Aysajoon
6th February 2012, 04:31 PM
يك سيستم اندازهگيري از اين زاويه به مساله مي پردازد كه بارهاي مختلف ناشي از باد چه آثاري روي وسايل نقليه كابلي دارند .
دو محقق از دانشگاه تكنولوژي وين ( TU ) برخي از زواياي پنهان مسائل كنترل ارتعاشات را روشن كردهاند .
تاكنون در اين زمينه تحقيقات كمي انجام شده است .
آنها توانستند علت ايجاد ارتعاشات عرضي ناشي از بادهاي مختلف كه در شرايط جوي پايدار بوجود ميآيند ، را توضيح دهند .
يك سيستم اندازهگيري كه راستاي وزش باد و سرعت آن را بصورت دو يا سه بعدي اندازه ميگيرد ، روي اتاقك يك وسيله نقليه كابلي يا بالابر صندليدار (Chair Lift) نصب ميشود .
به اين ترتيب رفتار وسيله نقليه هنگام برخورد باد را ميتوان بصورت كاملا متكي به خود ، ارزيابي كرد .
از اين نظر ، انحراف زاويهاي وسيله نقليه در راستاي طولي و عرضي در هنگام ارتعاش ، سرعت حركت و موقعيت آن در طول مسير اهميت زيادي دارند .
مشاهدات پرسنل برخي از وسايل نقليه كابلي حاكي از آن است كه ارتعاش عرضي آونگ وار با زاويه انحراف زياد ، نه فقط در هنگام وزش تندباد مخالف ، بلكه هنگام وزش بادهاي آرام نيز رخ ميدهد .
اين پديده با استفاده از اندازهگيري هاي انجام شده در حين بروز آن ، بصورت كمي نيز نشان داده شده است .
كلاوس هافمن ، رئيس انستيتوي طراحي مهندسي و مهندسي ترابري در دانشگاه TU وين ميگويد :
" بر مبناي دادههاي حاصل از اندازهگيري ، براي ما محرز شد كه كابين ها به سبب گردش پيوسته ترامواهاي دوكابلي ، در سرعت هاي معين در معرض تحريك ارتعاشي قرار ميگيرند .
در مورد برخي از ترامواهاي دوكابلي كه بصورت پيوسته در گردشند ، اين پديده در محدودههاي سرعت كمتري ، در حد 2 تا 3 متر بر ثانيه ، مشاهده شده است .
سرعت حركت معمولي بين 4 تا 6 متر بر ثانيه است . "
اندازهگيري ها ، اين گمان را تاييد كردند كه نوسان هاي مذبور بخاطر جريان يافتن متناوب گردباد در كابين بر اثر جريان هوا ميباشد .
مخصوصا لرزش هاي شديد زماني رخ ميدهند كه فركانس جريان گردباد با فركانس طبيعي كابين برابر باشد .
بطور كلي ، فقط در صورتي ميتوان اين پديده را از بين برد كه جابجايي در مسافتهاي طولانيتر با سرعت 2 تا 3 متر بر ثانيه انجام شود .
رابرت ليهل ، يك دانشجوي دكتراي انستيتو ، ميگويد :
" به ياري مجموعه گسترده ی استانداردهاي اروپايي كه در زمينه ساخت وسايل نقليه كابلي وجود دارد ، امروزه در مقايسه با ديگر كشورها سطح ايمني بسيار بالاست .
هر وسيله نقليه كابلي پيش از آنكه بتواند در شركت مربوطه بكار گرفته شود ، بايد بازرسيهاي ايمني مشخصي را بگذراند .
با اين وجود ، معمولا پرسشهاي مربوط به توانايي مقاومت وسايل نقليه كابلي در برابر باد ، در دفترچههاي راهنما سرپوشيده باقي ميمانند .
