PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : نفربر زرهی مدرن GTK Boxer



Joseph Goebbels
20th February 2012, 02:35 PM
نفربر زرهی مدرن GTK Boxer

ترجمه و نوشته : اقای حمیدرضا هدایت پناه .

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/120-2048_IMG.JPG/800px-120-2048_IMG.JPG


از همان نگاه اول GTK Boxer قدرت و کیفیت بی نظیر خود را به رخ بیننده می کشد . ظاهر خشن نفربر که در اثر خم های تند ورقه های بزرگ فولاد به وجود امده ، تمام اصول طراحی مدرن را در دل خود جای داده و 8 چرخ بزرگ نوید بخش تحرک بالا در داخل و خارج جاده هستند . حفاظت از خدمه مثل همیشه مهمترین دل مشغولی طراحان المانی بوده و در این راه هیچ تهدیدی از پرتابه های بالستیکی گرفته تا IED ها و مین های ضد زره ، دور از نظر نمانده است . اما جالب ترین ویژگی Boxer طراحی کاملا ماژولار ان است ، به عبارت بهتر GTK Boxer نه یک نفربر زرهی بلکه خانواده ای از خودروهای زرهی مختلف بوده که بر پایه یک پلت فرم منحصر به فرد توسعه یافته اند . این بدان معناست که در صورت وجود امکانات کافی می توان یک خودروی فرماندهی نظامی از این انواده را در کمتر از یک ساعت به امبولانس امدادی با 3 تخت خواب تبدیل کرد و یا اینکه از ان یک توپخانه متحرک متوسط با توانایی شلیک خمپاره ای 120 میلی متری ساخت .



ادامه دارد...
ترجمه و نوشته : اقای حمیدرضا هدایت پناه .
منبع :ماهنامه نوآور / ش 90

Joseph Goebbels
20th February 2012, 02:42 PM
اروپای متحد ، اروپای غیر متحد :
تلاش برای ساخت خانواده ای بزرگ و در عین حال قدرتمند از خودروهای زرهی جدید برای ارتش های اروپایی در اواخر دهه 1990 و با همکاری المان ، بریتانیا و فرانسه اغاز شد . مثل همیشه پاریس اولین شریکی بود که شروع کرد به ساز مخالف زدن و طولی نکشید که در 1999 پای خود را از طرح بیرون کشیده و کار روی پروژه مستقل VBCI را اغاز کرد .



پس از خروج فرانسوی ها ، این بار هلندی ها بودند که با امضای قراردادی در سال 2001 به عنوان شریک سوم وارد کنسرسیوم شدند ولی این روزهای خوش نیز چندان ادامه پیدا نکرد و برتانیا که خواهان زره پوشی سبک تر بود ، در سال 2003 سهم خود را به هلندی ها واگذار کرد .



با بیرون رفتن انان از پروژه ، ژرمن های نوردیک دو سوی مرز که حرف هم را بهتر می فهمیدند کار روی ساخت یکی از بهترین نفربرهای زرهی موجود را اغاز کردند . کارخانجات نام اشنای Krauss-Maffei Wegman(KMW) Rheinmetall Landsystems از طرف المان و مجموعه صنعتی Stork هلندی ، وظیفه توسعه و تولید خانواده زرهی اینده نیروهای مسلح دو کشور را بر عهده گرفتند و درست همانگونه که از صنعتگران این ناحیه انتظار می رفت سرانجام در 23 دسامبر 2009 با ورود به خدمت رسمی Boxer به ارتش المان ، بار دیگر توانایی بالای خود در ساخت های برترین های جهان را به رخ رقبا کشیدند .




ادامه دارد...
ترجمه و نوشته : اقای حمیدرضا هدایت پناه .
منبع :ماهنامه نوآور / ش 90

Joseph Goebbels
20th February 2012, 02:43 PM
ماجولار به معنی واقعی کلمه :
انعطاف پذیری و ماجولار بودن طراحی ، عاملی است که تاکید زیادی در ساخت خانواده های خودروهای زرهی GTK Moxer روی ان انجام گرفته است . برای رسیدن به این هدف طراحان یک شاسی واحد به طول 7/88 متر را به عنوا نپایه تمامی مدل ها معرفی کرده و سپس ماجول های مختلف را به شکل بلوک های کاملا مجزا روی بخش انتهایی ان سوار کرده اند . فرایند تعویض ماجول های مختلف در کمترین زمان و به ساده ترین شکل ممکن صورت می پذیرد و در صورت موجود بودن امکانات لازم ، به زمانی کمتر از یک ساعت نیاز دارد .



