yas-90
5th March 2012, 07:12 PM
سلامت نیوز : رئیس انجمن روانشناسان بالینی ایران گفت: کودکان امروز با اسباببازیهای جعلی، درجه دو و بنجل بزرگ میشوند. این وسایل نه تنها مصرف گرایی را در کودکان ترویج میدهد، حساسیت آنها را نسبت به تقلب و اجناس بنجل کم میکند.
به گزارش سلامت نیوز ، حمید یعقوبی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: اگر بخواهیم اسباببازیها و نوع بازیهایی که در 2یا 3دهه گذشته را تا حال حاضر بررسی کنیم یک سطح و سبک زندگی در گذشته بوده و افراد در گذشته با هم تعامل داشتند و بیشتر همدیگر را میشناختند و کاملاً در اجتماعات کوچک و خرده فرهنگهایی رشد پیدا میکردند که همه با هم آشنا بودند.
بازیهای قدیمی مروج فرهنگ تعاون و همکاری بود
وی افزود: بازیها به دلیل نیاز کودکان به وجود میآید و از مقتضیات روزمره نشأت میگیرد. به همین دلیل است که در قدیم شاهد بازیهایی بودیم که در آن همکاری، تعاون، رقابت و همیاری موج میزد و این روح زمانه است که نوع بازی را به کودک تلقین میکند و هدف بازیها باید ترویج همکاری، همیاری، رفاقت و شاد بودن باشد.
این روانشناس بالینی تصریح کرد: اما امروزه سبک زندگی افراد در جهان خصوصاً در شهرهای بزرگ، که زندگی درونگرای تکنولوژی زده و ماشینی دارند و مردم در خودشان هستند و با دیگران تعامل کمتری دارند، باعث شده سبک زندگی کودکان هم انفرادی شود و بازیهایی که انجام میدهند نیز انفرادی باشد.
وی تأکید کرد: این به معنای زندگی انفرادی است، یعنی شخص فقط سرکار برود و از اجتماع دوری گزیند، به منزل اقوام سرنمیزند یا دیر به دیر آنها را میبیند و صله رحم را ترک میکند.
یعقوبی گفت: وقتی خودمان نمیتوانیم اقوام را ببینیم بچههای ما هم نمیتوانند بچههای آنها را ببینند، یا زمانیکه فرد با آپارتمان کناری ارتباط ندارد بچهها نیز با هم مرتبط نیستند.
تحمیل بازیهای انفرادی به بچهها
یعقوبی افزود: در نتیجه خواه ناخواه بچههای ما به سمت بازیهای انفرادی سوق پیدا میکنند. همچنین با توجه به اینکه پیشرفتهای تکنولوژیک ایجاد شده سبک بازیهای انفرادی را بر کودکان ما تحمیل میکند، همین موضوع باعث کم تحرکی کودک شده و طفل شادابی خود را به مرور زمان از دست داده و تعاملات اجتماعی را فرا نمیگیرد.
اسباب بازیهای بیکیفیت فرهنگ مصرف گرایی را نهادینه میکند
وی خاطرنشان کرد: بازیهایی که کودکان دهههای قبل انجام میدادند در جمع بود و با جمع بود اما در حال حاضر اکثر بازیها انفرادی شده؛ همچنین این بازیهای انفرادی، اسباب بازیهای انفرادی برای بچهها میطلبد که فارغ از جنس، کیفیت و استانداردهای آن که امری فراموش شده تلقی میشود، کودک را به انزوا و جدایی از جمع تشویق میکند.
اسباب بازی تقلبی در دست کودکان ایرانی
رئیس انجمن روانشناسان بالینی ایران تصریح کرد: تصور میکنم کشوری که این اسباببازیهای جعلی، درجه دو و بنجل را تولید میکند و جنس تقلبی و دست دو و ارزان قیمت به ما میدهد مصرف گرایی را در کودکان ترویج میکند چرا که یک اسباببازی زود خراب میشود. این غیرمستقیم به بچه القاء میکند که همه چیز عمر کوتاهی دارد و این فرهنگ مصرف گرایی را در جامعه و کودکان نهادینه میکند.
