PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی فلسفه پیدایش تخته‌نرد



diamonds55
1st February 2009, 04:28 PM
فلسفه پیدایش تخته‌نرد



http://uc-njavan.ir/uploder/files/y87/dey/2mhg1hh.jpg



خرد و خلاقیت بزرگمهر

در زمان پادشاهی انوشیروان خسرو پسر قباد، پادشاه هند ( دیورسام بزرگ ) برای سنجش خرد و دانایی ایرانیان و اثبات برتری خود شطرنجی را که مهره‌های آن از زمرد و یاقوت سرخ بود، به همراه هدایایی نفیس به دربار ایران فرستاد و ( تخت ریتوس ) دانا را نیز گمارده انجام این کار ساخت. او در نامه‌ای به پادشاه ایران نوشت: از آنجا که شما شاهنشاه ما هستید، دانایان شما نیز باید از دانایان ما برتر باشند. پس یا روش و شیوه آنچه را که به نزد شما فرستاده‌ایم ( شطرنج ) باز گویید و یا پس از این ساو و باج برای ما بفرستید.

شاه ایران پس از خواندن نامه چهل روز زمان خواست و هیچ یک از دانایان در این چند روز چاره و روش آن را نیافت، تا اینکه روز چهلم بزرگمهر كه جوانترین وزیر انوشیروان بود به پا خاست و گفت: این شطرنج را چون میدان جنگ ساخته‌اند كه دو طرف با مهره‌های خود با هم می‌جنگند و هر كدام خرد و دوراندیشی بیشتری داشته باشد، پیروز می‌شود، و رازهای کامل بازی شطرنج و روش چیدن مهره‌ها را گفت. شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد .

پس از آن ( تخت ریتوس ) با بزرگمهر به بازی پرداخت. بزرگمهر سه بار بر تخت ریتوس پیروز شد. روز بعد بزرگمهر تخت ریتوس را به نزد خود خواند و وسیله بازی دیگری را نشان داد و گفت: اگر شما این را پاسخ دادید ما باجگزار شما می شویم و اگر نتوانستید باید باجگزار ما باشید.

دیورسام چهل روز زمان خواست، اما هیچ یک از دانایان آن سرزمین نتوانستند ( وین اردشیر ) را چاره گشایی کنند و به این ترتیب شاه هندوستان پذیرفت كه باجگزار ایران باشد.
فلسفه پیدایش

30 مهره: نشان گر 30 شبانه روز یک ماه

24 خانه: نشان گر 24 ساعت شبانه روز

4 قسمت زمین: 4 فصل سال

5 دست بازی: 5 وقت یک شبانه روز

2 رنگ سیاه و سپید: شب و روز

هر طرف زمین 12 خانه دارد: 12 ماه سال

تخته نرد: کره زمین

زمین بازی: آسمان

تاس: ستاره بخت و اقبال

گردش تاس‌ها: گردش ایام

مهره‌ها: انسان‌ها

گردش مهره در زمین: حرکت انسان‌ها ( زندگی )

برداشتن مهره در پایان هر بازی: مرگ انسان‌ها






http://uc-njavan.ir/uploder/files/y87/dey/t99pcp.jpg


اعداد تاس

1 : یکتایی و خداپرستی

2 : آسمان و زمین

3 : پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک

4 : شمال، جنوب، شرق، غرب

5 : خورشید، ماه، ستاره، اتش، رعد

6 : شش روز افرینش

AmirR13
31st July 2010, 04:20 PM
ممنون از دیاموند عزیز که این بازی کفر آمیر رو معرفی کرد
بازم ممنون از هیمی گل که دوباره معرفی کرد و پستش به دلیل تکراری بودن پاک شد و دست ما رفت تو حنا
از اصغر آقا ، شاپور آقا ، کامبیز خان هم ممنونم(همینطوری)


http://www.onlinesportbookbetting.info/images/Backgammon_board.jpg


اگه خواستین در موردش چیزی سرچ کنین اونو با نام backgammon در بلاد کفر میشناسن.
بر خلاف ظاهرش که روی پاشنه ی شانس میگرده بازی کاملا فکری علاوه بر دخیل بودن شانس هست.

AreZoO
31st July 2010, 04:54 PM
باورم نمیشه الان هی می خوام بترکم پخش دیوار بشوم[nishkhand][taajob]
افتخار افتخار افتخار[khande]
خدایا این افتخارات را از ما نگیر[nishkhand]
الهی آمین [porenerji]

ЛίL∞F∆R
31st July 2010, 04:58 PM
سلام و مرسي ازdiamonds و himmlerعزيز چه مطلب جالبي گذاشتين من اين همه تخت نرد بازي كردم ولي از تاريخچه و معانيش اطلاع نداشتم اينكه اين بازي چه مفهومي داره....
واقعاً پست مفيد و جذابي بود.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد