و اميدوارم بتوانم رتبه اول اين مسابقه را از آن خود کنم.
4. به نظر شما سؤالات و منابع آزمون مسابقه تجهيزات شناسايي در فناوري نانو چطور بود؟
با توجه به اينکه دارنده رتبه اول اين مسابقه موفق به پاسخگويي به 65 درصد آزمون مرحله اول شده بود، اين نشانگر سنگين بودن سطح سوالات است اما اين موضوع خود نقطه قوتي در تمايز شرکت کنندگان در اين آزمون بود. از سويي به نظرم منابع بسيار هوشمندانه انتخاب شده بود و افرادي هم که از قبل آشنايي خاصي با فناوري نانو نداشتند با مطالعه خوب منابع ميتوانستند رتبهاي را در اين مسابقه از آن خود کنند.
5. مطالعه منابع آزمون چقدر در موفقيت شما موثر بود؟
من با توجه به پيشينه علاقمندي به فناوري نانو و مطالعات گستردهاي که در اين حوزه داشتم، از تمام منابع در نظر گرفتهشده براي مسابقه کمک نگرفتم، اما با نگاه کلي که به منابع داشتم به نظر منابع جامع و مفيدي بود.
6. با توجه به تفاوت آزمون امسال با سال گذشته و يک مرحلهاي شدن آن، فکر ميکنيد برگزاري اردو و آزمون عملي تا چه ميزان در روند برگزاري اين مسابقه تاثير داشت؟
اردوي علمياي که بعد از آزمون تئوري برگزار شد زمينه خوبي را فراهم کرد تا با متخصصين عرصه علم و فناوري نانو از نزديک آشنا شوم و همچنين به تثبيت اطلاعاتم در زمينه فناوري نانو مخصوصا تجهيزات شناسايي در اين حوزه کمک شاياني کرد. از سويي من فکر ميکنم سوالات تستي، ملاک مناسبي براي سنجش برتري علمي افراد نسبت به هم نخواهد بود و مسابقاتي که در زمينه فناوريهاي نوين همچون فناوري نانو برگزار ميشود قطعا نياز به يک ارزيابي عملي هم خواهند داشت. برگزاري آزمون عملي اين بستر را فراهم ميکند تا با تحليل هر سوال هوش عملي افراد نيز سنجيده شود.
7. منابع در نظر گرفته شده براي دومين مسابقه ملي فناوري نانو را چطور ديديد؟
مسابقه سال گذشته به نظرم خيلي تخصصي بود و اين باعث ميشد تا افرادي که در زمينه تجهيزات شناسايي در فناوري نانو اطلاعات بيشتري دارند بتوانند بهتر به سوالات پاسخ دهند. امسال با توجه به يک مرحلهاي و عموميتر شدن مسابقه به نظرم هر فردي که رتبهاي را در اين مسابقه کسب کند نشان از کامل بودن سطح اطلاعات وي در تمامي جنبههاي کاربردي فناوري نانو خواهد بود. البته منابع امسال خيلي کلي انتخاب شدهاند و مطالعه در اين حوزه بستگي به شناخت افراد از زمينههاي کاربردي فناوري نانو دارد. بعنوان مثال در زمينه کاربردهاي فناوري نانو دقيقا بيان نشده است که کاربرد فناوري نانو در چه حوزههايي مد نظر است. چرا که کاربرد علوم نانو در صنايع مختلف از گستردگي زيادي برخوردار است و هر فردي بسته به شناخت خود از کاربردهاي اين فناوري در صنايع مختلف به مطالعه ميپردازد.
8. با تشکر از وقتي که در اختيار ما قرار داديد در پايان اگر صحبتي داريد بفرماييد.
من باور دارم مهم نيست که در چه مقطع تحصيلي به سر ميبريد مهم علاقه است و هر کسي براحتي ميتواند با مطالعه مقالات و کتب مختلف در زمينه فناوري نانو آگاهي خود را در اين عرصه افزايش دهد. البته علاقمندياي که نتواند براي فرد منافعي در برداشته باشد چندان جدي گرفته نميشود. به نظر من اگر وزارت علوم نيز براي دانشآموزان و يا دانشجويان مقاطع کارشناسي علاقمند به اين فناوري امتيازي در نظر بگيرد و به عنوان مثال برگزيدگان مسابقات فناوري نانو بتوانند مانند برگزيدگان ساير مسابقات و المپيادهاي علمي از امتيازات و تسهيلاتي برخوردار شوند، پتانسيلهاي بالايي از ميان علاقمندان اين فناوري نوين ظهور خواهد کرد.
منبع :http://www.nano.ir/newstext.php?Code=10697
جملهاي که خوانديد، بخشی از صحبتهاي نفر ششم اولين مسابقه ملي فناوري نانو در گفت و گو با خبرنگار ستاد توسعه فناوري نانو است. مهران واقعيان درجه و رشته تحصيلي را ملاک مناسبي براي ارزيابي آگاهي افراد در يک حوزه علمي نميداند. به گفته وي براي حضور در يک مسابقه ملي و برتر شدن در آن ميزان مطالعه و سطح آگاهي نسبتبه مدرک تحصيلي ارجحيت دارد. در اين گفتگو واقعيان از زمان شروع آشنايي و علاقمندي خود به فناوري نانو و چگونگي ادامه مسير خود در اين عرصه صحبت ميکند. روحيه کنجکاو جواني اين بستر را براي وي فراهم ميکند تا با شرکت در دورههاي آموزشي و همايشهاي داخلي و بينالمللي مرتبط با فناوري نانو، اطلاعات پايه خود را گسترش داده و در نهايت منجر به کسب رتبه ششم مسابقه ملي تجهيزات شناسايي در فناوري نانو شود. نتيجهاي که ميتواند سرآغاز مسيري تازه در آينده علمي وي باشد.
در ادامه گفت و گوي خبرنگار ستاد نانو با مهران واقعيان دارنده مقام ششم در مسابقه ملي تجهيزات شناسايي در فناوري نانو را بخوانيد.
*مسابقه ملي تجهيزات شناسايي در فناوري نانو، اولين دوره از مسابقات ملي فناوري نانو محسوب ميشود که در ارديبهشت ماه 1390 توسط ستاد نانو برگزار شد.
1. لطفا خود رامعرفي کرده و مختصري از فعاليتهاي علمي و پژوهشي خود را در زمينه فناوري نانو بيان کنيد.
من مهران واقعيان متولد سال 1369 هستم و در حال حاضر در مقطع کارشناسي رشته فیزیک در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تحصيل ميکنم. در واقع آشنايي من با نانو به ترم سوم دانشگاه و زمانيکه با کتب فناوري نانو در نمايشگاهي از کتابهاي علمي آشنا شدم باز ميگردد. از همان دوران با شرکت در دورههاي آموزشي، همايشهاي ملي و بينالمللي و مطالعه کتب و مقالات مختلف ميزان آشنايي خود با فناوري نانو را افزايش دادم. هماکنون هم در دانشگاه بر روي چند پروژه تحقيقاتي مرتبط با نانو کار ميکنم و به تازگي يکي از اين پروژهها به پايان رسيده و بدنبال چاپ مقاله آن در مجله ISI "PhysicalReview"هستم.
2. چه انگيزهاي سبب شد تا در مسابقه تجهيزات شناسايي در فناوري نانو شرکت کنيد؟
من با توجه به مطالعاتي که در زمينه فناوري نانو داشتم حس کردم ميتوانم در زمينه اين فناوري با ساير دانشجويان مقاطع ارشد و دکترا رقابت کنم. چون به نظرم مدرک تحصيلي خيلي ملاک مناسبي براي برتر شدن در مسابقات علمي نيست و مهم سطح اطلاعات است. هر چه ميزان مطالعه و فعاليتهاي جانبي در زمينه يک علم بيشتر باشد قطعا سطح اطلاعات نيز بالاتر خواهد رفت.
3. آيا در دومين مسابقه ملي فناوري نانو نيز حضور خواهيد داشت؟
بله. امسال هم در مسابقه ملي فناوري نانو شرکت خواهم کرد و اميدوارم بتوانم رتبه اول اين مسابقه را از آن خود کنم.