این شکل از طراحی نه تنها باعث کاهش خودروهای مورد نیاز برای ارتش شده ، بلکه هزینه های نگهداری و آموزش نیروها را نیز به گونه ای چشمگیر کاهش خواهد داد . همچنین امکان توسعه ماژول های مستقل جدیدتر ، دست ارتش برای توسعه همیشگی نیروهای خود را باز می کذارد و به فرماندهان اجازه می دهد تا همواره برترین ها را در دسترس داشته باشند .



مجموعه سازنده تاکنون ماژول های مختلفی را برای Boxer معرفی کرده اند که به فرماندهان اجازه می دهد تقریبا هر کاری از حمل نیروها و تجهیزات گرفته تا ایجاد یک پست فرماندهی میدانی و حتی تعمیر و بازیابی خودروهای زرهی اسیب دیده را بوسیله اعضای خانواده GTK Boxer انجام دهند . اما این تمام ماجرا نیست و پس از موفقیت ماژول های توپخانه متحرک هم اکنون برنامه هایی جهت ساخت ماژول های مجهز به توپ 105 میلی متری نیز برای مقابله با ستون های زرهی دشمن در دستور کار قرار گرفته است .



وزن اعضا خانواده GTK Boxer در برخی مواقع به 33 تن می رسد کگه به خوبی نشان دهنده قدرت فوق العاده زره های به کار رفته در ان است . هیچ تهدیدی در طراحی زره های محافظتی این هیولاها از نظر دور نمانده و هیچ خودروی زرهی دیگری به غیر از تانک های اصلی میدان نبرد ( MBT ) محافظتی در این حد و اندازه را برای خدمه خود به ارمغان نمی اورند .



خم تند زره جلویی علاوه بر افزایش توان دفاعی این بخش با کاهش ارتفاع پیشانی وسیله ، هدف قرار دادن ان را به مراتب دشوارتر کرده و صد البته چهره ای منحصر به فرد و قدرتمند را برای Boxer به ارمغان اورده است . اتقال موتور و اجزا ان به بخش جلویی ، توا ن دفاعی وسیله در این بخش را دو چندان کرده و علاوه بر افزایش امنیت خدمه ای که در بخش عقبی جای گرفته اند .

ادامه دارد...
ترجمه و نوشته : اقای حمیدرضا هدایت پناه .
منبع :ماهنامه نوآور / ش 90

Joseph Goebbels
20th February 2012, 09:16 PM
با بوجود اوردن یک فضای یک تکه در بخش میانی و عقبی شاسی ، دست طراح برای ساخت ماژول های بزرگ باز است .

در طراحی بخش جانبی این خودروهای زرهی بیشترین تاکید روی حفاظت در برابر IED ها بوده است . با همین رویکرد تلاش شده تا با خم کردن ورقه های فولادی با ابعاد کوچک و ایجاد ساختارهای V شکل در این ناحیه بخش بزرگ موج انفجار از وسیله دور گردد . هواکش موتور نیز با استادی تر در زره سمت چپ یک پارچه شده است . همچنین امکان نصب زره های اضافی به شکل ماژولار به این بخش به واحدهای رزمی اجازه می دهد تا با توجه به شرایط منطقه ، نسبت به ارتقا حفاظت وسیله اقدام کنند .



برای مقابله با مین های ضد زره نیز طراحان از ترفند مشابهی استفاده کرده اند . کف تقویت شده وسیله که بخش زیرین شاسی را نیز در بر می گیرد به شکل V ساخته شده و با ططراحی 3 لایه مختلف در پوشش زیرین وسیله موج انفجار تا حد امکان دفع می شود . همچنین برای جلوگیری از اسیب رسیدن به نیروهای موجود در داخل زره پوش از اتصال مستقیم صندلی ها به شاسی جلوگیری شده و صندلی ها با ساختار موسوم به صندلی های معلق در وسیله جای گرفته است.



با توجه به ضعف ذاتی بخش بالای بدنه زره پوش ها ، اکثر موشک های ضد زره جدید مانند Javelin آمریکایی و ERIX اروپایی در استراتژی حمله خود پس از شناسایی پرتوهای حرارتی هدف مانند صاعقه از بالا به دشمن هجوم می برند ، استراتژی که در مورد اعضای خانواده GTK Boxer چندان به درد نمی خورد ، زیرا تشعشعات حرارتی و راداری این زره پوش ها تا حد امکان کاهش یافته و حتی در صورتی که موشک موفق به رهگیری انها شود به دلیل زره تقویت شده با مواد سرامیکی سقف ، کار چندانی از پیش نمی برد .



