Joseph Goebbels
29th January 2012, 10:52 AM
وگا : تابلویی از اخرین فناوری راکت های پرتابگر فضایی
گرداوری و تالیف : اقای علیرضا کاظمی
http://www.dutchspace.nl/uploadedImages/Business_Fields/Space_infrastructure/VEGA/VEGA384-ESA.jpg
Vega (photo ESA)
وگا را باید بازتابی از رویکرد پرشتاب دنیای ماهواره ها به سمت کوچک سازی دانست . ماهواره های مینیاتوری امروز و اینده نیازمند حامل های کوچکتر و مقرون به صرفه تر هستند . سه مرحله از چهار مرحله وگا از پیشران جامد وبدنه و پوسته موتور ساخته شده از مواد مرکب استفاده می کند که در نوع خود بی نظیر است . طراحان وگا سعی کرده اند به غیر از سه موتور پیشران جامد مذکور در سایر زیرسامانه ها و حتی تاسیسات و تجهیزات جانبی این پرتابگر تا حد ممکن از همان بسترهای موجود در سامانه های اریان استفاده کنند . شاید به همین خاطر است که هزینه توسعه وگا به گفته سازندگان ان اندکی بیش از 700 میلیون یورو شده است که عددی بسیار ناچیز برای چنین پروژه ای محسوب می شود .
وگا – مخفف ایتالیایی عبارت " راکت حامل نسل پیشرفته اروپایی " و همچنین نام دومین ستاره پرنور اسمان – یک سامانه پرتاب فضایی پیشرفته برای حمل محموله های سبک وزن ( 300 تا 2000 کیلوگرم ) به مدارهای پایینی فضایی است . در سالیان اخیر یک روند مهم در بازار ماهواره ها به چشم می خورد . ماهواره هایی که ماموریت های متعارفی نظیر سنجش از دور و یا دیگر ماموریت های علمی – پژوهشی را به انجام می رسانند ، به دلیل پیشرفت فناوری ها نسبت به اسلاف خود هر روز کوچکتر و سبکتر می شوند . به همین دلیل تقاضای قابل ملاحظه ای برای پرتاب ماهواره های هرچه کوچکتر در بازار وجود دارد که اقتصادی بودن پرتاب انها یکی از مهمترین خواسته های صاحبان انهاست . وگا در پاسخ به این نیاز و در رقابت با " روکوت " روس ها ، " لانگ مارچ -2 " چینی ها ، " تائوروس " استرالیایی " و " فالکون -1 ئی " امریکایی طراحی شده است .
از ازویه نگاهی دیگر هدف اصلی از برنامه وگا را می توان پوشش محدوده ای از ماموریتها دانست که خانواده پرتابگر های اروپایی اریان قادر به انجام ان نبودند و یا انجام انها توسط اریان توجیه اقتصادی نداشت . مدیریت این پروژه به صورت مشترک توسط ESA ، ASI ایتالیا و CNES فرانسه انجام می شود .گروه مدیریت پرتابگر و بخش زمینی در ایتالیا و گروه توسعه موتور P-80 در فرانسه مستقر شده اند . پیمانکار اصلی پرتابگر " ELV-Spa " است که 30% سهام ان متعلق به اژانس فضایی ایتالیا و 70% متعلق به Avio-Spa است . عملیات پرتاب توسط " Arian Space " به انجام خواهد رسید .
در توسعه این پرتابگر به جز ایتالیا و فرانسه که بیشترین سهم را دارند ، به ترتیب بلژیک ، اسپانیا ، هلند ، سوییس و سوئد نیز مشارکت دارند .
مطالعات اولیه وگا به صورت مشترک در چند کشور اغاز شد . از همه مهمتر سازمان فضایی ایتالیا ( ASI ) و صنایع هوافضایی ایتالیا بر اساس تجربیات خود در زمینه موتورهای پیشران جامد مطالعاتی را پیش از سال 1998 اغاز کرده بودند .ناگفته نماند که فرانسه در حوزه موتورهای راکتی پیشران جامد جز بهترین کشورهای جهان به حساب می اید .
در سال 1998 برنامه وگا به صورت رسمی در میان برنامه های اژانس فضایی اروپا مصوب شد . اولین پرتاب وگا بعد از چندبار تعویق ، برای اوایل سال 2012 برنامه ریزی شده است . این پرتاب با هدف دستیابی به مدار 700 کیلومتری دایروی با زاویه میل 90 درجه برنامه ریزی شده است .
ادامه دارد....
گرداوری و تالیف : اقای علیرضا کاظمی
منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 72
گرداوری و تالیف : اقای علیرضا کاظمی
http://www.dutchspace.nl/uploadedImages/Business_Fields/Space_infrastructure/VEGA/VEGA384-ESA.jpg
Vega (photo ESA)
وگا را باید بازتابی از رویکرد پرشتاب دنیای ماهواره ها به سمت کوچک سازی دانست . ماهواره های مینیاتوری امروز و اینده نیازمند حامل های کوچکتر و مقرون به صرفه تر هستند . سه مرحله از چهار مرحله وگا از پیشران جامد وبدنه و پوسته موتور ساخته شده از مواد مرکب استفاده می کند که در نوع خود بی نظیر است . طراحان وگا سعی کرده اند به غیر از سه موتور پیشران جامد مذکور در سایر زیرسامانه ها و حتی تاسیسات و تجهیزات جانبی این پرتابگر تا حد ممکن از همان بسترهای موجود در سامانه های اریان استفاده کنند . شاید به همین خاطر است که هزینه توسعه وگا به گفته سازندگان ان اندکی بیش از 700 میلیون یورو شده است که عددی بسیار ناچیز برای چنین پروژه ای محسوب می شود .
وگا – مخفف ایتالیایی عبارت " راکت حامل نسل پیشرفته اروپایی " و همچنین نام دومین ستاره پرنور اسمان – یک سامانه پرتاب فضایی پیشرفته برای حمل محموله های سبک وزن ( 300 تا 2000 کیلوگرم ) به مدارهای پایینی فضایی است . در سالیان اخیر یک روند مهم در بازار ماهواره ها به چشم می خورد . ماهواره هایی که ماموریت های متعارفی نظیر سنجش از دور و یا دیگر ماموریت های علمی – پژوهشی را به انجام می رسانند ، به دلیل پیشرفت فناوری ها نسبت به اسلاف خود هر روز کوچکتر و سبکتر می شوند . به همین دلیل تقاضای قابل ملاحظه ای برای پرتاب ماهواره های هرچه کوچکتر در بازار وجود دارد که اقتصادی بودن پرتاب انها یکی از مهمترین خواسته های صاحبان انهاست . وگا در پاسخ به این نیاز و در رقابت با " روکوت " روس ها ، " لانگ مارچ -2 " چینی ها ، " تائوروس " استرالیایی " و " فالکون -1 ئی " امریکایی طراحی شده است .
از ازویه نگاهی دیگر هدف اصلی از برنامه وگا را می توان پوشش محدوده ای از ماموریتها دانست که خانواده پرتابگر های اروپایی اریان قادر به انجام ان نبودند و یا انجام انها توسط اریان توجیه اقتصادی نداشت . مدیریت این پروژه به صورت مشترک توسط ESA ، ASI ایتالیا و CNES فرانسه انجام می شود .گروه مدیریت پرتابگر و بخش زمینی در ایتالیا و گروه توسعه موتور P-80 در فرانسه مستقر شده اند . پیمانکار اصلی پرتابگر " ELV-Spa " است که 30% سهام ان متعلق به اژانس فضایی ایتالیا و 70% متعلق به Avio-Spa است . عملیات پرتاب توسط " Arian Space " به انجام خواهد رسید .
در توسعه این پرتابگر به جز ایتالیا و فرانسه که بیشترین سهم را دارند ، به ترتیب بلژیک ، اسپانیا ، هلند ، سوییس و سوئد نیز مشارکت دارند .
مطالعات اولیه وگا به صورت مشترک در چند کشور اغاز شد . از همه مهمتر سازمان فضایی ایتالیا ( ASI ) و صنایع هوافضایی ایتالیا بر اساس تجربیات خود در زمینه موتورهای پیشران جامد مطالعاتی را پیش از سال 1998 اغاز کرده بودند .ناگفته نماند که فرانسه در حوزه موتورهای راکتی پیشران جامد جز بهترین کشورهای جهان به حساب می اید .
در سال 1998 برنامه وگا به صورت رسمی در میان برنامه های اژانس فضایی اروپا مصوب شد . اولین پرتاب وگا بعد از چندبار تعویق ، برای اوایل سال 2012 برنامه ریزی شده است . این پرتاب با هدف دستیابی به مدار 700 کیلومتری دایروی با زاویه میل 90 درجه برنامه ریزی شده است .
ادامه دارد....
گرداوری و تالیف : اقای علیرضا کاظمی
منبع : ماهنامه صنایع هوافضا / ش 72