وی تأکید کرد: همچنین فرهنگ جعل و تقلب را می آموزند و به بچهها میآموزد که برای هر جنس اصلی یک چیز تقلبی وجود دارد و هیچ چیز اصیلی وجود ندارد. این در بلند مدت فرهنگ جوامع مصرف کنند این محصولات را دست خوش تغییر میکند.
به گزارش سلامت نیوز ، حمید یعقوبی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: اگر بخواهیم اسباببازیها و نوع بازیهایی که در 2یا 3دهه گذشته را تا حال حاضر بررسی کنیم یک سطح و سبک زندگی در گذشته بوده و افراد در گذشته با هم تعامل داشتند و بیشتر همدیگر را میشناختند و کاملاً در اجتماعات کوچک و خرده فرهنگهایی رشد پیدا میکردند که همه با هم آشنا بودند.
بازیهای قدیمی مروج فرهنگ تعاون و همکاری بود
وی افزود: بازیها به دلیل نیاز کودکان به وجود میآید و از مقتضیات روزمره نشأت میگیرد. به همین دلیل است که در قدیم شاهد بازیهایی بودیم که در آن همکاری، تعاون، رقابت و همیاری موج میزد و این روح زمانه است که نوع بازی را به کودک تلقین میکند و هدف بازیها باید ترویج همکاری، همیاری، رفاقت و شاد بودن باشد.
این روانشناس بالینی تصریح کرد: اما امروزه سبک زندگی افراد در جهان خصوصاً در شهرهای بزرگ، که زندگی درونگرای تکنولوژی زده و ماشینی دارند و مردم در خودشان هستند و با دیگران تعامل کمتری دارند، باعث شده سبک زندگی کودکان هم انفرادی شود و بازیهایی که انجام میدهند نیز انفرادی باشد.
وی تأکید کرد: این به معنای زندگی انفرادی است، یعنی شخص فقط سرکار برود و از اجتماع دوری گزیند، به منزل اقوام سرنمیزند یا دیر به دیر آنها را میبیند و صله رحم را ترک میکند.
یعقوبی گفت: وقتی خودمان نمیتوانیم اقوام را ببینیم بچههای ما هم نمیتوانند بچههای آنها را ببینند، یا زمانیکه فرد با آپارتمان کناری ارتباط ندارد بچهها نیز با هم مرتبط نیستند.
تحمیل بازیهای انفرادی به بچهها
یعقوبی افزود: در نتیجه خواه ناخواه بچههای ما به سمت بازیهای انفرادی سوق پیدا میکنند. همچنین با توجه به اینکه پیشرفتهای تکنولوژیک ایجاد شده سبک بازیهای انفرادی را بر کودکان ما تحمیل میکند، همین موضوع باعث کم تحرکی کودک شده و طفل شادابی خود را به مرور زمان از دست داده و تعاملات اجتماعی را فرا نمیگیرد.
اسباب بازیهای بیکیفیت فرهنگ مصرف گرایی را نهادینه میکند
وی خاطرنشان کرد: بازیهایی که کودکان دهههای قبل انجام میدادند در جمع بود و با جمع بود اما در حال حاضر اکثر بازیها انفرادی شده؛ همچنین این بازیهای انفرادی، اسباب بازیهای انفرادی برای بچهها میطلبد که فارغ از جنس، کیفیت و استانداردهای آن که امری فراموش شده تلقی میشود، کودک را به انزوا و جدایی از جمع تشویق میکند.
اسباب بازی تقلبی در دست کودکان ایرانی
رئیس انجمن روانشناسان بالینی ایران تصریح کرد: تصور میکنم کشوری که این اسباببازیهای جعلی، درجه دو و بنجل را تولید میکند و جنس تقلبی و دست دو و ارزان قیمت به ما میدهد مصرف گرایی را در کودکان ترویج میکند چرا که یک اسباببازی زود خراب میشود. این غیرمستقیم به بچه القاء میکند که همه چیز عمر کوتاهی دارد و این فرهنگ مصرف گرایی را در جامعه و کودکان نهادینه میکند.
وی تأکید کرد: همچنین فرهنگ جعل و تقلب را می آموزند و به بچهها میآموزد که برای هر جنس اصلی یک چیز تقلبی وجود دارد و هیچ چیز اصیلی وجود ندارد. این در بلند مدت فرهنگ جوامع مصرف کنند این محصولات را دست خوش تغییر میکند.