4. به نظر شما سؤالات و منابع آزمون مسابقه تجهيزات شناسايي در فناوري نانو چطور بود؟
با توجه به اينکه دارنده رتبه اول اين مسابقه موفق به پاسخگويي به 65 درصد آزمون مرحله اول شده بود، اين نشانگر سنگين بودن سطح سوالات است اما اين موضوع خود نقطه قوتي در تمايز شرکت کنندگان در اين آزمون بود. از سويي به نظرم منابع بسيار هوشمندانه انتخاب شده بود و افرادي هم که از قبل آشنايي خاصي با فناوري نانو نداشتند با مطالعه خوب منابع ميتوانستند رتبهاي را در اين مسابقه از آن خود کنند.
5. مطالعه منابع آزمون چقدر در موفقيت شما موثر بود؟
من با توجه به پيشينه علاقمندي به فناوري نانو و مطالعات گستردهاي که در اين حوزه داشتم، از تمام منابع در نظر گرفتهشده براي مسابقه کمک نگرفتم، اما با نگاه کلي که به منابع داشتم به نظر منابع جامع و مفيدي بود.
6. با توجه به تفاوت آزمون امسال با سال گذشته و يک مرحلهاي شدن آن، فکر ميکنيد برگزاري اردو و آزمون عملي تا چه ميزان در روند برگزاري اين مسابقه تاثير داشت؟
اردوي علمياي که بعد از آزمون تئوري برگزار شد زمينه خوبي را فراهم کرد تا با متخصصين عرصه علم و فناوري نانو از نزديک آشنا شوم و همچنين به تثبيت اطلاعاتم در زمينه فناوري نانو مخصوصا تجهيزات شناسايي در اين حوزه کمک شاياني کرد. از سويي من فکر ميکنم سوالات تستي، ملاک مناسبي براي سنجش برتري علمي افراد نسبت به هم نخواهد بود و مسابقاتي که در زمينه فناوريهاي نوين همچون فناوري نانو برگزار ميشود قطعا نياز به يک ارزيابي عملي هم خواهند داشت. برگزاري آزمون عملي اين بستر را فراهم ميکند تا با تحليل هر سوال هوش عملي افراد نيز سنجيده شود.
7. منابع در نظر گرفته شده براي دومين مسابقه ملي فناوري نانو را چطور ديديد؟
مسابقه سال گذشته به نظرم خيلي تخصصي بود و اين باعث ميشد تا افرادي که در زمينه تجهيزات شناسايي در فناوري نانو اطلاعات بيشتري دارند بتوانند بهتر به سوالات پاسخ دهند. امسال با توجه به يک مرحلهاي و عموميتر شدن مسابقه به نظرم هر فردي که رتبهاي را در اين مسابقه کسب کند نشان از کامل بودن سطح اطلاعات وي در تمامي جنبههاي کاربردي فناوري نانو خواهد بود. البته منابع امسال خيلي کلي انتخاب شدهاند و مطالعه در اين حوزه بستگي به شناخت افراد از زمينههاي کاربردي فناوري نانو دارد. بعنوان مثال در زمينه کاربردهاي فناوري نانو دقيقا بيان نشده است که کاربرد فناوري نانو در چه حوزههايي مد نظر است. چرا که کاربرد علوم نانو در صنايع مختلف از گستردگي زيادي برخوردار است و هر فردي بسته به شناخت خود از کاربردهاي اين فناوري در صنايع مختلف به مطالعه ميپردازد.
8. با تشکر از وقتي که در اختيار ما قرار داديد در پايان اگر صحبتي داريد بفرماييد.
من باور دارم مهم نيست که در چه مقطع تحصيلي به سر ميبريد مهم علاقه است و هر کسي براحتي ميتواند با مطالعه مقالات و کتب مختلف در زمينه فناوري نانو آگاهي خود را در اين عرصه افزايش دهد. البته علاقمندياي که نتواند براي فرد منافعي در برداشته باشد چندان جدي گرفته نميشود. به نظر من اگر وزارت علوم نيز براي دانشآموزان و يا دانشجويان مقاطع کارشناسي علاقمند به اين فناوري امتيازي در نظر بگيرد و به عنوان مثال برگزيدگان مسابقات فناوري نانو بتوانند مانند برگزيدگان ساير مسابقات و المپيادهاي علمي از امتيازات و تسهيلاتي برخوردار شوند، پتانسيلهاي بالايي از ميان علاقمندان اين فناوري نوين ظهور خواهد کرد.
منبع :http://www.nano.ir/newstext.php?Code=10697