علاوه بر زره قدرتمند خارجی ، ژرمن ها بخش سرنشینان Boxer را نیز به شکل یک سلول فولادی یک تکه تولید کرده اند . این سلول که در تمامی ماژول های به کار رفته ، حتی در صورت صدمه دیدن زره اصلی نیز همچنان از خدمه خود محافظت می کند و مانند ماژول های عملیاتی به صورت مستقل از شاسی اصلی کار می کند . همچنین سامانه تهویه هوای این وسیله به فیلترهای مناسب برای حفاظت از نیروها به عوامل هسته ای – شیمیایی – بیولوژیکی مجهز است .



ادامه دارد ....

ترجمه و نوشته : اقای حمیدرضا هدایت پناه .

منبع : ماهنامه نوآور / ش90

Joseph Goebbels
20th February 2012, 09:17 PM
سنگین ولی سریع :
موتور MTU 8V 199 TE20 که به عنوان پیشرانه GTK Boxer در نظر گرفته شده ، در کنار اطمینان پذیری یک موتور المانی ساخت دایملر از توان خروجی در حدود 700 اسب بخار نیز برخوردار است و با انتقال این توان به یک گیربکس ساخت Alison می تواند سرعت این هیولای 33 تنی را به عدد 103 کیلومتر در ساعت برساند .



در کنار پیشرانه قدرتمند ، سامانه 8 چرخ متحرک نیز نقشی مهمی در ازتقا توانایی حرکتی Boxer ایفا می کند . این چرخ ها که هر یک از سیستم تعلیق مستقل برخوردارند ، به سامانه کنترل خودکار فشار چرخ ( CTIS ) نیز مجهزند و از همین رهگذر است که اعضای خانواده GTK Boxer می تواند شیب جانبی 30 درجه ای و عبور از خندقی به عرض بیش از 2 متر را تحمل کند .



همچنین سامانه 8 چرخ متحرک به این زره پوش ها اجازه می دهد تا بدون برخورداری از شنی از پس هر مسیری بر اید و حتی موانعی به ارتفاع 80 سانتی متر نیز نمی تواند ان را از حرکت باز دارند . استفاده از چرخ به جای شنی های فولادی مزیت دیگری نیز برای Boxer داشته و ان ارتقا برد عملیاتی این وسیله به بیش از 1000 کیلومتر بوده که در نوع خود کم نظیر است .



ادامه دارد ....

ترجمه و نوشته : اقای حمیدرضا هدایت پناه .
منبع : ماهنامه نوآور / ش90

Joseph Goebbels
20th February 2012, 09:18 PM
افق های پیشرو :
تاکنون ارتش هلند با 200 سفارش و ارتش المان با 272 سفارش که پیش بینی می گردد تا 600 دستگاه افزایش یابد GTK Boxer را به عنوان خانواده اینده خودروهای زرهی خود انتخاب کرده اند . همچنین ارتش بریتانیا نسبت به این زره پوش ها ابراز تمایل کرده است . Boxer اولین تجربه رزمی خود را در بهار 2011 و در افغانستان به دست اورده ، تجربه ای که همانگونه که پیش بینی می شد کاملا عملیاتی بوده و اعضای این خانواده توانسته اند با توانایی حمل 8 تن بار یا حمل 8 سرباز با ساز و برگ کامل خود ، نظر بسیاری از فرماندهان ناتو را به خود جلب کنند و با اطمینان پذیری مخصوص محصولات المانی به سادگی از پس شرایط سخت افغانستان بر امده اند .



و این در حالی است که رکورد عملیاتی دیگر اعضای این خانواده در سرما و یخبندان مناطق اطراف دریای شمال نیز به همین درخشندگی است .



GTK Boxer نمونه ای کامل از نفربرهای زرهی اینده است . امکانات ارتباطی ان برای شرکت در رزم های شبکه محور کاملا مناسب بوده و توانایی تحرک ان در برابر حفاظتی که در اختیار خدمه خود قرار می دهد بی نظیر است و با دقتی که در طراحی و ساخت ان به کار امده می تواند برای سال ها یکی از بهترین ها باقی بماند . اما نکته ای که نباید فراموش شود ورود تدریجی وسایلی از این دست به بازار است ، هر چند تصور وسیله ای که عملکرد بهتری از Boxer داشته باشد ، با فناوری های موجود چندان غیر منطقی به نظر نمی رسد .



ترجمه و نوشته : اقای حمیدرضا هدایت پناه .

منبع : ماهنامه نوآور / ش90

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد