مهندس ایرانی
10th April 2012, 12:20 PM
استاندارد كنوني مورد عمل و تأیيد سازمان حفاظت محيط زيست در بخش خودروهاي توليد داخل، استاندارد آلايندگي euro2 مي باشد و جهت اطمينان از رعايت استاندارد آلايندگي به صورت مستمر از توليدات خودروسازان نمونه برداري شده و انجام آزمون هاي آلايندگي در دو بخش تأييد نوع و تطابق توليد در حال اجرا و نظارت مي باشد. ب- خودروهاي وارداتي:
به لحاظ ضوابط قانوني، سازمان حفاظت محيط زيست مكلف به بررسي و اظهار نظر درخصوص نظارت بر سطح استاندارد آلايندگي خودروهاي وارداتي است که در اين راستا پس از احراز نمايندگي در وزارت بازرگاني و اعلام تأييد احراز به وزارت صنايع و معادن ، این وزارتخانه از سازمان حفاظت محيط زيست جهت بررسي سطح استاندارد آلايندگي خودروهاي وارداتي استعلام نموده و سازمان نیز با انطباق مدارك، مستندات و گزارشات تست هاي آلايندگي بر اساس استاندارد مورد تأكيد (استاندارد آلايندگي euro3) اعلام نظر می نماید.
رديف
آلاينده / گاز
مهمترين عامل توليد در تهران
سهم
1
هيدروكربنها
موتورسيكلت
43%
2
دياكسيدگوگرد
خودروهای سنگین
90%
3
ذرات معلق
خودروهاي سواري و وانت
65%
4
اكسيدهاي نيتروژن
خودروهاي سواري و وانت
64%
5
مونوكسيدكربن
خودروهاي سواري
72%
6
كل آلايندهها
خودروهاي سواري و وانت
70%
7
كل آلايندهها
موتورسيكلت (رتبه دوم)
25%
ج- خودروهاي در حال تردد هم اکنون بيش از 20% خودروهاي فرسوده به لحاظ سن فرسودگي در معابر شهري تردد می نمایند که به علت فرسودگي توان احراز حدود مجاز معاينه فني را نداشته و با مصرف بالاي انرژي و سوخت و بدنبال آن انتشار فزاينده آلاينده هاي زيست محيطي، علاوه بر ايجاد بار ترافيكي موجب كاهش سطح سلامت جامعه می شوند
به لحاظ ضوابط قانوني، سازمان حفاظت محيط زيست مكلف به بررسي و اظهار نظر درخصوص نظارت بر سطح استاندارد آلايندگي خودروهاي وارداتي است که در اين راستا پس از احراز نمايندگي در وزارت بازرگاني و اعلام تأييد احراز به وزارت صنايع و معادن ، این وزارتخانه از سازمان حفاظت محيط زيست جهت بررسي سطح استاندارد آلايندگي خودروهاي وارداتي استعلام نموده و سازمان نیز با انطباق مدارك، مستندات و گزارشات تست هاي آلايندگي بر اساس استاندارد مورد تأكيد (استاندارد آلايندگي euro3) اعلام نظر می نماید.
رديف
آلاينده / گاز
مهمترين عامل توليد در تهران
سهم
1
هيدروكربنها
موتورسيكلت
43%
2
دياكسيدگوگرد
خودروهای سنگین
90%
3
ذرات معلق
خودروهاي سواري و وانت
65%
4
اكسيدهاي نيتروژن
خودروهاي سواري و وانت
64%
5
مونوكسيدكربن
خودروهاي سواري
72%
6
كل آلايندهها
خودروهاي سواري و وانت
70%
7
كل آلايندهها
موتورسيكلت (رتبه دوم)
25%
ج- خودروهاي در حال تردد هم اکنون بيش از 20% خودروهاي فرسوده به لحاظ سن فرسودگي در معابر شهري تردد می نمایند که به علت فرسودگي توان احراز حدود مجاز معاينه فني را نداشته و با مصرف بالاي انرژي و سوخت و بدنبال آن انتشار فزاينده آلاينده هاي زيست محيطي، علاوه بر ايجاد بار ترافيكي موجب كاهش سطح سلامت جامعه می شوند