مثلا ، دفترچه هاي راهنماي نقاله هاي هوايي تك كابل ، بالابرهاي صندليدار يا ترامواهاي كابيني بيان ميكنند كه وسيله نقليه در چه سرعتي از باد ميتواند به عملكرد خود ادامه دهد .
معمولا نقالههاي هوايي تك كابل تا زماني ميتوانند به كار گرفته شوند كه حداكثر سرعت ثابت باد مخالف به 50 تا 65 كيلومتر بر ثانيه برسد . "
گذشته از حسگرهاي باد روي تكيهگاه ها كه دادههايشان فقط نشانگر بخشي از شرايط باد در طول مسير وسيله نقليه كابلي است ، در چنين شرايطي كل مسير كابل بايد توسط پرسنل با استفاده از دوربين دوچشمي تحت نظارت قرار گيرد .
هافمن ميگويد :
" حتي براي بادهاي با سرعت متوسط كم ، تندبادهاي ناگهاني ميتوانند شرايط را بحراني كنند .
دادههاي اندازهگيري ما بايد اطلاعات بيشتري در اختيارمان بگذارند تا بتوانيم جزئيات دقيقتري از رفتار ارتعاشي وسايل نقليه كابلي در شرايط كاري گوناگون فراهم كنيم . "
در طول اين پروژه مطالعاتي ، حق اختراع سيستم اندازهگيري در سال 2002 ثبت شد و از آن زمان براي انجام اندازهگيريهاي ميداني بارهاي ناشي از باد و ارتعاشات آونگي وسايل نقليه كابلي و بالابرهاي صندليدار مختلف ، بكار گرفته شده است .
به لطف پشتيباني دو شركت پيشرو بازار جهاني در زمينه ساخت وسيله نقليه كابلي ، دو پلمایر ( در اتریش ) و لايتنر ( در ایتالیا ) ، اين سيستم اندازهگيري ميتواند بازهم پيشرفت كند .
منبع : باشگاه مهندسان ایران (http://www.iran-eng.com/showthread.php/24433-%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D9%84-%D9%86%D9%82%D9%84%D9%8A%D9%87-%D9%83%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%8A-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%9F)
دو محقق از دانشگاه تكنولوژي وين ( TU ) برخي از زواياي پنهان مسائل كنترل ارتعاشات را روشن كردهاند .
تاكنون در اين زمينه تحقيقات كمي انجام شده است .
آنها توانستند علت ايجاد ارتعاشات عرضي ناشي از بادهاي مختلف كه در شرايط جوي پايدار بوجود ميآيند ، را توضيح دهند .
يك سيستم اندازهگيري كه راستاي وزش باد و سرعت آن را بصورت دو يا سه بعدي اندازه ميگيرد ، روي اتاقك يك وسيله نقليه كابلي يا بالابر صندليدار (Chair Lift) نصب ميشود .
به اين ترتيب رفتار وسيله نقليه هنگام برخورد باد را ميتوان بصورت كاملا متكي به خود ، ارزيابي كرد .
از اين نظر ، انحراف زاويهاي وسيله نقليه در راستاي طولي و عرضي در هنگام ارتعاش ، سرعت حركت و موقعيت آن در طول مسير اهميت زيادي دارند .
مشاهدات پرسنل برخي از وسايل نقليه كابلي حاكي از آن است كه ارتعاش عرضي آونگ وار با زاويه انحراف زياد ، نه فقط در هنگام وزش تندباد مخالف ، بلكه هنگام وزش بادهاي آرام نيز رخ ميدهد .
اين پديده با استفاده از اندازهگيري هاي انجام شده در حين بروز آن ، بصورت كمي نيز نشان داده شده است .
كلاوس هافمن ، رئيس انستيتوي طراحي مهندسي و مهندسي ترابري در دانشگاه TU وين ميگويد :
" بر مبناي دادههاي حاصل از اندازهگيري ، براي ما محرز شد كه كابين ها به سبب گردش پيوسته ترامواهاي دوكابلي ، در سرعت هاي معين در معرض تحريك ارتعاشي قرار ميگيرند .
در مورد برخي از ترامواهاي دوكابلي كه بصورت پيوسته در گردشند ، اين پديده در محدودههاي سرعت كمتري ، در حد 2 تا 3 متر بر ثانيه ، مشاهده شده است .
سرعت حركت معمولي بين 4 تا 6 متر بر ثانيه است . "
اندازهگيري ها ، اين گمان را تاييد كردند كه نوسان هاي مذبور بخاطر جريان يافتن متناوب گردباد در كابين بر اثر جريان هوا ميباشد .
مخصوصا لرزش هاي شديد زماني رخ ميدهند كه فركانس جريان گردباد با فركانس طبيعي كابين برابر باشد .
بطور كلي ، فقط در صورتي ميتوان اين پديده را از بين برد كه جابجايي در مسافتهاي طولانيتر با سرعت 2 تا 3 متر بر ثانيه انجام شود .
رابرت ليهل ، يك دانشجوي دكتراي انستيتو ، ميگويد :
" به ياري مجموعه گسترده ی استانداردهاي اروپايي كه در زمينه ساخت وسايل نقليه كابلي وجود دارد ، امروزه در مقايسه با ديگر كشورها سطح ايمني بسيار بالاست .
هر وسيله نقليه كابلي پيش از آنكه بتواند در شركت مربوطه بكار گرفته شود ، بايد بازرسيهاي ايمني مشخصي را بگذراند .
با اين وجود ، معمولا پرسشهاي مربوط به توانايي مقاومت وسايل نقليه كابلي در برابر باد ، در دفترچههاي راهنما سرپوشيده باقي ميمانند .
مثلا ، دفترچه هاي راهنماي نقاله هاي هوايي تك كابل ، بالابرهاي صندليدار يا ترامواهاي كابيني بيان ميكنند كه وسيله نقليه در چه سرعتي از باد ميتواند به عملكرد خود ادامه دهد .
معمولا نقالههاي هوايي تك كابل تا زماني ميتوانند به كار گرفته شوند كه حداكثر سرعت ثابت باد مخالف به 50 تا 65 كيلومتر بر ثانيه برسد . "
گذشته از حسگرهاي باد روي تكيهگاه ها كه دادههايشان فقط نشانگر بخشي از شرايط باد در طول مسير وسيله نقليه كابلي است ، در چنين شرايطي كل مسير كابل بايد توسط پرسنل با استفاده از دوربين دوچشمي تحت نظارت قرار گيرد .
هافمن ميگويد :
" حتي براي بادهاي با سرعت متوسط كم ، تندبادهاي ناگهاني ميتوانند شرايط را بحراني كنند .
دادههاي اندازهگيري ما بايد اطلاعات بيشتري در اختيارمان بگذارند تا بتوانيم جزئيات دقيقتري از رفتار ارتعاشي وسايل نقليه كابلي در شرايط كاري گوناگون فراهم كنيم . "
در طول اين پروژه مطالعاتي ، حق اختراع سيستم اندازهگيري در سال 2002 ثبت شد و از آن زمان براي انجام اندازهگيريهاي ميداني بارهاي ناشي از باد و ارتعاشات آونگي وسايل نقليه كابلي و بالابرهاي صندليدار مختلف ، بكار گرفته شده است .
به لطف پشتيباني دو شركت پيشرو بازار جهاني در زمينه ساخت وسيله نقليه كابلي ، دو پلمایر ( در اتریش ) و لايتنر ( در ایتالیا ) ، اين سيستم اندازهگيري ميتواند بازهم پيشرفت كند .
منبع : باشگاه مهندسان ایران (http://www.iran-eng.com/showthread.php/24433-%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D9%84-%D9%86%D9%82%D9%84%D9%8A%D9%87-%D9%83%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%8A-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%9F)